Ichiko Skrevet 28. desember 2023 #41 Del Skrevet 28. desember 2023 16 hours ago, A new man said: Hamas er terrorister! Å ikke knuse Hamas nå vil være som å gi ABB fritt leide til gården sin etter Utøya og la han styre videre der. Det vil være som å la ABB få plass i kommunestyret etter terroren og få alle sine krav adlydt der, mens det ikke er noe oppgjør med tankegodset bak terroren eller flokken han tilhører, men heller at AUF og Ap får hauger av kjeft og anklager fra alle kanter fordi de ikke vil ha dialog og forhandlinger med ham og derfor blir de gitt skylden for terroren mot dem. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. desember 2023 #42 Del Skrevet 28. desember 2023 Ichiko skrev (1 minutt siden): Hamas er terrorister! Å ikke knuse Hamas nå vil være som å gi ABB fritt leide til gården sin etter Utøya og la han styre videre der. Ichiko skrev (1 minutt siden): Det vil være som å la ABB få plass i kommunestyret etter terroren og få alle sine krav adlydt der, mens det ikke er noe oppgjør med tankegodset bak terroren eller flokken han tilhører, men heller at AUF og Ap får hauger av kjeft og anklager fra alle kanter fordi de ikke vil ha dialog og forhandlinger med ham og derfor blir de gitt skylden for terroren mot dem. Eller som å ta ABB, bare drepe alle på Oslo vestkant først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ichiko Skrevet 28. desember 2023 #43 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) 16 minutter siden, Sirisiri10 said: Eller som å ta ABB, bare drepe alle på Oslo vestkant først. Hvis man har et Oslo som har valgt ABB som eneveldig ordfører, og der innbyggerne i Oslo vest aktivt deltar i planlegging og gjennomføring av ABBs terror, for så å skjule hans tilholdssted, og der ingen vet hvor mange som faktisk er drept for alt vi har er opplysninger fra ABBs folk. Endret 28. desember 2023 av Ichiko 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 28. desember 2023 #44 Del Skrevet 28. desember 2023 Billiebi skrev (På 27.12.2023 den 1.54): Jeg forstår fortsatt ikke om du er ironisk. Men for å svare deg på det du faktisk spør om så startet dette lenge før Hamas «gikk til krig» 7. oktober. Og ingen troverdige kilder har verifisert at Hamas gjemmer seg på sykehus. De bruker tunneler ja, men dette narrativet om sykehus er det IDF og støttespillere som hevder. Og hvor har du det fra at det bare er Hamas som nekter våpenhvile? Kilde takk. Og husk at det er Israel som har nektet å åpne grensene for humanitære forsyninger. Det skal ha vært våpenhvile før 7. oktober. Hamas brøt da denne ved å slakte ned israelske sivile. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 28. desember 2023 #45 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) Det er noen måneder siden det ble nevnt 40 babier, og kilden til utsagnet ble raskt funnet, og det er ingen som har gnålt om det siden, er det? Endret 3. januar 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. desember 2023 #46 Del Skrevet 28. desember 2023 Duraton skrev (1 minutt siden): Det er noen måneder siden det ble nevnt 40 babier, og kilden til utsagnet ble raskt funnet, og det er ingen som har gnålt om det siden, er det? Joda, og masse brente babyer. Baby som ble stekt foran foreldrene sine. En påstod at en gravid kvinne ble skjært ut av magen til mor. La med bilder og alt. Synes man ikke det Hamas har gjort, som også er verifisert, er grusomt nok? Man må spe på og miste hele sin troverdighet? Da vet man jo ikke lengre hva som er sant og ikke. Jeg tror de fleste synes det er grusomt nok og ikke forstår at ting må dras enda lengre ut fra sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 28. desember 2023 #47 Del Skrevet 28. desember 2023 (endret) 11 minutter siden, Sirisiri10 said: Joda, og masse brente babyer. Baby som ble stekt foran foreldrene sine. En påstod at en gravid kvinne ble skjært ut av magen til mor. La med bilder og alt. Synes man ikke det Hamas har gjort, som også er verifisert, er grusomt nok? Man må spe på og miste hele sin troverdighet? Da vet man jo ikke lengre hva som er sant og ikke. Jeg tror de fleste synes det er grusomt nok og ikke forstår at ting må dras enda lengre ut fra sannheten. De fleste får sine nyheter gjennom nyheter. Så når det ble rapportert 40 babier, så ble det diskutert og lagt fram som «bevis» på noe khamas skulle ha gjort. Samme som når khamas bombet sykehuset og la skylden på israel. Var folk som la det fram som «bevis» på hva israel skulle ha gjort. Leit at slikt skjer. Men jeg regner med at alle parter er nokså oppdatert på ihvertfall de 2 emnene. Endret 28. desember 2023 av Duraton 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. desember 2023 #48 Del Skrevet 28. desember 2023 Duraton skrev (På 28.12.2023 den 21.30): De fleste får sine nyheter gjennom nyheter. Så når det ble rapportert 40 babier, så ble det diskutert og lagt fram som «bevis» på noe khamas skulle ha gjort. Samme som når khamas bombet sykehuset og la skylden på israel. Var folk som la det fram som «bevis» på hva israel skulle ha gjort. Leit at slikt skjer. Men jeg regner med at alle parter er nokså oppdatert på ihvertfall de 2 emnene. Jeg er enig i at det er forståelig at sånt skjer og selvfølgelig leit. Mange var nok i sjokk 7. Oktober også. Men når man oppå dette igjen, putter all den israelske propagandaen, så blir det så lite troverdig. Fra noen blir det så ekstremt at man faktisk begynner å tvile på det meste eller setter spørsmålstegn ved alt personen/personene sier. Og det blir så svart hvitt, og alt for å sverte den andre på ekstreme måter. Det synes jeg faktisk er leit. Jeg synes angrepet 7. Oktober var grusomt nok, og trenger ikke å spe på mer. Senest for noen timer siden og i går. Mye av propagandaen har ødelagt troverdigheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 28. desember 2023 #49 Del Skrevet 28. desember 2023 Sirisiri10 skrev (På 28.12.2023 den 21.44): Jeg er enig i at det er forståelig at sånt skjer og selvfølgelig leit. Mange var nok i sjokk 7. Oktober også. Men når man oppå dette igjen, putter all den israelske propagandaen, så blir det så lite troverdig. Fra noen blir det så ekstremt at man faktisk begynner å tvile på det meste eller setter spørsmålstegn ved alt personen/personene sier. Og det blir så svart hvitt, og alt for å sverte den andre på ekstreme måter. Det synes jeg faktisk er leit. Jeg synes angrepet 7. Oktober var grusomt nok, og trenger ikke å spe på mer. Senest for noen timer siden og i går. Mye av propagandaen har ødelagt troverdigheten. Jeg ønsker de uskyldige siviler i gaza alt godt, måtte dem få leve fritt igjen og bygge opp landet sitt slikt at det ikke er avhengig av nødhjelp lengre. Så får man bare være uenige i hvordan man best kommer fram til en slik fremtid for dem. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 28. desember 2023 #50 Del Skrevet 28. desember 2023 Duraton skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker de uskyldige siviler i gaza alt godt, måtte dem få leve fritt igjen og bygge opp landet sitt slikt at det ikke er avhengig av nødhjelp lengre. Så får man bare være uenige i hvordan man best kommer fram til en slik fremtid for dem. 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 29. desember 2023 #51 Del Skrevet 29. desember 2023 (endret) Hvor stor støtte har Hamas blant palestinerne? Endret 3. januar 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 29. desember 2023 #52 Del Skrevet 29. desember 2023 jabx skrev (2 minutter siden): Hvor stor støtte har Hamas blant palestinerne? Kun 14% ønsker at Hamas skal lede Gaza etter krigen. Så ikke så stor akkurat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 30. desember 2023 #53 Del Skrevet 30. desember 2023 Amistad skrev (På 27.12.2023 den 1.19): Jeg leser tråder opp og ned i mente både her på facebook og ellers andre steder. Hamas startet en krig. Israel svarer med å krige tilbake. Hamas gir seg ikke og gjemmer seg i tuneller og i offentlige bygg. bruker mennesker som levende skjold Israel fortsetter å svare på angrep fra Hamas. Hamas både bryter våpenhvile og nekter våpenhvile. Israel er det landet som får all tyn all kjeft og blir fordømt av stort sett alle som har en mening om denne krigen. Det betyr at jeg ikke har forstått denne krigen skikkelig og trenger at noen av dere forteller meg og lærer meg litt fakta. Først... Hamas har ikke startet en krig. Denne konflikten har vart en god stund. 7. oktober: Hamas angriper Israelske sivile og dreper ca. 1200 og kidnapper ca. 250 mennesker. Oktober - desember: Israel teppebomber Gaza, ingen steder i regionen er trygg, og de har drept nesten 30.000 sivile (over 10.000 barn). De har angrepet sykehus, ambulanser, og flyktningleirer. Hvis noen er interessert i en jødes perspektiv på konflikten mellom Israel og Palestinerne, så kan jeg anbefale videoen under. Denne personen innså at det han var blitt opplært til var en løgn. Jeg kan også sende dere lenker til videoer der tidligere soldater beskriver overgrep mot Palestinerne. Blant annet en video fra 2007 der en kvinne beskriver at hun fikk beskjed om at en rapport måtte endres fordi Spoiler Israelske soldater banket opp og torturerte en palestinsk gutt. Alle var fullt klar over hva som skjedde, men normen er å endre rapporter slik at anklager fra Palestinerne fremstår som løgner. Israelske soldater er opplært til å hate. Ikke tro at det er noe hederlig i det de gjør. Ja, Hamas kan gjøre forferdelige ting, men det rettferdiggjør ikke folkemord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 30. desember 2023 #54 Del Skrevet 30. desember 2023 Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Først... Hamas har ikke startet en krig. Denne konflikten har vart en god stund. Når mener du krigen startet? Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Først... Hamas har ikke startet en krig. Denne konflikten har vart en god stund. 7. oktober: Hamas angriper Israelske sivile og dreper ca. 1200 og kidnapper ca. 250 mennesker. Oktober - desember: Israel teppebomber Gaza, ingen steder i regionen er trygg, og de har drept nesten 30.000 sivile (over 10.000 barn). De har angrepet sykehus, ambulanser, og flyktningleirer. Hvor har du disse tallene fra? Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Hvis noen er interessert i en jødes perspektiv på konflikten mellom Israel og Palestinerne, så kan jeg anbefale videoen under. Denne personen innså at det han var blitt opplært til var en løgn. Jeg kan også sende dere lenker til videoer der tidligere soldater beskriver overgrep mot Palestinerne. Blant annet en video fra 2007 der en kvinne beskriver at hun fikk beskjed om at en rapport måtte endres fordi Reveal hidden contents Israelske soldater banket opp og torturerte en palestinsk gutt. Alle var fullt klar over hva som skjedde, men normen er å endre rapporter slik at anklager fra Palestinerne fremstår som løgner. Alle kan finne anekdotiske eksempler som støtter sin side. Når det er sagt har det garantert blitt gjort ting som er sterkt kritikkverdige fra Israels side. Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Israelske soldater er opplært til å hate. Dette må du nesten komme med en kilde på. Gjerne mer enn 1 enkelt person i en tiktok-video. Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Ja, Hamas kan gjøre forferdelige ting, men det rettferdiggjør ikke folkemord. Enig. Derfor er det bra at Israel ikke begår folkemord. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 30. desember 2023 #55 Del Skrevet 30. desember 2023 Aliquis skrev (På 30.12.2023 den 19.07): Enig. Derfor er det bra at Israel ikke begår folkemord. Akkurat det er det folk som diskuterer da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 30. desember 2023 #56 Del Skrevet 30. desember 2023 Kan News (statseid TV-kanal) postet en video på sosiale medier av barn som synger om å utrydde alle i Gaza. Dette er fakta. De fjernet senere videoen, men det var litt sent. https://www.euronews.com/my-europe/2023/11/27/fact-check-did-israeli-children-really-sing-about-annihilating-everyone-in-gaza Sitat Here the IDF is crossing the line To annihilate the swastika bearers In another year there will be nothing there And we will return safely to our home within a year We will annihilate them all And then return to plowing our fields 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 31. desember 2023 #57 Del Skrevet 31. desember 2023 Chiyo skrev (På 30.12.2023 den 18.34): Først... Hamas har ikke startet en krig. Denne konflikten har vart en god stund. 7. oktober: Hamas angriper Israelske sivile og dreper ca. 1200 og kidnapper ca. 250 mennesker. Oktober - desember: Israel teppebomber Gaza, ingen steder i regionen er trygg, og de har drept nesten 30.000 sivile (over 10.000 barn). De har angrepet sykehus, ambulanser, og flyktningleirer. Hvis noen er interessert i en jødes perspektiv på konflikten mellom Israel og Palestinerne, så kan jeg anbefale videoen under. Denne personen innså at det han var blitt opplært til var en løgn. Jeg kan også sende dere lenker til videoer der tidligere soldater beskriver overgrep mot Palestinerne. Blant annet en video fra 2007 der en kvinne beskriver at hun fikk beskjed om at en rapport måtte endres fordi Reveal hidden contents Israelske soldater banket opp og torturerte en palestinsk gutt. Alle var fullt klar over hva som skjedde, men normen er å endre rapporter slik at anklager fra Palestinerne fremstår som løgner. Israelske soldater er opplært til å hate. Ikke tro at det er noe hederlig i det de gjør. Ja, Hamas kan gjøre forferdelige ting, men det rettferdiggjør ikke folkemord. Jeg skrev et svar på dette i går, men trykket ikke lagre. Steg for steg. Du bruker ord feil, du og innlegget ditt beskriver ikke virkeligheten. «The truth, the full truth and nothing but the truth» Israel har ikke bombet sykehus. Islamistene i Gaza derimot har hatt «direct hits» på sykehus. Både i Israel og inne i Gaza. Ambulansen som ble beskutt var lastet med våpen, noe eksplosjonen som fulgte underbygger. Flyktningeleirene er urbane nabolag, ikke hva vi normalt vil tenke på som en flyktningeleir. Jabalia som er en slik «Flyktnktningeleir» blir beskrevet som et militært fort. Du bruker ord som teppebombing, som ikke foregår. Hadde IDF teppebombet hadde dødstallene kunnet x10, eller mer. Du bruker ord som «folkemord», som heller ikke passer. Det er ikke folkemord når man ber sivilbefolkningen komme seg unna krigshandlinger, og oppretter humanitære soner. Hitlers SS hadde ingen jøder i sine rekker, IDF har mange arabere i sine. Det er høye dødstall, men det er ikke folkemord. Jeg tror jeg har sett videoen fra 2007 du refererer, og jeg så videoen du legger ved. Det er uten tvil berettiget kritikk mot både IDF og mot Israrlske myndigheter, sikkert også mot jøder og mit det israelske folket som sådann. Den kritikken foregår og har foregått i Israel, i diasporaen, og internasjonalt. Det er et sunnhetstegn for et samfunn, at kritiske stemmer får komme ut. At videoer du viser til får bli offentlige. At debatten kan tas og endringer kreves. At ukulturen kan jobbes mot. Særlig i et samfunn i krig, hvor mennesker faktisk dør. Alt i alt har Israel lykkes i å skape et godt samfunn for sine borgere. Hovedproblemet er derimot at at det er millioner av mennesker, det er en voksende gruppe mennesker som lever på Israel sitt territorium som ikke er israrlske statsborgere, mange av dem har statsborgerskap i andre land, men mange lever uten statsborgerskap. Jeg har ikke svaret på hvordan det problemet skal løses. 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 31. desember 2023 #58 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) Desverre vil det jo alltid være mennesker som dør i krig. Ekstra utfordrende når Hamas gjemmer seg blandt sivile. Men for å minimere sivile tap: USA kom med råd om blant annet mer etteretning - særskilt før de angriper/bomber, mer målrettet angrep på Hamas, bruke mindre bomber, unngå å bruke dum bombs, bruke mindre kommando teams på bakken. Andre ting: ikke bruke ai før det er bedre utviklet, bruk av droner som kan ta ut en og en person, bruk av svampebomber og mer utvikling av disse, slippe inn bistand og forsyninger mm. Endret 3. januar 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravlekaspar Skrevet 31. desember 2023 #59 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) Jødene levde i et oppvekstmiljø der de var hatet, nedverdiget og utstøtt. Ja, Europa greide endatil å drepe 6 mill av de. Etter WW2 ville ingen i Europa ha de der og fikk gjennom FN-regi i 1947 tildelt jødene et lite ufruktbart landområde. Palestinerne fikk også tilbud om sin halvdel av området. Som de takket nei til. Istedet gikk de til krig mot de, sammen med sine arabiske naboer, i -48, -56, -67, -73 og 7. okt i år. På alle disse årene kunne palestinerne utviklet området sitt. I motsetning til jødene, med sitt forferdelige oppvekstmiljø, som utviklet en høyteknologisk nasjon, fruktbar landjord og moderne kjønnsrollemønstre. Vold eller ikke. Palestinerne kommer aldri til å komme ut av gjørma si før de legger vekk tankene om river to the sea. Endret 3. januar 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 31. desember 2023 #60 Del Skrevet 31. desember 2023 (endret) At folk som har tjenestegjort i IDF for ti år siden blir trakassert og drapstruet, og at familien til hun norsk-jødiske jenta som tjenestegjør i den israelske hæren blir utsatt for det samme, er derfor skremmende. Det er et ekstremistisk uttrykk. Hørte aldri om tilsvarende trusler rettet mot familiene til de som dro for å kjemper for IS, for eksempel. Som jeg skrev i en kommentar som ble slettet i går, min datter på 20 advarte meg om å ytre meg offentlig med forståelse for Israel. Hun mente dette er farlig. Da tenker jeg vi er på feil vei. Jeg vil berømme mine meddebattanter her inne. Syns stort sett vi på begge «sider» har klart å holde oss saklige stort sett. Jeg har lest det alle har skrevet, prøvd å forstå og jeg har lært mye. Debatten har også inspirert meg til å søke kunnskap på egen hånd, både konservative kristne og norske muslimer har jeg med interesse og fascinasjon lånt øre til. Med ønske om en trivelig nyttårshelg og et godt og fredeligere nytt år, for oss som er her på denne lille jorda. Salam aleikum, shalom, fred være med dere og Godt nyttår! Endret 3. januar 2024 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå