AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #1 Del Skrevet 26. desember 2023 Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. Anonymkode: c3321...d77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Del Skrevet 26. desember 2023 Ta med deg oppkutta grønnsaker på skolen eller jobb så du har noe hvis du blir skrubbsulten mellom måltider. Anonymkode: 504d8...db5 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Del Skrevet 26. desember 2023 Jeg har flere råd som har hjulpet meg. Nummer 1 er og kutte ned på måltidene, nå spiser jeg bare lunsj og middag 5 dager i uken og dette er det som har gitt best effekt for å få ned i vekt. Det var tungt til å begynne med, men nå er jeg vant til det og kroppen og hodet fungerer helt fint med det. Grunnen til at jeg ikke gjør det hver dag er fordi det innimellom er sosiale ting eller fester som jeg ikke vil gå glipp av. Nummer 2: følge med på vekta for å hindre at jeg går opp sakte men sikkert, så jeg veier meg hver dag. Også fint for motivasjonen. Nummer 3: jogging, ser at jeg kan spise mer når jeg jogger og slipper og være så streng mtp kosthold. I tillegg gir det masse energi og motivasjon for å fortsette å bli i bedre form og en lavere vekt. Nummer 4: sette ett realistisk ganske lavt mål, som du ganske lett kan nå. Deretter nytt mål, osv . Gjerne med en belønning eller lignende. Dersom målet er 20 kg er det mye bedre og ha mål om 5 kg i gangen. I mitt tilfelle har jeg bare hatt mål om å gå ned 2-3 kg i gangen. Anonymkode: 02c78...b73 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. Anonymkode: c3321...d77 Er selv veldig glad i mat og godteri. Og spiser alt for mye. Mitt beste råd er og gå i butikken og handle når du er mett. Og følg handle listen. Bra for lommeboka og bra for helse. Spis frokost. Og husk mellom måltider. Og VANN Anonymkode: 2b9c8...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Del Skrevet 26. desember 2023 Spise over 100 gram proteiner per dag Anonymkode: 957f3...832 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Del Skrevet 26. desember 2023 Spisevindu. Det tar typ 3 dager å venne seg til det, deretter tenker du ikke over det lenger. Jeg spiser fra kl. 17-23, synes det er enklest siden jeg fint klarer meg på svart kaffe og vann mens jeg uansett er på jobb. På fritiden har jeg større behov for å hygge meg. Finn et vindu som passer for deg. Tilleggsinfo: Jeg har gått ned 40 kg vha dette, uten å telle kalorier eller nekte meg noe. Spiser en god del snacks og sånt. Er godt voksen. Anonymkode: 12002...d78 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Anon Skrevet 26. desember 2023 #7 Del Skrevet 26. desember 2023 Spis mindre men oftere og beveg deg mer, det er vel det beste rådet jeg kan gi som har hjulpet på meg. Hvert måltid bør du kutte gradvis nedover. For eksempel tar du 2 porsjoner til middag, start med å bare ta en porsjon i en periode, deretter om du tar 3 poteter og 3 kjøttkaker for eksempel, ta heller 2 poteter og 2 kjøttkaker. Ser du tegninga? Ikke kutte så drastisk ned at du er like sulten etter du har spist som du var før du begynte å spise, men du skal heller ikke spise deg stappmett. Er du fortsatt sulten så er det bedre å vente å heller ta en gullerot eller eple en time eller to etterpå. I tillegg til dette her så bør du gå minst en times tur hver dag om du ikke går på treningssenter. Hele poenget mitt er at du må forbrenne mer kalorier enn du inntar per dag, så i begynnelsen er det nyttig og telle kaloriene for hver ting du spiser. Så lenge du faktisk klarer å holde kaloriene i underkant så har det ingen som helst betydning av hva du spiser. Bare husk at du må spise mindre av det, har du lyst på snop eller chips? Da holder det med en neve eller to, ferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Del Skrevet 26. desember 2023 Suppe som forrett. Spis en stor skål med tomatsuppe, blomkålsuppe, whatever bare det er veldig kalorifattig, og fyll opp magen. Mindre plass til den gjerne mer kaloririke hovedretten. Drikk gjerne et stort glass vann før der igjen. Faste. Krympet magesekken i løpet av partre måneder og skulle mye til før jeg klarte å sprenge den ut igjen. Anonymkode: 93ea8...314 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #9 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå har jeg bestemt meg for å gå ned i vekt fordi kroppen trenger det. Hva er DITT beste konkrete råd for vektnedgang? Ikke slik banalt som " mer kalorier ut enn inn" men mer et råd som forandra livet og gjorde det lettere for deg. Anonymkode: c3321...d77 Men så banalt er det. Anonymkode: ff127...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #10 Del Skrevet 26. desember 2023 Kutt ut kveldsmat - aldri spis deg stappmett til middag - en daglig tur på minst 30 minutt. Og selvsagt reduser mengde chips og snop, Anonymkode: 22841...03b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #11 Del Skrevet 26. desember 2023 Tell kalorier Unngå å drikke kalorier Ikke spis når du kjeder deg Anonymkode: 6a4e2...e7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #12 Del Skrevet 26. desember 2023 Kutte ut kveldskosen. Ikke ha noe kveldskos eller helgekos med godteri og chips. Sprekker man i helgene overspiser man godteri fordi man føler seg så flink som ikke spiser det i ukedagene og vipps er hele ukas kalorier tapt fyllt på igjen med en pose potetgull i helga. Samt kutte brus , juice og saft, kun drikke vann. Sukkersmaker utvider magesekken og gjør at man spiser mer og er mer sulten. Dette gjelder også kunstig sukker Anonymkode: f4e68...999 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #13 Del Skrevet 26. desember 2023 Wegovy Anonymkode: 14d75...1bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #14 Del Skrevet 26. desember 2023 Dropp komfortable koseklær i sofaen, du går ikke og glor i skapene om buksen strammer! Anonymkode: 5ce52...4ae 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #15 Del Skrevet 26. desember 2023 Finn ut av hvor problemet ditt ligger. Noen spiser for mye mellom måltidene, andre spiser ikke mellom måltidene men spiser for store porsjoner, mens atter andre er kjempeflinke hele dagen men sprekker på kvelden og stapper innpå med godis. Finn ut av hvor ditt svake punkt er, og legg en plan for hva du skal gjøre i de situasjonene. F.eks. hvis du er en sånn som spiser sjokolade kl. 15 fordi hjernen begynner å bli sliten etter en dag på jobb, så spis heller en yoghurt eller et knekkebrød med godt pålegg. Anonymkode: 14395...e9d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #16 Del Skrevet 26. desember 2023 Personlig så funker det for meg og ikke spise mer en 1-2 "fulle" måltider (fulle måltider for meg er frokost, lunsj eller middag) og bare spis en porsjon med mat istedenfor flere porsjoner. Anonymkode: aba7e...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesnillelilla Skrevet 26. desember 2023 #17 Del Skrevet 26. desember 2023 - Ta bilde av absolutt alt du putter i munnen for å bevisstgjøre matinntaket. - måltidsrytme. Merker at jeg blir mindre fysen mellom måltider når jeg spise frokost, lunsj, middag, kvelds til faste tider. - matpakke om du er på farta istedenfor å kjøpe noe underveis. (Om du er usikker så ta med riktig mengde brød og pålegg og smør når du skal spise.) - om du får lyst på noe søtt etter middag så kan du ta en frukt (man bør jo ha 5 frukt/grønt om dagen - jeg syns det er enklere å få til om jeg tar frukt til dessert) - jeg bruker banan som pålegg på kvelden om jeg har lyst på noe søtt (da får jeg dessuten 1 av 5) - ikke ha noe usunt i hus, spesielt ikke de tingene du er mest glad i Jeg har vært veldig glad i sjokolade men kuttet det ut da jeg begynte å slanke meg - planen var å spise litt en gang i uka men slet jeg med å la være og spise både for mye og resten av uka så jeg kutta helt ut. Nå etter 3 år er jeg ikke så veldig glad i sjokolade lenger - og det hender oftere og oftere at jeg ikke tar når jeg er borte og det står på bordet. Både fordi jeg sliter fortsatt med å stoppe etter en bit når jeg først tar den - og den første biten ser uansett ikke så god ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #18 Del Skrevet 26. desember 2023 Kanskje notere det du spiser så du ser hvor du kan bytte til magrere typer. Jeg brukte lifesum kaloriteller app til det. Feks melk til lettmelk brød til knekkebrød. Eller proteinrundstykker som holder deg lengre mett. (Beklager at nettstedet på link heter søtere liv) https://www.detsoteliv.no/oppskrift/proteinrundstykker-havrerundstykker-med-cottage-cheese Anonymkode: 504d8...db5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 26. desember 2023 #19 Del Skrevet 26. desember 2023 Registrer alt du spiser. Få i deg nok proteiner. Gir god metthetsfølelse og motarbeider å miste for mye muskler Du trenger ikke flytende kalorier. Drikk vann før måltider. Det fyller magen og kan gjøre det lettere å ikke overspise. Finn noe å gjøre så du ikke kjedespiser. Hva som helst som holder på fokuset ditt. Sett realistiske mål og ikke krisemaksimer om ikke alt går etter planen. Hvis du først sklir ut, så gjør slutt på utskeielsene med en gang. Ikke vent til mandag eller ny måned med nytt forsøk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #20 Del Skrevet 26. desember 2023 Finne noe son løser ditt vektproblem. Hva er det som gjør at du er overvektig? Still deg noen spørsmål. Altså du må kartlegge triggerene dine. Spiser du for mye kalorier? = lær deg å lage sunnere måltider, tell kalorier, legg gjerne inn i app og vei (jeg fikk sjokk før jeg veide, en porsjon musli var bittelite da jeg trodde en porsjon var trippel så stor). Trener du aldri? = Finn noe du liker. Gå turer, begynn å jogge, styrketrening, spinning, svømming. Er du ofte søtsyk på kvelden? = distrahere deg med noe. Feks en tur, meditasjon, yoga, hobby, les en bok, drikk en kopp te, ha tilgjengelig oppskåret frukt og grønt i kjøleskapet. Stillesittende jobb/liv ellers? = mulig du bør være litt mer aktiv. Gå/sykle til jobb, gå av bussen 1-2 stopp før. Bor du sammen med noen, f.eks mannen: Gi beskjed om at du vil ned i vekt. Spiser du godteri om det er i hus, bli enig om at dette aldri skal være i huset. Mannen kan selvsagt kjøpe og spise selv, men trenger ikke å dra frem i ukedagene foran deg. Fortell de rundt deg at du slanker deg. F.eks er det mye mas på min jobb om å spuse twist, kake, vafler ++ som noen lager. Takker pent nei og sier jeg skal ned i vekt. Setter litt press på meg selv også da, men viktig å lære selvdisiplin. Tips for mat: mat som må tygges føles mer mettende. Eple, gulrot, pære, stangstelleri. Unngå "sunne" matvarer som inneholder mye kalorier som mye nøtter, peanøttsmør, nøttestek, granola, hjemmelsgde barer proppfull av nøtter og dadler. Bruk lite olje i matlaging. Stek gjerne i ovn i stedet for å bruke olje i panne. 1/2 fat grønnsaker, rent protein som kjøtt/fisk (et stykke) og magre sauser (lettrømme, sjy, kun krydder). Anbefaler en dag i uken hvor du spiser mindre kalorier enn ellers. Jeg gjorde det da jeg gikk ned. Så "sparte" jeg de kaloriene til et par glass vin, sjokolade eller mer usunn middag lørdagen. Gode tips for mat med lite kalorier: suppe en dag i uken (uten melkeprodukterfor som fløte) tips for turer: Finn noen gode podcast eller lydbøker, eller ring en venninne. Du kan også gå tur med en venninne. Avtaler = mer bindende. Tips for trening: følg Catrine Collins på Instagram. Mange gode treningsøkter på alt fra 20min og mer. 20min er bedre enn ingenting. Mange økter uten utstyr, så ingen unnskyldning om man er på hyttetur osv. Tips for ferier: Ofte mer god mat og drikke. Gå til attraksjoner der det er mulig, bo på hotell med treningsrom eller basseng. Gå en tur om morgenen eller kvelden på stranden (går du i sanden får du mer motstand også). Nå har vi barn så alt er ikke like lett, men trilletur når barnet har dupp er greit. Eller en treningsøkt. Flr vi fikk barn begynte vi å gå turer på 30-45min tik et par fine steder fra hjemmet. Tok med en flaske vin og delte med f.eks jordbær til. Gikk hjem igjen. Generelt: kalorier inn - kalorier ut. Kjedelig, men slik er det. En helg med mye godsaker og lite aktivitet = et par dager med mer intensiv trening til uken og litt strengere diett. Det er vanskelig i starten, men når du ser vekten går ned så vil du ikke opp igjen. Etter hvert lærte jeg meg at mindre mat går helt fint. Jeg fikk i meg 1500 kalorier dagen, sultet ikke. Merket også at jeg ikke orket to porsjoner etterhvert og søtsuget forsvant mer. Anonymkode: 0707b...e6d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå