AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #61 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det pussige er at de fleste som var i Waffen-SS var påfallende normale, sunne, tyske ungdommer, ikke typiske gærninger. Og likevel klarte Einstatzgruppen i SS å utføre handlinger som ville ha gitt mange mareritt bare ved å høre om dette. Nei, slike ting er i en helt annen liga enn personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: a87ce...03a Dette har de faktisk forsket på. Og her kommer det at vi er flokkdyr inn i bildet. Vi følger autoriteter. De fleste vil være en sau i en saueflokk. Og de fikk folk til å "torturere" (de fikk testpersonene til å tro at de gjorde det) andre mennesker ved å bruke en person som viste autoritet. Eksperimentet ligger på youtube. Dette er flokkmentalitet, ikke en magisk "ondskap". Et ordtak er "ondskap og dumskap går hånd i hånd". Og det stemmer ganske godt. Man er ikke nødvendigvis empatiløs om man gjør "onde" ting. En sterk autoritet eller en fanatisk overbevisning (religion/ideologi) kan være nok. Anonymkode: 9ab89...be7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 27. desember 2023 #62 Del Skrevet 27. desember 2023 Jeg tror at helvete er på jorden, og at man selv velger å leve i helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. desember 2023 #63 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): For noe forbanna tull! Gode mennesker viser det og praktiserer det hver dag. De viser respekt for naturen, dyr og sine medmennesker. Det handler om å spre godhet i verden. Anonymkode: b707b...ecf Ja, det er viktig å spre godhet og noen gjør også endel godt, som er vel og bra, fordi det er jo litt bedre å omgi seg med noen som ikke sprer uhygge, men det er ikke det som hjelper noen å komme til himmels kontra helvete, så når noen angriper f eksempel en ikke-troende som kanskje er et mye bedre menneske enn andre, de tror bare ikke på Gud så er ikke de dårligere stilt enn noen andre. De er bare ikke så hyklerske at de sier de er kristne når mange som kaller seg kristne ikke forkynner det kristne budskap, slik som i denne tråden, hvor det er religiøse syn som kommer frem og da deler jeg faktisk som kristen synet ateister har i mange ting. De tror bare ikke på det som står i Bibelen og det gjør jo ikke dere som mener at dere skal komme til himmels og unngå helvete ved å være gode mennesker heller, og angriper DEM for i ikke tro. Hvis noen her var kristne ville Jesus navn vært nevnt og ikke jeg'et. Jeg'et er skrevet om i GT, og Jesus brukte flesteparten av tiden på å fortelle jødene at det ikke vil fungere. Han sa tydelig i fra at egne gjerninger ikke holdt, så dere motsier dere Jesus og er ikke kristne, fordi ingen av dere forteller det Han sa; at det er nye tider nå, så ALLE kommer til Himmelen om de tar imot meg - kommer til meg - jeg skal hjelpe dere - fordi synden deres er betalt for - også ateistene dere angriper - og ingen kommer til Gud ved eget strev, men det er en gave gitt fra Gud for 2000 år siden. Den gaven snakker ingen om og likevel tror dere at dere står foran ateister i køen fordi dere ber.... Det har aldri hverken Jesus eller Gud sagt så det er løgn! De står nøyaktig likt; for da er de under loven og ikke nåden og da dømmes de etter Pakten med Moses. Bare ikke kall dere kristne. For kristne har en annen pakt med Gud; Det Jesus sier er at ALLE er velkommen pga korset og at det riktige her er å si 'takk' i tro på det - og ikke påstå at det ikke var godt nok da det er et hån! For nåde er gitt til alle - og det står det i Bibelen. Hvis vi ikke skal forholde oss til den så forstår jeg ikke hvorfor det diskuteres himmel eller helvete heller... Endret 27. desember 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #64 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det pussige er at de fleste som var i Waffen-SS var påfallende normale, sunne, tyske ungdommer, ikke typiske gærninger. Og likevel klarte Einstatzgruppen i SS å utføre handlinger som ville ha gitt mange mareritt bare ved å høre om dette. Nei, slike ting er i en helt annen liga enn personlighetsforstyrrelser. Anonymkode: a87ce...03a AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen psykopater har empati. Og det der har jeg lest. Handlinger utført av svært forstyrrede folk. Ikke folk som blir besatt av en magisk skapning som heter "ondskap". En psykopat ville nok følt vemmelse av lukter, graps og lignende om de ikke er vant med det fra før. Men de ville ikke følt medfølelse for jenta. Eller kunne sette seg inn i hva hun må ha følt. Jeg synes det er en uting å legge ut lenker til det der forresten. Om folk VIL lese om det kan de heller søke det opp selv. La folk få litt ekstra tid på å bestemme seg for om de vil lese det eller ei. Det er alt for lett å trykke på en link. Anonymkode: 9ab89...be7 De var mange som var innom huset der Junko Furuta satt fanget - og å unnskylde alle som "svært forstyrrede" blir altfor lettvint. Akkurat som de tyske naboene til den jødiske familien som ble deportert, og omkom i Auschwitz, kunne være helt normale, kultiverte mennesker. Det skumle med ondskap er at man ikke trenger å være sprø for å være ond. Anonymkode: a87ce...03a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #65 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De var mange som var innom huset der Junko Furuta satt fanget - og å unnskylde alle som "svært forstyrrede" blir altfor lettvint. Akkurat som de tyske naboene til den jødiske familien som ble deportert, og omkom i Auschwitz, kunne være helt normale, kultiverte mennesker. Det skumle med ondskap er at man ikke trenger å være sprø for å være ond. Anonymkode: a87ce...03a Da fikk du også med deg at han ene ungdommen tilhørte mafia? Nei man trenger ikke være sprø. Frykt er også en sterk faktor. Folk var livredde mafianettverket han ene tilhørte. Og kanskje forsto de heller ikke alvoret? Noen av dem manglet kanskje empati. Det vet man ikke. Det er heller ikke akkurat et sjeldent fenomen at folk i utsatte områder nekter å snakke med politiet i frykt for hevnaksjoner. Jeg har lest mye grusomt. Og den saken der tar kaka. Så nå melder jeg meg ut og tar en runde med søte kattunger på youtube slik at den saken der ikke er det siste jeg har i tankene før jeg sovner. Anonymkode: 9ab89...be7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #66 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): En jævlig en tydeligvis. Anonymkode: b707b...ecf Nettopp. Og da er litt av vitsen med å tro borte, eller…?🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #67 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette har de faktisk forsket på. Og her kommer det at vi er flokkdyr inn i bildet. Vi følger autoriteter. De fleste vil være en sau i en saueflokk. Og de fikk folk til å "torturere" (de fikk testpersonene til å tro at de gjorde det) andre mennesker ved å bruke en person som viste autoritet. Eksperimentet ligger på youtube. Dette er flokkmentalitet, ikke en magisk "ondskap". Et ordtak er "ondskap og dumskap går hånd i hånd". Og det stemmer ganske godt. Man er ikke nødvendigvis empatiløs om man gjør "onde" ting. En sterk autoritet eller en fanatisk overbevisning (religion/ideologi) kan være nok. Anonymkode: 9ab89...be7 Hvis man tenker på nazi-regimet, og andre former for diktatur, er det ikke gitt at de som holder dette i live er fanatiske eller lydige underståtter som blindt følger autoritetene; ikke alle er folk som Dirlewanger eller svinger pisken; man har også folk som Eichman, som sitter rolig bak et skrivebord, og godt vet hva handlingene deres fører til selv om de gjemmer seg bak "jeg utførte bare ordre". Og man har folk som Oskar Schindler. Tror det hadde vært enklere å ha en diskusjon om eksistensen av ondskap i 1945; der dette idag for mange er et abstrakt begrep, hadde man den gangen mer håndfaste erfaringer med begrepet, og etter et par netter i kjelleren i Victoria Terrasse og møte med Gestapo, ville man neppe unnskyldt dette med psykologiske forklaringer. Reidar Haaland var verken psykopat, flokkdyr eller fanatiker. Han var i grunnen et vanlig menneske. Og et monster. Anonymkode: a87ce...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 27. desember 2023 #68 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på om dere ateister som ikke tror på helvete eller ondskap, kan forklare hvorfor mennesker likevel klarer å utføre sadistiske ting som overgår de verste mareritt; det skal faktisk litt til for å utføre bestialiteten som SS-soldatene stod for på Østfronten, der man tok en baby i føttene, og svingte den mot veggen slik at hodet ble most. Eller hva med å stue kvinner og barn i en kirke, tenne på kirken, og flire mens man hørte de fortvilte skrikene til menneskene som ble levende brent. Da skal jeg ikke komme inn på konsentrasjonsleirene, og hva en kar som eksempelvis Mengele gjorde der. Eller Oskar Dirlewanger. Eller Idi Amin. Hva er kilden til disse handlingene, hvis ondskap bare er "fantasi" ...? Anonymkode: a87ce...03a Hvilke ateister har egentlig sagt at de ikke tror på ondskap? Mennesker kan gjøre onde handlinger helt uavhengig av helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #69 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på om dere ateister som ikke tror på helvete eller ondskap, kan forklare hvorfor mennesker likevel klarer å utføre sadistiske ting som overgår de verste mareritt; det skal faktisk litt til for å utføre bestialiteten som SS-soldatene stod for på Østfronten, der man tok en baby i føttene, og svingte den mot veggen slik at hodet ble most. Eller hva med å stue kvinner og barn i en kirke, tenne på kirken, og flire mens man hørte de fortvilte skrikene til menneskene som ble levende brent. Da skal jeg ikke komme inn på konsentrasjonsleirene, og hva en kar som eksempelvis Mengele gjorde der. Eller Oskar Dirlewanger. Eller Idi Amin. Hva er kilden til disse handlingene, hvis ondskap bare er "fantasi" ...? Anonymkode: a87ce...03a Det er vel heller du som skal spørres om hvorfor dette kan skje når de har Gud som skal passe på seg? Onde handlinger begås av mennesker daglig. Det har ingenting med overtro å gjøre. Det faktisk skjer. Du er usedvanlig usaklig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 27. desember 2023 #70 Del Skrevet 27. desember 2023 Nei, tenker aldri på det. Jeg tror ikke det finnes verken en himmel eller et helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #71 Del Skrevet 27. desember 2023 Rotemor skrev (9 minutter siden): Det er vel heller du som skal spørres om hvorfor dette kan skje når de har Gud som skal passe på seg? Onde handlinger begås av mennesker daglig. Det har ingenting med overtro å gjøre. Det faktisk skjer. Du er usedvanlig usaklig! Jeg tenker på genuin ondskap, ikke at noen stjeler en sjokolade på KIWI. Så vidt jeg vet, skjer det ikke så ofte i Norge at man stenger kvinner og barn i en kirke, og setter fyr på den. Eller torturerer folk i en konsentrasjonsleir. Og det er ingen grunn til å skylde på Gud - Gud er ingen barnehageonkel, men har gitt menneskene fri vilje. Quisling var en som reddet mange menneskeliv da han jobbet sammen med Nansen; det var ingen som tvang ham å gjøre det han gjorde i 1940; det var hans eget valg. Anonymkode: a87ce...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. desember 2023 #72 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tenker på genuin ondskap, ikke at noen stjeler en sjokolade på KIWI. Så vidt jeg vet, skjer det ikke så ofte i Norge at man stenger kvinner og barn i en kirke, og setter fyr på den. Eller torturerer folk i en konsentrasjonsleir. Og det er ingen grunn til å skylde på Gud - Gud er ingen barnehageonkel, men har gitt menneskene fri vilje. Quisling var en som reddet mange menneskeliv da han jobbet sammen med Nansen; det var ingen som tvang ham å gjøre det han gjorde i 1940; det var hans eget valg. Anonymkode: a87ce...03a Det er vel heller ingen grunn til å be noen som ikke selv har gjort de handlingene til å skulle forklare seg eller forsvare seg om hvorfor noen andre velger å gjøre slikt.... Endret 27. desember 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet 27. desember 2023 #73 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 23.04): At slemme ting du har gjort kommer tilbake og hjemsøker deg? Har alltid tenkt at jeg var ganske trygg, men i det siste har jeg tenkt at jeg kanskje ikke har vært så snill likevel. At jeg havner i helvete. Jeg er uansett lei meg for alt det gale jeg har gjort. Og jeg gjør mitt beste nå. Anonymkode: bafec...def Nei, frykter mer en type reinkarnasjon hvor det er tilfeldig hvilken livsform man får tildelt. At sjelen min blir til energi når jeg dør, og at denne kan ta form i hva som helst. Kanskje jeg blir en giftig slange i Australia eller jeg blir født på ny som et fattig menneske i Sudan? Jeg håper heller at det er et svart intet. Da får man i allefall fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #74 Del Skrevet 27. desember 2023 Nei, tror jeg er relativt trygg. Har lest mye Steiner dog, og synes litt synd på de som ikke er greie mot andre. De får en tøff dødsprosess tror jeg. Anonymkode: 6a63a...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #75 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker på genuin ondskap, ikke at noen stjeler en sjokolade på KIWI. Så vidt jeg vet, skjer det ikke så ofte i Norge at man stenger kvinner og barn i en kirke, og setter fyr på den. Eller torturerer folk i en konsentrasjonsleir. Og det er ingen grunn til å skylde på Gud - Gud er ingen barnehageonkel, men har gitt menneskene fri vilje. Quisling var en som reddet mange menneskeliv da han jobbet sammen med Nansen; det var ingen som tvang ham å gjøre det han gjorde i 1940; det var hans eget valg. Anonymkode: a87ce...03a Vi «tror» ikke på onde handlinger. Vi VET at onde handlinger forekommer. Hva har det med et fiktivt helvete å gjøre?? Vinskylder ikke på Gud for onde handlinger, men du skylder likevel på Helvete??? Det er menneskers handling. Du skriver mot deg selv … Dette er bortkastet. Du er kanskje ruset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #76 Del Skrevet 27. desember 2023 Lawyam skrev (8 minutter siden): Det er vel heller ingen grunn til å be noen som ikke selv har gjort de handlingene til å skulle forklare seg eller forsvare seg om hvorfor noen andre velger å gjøre slikt.... Spørsmålet er om det finnes ondskap - for finnes det en destruktiv, ødeleggende kraft som ikke er menneskelig, så hvorfor skulle det ikke også finnes en ikke-menneskelig kraft som står for det motsatte ...? Anonymkode: a87ce...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. desember 2023 #77 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Spørsmålet er om det finnes ondskap - for finnes det en destruktiv, ødeleggende kraft som ikke er menneskelig, så hvorfor skulle det ikke også finnes en ikke-menneskelig kraft som står for det motsatte ...? Anonymkode: a87ce...03a Hvorfor stilte du spørsmålet til ateister? Styggeste og mest fordømmende jeg har sett. Endret 27. desember 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #78 Del Skrevet 27. desember 2023 Lawyam skrev (1 minutt siden): Hvorfor stiller du spørsmålet til ateister? Fordi ateister tror de er så smarte, samtidig som de tydelig motsier seg selv når de hevder at det ikke finnes en Gud samtidig som de anerkjenner eksistensen av en ikke-menneskelig kraft kalt ondskap. Da kan man like gjerne skylle ateismen i dass, og anerkjenne at det finnes mer mellom himmel og jord. Rotemor skrev (13 minutter siden): Vi «tror» ikke på onde handlinger. Vi VET at onde handlinger forekommer. Hva har det med et fiktivt helvete å gjøre?? Vinskylder ikke på Gud for onde handlinger, men du skylder likevel på Helvete??? Det er menneskers handling. Du skriver mot deg selv … Dette er bortkastet. Du er kanskje ruset. Det er svært dårlig debattskikk å komme med personangrep og anklage noen for å være ruset når noen har et annet perspektiv på livet enn en selv. Anonymkode: a87ce...03a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 27. desember 2023 #79 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi ateister tror de er så smarte, samtidig som de tydelig motsier seg selv når de hevder at det ikke finnes en Gud samtidig som de anerkjenner eksistensen av en ikke-menneskelig kraft kalt ondskap. Da kan man like gjerne skylle ateismen i dass, og anerkjenne at det finnes mer mellom himmel og jord. Det er svært dårlig debattskikk å komme med personangrep og anklage noen for å være ruset når noen har et annet perspektiv på livet enn en selv. Anonymkode: a87ce...03a Ikke når vedkommende er så grenseløst usaklig at han eller hun argumenterer mot seg selv og fremstiller det som reelle motargumenter. Da er det ren fornuft å ta et skritt tilbake og vurdere om personen er ved sine fulle fem. Ps: lavnivå som at ateister ikke tror på ondskap fordi de ikke tror på helvete er barnehagedebattnivå. Endret 27. desember 2023 av Rotemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. desember 2023 #80 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Fordi ateister tror de er så smarte, samtidig som de tydelig motsier seg selv når de hevder at det ikke finnes en Gud samtidig som de anerkjenner eksistensen av en ikke-menneskelig kraft kalt ondskap. Da kan man like gjerne skylle ateismen i dass, og anerkjenne at det finnes mer mellom himmel og jord. Det er svært dårlig debattskikk å komme med personangrep og anklage noen for å være ruset når noen har et annet perspektiv på livet enn en selv. Anonymkode: a87ce...03a Du bør kanskje åpne Bibelen et lite øyeblikk og se hva Jesus ville gjort i møte med ikke-troende. Han ba dem ikke forklare seg, forsvare seg, eller forsvinne derfra, slik de som trodde de var bedre enn andre gjorde... Du finner ikke et eneste eksempel. Han ville sagt; 'kom og sett deg med oss'...Du er en av dem som sa 'ser du ikke hvem det er...æsj'.. Han hørte heldigvis ikke på de som sa slikt....Han irettesatte DEM....fordi i Hans øyne er alle like mye verd og er akkurat like velkomne til å sitte ved bordet om de ønsker det, TENK! Endret 27. desember 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå