Gå til innhold

Gjentakelsesrisiko kromosomavvik og misdannelser - hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg leser om kromosomavvik og misdannelser, står det at gjentakelsesrisikoen er økt om man har fått påvist avvik tidligere.

Noen som vet om det alltid stemmer, eller er det basert på et slags gjennomsnitt eller noe annet?

Og hvorfor er risikoen økt når man allerede har opplevd det en gang? Er kroppen mer tilbøyelig til å gjenta det fordi det er et slags mønster etablert, eller at kroppen ikke har lært?

Håper noen forklare hvorfor det er økt gjentakelsesrisko for avvik andre gang, eller om det ikke alltid er slik.

Anonymkode: 5afd1...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Pga dine og eller fars gener. Så ja, det er økt risiko.

Anonymkode: d986c...97d

Gjelder det også når obduksjon på sykehuset konkluderte med at avvik oppstod «spontant»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fosteret jeg bar på fikk påvist trisomi 18. Fra og jeg ble gentestet, og det viste seg at vi ikke var bærere av "noe". Det var altså "uflaks" at det oppsto, og vi fikk beskjed om at vi hadde like stor sjanse for at noe slikt skulle skje igjen som "alle andre". Har to friske barn fra før, og venter nå tredje som tilsynelatende er frisk. 

Anonymkode: 44692...02c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fosteret jeg bar på fikk påvist trisomi 18. Fra og jeg ble gentestet, og det viste seg at vi ikke var bærere av "noe". Det var altså "uflaks" at det oppsto, og vi fikk beskjed om at vi hadde like stor sjanse for at noe slikt skulle skje igjen som "alle andre". Har to friske barn fra før, og venter nå tredje som tilsynelatende er frisk. 

Anonymkode: 44692...02c

Så rart at man får ulik beskjed. Hadde medisinsk abort pga avvik. Obduksjon konkluderte med at avviket hadde skjedd spontant, altså ikke noe genetisk betinget fra vår side. Likevel ble vi fortalt at risikoen for det samme avvik i neste svangerskap ville være marginalt forhøyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sånn med omtrent alt. Opplever du noe en gang så er det litt større risiko for at det samme skjer igjen. Vi har så mange gener at noen gensekvenser er litt dårligere hos alle mennesker. Uten at man er bærer av genetiske lidelser. 

Som regel går det bra, fordi gensvakheten ikke arves til barnet (50/50 om genet kommer fra deg eller mannen), eller at mannen har tipp topp variant der du har dårlig og veier opp. 

Også er det noen mennesker som matcher dårlig genetisk uten at det er noe galt med noen av dem. 

Men summa summarium, dette skjer. Ville ikke tenkt for mye på det. Ingenting å gjøre med uansett. 

Anonymkode: 0c512...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...