Gå til innhold

Har dere erfaring med disse hunderasene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har laget en liste over hunder vi kunne tenke oss, og så har den listen da krympet ned ettersom vi leser oss opp om disse, hvis noe ikke passer. 

Nå har vi 4 raser vi kunne tenke oss en av.  ( nybegynnere) 

Vi bor i "leilighet i byen" men har masse tid til hund, da begge av oss har blitt "pensjonert". 

Har dere noen erfaring med disse? 

-Beagle 

-Dverg Dachs/ Standard Dachs

-Golden Retriever 

-Labrador Retriever 

-Border Terrier 

Vi ønsker oss en kosete hund som kanskje kan trenes i søk, men hovedsaklig bare turkamerat og kose venn. ( Ingen barn hos oss) 

Anonymkode: b3025...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korr* Fem raser, ikke fire. 

Skrevet

Har Standard Dachs, mye bjeffing!! Men også mye kos. Liker å sosialisere og være ute

• Hjerte 1
Skrevet

Dachs er en stor hund i liten innpakning. Det er en ypperlig familiehund og tåler mer misjon enn en tror ved å se på den. 

De er imidlertid innmari sta, så litt tålmodighet er fint. Jeg elsker mine høyere enn det meste. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er grunnen til at dere ønsker såpass aktive hunder? Flere av disse er jakthunder som trenger MYE mosjon, ikke kan gå løse og som krever en del trening. Golden trenger generelt mye trening men er oftere enklere å oppdra, til gjengjeld er de store og røytete å ha i en liten leilighet. Hvorfor ser dere ikke heller på selskapshunder når det er det dere ønsker dere? 

Anonymkode: 970e2...b82

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Og nå kom enda en.. 🤯

Jack Russel Terrier! 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg anbefaler ikke Beagle som familiehund. Dette er en jakthund som går med nesa i bakken konstant når den er ute, har en gjallende bjeffing og har all fokus på vilt - som den er avlet til. 

Delvis det samme med Border terrier. Den kan funke som familiehund, men det er en terrier. Dvs den har sterke meninger, er ikke den letteste å trene og er selvstendig med sterkt jaktinstinkt.

Dachs er egentlig også en jakthund, men vet den brukes også som familiehund.

Av de du nevner så vil labrador og golden nok passe best. Bare vær obs på at dette også er hunder med mye energi, spesielt som unghunder. Tror mange får sjokk når de treffer en labbe/golden unghund, de kan være ganske intense.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er grunnen til at dere ønsker såpass aktive hunder? Flere av disse er jakthunder som trenger MYE mosjon, ikke kan gå løse og som krever en del trening. Golden trenger generelt mye trening men er oftere enklere å oppdra, til gjengjeld er de store og røytete å ha i en liten leilighet. Hvorfor ser dere ikke heller på selskapshunder når det er det dere ønsker dere? 

Anonymkode: 970e2...b82

Vel, vi kommer nok til å velge vekk Golden samt Labrador, pga størrelsen. 

De "normale" selvskapshundene som Pomerian, Bichon osv er bare ikke slike vi finner "attraktive" om du skjønner.. Vi er jo endel aktive, så tenker det skal gå flott, men selvsagt er vi åpne for forslag og hører på de med mye erfaring. 

Skrevet

Whippet? 

Anonymkode: f5f4d...1ba

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, vi kommer nok til å velge vekk Golden samt Labrador, pga størrelsen. 

De "normale" selvskapshundene som Pomerian, Bichon osv er bare ikke slike vi finner "attraktive" om du skjønner.. Vi er jo endel aktive, så tenker det skal gå flott, men selvsagt er vi åpne for forslag og hører på de med mye erfaring. 

Kan du si litt om hvor aktive dere er? Hvor mange timer kan dere bruke på hunden i hverdagen? Har dere erfaring med hund fra tidligere? 

Anonymkode: bea19...c03

• Liker 3
Skrevet

Whippet? 

Anonymkode: f5f4d...1ba

De ser enormt skjøre og raske ut! Og har lest de trenger å løpe alt de kan innimellom uten bånd.. Som ikke er så mye mulig her vi bor.. Men det er jo ikke umulig, er vel bare jeg som syns den ser litt... Anderledes ut, smal tynn.. Er den veldig kosete? 

Skrevet

Jeg anbefaler dansk svensk gårdshund. Les deg opp om den og se om det kan være noe for dere. Den er allsidig og elsker å være med på det familien driver med. Min elsker å bade, noe som er veldig gøy om sommeren. 

Anonymkode: 25bc7...e99

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du si litt om hvor aktive dere er? Hvor mange timer kan dere bruke på hunden i hverdagen? Har dere erfaring med hund fra tidligere? 

Anonymkode: bea19...c03

Vi har litt erfaring, men kaller oss nybegynnere allikevel. 

Vi kommer til å bruke det meste av dagen på hunden, altså kan vi være aktive med den ca hele vår våkne tid ( minus spising og soving osv) 

Vi går allerede endel turer, men dog ikke raskt. Elsker å være på telttur osv om sommeren.. Primitive turer. 

Skrevet

Jeg anbefaler dansk svensk gårdshund. Les deg opp om den og se om det kan være noe for dere. Den er allsidig og elsker å være med på det familien driver med. Min elsker å bade, noe som er veldig gøy om sommeren. 

Anonymkode: 25bc7...e99

Takk, har lest litt på denne, men syns ikke vi passer til den... 

Skrevet

Polsk jaktspaniel, ligner en "mini-setter". Svært vennlig, hengiven, kosete. Lett å lære. Kan læres til søk, men liker også bare lek og tur. Utrolig fornøyd med denne rasen! Du må dog ut av landet for å få kjøpt.

Anonymkode: 166e7...8c1

Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Portugisisk vannhund

Puddel

Begge har ganske sterke motforestillinger mot puddel, men førstnevnte har vi ikke hørt om engang. Skal se på den, men ønsker ikke flere hunder på lista. Ønsker å korte den ned 😅

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med de rasene som blir nevnt. Men jeg tenker at mellompuddel eller kongepuddel kunne vært et alternativ. De er kosete, glade, aktive og lettlærte. Man kan klippe pelsen kort, så den ikke er et problem for de som ikke liker pelsstell. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Hvis dere er nybegynnere og ikke er helt klar over hva en hund krever, så gjør godt forarbeid mht valg av rase og tenk godt over hva DERE kan tilby en hund. Aktivitet, trening og stimulering, samt generell selskap med lek og kos tar mye tid. Samt greit å tenke over behov for hundevakt. Kort vei til natur og friområder. En valp er krevende i mange måneder/første to år. Det som som baby/lite barn. 
edit: der dere har svart i mellomtiden. 

Endret av KraKriAm
Skrevet
MyMichelle skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke erfaring med de rasene som blir nevnt. Men jeg tenker at mellompuddel eller kongepuddel kunne vært et alternativ. De er kosete, glade, aktive og lettlærte. Man kan klippe pelsen kort, så den ikke er et problem for de som ikke liker pelsstell. 

Vi har veldig motforestillinger mot puddel begge to, fra "dårlige erfaringer" i barndommen til begge.. Dessverre 😅

Men takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...