Gå til innhold

Tenker du mye på om du havner i helvete når du dør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lurer på om dere ateister som ikke tror på helvete eller ondskap, kan forklare hvorfor mennesker likevel klarer å utføre sadistiske ting som overgår de verste mareritt; det skal faktisk litt til for å utføre bestialiteten som SS-soldatene stod for på Østfronten, der man tok en baby i føttene, og svingte den mot veggen slik at hodet ble most. Eller hva med å stue kvinner og barn i en kirke, tenne på kirken, og flire mens man hørte de fortvilte skrikene til menneskene som ble levende brent.

Da skal jeg ikke komme inn på konsentrasjonsleirene, og hva en kar som eksempelvis Mengele gjorde der. Eller Oskar Dirlewanger. Eller Idi Amin.

Hva er kilden til disse handlingene, hvis ondskap bare er "fantasi" ...?

Anonymkode: a87ce...03a

Tror på ondskap, men i den verden vi lever i nå, tror ikke det er et neste liv. 

Anonymkode: 98786...868

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg havner i helvete. Vet hvor jeg havner. Et mye bedre sted enn her. Men her er det vakkert.

Anonymkode: 26dab...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lurer på om dere ateister som ikke tror på helvete eller ondskap, kan forklare hvorfor mennesker likevel klarer å utføre sadistiske ting som overgår de verste mareritt; det skal faktisk litt til for å utføre bestialiteten som SS-soldatene stod for på Østfronten, der man tok en baby i føttene, og svingte den mot veggen slik at hodet ble most. Eller hva med å stue kvinner og barn i en kirke, tenne på kirken, og flire mens man hørte de fortvilte skrikene til menneskene som ble levende brent.

Da skal jeg ikke komme inn på konsentrasjonsleirene, og hva en kar som eksempelvis Mengele gjorde der. Eller Oskar Dirlewanger. Eller Idi Amin.

Ateister tror ikke det er en Gud, de er jo fullt klar over at det finnes mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 23.04):

At slemme ting du har gjort kommer tilbake og hjemsøker deg? Har alltid tenkt at jeg var ganske trygg, men i det siste har jeg tenkt at jeg kanskje ikke har vært så snill likevel. At jeg havner i helvete.  

Jeg er uansett lei meg for alt det gale jeg har gjort. Og jeg gjør mitt beste nå.

Anonymkode: bafec...def

Nei, jeg kommer ikke til å havne der. 

Jeg tenker mer på hvor overrasket min kristne svigermor (som dømmer alle som ikke tror slik hun gjør) blir når hun våkner opp der!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur på ondskapen. Men usikker på om dei blir grilla i helvete etter døden. Det er litt trist at folk kanskje ikkje "må betale" nokon gong. 

Eg trur og folk kan utvikla svært selektiv empati gjennom gruppedynamikk, hjernevask og indoktrinering. 

Anonymkode: 7869a...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror på ondskap, men i den verden vi lever i nå, tror ikke det er et neste liv. 

Men hvis man tror på ondskap, er spørsmålet: Hva er egentlig ondskap ...?

Menneskelig logikk tilsier at man utfører en handling for å oppnå et resultat, slik man åpner kjøleskapet når man vil spise noe. Men hva er formålet med å knuse en babys hode? Eller bruke tid og krefter på å pine ofre kun for å pine dem, og skape mest mulig smerte? Hva er formålet med å brutalt voldta en 6-åring?

Selv kan jeg ikke finne noen annen forklaring på dette enn at ondskap er en kraft utenfor mennesket, en kraft som like fullt er levende og følger sin egen logikk - som ikke er menneskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om himmelen og helvette hadde vært reelt så tror jeg at jeg hadde storkost meg i helvette.

Anonymkode: 31290...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Menneskelig logikk tilsier at man utfører en handling for å oppnå et resultat, slik man åpner kjøleskapet når man vil spise noe. Men hva er formålet med å knuse en babys hode? Eller bruke tid og krefter på å pine ofre kun for å pine dem, og skape mest mulig smerte? Hva er formålet med å brutalt voldta en 6-åring?

Selv kan jeg ikke finne noen annen forklaring på dette enn at ondskap er en kraft utenfor mennesket, en kraft som like fullt er levende og følger sin egen logikk - som ikke er menneskelig.

Den marerittaktige torturen av og drapet på Junko Furuta er et eksempel på dette:

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Junko_Furuta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du skader noen med viten og vilje, jo alvorligere handling, jo mer ondskap. 

Det er grusomt for dem som er offre fra noe som ikke blir utført med vilje eller viten også, men når det er snakk om ondskap, burde det være innsikt? Eller alle som er ondskapsfulle mangler kanskje innsikt, for ellers har de ikke gjort det?

Syns ikke ondskap er krefter utenfor mennesket,tror noen bare er skadet i hjernen, på et eller annet vis. 

Blanding av miljø og arv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså, hæ? 

😅

Er det evne til å føle empati du sikter til her? Psykopater (som ikke fikk denne evnen medfødt)?

Eller er det en "magisk ondskap" som religiøse ofte liker å bruke for å unnskylde egne handlinger og ikke ta ansvar selv? 

Kombiner psykopat med stor interesse for biologi, og intelligens og mulighet til å utføre eksperimenter, så får man feks "ondskap". 

Det er en "feil" eller en utviklingsforstyrrelse. Empati er ikke noe man kan lære å føle som voksen. Man er helt avhengig av å lære det som barn. 

Anonymkode: 9ab89...be7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den marerittaktige torturen av og drapet på Junko Furuta er et eksempel på dette:

https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Junko_Furuta

Folkens, IKKE LES DETTE!

Det der har gjemsøkt meg sporadisk i flere år. Det er grusom lesning, hold deg til fantasien. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folkens, IKKE LES DETTE!

Det der har gjemsøkt meg sporadisk i flere år. Det er grusom lesning, hold deg til fantasien. 

Takk for advarselen. Skal ikke lese.. 

Anonymkode: d1f1e...0dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (58 minutter siden):

Handler det om å være et godt menneske? Det handler om å ta imot Jesus og that's it. Være nær Ham og kjenne Ham! De som ikke tilhører Hans flokk er i fare og han har sagt fra klart nok at ingen kommer til å reddes uten å komme til Ham og Ingen ved egen selvgodhet/selvrettferdighet/det skal jeg klare. Det er ikke 'vi' som skal måle oss... Ser kun få her som nevner Jesus, som er en sikker vei - og den eneste veien -  resten satser på seg selv eller at Gud/Jesus ikke har ment noe av det de sier i Bibelen og at de derfor heller ikke trenger åpne den og heller sørge for å be litt og være sånn passe god og snil (slik det gjør for å få venner og hjelp i dagliglivet....). Smiske litt og passe på å holde kontakten hver dag...

For noe forbanna tull! Gode mennesker viser det og praktiserer det hver dag. De viser respekt for naturen, dyr og sine medmennesker. 
Det handler om å spre godhet i verden. 

Anonymkode: b707b...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, hæ? 

😅

Er det evne til å føle empati du sikter til her? Psykopater (som ikke fikk denne evnen medfødt)?

Eller er det en "magisk ondskap" som religiøse ofte liker å bruke for å unnskylde egne handlinger og ikke ta ansvar selv? 

Kombiner psykopat med stor interesse for biologi, og intelligens og mulighet til å utføre eksperimenter, så får man feks "ondskap". 

Det er en "feil" eller en utviklingsforstyrrelse. Empati er ikke noe man kan lære å føle som voksen. Man er helt avhengig av å lære det som barn. 

Man kan lese detaljene om torturen av Junko Furuta, og det er så sterke saker at selv en psykopat uten sans for empati vil snu seg i vemmelse.

44 days Hell: The gruesome story of the torture and murder of Junko Furuta

https://www.anabelmagazine.com/news/62885/44-dite-ferr-historia-rrenqethese-e-torturave-dhe-s-se-junko-furuta/eng

Nei, jeg finner ingen annen forklaring på til de grader sadistiske handlinger enn at dette er et resultat av ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lurer på om du ikke har tilgang til andre bøker enn bibelen. 
Hørt om personlighetsforstyrrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Helvete finnes ikke.

Jeez. Hva slags Gud er det dere har funnet opp??

En jævlig en tydeligvis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lurer på om du ikke har tilgang til andre bøker enn bibelen. 
Hørt om personlighetsforstyrrelser?

Det pussige er at de fleste som var i Waffen-SS var påfallende normale, sunne, tyske ungdommer, ikke typiske gærninger.

Og likevel klarte Einstatzgruppen i SS å utføre handlinger som ville ha gitt mange mareritt bare ved å høre om dette.

Nei, slike ting er i en helt annen liga enn personlighetsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan lese detaljene om torturen av Junko Furuta, og det er så sterke saker at selv en psykopat uten sans for empati vil snu seg i vemmelse.

44 days Hell: The gruesome story of the torture and murder of Junko Furuta

https://www.anabelmagazine.com/news/62885/44-dite-ferr-historia-rrenqethese-e-torturave-dhe-s-se-junko-furuta/eng

Nei, jeg finner ingen annen forklaring på til de grader sadistiske handlinger enn at dette er et resultat av ondskap.

Ingen psykopater har empati. Og det der har jeg lest. Handlinger utført av svært forstyrrede folk. 

Ikke folk som blir besatt av en magisk skapning som heter "ondskap".

En psykopat ville nok følt vemmelse av lukter, graps og lignende om de ikke er vant med det fra før. Men de ville ikke følt medfølelse for jenta. Eller kunne sette seg inn i hva hun må ha følt.

Jeg synes det er en uting å legge ut lenker til det der forresten. Om folk VIL lese om det kan de heller søke det opp selv. La folk få litt ekstra tid på å bestemme seg for om de vil lese det eller ei. Det er alt for lett å trykke på en link.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri..  det går som det går. 
I mørkret er alle katter grå 

Anonymkode: f502d...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...