Gå til innhold

Hvordan dyrene har det på nyttårsaften - er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Gjest vintersolverv
Skrevet

Heldigvis har det blitt en del oppmerksomhet rundt både hvordan husdyr og kjæledyr reagerer på rakettene på nyttårsaften, og også ville dyr. Ville dyr trenger all den energien de kan spare på den tiden, og har slett ikke behov for å bli skremt bort fra sine vanlige områder der de vet hvordan de skal finne mat. Hunder og andre husdyr kan bli veldig traumatiserte, kan stikke av og forsvinne, og også dø av dette, som garantert ville dyr kan gjøre også.

Så er det verdt det? Må vi sende opp de rakettene bare for å se på dem i noen minutter når det har så alvorlige konsekvenser for dyrene våre?

https://www.forskning.no/dyreverden-fugler/fugler-flyr-ut-for-a-redde-livet-nar-fyrverkeriet-smeller/2294917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det mye som har skjedd når det gjelder fyrverkeri og hensyn de siste årene. Og det er ulovlig å skyte opp fyrverkeri bortsett fra mellom kl 18 og 2.

Hvorfor tar ikke enkelte dyreeiere også mer ansvar denne ene dagen i året?

Her er noen gode tips for hundeeiere

https://evidensia.no/aktuelt/tren-hunden-din-til-nyttarsaften/

Anonymkode: 236d3...fe6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er at for de som digger nyttårsraketter, er ikke dyrenes ve og vel verdt en dritt. Det var liksom derfor man hadde lovverk. Jeg trodde ærlig talt privat oppskyting ble forbudt for noen år siden. Men det var kanskje bare snakk om det.

• Liker 10
Skrevet

Fyrverkeri er dessverre det samme som masseutryddelse av fugler.

• Liker 13
Skrevet

Tenker mer på alle ulykker som rammer mennesker. Med et rakettforbud ville dette også gavnet dyrene

Anonymkode: 77f00...95c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg elsker fyrverkeri, synes det er kjempeflott å se på, men det er ikke verdt det når dyr (og folk) blir skadet, eller blir redde. Et offentlig kl 24 i sentrum er én ting, men smellingen som er hele kvelden pluss gjerne litt dagene før og etter er ikke ok. Aller helst kan de gå over til droner. 

Anonymkode: 3a1fa...267

• Liker 9
Skrevet

Største plagen for dyrene er vel dyreiere som skremmer opp dyrene med alle tiltake og oppstyret de lager inni dyrets hjem.

Har hatt mange av både katter og hester og ingen av de har vært redde raketter.

Anonymkode: 77947...7a8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her vi bor blir det felles oppskyting i sentrum. Men det smeller sikkert rundt veggene her også, men ikke like mye vil jeg tro. 
Hunden vår har aldri reagert på raketter, men siste to årene har han stresset litt. Han jager katten bort til oss og vil samle flokken sin. 
Vi er alltid sammen med dyra på nyttårsaften. Man vet ikke hvordan de vil reagere, og kan bli redd om eier ikke er tilstede 

Anonymkode: b4066...430

Skrevet
Pringle skrev (2 timer siden):

Problemet er at for de som digger nyttårsraketter, er ikke dyrenes ve og vel verdt en dritt. Det var liksom derfor man hadde lovverk. Jeg trodde ærlig talt privat oppskyting ble forbudt for noen år siden. Men det var kanskje bare snakk om det.

Bruk av pinneraketter for privatpersoner ble ulovlig i 2008 eller noe. Lovlig fyrverkeri kan man skyte opp i det angitte tidsrom som er mellom 18 og 02 på nyttårsaften.

Skrevet

Privat bruk av fyrverkeri er en uting. Personlig synes jeg det er ganske utrolig at den dagen i året hvor folk er mest drita er det fritt fram for å håndtere eksplosive materialer.

Hadde det vært sånn at folk elsket fyrverkeri hadde nå det vært en ting, men etter å ha lest debatter her inne om elbiler, bruk av gressklipper på søndager mm. så har jeg jo skjønt at det rett og slett er en ikke ubetydelig gruppe mennesker som rett og slett mener at det er en menneskerett å lage støy.

Jeg har i utgangspunktet ingenting imot fyrverkeri. Organisert/offentlig fyrverkeri er helt ok for min del, det er alt søppelet vanlige folk fyrer fra i romjulen til godt ut i januar som er problemet. Det er jo ikke sånn at de kinaputtene du får kjøpt til nyttårsaften er noe sælig å se på heller.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Fyrverkeri er kult. 

Dere tror dere bryr dere om disse dyra, når alt dere gjør er å syte på nettet? Komisk. 

Anonymkode: 304a2...91a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker fyrverkeri, synes det er kjempeflott å se på, men det er ikke verdt det når dyr (og folk) blir skadet, eller blir redde. Et offentlig kl 24 i sentrum er én ting, men smellingen som er hele kvelden pluss gjerne litt dagene før og etter er ikke ok. Aller helst kan de gå over til droner. 

Anonymkode: 3a1fa...267

Håper ikke det, liker at der er litt smell og feiring på nyttårsaften. Blir det ulovelig med privat fyrverkeri og lovnad om offentlig fyrverkeri. Er det dette som skjer.

Et parr år med fyrverkeri i sentrum --> budsjettet for fyrverkeri økes ikke år for år men minker.

Så blir det avlyst grunnet ikke nok penger i budsjettet --> men unskyldingen er alt annet enn penger.

Blir så erstattet av lys-show /drone-show et parr år. --> men også her vil kommunen's budsjett sette en stoppe for showet.

Så blir det ikke noe. Unskyldingen vil her være at det er dårlig for miljøet/forstyrrer dyreliv/bruker for mye strøm. Mens det er på grunn av at kommunen må bortprioritere dette grunnet økonomi, de har tross alt støttet en kunstner med millioner av kroner for å sprute maling fra rævva på et lerret. Og de har unødvendig pusset opp et biblioteket ingen bruker for 120 mill.

Nei håper virkelig ikke de gjør privat fyrverkeri ulovelig, og bare en offentlig kortvarig greie.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Største plagen for dyrene er vel dyreiere som skremmer opp dyrene med alle tiltake og oppstyret de lager inni dyrets hjem.

Har hatt mange av både katter og hester og ingen av de har vært redde raketter.

Anonymkode: 77947...7a8

Samme her. Hatt både hester og katter, og vi hadde hund for mange år siden. Ingen av de har brydd seg om fyrverkeri. 

• Liker 2
Skrevet

Fyrverkeri er fint i de korte øyeblikkene de varer, men personlig synes jeg det er tullete. Det handler både om dyrene, miljøet og pengene. 

Anonymkode: 76797...837

• Liker 2
Skrevet

Den ene dagen i året man kan gi faen i dyrene (både tamme og ville) ☺️ 

:ironi:

Anonymkode: f44c4...97b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri noensinne kjøpt eller fyrt opp raketter. Vokste opp sånn også. Husker mamma sa at det skal vi ikke gjøre mot fuglene.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei jeg synes ikke det er verdt det. Vi kjøper aldri fyrverkeri

En ting er våre tamme dyr. Der kan eierne ta forhåndsregler

Men jeg synes fryktelig synd på alle de ville dyrnene som lider under dette. 
Folk som gir blanke i dette mangler empati

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest vintersolverv
Skrevet

Godt å høre at det er så mange som tenker på dette, kanskje bevisstheten om det kan spre seg slik at man slutter med fyrverkeri etter hvert. Jeg har i grunn aldri sett poenget med det, det bråker forferdelig, og er pent i ti minutter, så er det over. Da jeg var liten var jeg redd for høye smell, så jeg var ikke så begeistret for det da heller.

Skrevet

Min katt blir veldig redd på nyttårsaften og har det virkelig ikke bra. Siden mange idioter sender opp fyrverkeri både lenge før det er lov og lenge etter må vi holde ham inne hele nyttårsaften og en god stund dagen etter for å være sikker på at han er trygg. Jeg synes fyrverkeri er fint, men ikke verdt det. Hvs man absolutt skal ha fyrverkeri synes jeg det skal være organisert i stedet for privat og i et mye mer begrenset tidsrom, f.eks. 23-01.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bryr meg katten om fyrverkeri, men ikkje pga av dyra. Eg syns det er tull med alle dei pengane som blir skutt opp. 

Men å ikkje kunne sende opp fyrverkeri pga dyra i skogen er idioti! Dyra lever livet sitt. Då må me forby jakt og. Skot lagar mykje lyd.

Anonymkode: 7d3ab...c05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...