Gå til innhold

De som mottar veldedige gaver til jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Filleting, men jeg kom til å tenke på det, og klarer ikke legge det fra meg 🤭

Vi er med på veldedige gaver til jul, typ «god jul lille venn» og «hjelp meg å hjelpe» og lignende. Legger litt innsats i å finne gaver jeg oppriktig tror kan glede noen, syns det er en veldig ting å gjøre. 

Men hvordan er det å være mottaker av disse gavene? Eller, hvordan er det å være forelder til barn som får disse gavene? Hva gjør man? Sier man at den er fra nissen? Fra en selv? Man Aner jo ikke hva som er i, og dessverre fins det jo folk som er så slemme at de pakker inn stein. Så hva gjør man? Åpner man gavene for å sjekke?

Noen av de vi har gitt til har jo navn på de som har gitt, så der er det forhåpentligvis ingen som bøller, men noen steder hvor vi gir plukker vi bare en lapp fra et tre og legger gaven under senere.. 

Som sagt fillesak, jeg bare funderte på det.. Og håper at alle som mottok gaver i år fikk noe hyggelig de likte!

Anonymkode: 455c0...671

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De pleier å pakke opp pakker før de gir gavene videre nettopp fordi noen faktisk pakker inn sten. Så organisasjonene som gir gavene vet hva som blir gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne mottok gaver til barna i år. Hun åpnet gavene for å sjekke at de hadde passende innhold på forhånd. Hun snakket åpent med barna om at noen snille mennesker ønsket å gi dem gaver i år, selv om de ikke kjente hverandre. De fikk fine gaver.

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å være som deg. Takk for alt du har gjort for de små håpefulle! ❤️

Anonymkode: 4048f...cb9

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da det var priskrig og surkål, rødkål og pepperkake kostet 1 kr. Husker jeg kjøpte 4-5 pakker av hver og la i nissevognen til de trengende. Det var litt artig

Anonymkode: b4aa5...600

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leverte ønskeliste for barna og fikk akkurat det vi ønsket❤️ Jeg skrev at de var fra meg. Barna vet ikke at vi har fått fra noen andre.

Anonymkode: dba96...fb2

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min venninne mottok gaver til barna i år. Hun åpnet gavene for å sjekke at de hadde passende innhold på forhånd. Hun snakket åpent med barna om at noen snille mennesker ønsket å gi dem gaver i år, selv om de ikke kjente hverandre. De fikk fine gaver.

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å være som deg. Takk for alt du har gjort for de små håpefulle! ❤️

Anonymkode: 4048f...cb9

Det er i grunn akkurat det jeg har fundert på, hva man sier. Jeg vet ikke hva jeg selv ville gjort, men jeg tror kanskje at hvis jeg ikke hadde råd til gaver selv så hadde jeg sagt det var fra meg. Og jeg hadde åpnet dem, bare for å sjekke.. 

Det var mange år vi ikke hadde råd, så når vi endelig hadde det føltes det godt å kunne gjøre noe fint for noen andre ❤️

Anonymkode: 455c0...671

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fireflies skrev (42 minutter siden):

De pleier å pakke opp pakker før de gir gavene videre nettopp fordi noen faktisk pakker inn sten. Så organisasjonene som gir gavene vet hva som blir gitt. 

Gjør de faktisk det? Ene organisasjonen her hadde flere tusen mennesker på listene sine, hvem jobben med å pakke om alt? 🤔

Anonymkode: 455c0...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gjør de faktisk det? Ene organisasjonen her hadde flere tusen mennesker på listene sine, hvem jobben med å pakke om alt? 🤔

Anonymkode: 455c0...671

Frivillige. Tror de fleste gjør det. Så et innlegg i år om noen som hadde pakket inn tomt colabrett og merket det til barn i 8 års alderen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (1 time siden):

Frivillige. Tror de fleste gjør det. Så et innlegg i år om noen som hadde pakket inn tomt colabrett og merket det til barn i 8 års alderen. 

På God jul, lille venn merkes gavene av de som gir. Så er ingen i sving for å pakke om. Vi oppfordres til og med til å legge på tomme til-og-fra-lapper. Mulig noen pakker om, men ikke på God jul, lille venn. Der gir man med fullt navn i systemet. Er kanskje mer utbredt med drittgaver som folk legger under trær på senter osv. 

Anonymkode: dd081...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg husker da det var priskrig og surkål, rødkål og pepperkake kostet 1 kr. Husker jeg kjøpte 4-5 pakker av hver og la i nissevognen til de trengende. Det var litt artig

Anonymkode: b4aa5...600

Hvorfor var det egentlig artig? Akkurat surkål, rødkål og pepperkaker til 1kr er kanskje ikke det det var mest behov for...?

Anonymkode: f91f9...a7a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På God jul, lille venn merkes gavene av de som gir. Så er ingen i sving for å pakke om. Vi oppfordres til og med til å legge på tomme til-og-fra-lapper. Mulig noen pakker om, men ikke på God jul, lille venn. Der gir man med fullt navn i systemet. Er kanskje mer utbredt med drittgaver som folk legger under trær på senter osv. 

Anonymkode: dd081...76a

Dette med "drittgaver" er nok uansett et marginalt problem. En er selvsagt en for mye, men det er heldigvis grenser for hvor mange bunnløse drittsekker som går fritt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (1 time siden):

Frivillige. Tror de fleste gjør det. Så et innlegg i år om noen som hadde pakket inn tomt colabrett og merket det til barn i 8 års alderen. 

Noe så ufyselig kvalmt! 

Jeg kjøpte ting som jeg ikke pakket inn, tenkte de kunne gi det til de det passet best for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På God jul, lille venn merkes gavene av de som gir. Så er ingen i sving for å pakke om. Vi oppfordres til og med til å legge på tomme til-og-fra-lapper. Mulig noen pakker om, men ikke på God jul, lille venn. Der gir man med fullt navn i systemet. Er kanskje mer utbredt med drittgaver som folk legger under trær på senter osv. 

Anonymkode: dd081...76a

Kanskje noen lokale forskjeller der og, på God jul lille venn her jeg bor skal ikke gavene merkes. Men man er jo registrert med navn, så hvis noen gir drittgaver der er de jo enda dummere. 

Jeg skulle egentlig ønske jeg fikk vite om ungene vi gav til ble glade. Man håper jo alltid at mottaker blir glad, men her kan man jo aldri vite.. 

Anonymkode: 455c0...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skulle egentlig ønske jeg fikk vite om ungene vi gav til ble glade. Man håper jo alltid at mottaker blir glad, men her kan man jo aldri vite.. 

Enig, det hadde vært skikkelig hyggelig dersom de ble glade og en fikk vite om det. Men det er mange, mange «gutt 11 år» osv, og de har nok ikke oversikt over hvilken gave merket med «gutt 11» som havner hvor. Og dersom de hadde det, ville arbeidet blitt veldig stort med å gi tilbakemelding. De som organiserer vil også ha romjulsfri med familien sin.

Men skulle ønske de som mottok og som var fornøyd, kunne sende inn anonym melding som ble videreformidlet på Facebook, så en fikk se virkningen av å gi. Mads Hansen deler noen av DM’s han får etter sin utdeling. 

Anonymkode: dd081...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På God jul, lille venn merkes gavene av de som gir. Så er ingen i sving for å pakke om. Vi oppfordres til og med til å legge på tomme til-og-fra-lapper. Mulig noen pakker om, men ikke på God jul, lille venn. Der gir man med fullt navn i systemet. Er kanskje mer utbredt med drittgaver som folk legger under trær på senter osv. 

Anonymkode: dd081...76a

Det var en artikkel fra god jul lille venn ogsp om at de måtte åpne alt for det ble gitt mye søppel

Anonymkode: e696a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (3 timer siden):

Dette med "drittgaver" er nok uansett et marginalt problem. En er selvsagt en for mye, men det er heldigvis grenser for hvor mange bunnløse drittsekker som går fritt rundt.

Det var mange

Anonymkode: e696a...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var med å delte ut noen av gavene fra Frelsesarmeen i år. Da leverte jeg en pose med forskjellige ting som ikke var pakket inn til mor eller far. Alt var nytt og det var både ting som var donert av privatpersoner, bedrifter og ting som var kjøpt av innsamlede penger. En jente på 7 år fikk f.eks en stor myk bamse, gavekort på 250,- på kino og 250,- på hoppeland, Barbie, Ken, 2 «barbiebarn» og mye klær. Mye av dette ble nok pakket inn som gave fra far. Synes det er fint at foreldrene kan velge hvordan de vil gjøre det.

Anonymkode: e5795...6df

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var med å delte ut noen av gavene fra Frelsesarmeen i år. Da leverte jeg en pose med forskjellige ting som ikke var pakket inn til mor eller far. Alt var nytt og det var både ting som var donert av privatpersoner, bedrifter og ting som var kjøpt av innsamlede penger. En jente på 7 år fikk f.eks en stor myk bamse, gavekort på 250,- på kino og 250,- på hoppeland, Barbie, Ken, 2 «barbiebarn» og mye klær. Mye av dette ble nok pakket inn som gave fra far. Synes det er fint at foreldrene kan velge hvordan de vil gjøre det.

Anonymkode: e5795...6df

Høres kjempefint ut!

Anonymkode: dd081...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ble skuffet i år. Jeg trodde alle butikker hadde en vogn som tok imot matvarer, som skulle videregjies. Jeg har alltid gitt, etter at jeg fikk noe bedre råd selv. I år har jeg sett denne vognen i 2 butikker. Jeg har selv fortsatt ikke stor økonomi, men jeg har det stabilt og forutsigbart. Så jeg ønsker å dele.

For endel år siden var det meg som tok imot hjelp. Det var flaut, følte meg som dritt. Alt jeg fikk i inntekt gikk til å bo. Mat hadde vi på bordet. Men det var ikke alltid sunt. Ingen frukt, det er luksus. Billige fiskepinner, pasta, supper. Havregryn. Sånn var livet. Både datteren og meg har overlevd på dårlig kosthold. Men vi måtte ha mat. Ved høytider hadde jeg ingenting ekstra. Søsken spurte flere ganger om jeg ville være med å spleise på gaver til tantebarn. Jeg måtte si nei,  summen for meg ble for stor. 
Familien vet egentlig ikke hvor ille jeg har hatt det. Familien kaller meg bare sær. Jeg har gått egne veier. Sannheten er at jeg har ikke hatt noe valg. Har du ikke penger, så har du ikke penger. Vi overlevde, og har en litt bedre økonomi i dag. Men, jeg glemmer ikke hvor jeg kommer fra. Jeg glemmer ikke hva jeg har kjempet for i alle år. 
Jeg hadde ingenting. Flaut og vanskelig. Sånn var det. 

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg husker da det var priskrig og surkål, rødkål og pepperkake kostet 1 kr. Husker jeg kjøpte 4-5 pakker av hver og la i nissevognen til de trengende. Det var litt artig

Anonymkode: b4aa5...600

Lurte egentlig på hvem som gjorde det. Tenkte at faktisk det hadde de trengende nok råd til selv siden det var så billig. Så syns ikke det var veldig raust.

Anonymkode: e3e4f...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...