Gå til innhold

Israel og Gaza inkl Hamas. Noen av dere må lære meg ...

Amistad

Anbefalte innlegg

Jeg leser tråder opp og ned i mente både her på facebook og ellers andre steder. 

Hamas startet en krig. 

Israel svarer med å krige tilbake. 

Hamas gir seg ikke og gjemmer seg i tuneller og i offentlige bygg. bruker mennesker som levende skjold

Israel fortsetter å svare på angrep fra Hamas. 

Hamas både bryter våpenhvile og nekter våpenhvile. 

Israel er det landet som får all tyn all kjeft og blir fordømt av stort sett alle som har en mening om denne krigen. 

Det betyr at jeg ikke har forstått denne krigen skikkelig og trenger at noen av dere forteller meg og lærer meg litt fakta.

• Liker 23
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CAPS LOCK skrev (17 minutter siden):

Jo. Du har forstått hva denne krigen handler om 

nei jeg har jo ikke det. ( jeg mener det ikke ironisk ) 

for slik jeg ser det så starter Sverige krig mot Danmark, Danmark svarer selvfølgelig med krig, og så fordømmer hele verden Danmark ... og det er ikke logisk i mitt hode. derfor har jeg missforstått noe her ... 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke om du er ironisk. Men for å svare deg på det du faktisk spør om så startet dette lenge før Hamas «gikk til krig» 7. oktober. 

Og ingen troverdige kilder har verifisert at Hamas gjemmer seg på sykehus. De bruker tunneler ja, men dette narrativet om sykehus er det IDF og støttespillere som hevder.

Og hvor har du det fra at det bare er Hamas som nekter våpenhvile? Kilde takk. Og husk at det er Israel som har nektet å åpne grensene for humanitære forsyninger.

• Liker 9
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (På 27.12.2023 den 1.54):

Jeg forstår fortsatt ikke om du er ironisk. Men for å svare deg på det du faktisk spør om så startet dette lenge før Hamas «gikk til krig» 7. oktober. 

Når da?

Og ingen troverdige kilder har verifisert at Hamas gjemmer seg på sykehus. De bruker tunneler ja, men dette narrativet om sykehus er det IDF og støttespillere som hevder.

Israelfiendtlige Amnesty har jo gjort dette tidligere.

Og hvor har du det fra at det bare er Hamas som nekter våpenhvile? Kilde takk. Og husk at det er Israel som har nektet å åpne grensene for humanitære forsyninger.

Israel har aldri nektet Egypt å gjøre dette, og åpner pdd. for flere forsyninger enn FN klarer å levere  

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islamske skrifter er veldig rasistiske mot jøder. Så det er ikke så overraskende at mange av disse heller tror på rykter, enn det som er dokumentert. De gidder ikke undersøke fordi de VIL at jøder skal være "onde".

Folk sliter med matten. De tror at siden flest palestinere er drept, så er det Israel så er den store stygge ulven.

Israel beskytter sine sivile mot daglige rakettangrep fra hamas. Hvor høye tall tror du sivile tap på Israel sin side hadde vært om de ikke skjøt ned raketter og bygde bunkere?

Hamas bruker ressursene sine på å angripe, ikke beskytte sivile, de bygger terrortunneller ikke bunkere sivile kan gjemme seg i. Og de angriper israel fra områder der de mest sårbare palestinerene befinner seg.

Så folk ser kun på tall. Ikke hva som ligger bak tallene. 

Rykter sprer seg fort, de vris og vendes på. Og alt folk trenger er et kjapt glimt av en "død" dukke, et ai bilde der ungene har seks fingre eller bilder fra 10 år tilbake i helt andre land, for å få "bekreftet" disse ryktene.

Mediene, da spesielt nrk, har vært hamas vennlige. De presterte å kalle hamas for "krigere" lenge etter at de er blitt definert som terrorister. Og de er kjappe med å vise nyheter som viser Israel i et dårlig lys, men sjeldnere palestinere, med mindre de "må" som ved 7 oktb. 

Og så har vi ting som tiktok og youtube som har algoritmer som gir folk det de "vil" se. Du får masse hamas propaganda eller pro-israel etter hva du googler, ser lengre på, kommenterer på osv. Så folk blir ikke eksponert for begge sider av en sak. 

Og så har vi nok en del skapnazister luskende. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det igjen bare jødene som må bevise det de sier.

På samme måte trodde alle at Israel hadde bombet et sykehus, fordi Hamas sa det, og alle vet at Hamas snakker sant og jødene lyver. Etter flere dager og når både amerikansk og fransk etteretning bekreftet at det var en rakett fra Gaza, så måtte media motstridende innrømmet at kanskje, muligens, denne ene gangen hadde ikke jødene løyet.

Egypt har forsterket grensen mot Gaza og lar ingen komme gjennom. Ingen fordømmer Egypt.

https://www.nytimes.com/2023/12/14/world/middleeast/gaza-border-rafah-egypt.html

Hadde Hamas frigitt gislene og levert voldtektsmennene og morderene til Israelsk politi, så hadde det vært over. Ingen legger press på Hamas. Mener man at terroristene som voldtok, torturerte og drepte, ikke skal stilles til ansvar?

https://www.newsweek.com/i-saw-children-hamas-beheaded-my-own-eyes-shame-queen-rania-opinion-1855472

Sitat

Days after the attacks, as a Muslim woman committed to combating Islamism and a physician, I traveled at my own expense to the Gaza envelope to view the aftermath of Hamas' butchery. I examined the cadavers of the murdered and defiled; the corpses of the decapitated and immolated. I spoke with the victims of Hamas, including a former hostage—a Muslim physician—and numerous witnesses to Hamas' express barbarity against women, children, girls, and infants, brutally violated in life, in utero and in death.

Hamas holder fortsatt over 100 gisler, og ingen vet hva de blir utsatt for.

Hvorfor nekter man først for at det er tunneller under sykehusene? Når tunnellene blir funnet, så blir det bagatellisert. Når Hamas gjemmer seg under sivile bygninger, så bruker de sivile som menneskelige skjold.

Hva gjorde Hamas i 2014?

https://www.cfr.org/blog/amnesty-international-human-rights-watch-and-question-hamas-gaza-and-israel

Sitat

Now, however, Amnesty has admitted that Hamas used Gaza’s main hospital as a detention, interrogation and torture center. And if Hamas was misusing a hospital in this way, it defies belief to think it wasn’t similarly misusing other civilian buildings for military purposes. Once you admit that Hamas did so once, there’s no reason to think it wouldn’t do so again.

Hamas vil ikke ha en våpenhvile. Hamas vil ikke gi fra seg flere gisler.

Hamas leader visits Egypt amid intensive talks on new ceasefire | Reuters

Sitat

"Hamas' stance remains: they don't have a desire for humanitarian pauses. Hamas wants a complete end to the Israeli war on Gaza," a Palestinian official said.

Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu repeated that the war would end only with Hamas eradicated, all hostages freed and Gaza posing no more threat to Israel.

Tallene fra Hamas over drepte sivile er påfallende.

Det er myndighetene i Gaza som kommer med tallene. --- Men myndighetene i Gaza er Hamas. Hamas kom til makten ved at de ble valgt. Det er ingen myndighet i Gaza som er uavhengig av Hamas. FN får sine tall fra myndighetene i Gaza. Media gjengir tallene helt ukritiske.

Andelen kvinner og barn står ikke i forhold til andelen drepte menn. Det er 70% i følge Hamas. Langt flere enn i andre kriger. Og det er ingen tall over hvor mange av de drepte som er stridende menn, som falt i kamp. Alt Hamas gir oss er antallet døde sivile.

Jeg mener at tallene over drepte bør tas like seriøst som om de kom fra IS, fra Houti millitsen, fra Det muslimske brorskapet.

Hamas = terrorister. Terrorister har alt å vinne på å lyve og overdrive andelen døde sivile.

Det er tusener av døde sivile, men så lenge Hamas skjuler seg imellom de, så gjør de sine egne til levende skjold. Israel kan ikke leve med at Hamas får fortsette å eksistere. Hamas har lovet at de skal angripe Israel igjen og igjen.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (5 timer siden):

nei jeg har jo ikke det. ( jeg mener det ikke ironisk ) 

for slik jeg ser det så starter Sverige krig mot Danmark, Danmark svarer selvfølgelig med krig, og så fordømmer hele verden Danmark ... og det er ikke logisk i mitt hode. derfor har jeg missforstått noe her ... 

For de første. Sverige og Danmark kan IKKE sammenlignes med Gaza og Israel. Men om vi først skal gjør det. Så måtte da Danmark først okkupert Sverige. Stengt grensen deres. Bestemte hvorvidt de skulle ha tilgang på vann og strøm. Satt alle som gjorde motstand mot dette, eller mistenkt for å ha gjort motstand i fengsel. Også kvinner og barn. Og videre torturert dem i fengselet. I tillegg tatt mer og mer av Sveriges  landområder og latt danskene bosette seg der. I tillegg gi danskene skattelette for å bosette seg der😳

Når vi ser på alt dette sammenlagt så skjønner du kanskje hvorfor Sverige gikk til krig. Og at når da Danmark ‘forsvarer seg’ ved å drepe  18 000 svensker tilbake, bla over 8000 uskyldige barn. Ja da mister de selvfølgelig sympati.

Hadde det ikke vært for den grove krigføringen til Israel der uskyldige barn er de største offerene, så hadde de fått mer støtte. 

Håper du skjønte det litt bedre nå.

Endret av Jullen
  • Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jullen said:

For de første. Sverige og Danmark kan IKKE sammenlignes med Gaza og Israel. Men om vi først skal gjør det. Så måtte da Danmark først okkupert Sverige. Stengt grensen deres. Bestemte hvorvidt de skulle ha tilgang på vann og strøm. Satt alle som gjorde motstand mot dette, eller mistenkt for å ha gjort motstand i fengsel. Også kvinner og barn. Og videre torturert dem i fengselet. I tillegg tatt mer og mer av Sveriges  landområder og latt danskene bosette seg der. I tillegg gi danskene skattelette for å bosette seg der😳

Når vi ser på alt dette sammenlagt så skjønner du kanskje hvorfor Sverige gikk til krig. Og at når da Danmark ‘forsvarer seg’ ved å drepe  18 000 svensker tilbake, bla over 8000 uskyldige barn. Ja da mister de selvfølgelig sympati.

Hadde det ikke vært for den grove krigføringen til Israel der uskyldige barn er de største offerene, så hadde de fått mer støtte. 

Håper du skjønte det litt bedre nå.

Du glemte å ta med at sverige daglig sender raketter mot danmark. Og utfører raid på landsbyer i danmark, helt fram til muren ble satt opp. 
Da tok svenskene og gravde seg tunneler inn i danmark, slikt at dem fortsatt kunne foreta raid på landsbyer i danmark, der dem voldtar og dreper barn. 
Men etter at danmark gravde en dypere mur, samt nå målrettet søkte etter tunneler, og fylte tunnelene, eller sprengte dem, så ble det mindre tunneler, men sverige stoppet aldri med å prøve å grave tunnel. 
Og så tok sverige og saboterte sine egne avsaltingsverk, gravde opp vannsystemet som danmark hadde laget for dem, og lagde flere raketter. Så spiller dem overrasket over at dem trenger vanntilførsel utenifra. Hvem kunne ha trodd at å sabotere vannettverket kunne føre til mindre vann 🤔 

Men svensker er jo ikke de smarteste her i verden. Så nå skriker dem opp om at dem har ikke nok vann. 
Så kommer vi til maten. Danmark etterlot drivhus hvor sverige kunne dyrke mat. Men noe av det første sverige gjorde, var å knuse drivhusene. 
Og så ble dem overrasket når dem fant ut at mat ikke dukker opp av seg selv ifra løse luften. Så da skriker dem etter mat, og jaggu fikk ikke svenskene rett, maten dukker jammen meg opp uten at dem må jobbe for det.

Nei, du og du. De svenskene altså. Tullekopper.

Endret av Duraton
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Washington Post laget en ganske grei oversikt over historikken (mye er utelatt og er veldig ensidig), men viser hvertall ting i grove trekk: https://www.washingtonpost.com/world/2023/israel-palestine-conflict-timeline-history-explained/

Mer utdypende informasjon kan finnes her https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Israeli–Palestinian_conflict

Det er en lang og vanskelig konflikt, men mye lovnader og brutte løfter over lang tid fra flere hold og flere sider.

Det ble laget en oversikt over religioner https://ultraculture.org/blog/2015/11/30/map-world-religions/ en stund tilbake som viser hva historiebøkene mener. Flere religioner har hellige steder på samme lokasjon. Det gjør jo da at konflikter vil oppstå om deres syn ikke er kompatibelt etter flere tusen år med endringer.

Kanskje den eneste løsningen er å gjøre om dette område til Antarktis 2.0 hvor ingen får gå inn eller oppholde seg. En ny sone som er off limits for absolutt alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (9 timer siden):

Jeg leser tråder opp og ned i mente både her på facebook og ellers andre steder. 

Hamas startet en krig. 

Hamas gir seg ikke og gjemmer seg i tuneller og i offentlige bygg. bruker mennesker som levende skjold

Israel er det landet som får all tyn all kjeft og blir fordømt av stort sett alle som har en mening om denne krigen. 

Det betyr at jeg ikke har forstått denne krigen skikkelig og trenger at noen av dere forteller meg og lærer meg litt fakta.

Konfliktens moderne historie starter etter 1 verdenskrig, med en rød tråd som omhandler kamp om landområder, storpolitikk, krydret med religion, etnisitet og bibelhistorie. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (8 timer siden):

Hamas nekter å in gå en varig våpenhvile og overlate makten i Gaza tiø en palestinsk interimtegjering. De vil heller ha 100 000 døde enn å gi fra seg rakettene sine

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (På 27.12.2023 den 1.19):

Hamas startet en krig. 

Anbefaler deg å lese hva Simen Sandelien skriver på Facebook. Og Cecilie Hellestveit. 

Ellers har du forstått det rett. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (3 timer siden):

Hamas nekter å in gå en varig våpenhvile og overlate makten i Gaza tiø en palestinsk interimtegjering. De vil heller ha 100 000 døde enn å gi fra seg rakettene sine

Sant, og Israel ville heller ikke godta Egypt sitt forslag. De vil nok fortsette med planen sin om å fordrive alle palestinerene til Europa. Og lederene i Hamas vil nok neppe gi opp sitt luksusliv. 

Men helt klart at det beste hadde vært om både Hamas og BN nå la ned våpnene og lot andre ta over Gaza. Men da måtte alle Hamas fengsles for å fjerne den trusselen og BN og co måtte byttes ut (flere av disse hadde nok også blitt fengslet for lovbrudd) . Det er nok hverken Hamas eller BN enig i. Eneste som kan presse BN/Israel til en slik avtale er USA. Eneste som kan presse Hamas til en slik avtale er vel Qatar og Israel som gir lederene i Hamas så mye penger. 

BN skal jo også stilles til retten etter han går gått av og risikerer fengsel. Han gjør alt han kan for å unngå dette såklart. https://www.aftenposten.no/verden/i/9vWmAE/benjamin-netanyahu-tiltalt-for-korrupsjon

Hverken Hamas eller BN bryr seg om annet enn seg selv. Ser ut til at USA sitter med makten her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (Akkurat nå):

Sant, og Israel ville heller ikke godta Egypt sitt forslag. De vil nok fortsette med planen sin om å fordrive alle palestinerene til Europa. Og lederene i Hamas vil nok neppe gi opp sitt luksusliv. 

Men helt klart at det beste hadde vært om både Hamas og BN nå la ned våpnene og lot andre ta over Gaza. Men da måtte alle Hamas fengsles for å fjerne den trusselen og BN og co måtte byttes ut (flere av disse hadde nok også blitt fengslet for lovbrudd) . Det er nok hverken Hamas eller BN enig i. Eneste som kan presse BN/Israel til en slik avtale er USA. Eneste som kan presse Hamas til en slik avtale er vel Qatar og Israel som gir lederene i Hamas så mye penger. 

BN skal jo også stilles til retten etter han går gått av og risikerer fengsel. Han gjør alt han kan for å unngå dette såklart. https://www.aftenposten.no/verden/i/9vWmAE/benjamin-netanyahu-tiltalt-for-korrupsjon

Hverken Hamas eller BN bryr seg om annet enn seg selv. Ser ut til at USA sitter med makten her. 

Det er ingen tvil om at både Hamas og bn må bort, men heldigvis ser israelerne ut til å skjønne dette selv, han kan ikke bli sittende etter denne krigen..en må fjerne Hamas fra Gaza, og så må en fjerne bosetterne på vb så en kan få en levedyktig palestinsk stat med trygghet for begge land 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (På 27.12.2023 den 14.54):

Det er ingen tvil om at både Hamas og bn må bort, men heldigvis ser israelerne ut til å skjønne dette selv, han kan ikke bli sittende etter denne krigen..en må fjerne Hamas fra Gaza, og så må en fjerne bosetterne på vb så en kan få en levedyktig palestinsk stat med trygghet for begge land 

Helt enig. 

Jeg tror også de fleste israelere skjønner dette selv og får han fjernet ganske raskt. 

Amistad skrev (På 27.12.2023 den 1.19):

Hamas startet en krig. 

Konflikten er ganske komplisert. Israel og Hamas har egget hverandre i årevis. Israel har drept, torturert, fengslet, brukt vold et mot uskyldige sivile palestinere Gaza og på Vestbredden i over 70 år, tatt ulovlig land, okkupert og blokkert for å nevne noe. 

Hamas har prøvd mye, som eks sende en del raketter mot Israel. Israel er godt beskyttet med domen sin, flyalarm og bomberom. Israel får enorm økonomisk og militært støtte av USA (og  økonomisk av Russland). 

Israel er overlegne militært, teknologisk og økonomisk. Palestina er fattige, sliter med mye sykdom, i Gaza er nesten halvparten av befolkningen barn. Gaza styres av Hamas, en terrororganisasjon (ikke alle er enige i det). Som ble valgt i 2005 (?) av litt under 50%. Og det har ikke vært valg siden. Men Israel kontrollerer fortsatt grensene til Gaza - på land, vann og i luften. De kontrollerer hva som kommer inn av mat, vann, strøm, medisiner, bistand etc. Som har medført mye lidelse i Gaza. 

Israel støtter Hamas økonomisk. Lederene i Hamas bor i luksus i Qatar på blandt annet pengene fra Israel, og veldedighetshjelp. 

Blir en israeler drept, en rakett sendt mot Israel etc tar Israel igjen med minst 10 gangeren. De har angrepet Gaza som har medført store sivile tap og skader, ødeleggelser på kritisk infrastruktur som andre har bygd opp igjen, og Israel bombet i stykker igjen. 

Samtidig fremstiller Israel seg som et offer. Velkjent for sin propaganda, som heldigvis har fått mindre gehør nå i krigen. Israel er vel det eneste landet i verden som noengang har fremstilt seg som et offer samtidig som de okkuperer og blokkerer. 

I tillegg, før 7. oktober flyttet BN militæret fra grensen til Gaza til Vestbredden for å beskytte de ulovlige bosetterne der ettersom den ulovlige bosettingen hadde økt. Ledet av en av Israels farligste mann. Og vel viten om faren Hamas utgjorde mot grensen mellom Gaza og Israel. Mange israelere er forbanna over dette og mener BN sviktet Israel. I tillegg til alt annet BN gjør som eks å prøve å fjerne demokratiet, tie folk, rydde Israel for andre religioner etc. 

En uhyre stor maktubalanse. 

Alt ble egentlig verre for både palestinere og israelere når BN og co nå kom til makten. Stikkord: høyreekstemisme, rasisme, bedrageri, korrupsjon, fjerne rettigheter, mer ekstreme mot sine egne innbyggere og palestinere etc. 

Israel får ikke kritikk for å forsvare seg eller bekjempe Hamas etter 7. oktober. Det er det stor enighet om. 

De får kritikk for å ikke føre en proporsjonal krig og begår flere krigsforbrytelser: 

Mye vilkårlig bombing og bruk av dum bombs, stort antall sivile tap og skader - særskilt barn, forhindrer forsyninger og hjelp inn i Gaza som mat, vann, strøm og medisiner - dreper presse og veldedighetsarbeidere, hindrer innbyggerene helsehjelp, bomber og angriper sikre soner, ikke målrettet angrep på Hamas, slipper ikke inn presse og sammen med USA hindrer andre tilgang til satellittbilder, skaper mer ekstremisme og terrorister.... 

USA sitter med mye makt i konflikten. Ca halvparten av de kristne i USA er kristne sionister. USA sin israelske utenrikspolitikk styres hovedsakelig av kristne sionister. Som er avhengig av at krigen skal fortsette for å oppfylle sin profeti. 

Offentlig ligger også Israels plan i krigen som blant annet innebærer å fordrive palestinerne ut av Gaza og videre til blant annet Europa. Videre skal all kritikk slås hardt ned på, som man ser ved overdrevent bruk av antisemittisme, jødehat og pro terror/pro hamas. Samme retorikk som blir/ble brukt hyppig her inne. 

Det er veldig få, omså ingen, som nå støtter Israel. Deres forsvar er ikke lengre et forsvar, men et stygt angrep på 2,2 millioner mennesker i Gaza og oppskaleringen på Vestbredden. En kollektivt avstraffelse. De angriper også kristne i Israel og prøver å tie israelere som er kritiske til BN. 

Palestinere blir stående i kryssilden mellom IDF og Hamas. Ingen til å beskytte dem, ingen som bryr seg om dem og blir kalt det glemte folk av god grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sirisiri10 skrev (2 minutter siden):

Hamas har prøvd mye, som eks sende en del raketter mot Israel. Israel er godt beskyttet med domen sin, flyalarm og bomberom. Israel får enorm økonomisk og militært støtte av USA (og  økonomisk av Russland).

I tillegg til raketter og 7 oktober snakker vi også om skyting på bussholdeplassen, senest midt under våpenhvile, knivstikking og ikke minst selvmordsbombere. Men sikkerhetsmyndigjetene tar det meste

Det du har helt rett i, er at sivile palestinere er det ingen med makt der nede som bryr seg om

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Topsi skrev (Akkurat nå):

Det du har helt rett i, er at sivile palestinere er det ingen med makt der nede som bryr seg om

Desverre 😔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (12 timer siden):

For de første. Sverige og Danmark kan IKKE sammenlignes med Gaza og Israel. Men om vi først skal gjør det. Så måtte da Danmark først okkupert Sverige. Stengt grensen deres.

Gaza er ikke okkupert. Israel trakk seg helt ut i 2005, men siden Gaza stadig angriper Israel, så måtte Israel forsvare seg ved å bygge en mur mellom seg og Gaza 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (På 27.12.2023 den 19.17):

Gaza er ikke okkupert. Israel trakk seg helt ut i 2005, men siden Gaza stadig angriper Israel, så måtte Israel forsvare seg ved å bygge en mur mellom seg og Gaza 

Dette er jo feil. 

Det er Hamas som angrep Israel, ikke Palestina. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...