Gå til innhold

Alkohol før IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal starte behandling i januar, jeg starter med hormonsprøytene 11 januar. Vi er bedt i litt selskaper fremover så det jeg lurer på er hvor tett på behandling start er det ok å drikke alkohol? Vet at man ikke skal drikke under behandling men klarer ikke finne noe info om det før behandling. 

Anonymkode: d1f29...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det går fint å drikke alkohol nå i romjula og på nyttår. Du har jo ikke fått info om å holde deg unna før prosessen starter. Men ville holdt meg unna alkohol i dagene før (kanskje ei uke før).

Anonymkode: 5ed92...219

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vi gikk til da vi holdt på med IVF sa at jeg skulle ta meg et glass god vin på kvelden den dagen vi hadde egguttak, mens eggene var i laboratoriet og forhåpentligvis ble befruktet. Han sa at vin var bra for blodgjennomstrømingen i livmoren, med et smil og ikke helt alvorlig ment, altså. Poenget var nok å få frem at jeg skulle prøve å ikke stresse, og at det var lite jeg kunne gjøre til eller fra eller gjøre feil uansett. Når embryoet er satt tilbake, skal en selvsagt holde seg helt unna, da er en gravid til det motsatte er bevist. 

Vi fikk ikke noe informasjon om alkohol før forsøk, og jeg tenkte lite over det, men jeg drikker sjelden alkohol og mannen min drikker ikke noe. Det siste forsøket, som endte i graviditet og barn, så drakk jeg faktisk et glass prosecco på kvelden etter uttak, og da hadde jeg også ferie, så uten at jeg husker det helt mer, tror jeg at jeg drakk litt vin nå og da før akkurat det forsøket. 

Jeg kuttet veldig ned på kaffe, til en halv kopp om morgenen og etter hvert ingenting mens vi holdt på med IVF, og det var heller ikke noe vi fikk beskjed om, men jeg syntes det kjentes godt å gjøre. Men både litt alkohol og koffein i juleselskaper tenker jeg er helt innafor, og ikke noe som vil påvirke forsøket. Hadde det vært problematisk, ville det vært mer klar og tydelig informasjon om det :) 

Anonymkode: a5549...9d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at folk drikker når de prøver å bli gravide, og begrunner det med at "de fleste vet jo ikke engang at de er gravide i tidlig graviditet". Norsk Folkehelseinstitutt har faktisk svart med at man visste allerede mange hundre år siden at alkohol og graviditet ikke går godt sammen, så i en del kulturer skulle ikke fruktbare kvinner under 30 skulle drikke alkohol i det hele tatt hvis de hadde sex. HUNDREVIS av år siden visste man dette allerede, men tydeligvis er denne kunnskapen nesten mistet i dag.

Uansett. Det burde gå fint å være med på festene og drikke - alkoholen vil være metabolisert ut av kroppen din før den 11.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du stopper å drikke etter innsett av egg, så er alt i orden. Jeg har hatt mange ivf-forsøk og drakk aldri mye alkohol, men det viktige var selvfølgelig å stoppe fra når du teoretisk sett kanskje er gravid. 

Anonymkode: 78cb0...2f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen😊 Jeg drikker sjeldent alkohol men nå er det litt juleselskaper og nyttårsaften. Jeg tenker at nyttårsaften får være siste gang med alkohol før behandling. Bare følte for å spørre om noen visste noe om dette da eneste infoen jeg fikk var maks 1 kopp kaffe om dagen og ingen alkohol fra oppstart.  Jeg er også helt imot å drikke når man i teorien kan være gravid! Vi har prøvd i over 3 år på egenhånd uten hell og har nå valgt å få hjelp og starter som sagt opp ved neste mens ca.11 januar. Jeg kjente at nå i julen vil jeg hygge og kose meg litt før alt fokuset blir på reisen videre. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi skal starte behandling i januar, jeg starter med hormonsprøytene 11 januar. Vi er bedt i litt selskaper fremover så det jeg lurer på er hvor tett på behandling start er det ok å drikke alkohol? Vet at man ikke skal drikke under behandling men klarer ikke finne noe info om det før behandling. 

Jeg fikk ingen begrensninger på alkohol hverken før eller under behandling. 

Anonymkode: b1666...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drakk masse vin dagen vi hadde egguttak. Det er først etter innsett at alkohol er farlig. 

Ville levd som normalt så lenge som mulig .. Ivf kan ta tid. 

Anonymkode: fa8c2...4f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (22 timer siden):

Jeg er imot at folk drikker når de prøver å bli gravide, og begrunner det med at "de fleste vet jo ikke engang at de er gravide i tidlig graviditet". Norsk Folkehelseinstitutt har faktisk svart med at man visste allerede mange hundre år siden at alkohol og graviditet ikke går godt sammen, så i en del kulturer skulle ikke fruktbare kvinner under 30 skulle drikke alkohol i det hele tatt hvis de hadde sex. HUNDREVIS av år siden visste man dette allerede, men tydeligvis er denne kunnskapen nesten mistet i dag.

Uansett. Det burde gå fint å være med på festene og drikke - alkoholen vil være metabolisert ut av kroppen din før den 11.

Du kan være så mye i mot du bare vil, men når man er prøver i månedsvis, andre som meg i årevis så må man leve som normalt frem til positiv test bare for å takle å komme seg igjennom dagene.

Anonymkode: 6e400...6fb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan være så mye i mot du bare vil, men når man er prøver i månedsvis, andre som meg i årevis så må man leve som normalt frem til positiv test bare for å takle å komme seg igjennom dagene.

