AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #21 Del Skrevet 27. desember 2023 LadeJarl skrev (21 minutter siden): 😂....Den IQ biten er det forsket på og at dumme folk får flere barn enn smarte er ikke smarttelefonens skyld.. En annen ting er at internett og smarttelefon gjør verden mindre og forståelsen for hverandre større..( ja jeg kjenner til minusene og..😂..du trenger ikke ramse opp) La meg si det sånn da.. Menneskeheten står ikke på kanten av stupet..vi henger langt utenfor i løse lufta! Kanskje er vi fucked uansett .....men uten internett og smarttelefoner som lar informasjon flyte verden rundt på minutter kan du iallefall fjerne "Kanskje"! Bortsett fra at telleskrittene på modemet kostet en del, fungerte Internett egentlig greit i andre halvdel av 1990-årene da familiens eneste stasjonære PC var i stuen; nettet var ikke preget av like mye reklamesøppel som nå, og siden det tok tid å få lastet inn en nettside, fokuserte for eksempel norske aviser på nyheter, ikke tusen andre ting. Foreldre hadde oversikt over hva barna så på slik at de ikke gjemte seg på badet med smarttelefonen for å sende nakenbilder til ukjente, og man brukte PC-en som et hjelpemiddel, ikke som noe som tok over hele livet. De som var barn den gang, tenker ofte på denne offline tiden med vemod og glede; mer teknologisk avansert enn 1980-årene, men samtidig uten alle minusene man ser idag. Anonymkode: 1436b...fb6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 27. desember 2023 #22 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bortsett fra at telleskrittene på modemet kostet en del, fungerte Internett egentlig greit i andre halvdel av 1990-årene da familiens eneste stasjonære PC var i stuen; nettet var ikke preget av like mye reklamesøppel som nå, og siden det tok tid å få lastet inn en nettside, fokuserte for eksempel norske aviser på nyheter, ikke tusen andre ting. Foreldre hadde oversikt over hva barna så på slik at de ikke gjemte seg på badet med smarttelefonen for å sende nakenbilder til ukjente, og man brukte PC-en som et hjelpemiddel, ikke som noe som tok over hele livet. De som var barn den gang, tenker ofte på denne offline tiden med vemod og glede; mer teknologisk avansert enn 1980-årene, men samtidig uten alle minusene man ser idag. Anonymkode: 1436b...fb6 Alt det negative og positive på nettet er speilbildet av oss bare... Drømmer, begjær, hat, kjærlighet...Forandrer ikke terrenget samme hvor mye en sensurerer kartet. Men internett og smartphone sammen har en magisk kraft de færreste ser oppi trolling, radikalisering og kjendisfjas...og de kommer til å forandre terrenget på litt sikt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #23 Del Skrevet 27. desember 2023 LadeJarl skrev (20 minutter siden): Hvorfor linker du de to sammen? Har hatt smartphone siden de kom..Har fb konto jeg ikke har vært på på minst 2 år..drita kjedelig. Ikke snap...ikke insta..ikke tiktok..Gidder ikke bruke tid på sosiale media..men smartphonen min får du aldri..beste oppfinnelsen på 100 000 år jo! Hehe, men det er jo et unntak. De aller fleste som har smarttelefon har massevis av diverse sosiale medier apper der Anonymkode: 74a7f...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #24 Del Skrevet 27. desember 2023 Påkrevd skrev (27 minutter siden): Avhengig av å ha tilgang på mail i jobb også når jeg ikke sitter foran en pc. Ringer relativt mye internasjonalt (også privat). Europa er greit nok, men når man ringer andre kontinenter, blir det fort dyrt. Løsninger som WhatsApp o.l har dermed spart meg for enorme summer. Kjører en del bil i Europa, med forskjellige løsninger på betaling for parkering. Ikke minst informasjon på språk man ikke alltid forstår. Å enkelt kunne betale med EasyPark er gull verdt. Flyreiser er også veldig mye greiere når alt av innsjekk, evnt. oppgradering/ombooking osv. kan gjøres fra «lomma». Ellers hører jeg mye på podcast. Veldig mye av god kvalitet der ute, og supert på tog, fly, bilkø, julegavehandel eller mens man støvsuger. Man kan kanskje klare seg på de fleste offentlige transportmidler som buss, trikk og t-bane mef et bankkort eller cash, men du verden så mye enklere det er med en app. Så blir det jo litt ekstra greier man diller med på telefonen, men det er et valg, som alt annet. Man kan velge å ikke drikke alkohol, man kan velge å ikke spise kjøtt, og man kan velge å ikke ha profiler på some, laste ned teite spill osv. Vi hadde det helt fint med «dumme» telefoner før, men da var også samfunnet tilrettelagt dette. Smarttelefonen gjør livet veldig mye lettere, og i mange tilfeller billigere, og det er fullt mulig å også bruke den smart. Så du mener at å ha sånne buss / flybillett / hotell apper og registrere sine kortopplysninger der er trygt? Anonymkode: 74a7f...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #25 Del Skrevet 27. desember 2023 LadeJarl skrev (2 minutter siden): Alt det negative og positive på nettet er speilbildet av oss bare... Drømmer, begjær, hat, kjærlighet...Forandrer ikke terrenget samme hvor mye en sensurerer kartet. Men internett og smartphone sammen har en magisk kraft de færreste ser oppi trolling, radikalisering og kjendisfjas...og de kommer til å forandre terrenget på litt sikt.. Kvinneguidens hovedside var også praktisk orientert i år 2000 med fokus på informasjon - selv om menneskenaturen var den samme. Så det spørs kanskje om utviklingen rett og slett har gått altfor fort, og at mennesker går bananas i møte med en teknologi de ikke er modne for. Tenk så oversiktlig nettet var den gang man hadde sider som dette. Anonymkode: 1436b...fb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 27. desember 2023 #26 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kvinneguidens hovedside var også praktisk orientert i år 2000 med fokus på informasjon - selv om menneskenaturen var den samme. Så det spørs kanskje om utviklingen rett og slett har gått altfor fort, og at mennesker går bananas i møte med en teknologi de ikke er modne for. Tenk så oversiktlig nettet var den gang man hadde sider som dette. Anonymkode: 1436b...fb6 Ja tror du har rett i at vi går bananas i møtet med noe vi ikke helt har riktig verktøy for å takle...Men ting står ikke stille her..og dynamikken i det hele er rå bare.. Ser ut som folk forstår bedre nå enn bare for en kort stund siden at ord sårer...anonyme ord og..fordi følelsessenteret i hjernen vår ikke klarer skille på tale og skrift.... Uansett....internett og smartphone forandrer verden mens vi sitter her..helt fantastisk bare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magika_fra_Fyll Skrevet 27. desember 2023 #27 Del Skrevet 27. desember 2023 Det går helt fint å ha en smarttelefon uten å bruke halve dagen på SoMe-apper 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #28 Del Skrevet 27. desember 2023 LadeJarl skrev (5 minutter siden): Ja tror du har rett i at vi går bananas i møtet med noe vi ikke helt har riktig verktøy for å takle...Men ting står ikke stille her..og dynamikken i det hele er rå bare.. Ser ut som folk forstår bedre nå enn bare for en kort stund siden at ord sårer...anonyme ord og..fordi følelsessenteret i hjernen vår ikke klarer skille på tale og skrift.... Uansett....internett og smartphone forandrer verden mens vi sitter her..helt fantastisk bare. Nei, ting står ikke stille, noe som egentlig er skummelt med tanke på at man allerede har fått en utvikling som gjør at skolebarn sitter med nesen i skjermen på skolen, og følger med på TikTok i stedet for undervisningen, og kunstig intelligns åpner nye dører som blant annet har ført til at foreldre er redde for å poste bilder av barna sine under juletreet i frykt for at bildene skal bli misbrukt. Det fulle omfanget av potensialet i AI tror jeg man vil kunne se i det amerikanske presidentvalget neste år, der "fake news" får en ny dimensjon. Ellers er det rørende å se Kvinneguidens forum anno år 2000, der "Sex og Samliv" tar førsteplassen i antall innlegg, med "Bryllup" som nummer to - det het jo opprinnelig Bryllupsguiden: Anonymkode: 1436b...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. desember 2023 #29 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så du mener at å ha sånne buss / flybillett / hotell apper og registrere sine kortopplysninger der er trygt? Anonymkode: 74a7f...97a Ja, hvorfor skulle det ikke være trygt å registrere sine kredittkortopplysninger der? Debetkort bør man være langt mer restriktiv med. Jeg bruker ikke mitt i det hele tatt. Uten smarttelefon måtte jeg begynt å skrape bilen for is igjen og vente på at frontruta ble varmet opp før jeg kjører. Jeg hadde ikke fått brukt pendlerparkering til 100,- per måned men måtte betalt 40,- for dagparkering på automaten (8-9x så dyrt). Endret 27. desember 2023 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #30 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 21.00): Og gått over til gammeldags enkel mobil: - hvordan løser du oppgaver der du før "måtte" ha en app, feks bussbillett, spond(aktiviteter barna), nettbank/vanlig, osv.. -hva av andre ting(feks underholdning) savner du? -hva savner du ikke? Hvordan ble livet bedre uten smarttelefon? Jeg spør fordi jeg lurer på å kvitte meg med smarttelefonen i 2024, 😊 Anonymkode: 21336...28c Eg kvitta meg med smart-phonen fordi eg elska den FOR mykje.. 😏 Bussbillett kjøper eg på bussen eller har busskort. Alle andre ting kan eg fikse heime på laptoppen. Livet vart veldig mykje betre utan min elskande telefon, men i byrjinga var det pyton. Fordi min automatiske reaksjon i kvar ledige stund var å scrolle på telefonen. Men etter nokre dagar så gjekk jo dette bort av seg sjølv, då det ikkje er veldig masse å gjere på ein dum telefon. Har ikkje spelet "snake" på den eingong! Anonymkode: 781c2...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #31 Del Skrevet 27. desember 2023 -jk- skrev (2 minutter siden): Ja, hvorfor skulle det ikke være trygt å registrere sine kredittkortopplysninger der? Debetkort bør man være langt mer restriktiv med. Jeg bruker ikke mitt i det hele tatt. Uten smarttelefon måtte jeg begynt å skrape bilen for is igjen og vente på at frontruta ble varmet opp før jeg kjører. Jeg hadde ikke fått brukt pendlerparkering til 100,- per måned men måtte betalt 40,- for dagparkering på automaten (8-9x så dyrt). De som har registrert kortinformasjonen sin hos Elkjøp, sørger for at hele sikkerheten hviler på en e-postadresse og passord for innlogging. Har man først logget seg inn, kan hvem som helst bestille en PC til 10.000 - betalingen går automatisk uten noen form for verifikasjon - og få den tilsendt til et fiktivt navn og en annen adresse. En gavepakke til svindlere. Anonymkode: 1436b...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 27. desember 2023 #32 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så du mener at å ha sånne buss / flybillett / hotell apper og registrere sine kortopplysninger der er trygt? Anonymkode: 74a7f...97a Med litt nettvett er det de færreste som får livet lagt i grus av å kjøpe bussbillett i en app, for å si det litt enkelt. Ja, man kan bli utsatt for svindel på nett, men det kan man uten nett også. Dessuten er jo kredittkort genialt. Bruker man de på nett, står man sterkt med tanke på erstatning fra kortutsteder, samtidig er ikke egne faktiske midler rørt. Jeg er ingen fanatiker, og bruker til og med cash innimellom, men at livet mitt idag er veldig mye lettere og billigere med smarttelefon enn uten er udiskutabelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #33 Del Skrevet 27. desember 2023 Finner det temmelig merkverdig at folk må kutte ut smarttelefon for å klare å holde seg unna sosiale medier og slikt. Mangelen på selvkontroll er tydeligvis ganske stor. Anonymkode: c54c9...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. desember 2023 #34 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De som har registrert kortinformasjonen sin hos Elkjøp, sørger for at hele sikkerheten hviler på en e-postadresse og passord for innlogging. Har man først logget seg inn, kan hvem som helst bestille en PC til 10.000 - betalingen går automatisk uten noen form for verifikasjon - og få den tilsendt til et fiktivt navn og en annen adresse. En gavepakke til svindlere. Anonymkode: 1436b...fb6 Godt mulig men man løper likevel ingen risiko for tap. Det er det kredittkortselskapet som må dekke. Dog kan jeg ikke huske sist jeg bestilte noe og ikke måtte bruke BankID. Er du sikker på at man ikke trenger det hos Elkjøp? Det er heller ingen grunn til å bruke et kredittkort med så høy kredittgrense til slikt. For øvrig har dette ikke noe med smarttelefoner å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. desember 2023 #35 Del Skrevet 27. desember 2023 Påkrevd skrev (6 minutter siden): Med litt nettvett er det de færreste som får livet lagt i grus av å kjøpe bussbillett i en app, for å si det litt enkelt. Ja, man kan bli utsatt for svindel på nett, men det kan man uten nett også. Dessuten er jo kredittkort genialt. Bruker man de på nett, står man sterkt med tanke på erstatning fra kortutsteder, samtidig er ikke egne faktiske midler rørt. Jeg er ingen fanatiker, og bruker til og med cash innimellom, men at livet mitt idag er veldig mye lettere og billigere