Gå til innhold

Får du hjelp av Mental Helse sin tlf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte Mentale Helse sin telefon da jeg sto i en livskrise, og møtte et eldre menneske i andre enden som hørtes ut som han sov på jobb.

Han var veldig generell i alt han sa.

Jeg gråt og snakket på innpust og utpust og han sa bara jaja, mmm, ser man det,  ja ja ja.

Null hjelp!

Anonymkode: 9eee6...f7d

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymeeee skrev (6 minutter siden):

Det er jo frivillige som jobber der. Ergo tviler på de har helsefaglig utdannelse

De må jo kurses til å snakke med folk i krise

Anonymkode: 9eee6...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Traff på en ung jente som sikkert mente vel, men alt var solstråler og sommerfugler og hun skjønte ikke tyngden av livskrisen jeg sto i (nylig diagnostisert med alvorlig kronisk sykdom, og pga det forlatt av ektemannen etter over 20 år sammen).

Anonymkode: d3237...8bd

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt dem ved et par anledninger, ja. De gjør vondt verre.

De er ikke frivillige, men ansatt og lønnet.

Anonymkode: 7152f...328

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er også i hvilken grad man kan stole på at man er anonym; Kirkens SOS delte alt med Facebook:

Lovet anonym meldingstjeneste – delte med Facebook at du tok kontakt

Flere helsetjenester på nett som lover anonymitet, har delt identiteten din og sensitiv informasjon med Facebook. – Skulle ikke skjedd, sier Kirkens SOS.

https://www.nrk.no/kultur/lovet-anonym-meldingstjeneste-_-delte-med-facebook-at-du-tok-kontakt-1.16665672

Anonymkode: 24fe4...d9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fått god støtte av en kvinne på Foreldresupport sin hjelpetelefon. Tenker med takknemlighet over henne stadig. Snakket derimot med en mann engang - han gjorde vondt verre. 

Min erfaring er at kvinner er mer forståelsesfulle enn menn, og ikke minst mange nivåer bedre når det gjelder kommunikasjon og empati.

Anonymkode: b5374...f80

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en frivillig tjeneste og det er greit at en kurses men tror det er mange som ringer som nesten forventer profesjonell hjelp av fagfolk. Og da tror jeg en er dømt til bli skuffet.  Jeg satt på Kirkenes SOS og vi hadde et kurs på over 150 timer men jeg aner jo ikke hvordan de gjør det på mental helse og hvilken tema de legger vekt på der. Det er også mange forskjellige som ringer inn og selv om en alltid skal ha fokus på den innringer som en prater med der og da så er det tøft viss en har hatt en sex telefon rett før (det var faktisk de vi hadde mest av, innringere (voksne folk) som ønsket å snakke om sex) eller andre ting som kunne være tøft.

De som sitter i slike frivillige organisasjoner er også vidt forskjellige mennesker, noen gamle, noen unge, noen med masse livserfaring og noen med mindre. Jeg har selv snakket med folk der det var stor selvmordsfare og fått folk til å kaste tabletter i do, jeg har ringt ambulanse, jeg har ringt politiet på vegne av andre.  Det er en tjeneste som det er veldig lett å klage på viss en ikke er fornøyd med svarene en får.

Anonymkode: 27574...532

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mental helse er ganske godt kjent for at de rett og slett er veldig dårlige. Jeg vet ingen som har fått hjelp av dem. 

Jeg tror de får penger per innringer eller noe, for de vil bare bli ferdige med alle samtaler kjappest mulig. Null hjelp. 

Anonymkode: 00528...4a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om en eneste som har fått hjelp derfra. Mange føler seg faktisk verre. 

Anonymkode: 6a129...03f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan benytte Ambulant akutteam i din kommune dersom du ønsker å prate med folk med helsefaglig bakgrunn. Dog er det egenandel på noen lapper.

Anonymkode: 72242...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på slike TLF som noe hjelp, er jo bare en pratelinje.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke hørt om en eneste som har fått hjelp derfra. Mange føler seg faktisk verre. 

Anonymkode: 6a129...03f

Er ikke dit jeg ville ringt med selvmordstanker hvertfall, da er det legevakta.

Anonymkode: b5178...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om å bare ta meg sammen og tenke mer positivt, for ellers ville det jo aldri bli bedre. Jeg klaget ikke over at jeg ikke fikk kjøpt en dyr veske liksom, det var snakk om dyp depresjon som jeg først fikk skikkelig hjelp for når jeg fikk snakke med noen på dps. 

Anonymkode: 1e373...db8

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er en frivillig tjeneste og det er greit at en kurses men tror det er mange som ringer som nesten forventer profesjonell hjelp av fagfolk. Og da tror jeg en er dømt til bli skuffet.  Jeg satt på Kirkenes SOS og vi hadde et kurs på over 150 timer men jeg aner jo ikke hvordan de gjør det på mental helse og hvilken tema de legger vekt på der. Det er også mange forskjellige som ringer inn og selv om en alltid skal ha fokus på den innringer som en prater med der og da så er det tøft viss en har hatt en sex telefon rett før (det var faktisk de vi hadde mest av, innringere (voksne folk) som ønsket å snakke om sex) eller andre ting som kunne være tøft.

De som sitter i slike frivillige organisasjoner er også vidt forskjellige mennesker, noen gamle, noen unge, noen med masse livserfaring og noen med mindre. Jeg har selv snakket med folk der det var stor selvmordsfare og fått folk til å kaste tabletter i do, jeg har ringt ambulanse, jeg har ringt politiet på vegne av andre.  Det er en tjeneste som det er veldig lett å klage på viss en ikke er fornøyd med svarene en får.

Anonymkode: 27574...532

Alle andre hjelpetelefoner enn Mental Helse sin består av frivillige.

Mental helse din består av ansatte, her vil man ikke ha ymse frivillige som andre tjenester driver med.

Hjelpetelefonen er noen å snakke med når det røyner. De har også mulighet til å knytta AMK inn dersom det er fare for liv og helse. De har reddet utallige liv hvert eneste år.

Anonymkode: ceac6...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk beskjed om å bare ta meg sammen og tenke mer positivt, for ellers ville det jo aldri bli bedre. Jeg klaget ikke over at jeg ikke fikk kjøpt en dyr veske liksom, det var snakk om dyp depresjon som jeg først fikk skikkelig hjelp for når jeg fikk snakke med noen på dps. 

Anonymkode: 1e373...db8

Det skal nevnes at enkelte kun fokuserer på at alt er negativt og vil pakke seg inn i det. Noen BØR faktisk ta seg sammen. 

Anonymkode: 1cacc...f9f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ringt dit noen få ganger. Den ene gangen møte jeg en veldig hyggelig dame som det var veldig godt å snakke med. De andre gangene møtte jeg bare folk som jattet med og ikke ga meg noe. 

Forventer ikke å møte en profesjonell, men forventer å møte noen som lytter og viser at de har skjønt hva jeg sier, og kanskje kommer med noen gode råd. 

Anonymkode: 2e545...bf1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull... Prøvde å få alt til å se lyst ut, i stedet for å møte meg på mitt mørkeste. Jeg trengte noen som var der sammen med meg, noen med empati som lyttet og støttet, ikke noen som dysset ned følelsene mine ved å finne noe positivt ved alt jeg sa. Følte meg helt overkjørt etterpå, og håpløsheten stakk dypere. 

Anonymkode: d4174...caa

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte dit en gang for mange mange år siden, hun dama hørtes så drita lei ut, da jeg hadde fått sagt hva sol var problemet, spurte hun om det var noe mer? Da det var kø på linja. 
Da la jeg bare på. 
Aldri mer 

Anonymkode: 355b5...295

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...