Synes det er mange som virker VELDIG avhengig av alkohol. IVF er jo en metode som faktisk funker for mange, så tatt i betraktning at det burde funke, så burde man klare å holde seg litt, spesielt da i tilfeller ETTER en IVF. 

Man kan i alle fall slutte å late som alt er greit med å drikke ukesvis uti en graviditet, at det er greit å være så avhengig av alkohol, og at det er null risiko. Risikoen ER der, men noen velger å ta den, og andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, katties said:

Synes det er mange som virker VELDIG avhengig av alkohol. IVF er jo en metode som faktisk funker for mange, så tatt i betraktning at det burde funke, så burde man klare å holde seg litt, spesielt da i tilfeller ETTER en IVF. 

Man kan i alle fall slutte å late som alt er greit med å drikke ukesvis uti en graviditet, at det er greit å være så avhengig av alkohol, og at det er null risiko. Risikoen ER der, men noen velger å ta den, og andre ikke

Man er ikke avhengig av alkohol om man tar seg et glass eller to. Ivf kan ta alt fra 1-2 år til 10-15 år. Man er derimot besatt av alkohol hvis man har så sterke meninger om at noen drikker alkohol før man engang er gravid. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man er ikke avhengig av alkohol om man tar seg et glass eller to. Ivf kan ta alt fra 1-2 år til 10-15 år. Man er derimot besatt av alkohol hvis man har så sterke meninger om at noen drikker alkohol før man engang er gravid. 

Trådstarter her, helt enig med deg😊 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gå tilbake og se hva jeg har sagt om FØR man er gravid. Jeg snakker om folk som prøver og mener det er greit å drikke til man er 8-10 uker, eller når det faktisk er SANNSYNLIG at man er gravid. I tillegg så er det rart at man, spesielt hvis man trenger IVF, velger å drikke MENS man prøver, for da synger sjansen for å bli gravid. Er det virkelig så viktig for noen å bli gravid hvis de da drikker? Høres ut som alkohol da er viktigere enn barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

katties skrev (35 minutter siden):

Gå tilbake og se hva jeg har sagt om FØR man er gravid. Jeg snakker om folk som prøver og mener det er greit å drikke til man er 8-10 uker, eller når det faktisk er SANNSYNLIG at man er gravid. I tillegg så er det rart at man, spesielt hvis man trenger IVF, velger å drikke MENS man prøver, for da synger sjansen for å bli gravid. Er det virkelig så viktig for noen å bli gravid hvis de da drikker? Høres ut som alkohol da er viktigere enn barn.

Nå er det ikke det TS her lurer på ang. alkohol. HVER gang en stakkars sjel på KG spør et uskyldig spørsmål ang. alkohol kommer sånne som deg og stempler dem som alkoholikere. Slutt med det.

Anonymkode: 8a939...1d9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (45 minutter siden):

Jeg kan gjenta meg til det kjedsommelige, jeg var prøver i nesten 5 år! Det vil si nesten fem år jeg hver eneste måned prøvde, først på egenhendig så med ivf. Ivf er ingen mirakel løsning, det er beintøft. Og nei jeg er ikke avhengig og var ikke avhengig av alkohol men jeg er og var avhengig av noe forutsigbart og normalitet i livet, dermed vinkvelder med jentene nå og da, og vin på date med mannen. Du virker rigid, og nevnte ikke i stad at du mente å drikke til man er 8-10 uker gravid det er det svært få som gjør. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå er det ikke det TS her lurer på ang. alkohol. HVER gang en stakkars sjel på KG spør et uskyldig spørsmål ang. alkohol kommer sånne som deg og stempler dem som alkoholikere. Slutt med det.

Anonymkode: 8a939...1d9

Som jeg sa over: helt greit å drikke før IVF - alkoholen er ute av kroppen lenge før den 11, men så kommer det andre her og uttaler seg om andre ting TS ikke har spurt om, som f.eks. at det bare er å drikke så lenge graviditetatesten ikke er positiv (som kan ta 5-6 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.12.2023 den 12.05):

Du kan helt fint drikke nå i romjulen 👍  Ingen problem på noe som helst måte.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker når skulle starte med sprøyter de sa til meg ingen alkohol fra oppstart . Hvis du starter 11.1 så burde gå greit drikke nå i romjula litt også slutte 1 uke før oppstart ?

Er det åpent på klinikken kan du også ringe de :) 

Lykke til :) 

Anonymkode: 21528...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (På 26.12.2023 den 12.36):

Her er det snakk om IVF, og FØR innsett. Etter innsett er du i teorien gravid, og må holde deg unna alkohol til graviditeten er bekreftet eller avbekreftet. Det får man også beskjed om på sykehuset, i hvert fall fikk jeg det (og hadde uansett ikke rørt alkohol når du vet at det er stor sannsynlighet for at du er gravid). Før innsett er det ok, men hold det til moderate mengder. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg misforstår spørsmålet her, men lurer du på hvorvidt alkoholen kan påvirke kvaliteten på eggene som hentes ut?

Jeg skal fryse egg rundt akkurat samme tid som du skal igang med IVF. Har hatt akkurat samme dilemma nå som det er høytid og mange feiringer. Jeg finner litt blandet informasjon om temaet. For min egen del har jeg valgt å kutte ut alkohol helt de siste 2 månedene før egguttak for å  minimere stressorene eggene påvirkes av. Hvorvidt dette er nødvendig eller ikke, vet jeg ikke. Men når jeg først bruker pengene og gjennomfører dette, velger jeg i den begrensete perioden det gjelder å droppe alkohol for sikkerhets skyld.

Anonymkode: a76b9...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...