med smarttelefon enn uten er udiskutabelt. Helt klart mye enklere nå ja. Før måtte jeg ta med meg mobil, lommebok og nøkler når jeg skulle avgårde. Nå tar jeg kun med meg mobilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #36 Del Skrevet 27. desember 2023 -jk- skrev (4 minutter siden): Godt mulig men man løper likevel ingen risiko for tap. Det er det kredittkortselskapet som må dekke. Dog kan jeg ikke huske sist jeg bestilte noe og ikke måtte bruke BankID. Er du sikker på at man ikke trenger det hos Elkjøp? Det er heller ingen grunn til å bruke et kredittkort med så høy kredittgrense til slikt. For øvrig har dette ikke noe med smarttelefoner å gjøre. Er helt sikker på at ikke Elkjøp bruker BankID - dette har jeg tidligere tatt opp i en tråd om dette; nettstedet bestemmer verifisering selv. Vil gjette på at risikoen ved tap er begrenset når kunden ikke utviser tilstrekkelig god sikkerhet; tror neppe kredittkortselskapet tar på seg ansvaret når uvedkommede har logget seg inn med tone82@*****.com og "passord123" som passord for å få tilsendt en ny Mac. Erstatningene ville blitt store hvis svindlere opprettet konto på slike steder, skyldte på andre for misbruk, og sendte regningen til kortselskapene. Anonymkode: 1436b...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #37 Del Skrevet 27. desember 2023 Påkrevd skrev (32 minutter siden): Med litt nettvett er det de færreste som får livet lagt i grus av å kjøpe bussbillett i en app, for å si det litt enkelt. Ja, man kan bli utsatt for svindel på nett, men det kan man uten nett også. Dessuten er jo kredittkort genialt. Bruker man de på nett, står man sterkt med tanke på erstatning fra kortutsteder, samtidig er ikke egne faktiske midler rørt. Jeg er ingen fanatiker, og bruker til og med cash innimellom, men at livet mitt idag er veldig mye lettere og billigere med smarttelefon enn uten er udiskutabelt. Men følger du med på absolutt alle transaksjoner på kredittkortet? Anonymkode: 74a7f...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #38 Del Skrevet 27. desember 2023 -jk- skrev (27 minutter siden): Godt mulig men man løper likevel ingen risiko for tap. Det er det kredittkortselskapet som må dekke. Dog kan jeg ikke huske sist jeg bestilte noe og ikke måtte bruke BankID. Er du sikker på at man ikke trenger det hos Elkjøp? Det er heller ingen grunn til å bruke et kredittkort med så høy kredittgrense til slikt. For øvrig har dette ikke noe med smarttelefoner å gjøre. Så la oss si jeg laster ned Ruter app eller Hotels.com app og oppgir kortopplysninger der. Hva om noen av appene plutselig trekker noe jeg ikke har bestilt? Anonymkode: 74a7f...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #39 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva slags datamaskin bruker du? Anonymkode: 6313b...52a Macbook Air, får mange fine brukte på finn.no. Aldri kjøp nytt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det hørtes veldig deilig ut :)) takk, det var motiverende! Jeg jobber med å finne "riktig form " på det for meg. Evt gå steg for steg. Anonymkode: 21336...28c Er veldig deilig Du må finne ut av ting selv, tenk også på hva du vil bruke tiden din på. For meg i dag er det minst mulig skjerm. Fått meg en ny praktisk jobb der man bruke lite skjerm. I fremtiden skal jo ALT bli digitalt skal tvinges på oss. Ingen spør om vi vil dette, husk at det er fortsatt folk som betaler med brevgiro. Ikke har nettbank. Digitalt er også veldig usikkert, tenk på får så ranet man en bank for penger. Det går jo ikke lenger, nå skal alle lures og manipuleres med det digitale, spoofing av tlf etc..ikke bra! Den digitale verden skaper så masse problemer for oss, på tide å stoppe utviklingen der å fokusere på andre ting som kan utvikles. Anonymkode: f0cef...637 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #40 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Finner det temmelig merkverdig at folk må kutte ut smarttelefon for å klare å holde seg unna sosiale medier og slikt. Mangelen på selvkontroll er tydeligvis ganske stor. Anonymkode: c54c9...bcd Det siste du skriver er jo et samfunnsproblem generelt, når kommer til det meste. Inntak av mat etc...bruk av penger..etc.. Selvdisiplin og selvkontroll er det svært få mennesker som har, dette vet de som lager apper, mat...hvilke knapper de skal trykke på. Anonymkode: f0cef...637 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå