AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #1 Del Skrevet 25. desember 2023 Og gått over til gammeldags enkel mobil: - hvordan løser du oppgaver der du før "måtte" ha en app, feks bussbillett, spond(aktiviteter barna), nettbank/vanlig, osv.. -hva av andre ting(feks underholdning) savner du? -hva savner du ikke? Hvordan ble livet bedre uten smarttelefon? Jeg spør fordi jeg lurer på å kvitte meg med smarttelefonen i 2024, 😊 Anonymkode: 21336...28c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #2 Del Skrevet 26. desember 2023 Jeg prøvde det for noen år siden. Vipps og bussbillett er ikke så mye å gjøre med. Det som gjorde at jeg gikk tilbake til smarttelefon var den dårlige kvaliteten i høytaler og mic. Finnes sikkert noen med ok høytaler og mic, men det er mye stress å ikke kunne bruke buss og vipps. Anonymkode: 661a2...617 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #3 Del Skrevet 26. desember 2023 Bruker kontanter på buss.Ellers bruker jeg pc til regninger etc.Tlf ligger stort sett hjemme så er ikke tilgjengelig før jeg er hjemme igjen. Anonymkode: d3f0d...bf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #4 Del Skrevet 26. desember 2023 Du får jo fortsatt busskort i plast, gjør du ikke? Flytte penger kan man gjøre hjemme. Til underholdning kan man vel alltids ordne en musikkspiller, spillkonsoll, lesebrett, etc. Anonymkode: e3495...689 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #5 Del Skrevet 26. desember 2023 Hvorfor vil du kvitte deg med den? Pga all info som blir delt eller fordi du er avhengig av SoMe? Jeg skulle gjerne droppet den, men den er for praktisk, rett og slett😬 Har istedet droppet alle tidsabsorberende apper foreløbig. Anonymkode: dc3a7...cad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #6 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og gått over til gammeldags enkel mobil: - hvordan løser du oppgaver der du før "måtte" ha en app, feks bussbillett, spond(aktiviteter barna), nettbank/vanlig, osv.. -hva av andre ting(feks underholdning) savner du? -hva savner du ikke? Hvordan ble livet bedre uten smarttelefon? Jeg spør fordi jeg lurer på å kvitte meg med smarttelefonen i 2024, 😊 Anonymkode: 21336...28c Bruker sms-løsning for buss, aner ikke hva Spond er, bruker kodebrikke og pc for nettbank. Savner musikk/radio og skulle gjerne hatt dab på dum-telefonen, samt irriterer meg at jeg går glipp av tilbud i butikker fordi det meste kundeklubb ditt og datt er app-basert. Ellers er dum-telefon en ulempe på reiser og leder fort til dyrere billetter, vanskelig å få orientert seg osv. På reise er det en stor fordel å ha redskap du enkelt kommer på nett med, til enhver tid. Anonymkode: 523eb...480 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #7 Del Skrevet 26. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: samt irriterer meg at jeg går glipp av tilbud i butikker fordi det meste kundeklubb ditt og datt er app-basert. Anonymkode: 523eb...480 Er det? Jeg er med i hundre kundeklubber, men har aldri installert en eneste app for det. Bare oppgir telefonnummer i kassa. Anonymkode: e3495...689 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #8 Del Skrevet 26. desember 2023 Bruker busskort. Aldri hatt vipps. Bruker kontanter om jeg kjøper noe brukt/finn.no. Nettbank bruker jeg macbooken til. Det holder å ha en macbook i livet, har også fjernet TV. Kan jo se på macbooken om det er noe viktig å se, for det er jo svært sjelden noe viktig å se på en TV...masse tulleprogrammer som skal være underholdning. Tragisk. En vanlig tlf tar LITEN plass i lomma, batteriet varer sinnsykt lenge før du må lade! Nokia har flere greie. Det er SÅ deilig å ikke ha SOME lenger, fikk et nytt liv. Nå bruker jeg tiden min på helt andre ting, mye utendørs. Trening, lese bøker, besøke andre som også har kuttet ut eller ned på smarttlf. Fått en helt annen ro, sover MYE bedre. Før sov jeg endel dårlig, måtte sjekke alt før leggetid; insta, face, snap etc.... nå i dag ler jeg av meg selv hvor DUM jeg var som holdt på med dette. Følge med på livet til andre på den måten, svare på meningsløse meldinger. Mine ekte venner klarer å sende meg en SMS eller å ringe om de vil ha tak i meg, de andre som ikke gidder det er ikke venner. I det siste har vi også hatt det litt gøy med å gjøre som i "gamle dager", der man ringte på til hverandre Før man hadde mobiltlf gjorde men jo dette, for den gangen kunne man jo ikke sende SMS for å spørre om man kunne stikke innom en tur.. Tiden er viktig, tenk på hva du bruker tiden din på. Endeløse timer på SOME med bare bullshit! Alt skal filmes og sendes til andre... til og med når noen ligger halvdød etter en ulykke står folk og filmer. Vi lever i en syk gal verden som er styrt av det digitale dopet, som belønner hjernen til mennesket. Likes ruser hjernen din, fremtiden vår er grusom med det digitale. Derfor har jeg valgt å begrense til så mye som mulig, kun macbook. Thats it. Klapper igjen lokket så er jeg ute av den digitale verden! Anonymkode: f0cef...637 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #9 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Bruker busskort. Aldri hatt vipps. Bruker kontanter om jeg kjøper noe brukt/finn.no. Nettbank bruker jeg macbooken til. Det holder å ha en macbook i livet, har også fjernet TV. Kan jo se på macbooken om det er noe viktig å se, for det er jo svært sjelden noe viktig å se på en TV...masse tulleprogrammer som skal være underholdning. Tragisk. En vanlig tlf tar LITEN plass i lomma, batteriet varer sinnsykt lenge før du må lade! Nokia har flere greie. Det er SÅ deilig å ikke ha SOME lenger, fikk et nytt liv. Nå bruker jeg tiden min på helt andre ting, mye utendørs. Trening, lese bøker, besøke andre som også har kuttet ut eller ned på smarttlf. Fått en helt annen ro, sover MYE bedre. Før sov jeg endel dårlig, måtte sjekke alt før leggetid; insta, face, snap etc.... nå i dag ler jeg av meg selv hvor DUM jeg var som holdt på med dette. Følge med på livet til andre på den måten, svare på meningsløse meldinger. Mine ekte venner klarer å sende meg en SMS eller å ringe om de vil ha tak i meg, de andre som ikke gidder det er ikke venner. I det siste har vi også hatt det litt gøy med å gjøre som i "gamle dager", der man ringte på til hverandre Før man hadde mobiltlf gjorde men jo dette, for den gangen kunne man jo ikke sende SMS for å spørre om man kunne stikke innom en tur.. Tiden er viktig, tenk på hva du bruker tiden din på. Endeløse timer på SOME med bare bullshit! Alt skal filmes og sendes til andre... til og med når noen ligger halvdød etter en ulykke står folk og filmer. Vi lever i en syk gal verden som er styrt av det digitale dopet, som belønner hjernen til mennesket. Likes ruser hjernen din, fremtiden vår er grusom med det digitale. Derfor har jeg valgt å begrense til så mye som mulig, kun macbook. Thats it. Klapper igjen lokket så er jeg ute av den digitale verden! Anonymkode: f0cef...637 Det hørtes veldig deilig ut :)) takk, det var motiverende! Jeg jobber med å finne "riktig form " på det for meg. Evt gå steg for steg. Anonymkode: 21336...28c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #10 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nettbank bruker jeg macbooken til. Det holder å ha en macbook i livet, har også fjernet TV. Kan jo se på macbooken om det er noe viktig å se, for det er jo svært sjelden noe viktig å se på en TV. Hva slags datamaskin bruker du? Anonymkode: 6313b...52a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 27. desember 2023 #11 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) Det går an å ha en Android telefon som er debloated (fjerning av søppelvare og forhåndsinstallerte apper) og dermed gjøre telefonen helt fri for apper som ikke trengs. Dermed varer den også vesentlig lengre. Har en smarttelefon uten noen form for SOME apper eller apper utenom praktiske ting som Vipps, kart, e-post, parkering, offentlig transport og fdroid for installasjon av mindre apper for å lage handleliste, kalkulator osv. Nettleser brukes ved nød og generelt er brukstiden på telefonen under 2 timer totalt i løpet av en dag. Dette er mye vanskeligere og et mareritt å få til med en iPhone. Der blir du prakket på ting og tvunget inn i et forhåndsdefinert bruksmønster som trigger alle avhengighetsskapende mekanismer. Savner absolutt ikke noe og har fått mye mer tid til overs som brukes på helt andre ting (hobby, barn og familie) Har en vanlig 5 år gammel laptop (Lenovo) til alt annet og ikke TV. Endret 27. desember 2023 av missbluebird 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #12 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): En vanlig tlf tar LITEN plass i lomma, batteriet varer sinnsykt lenge før du må lade! Nokia har flere greie. Det er SÅ deilig å ikke ha SOME lenger, fikk et nytt liv. Nå bruker jeg tiden min på helt andre ting, mye utendørs. Trening, lese bøker, besøke andre som også har kuttet ut eller ned på smarttlf. Fått en helt annen ro, sover MYE bedre. Før sov jeg endel dårlig, måtte sjekke alt før leggetid; insta, face, snap etc.... nå i dag ler jeg av meg selv hvor DUM jeg var som holdt på med dette. Følge med på livet til andre på den måten, svare på meningsløse meldinger. Anonymkode: f0cef...637 Problemet ditt var da ikke typen telefon du hadde, men hvordan du brukte den. At du synes det er lettere å bruke en telefon som et hjelpemiddel til å kutte bruken av sosiale medier er veldig forståelig, men det handler om deg, ikke telefonen. Jeg har smarttelefon, men har aldri hatt Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, eller noe annet på den. Telefonen min er en telefon, adressebok, almanakk, lommebok (for parkering, buss, og tog) og i noen tilfeller kamera, og det er det. Alt annet bruker jeg PC til. Til ts. Som du ser kunne jeg gjerne hatt en gammeldags telefon, jeg bruker den nesten på samme måte, men på grunn av noen av appene (blant annet gebyrfri parkering og reise) foretrekker jeg smarttelefonen. Hvis du trenger dyttehjelp for å bruke telefonen mindre kan en gammeldags mobil være løsningen, men jeg tror st de aller fleste kommer veldig langt ved bevisstgjøring, og uten å måtte ty til såpass drastiske (og i mange tilfeller fordyrende) tiltak. 🙂 Anonymkode: 627de...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 27. desember 2023 #13 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 21.00): Og gått over til gammeldags enkel mobil: - hvordan løser du oppgaver der du før "måtte" ha en app, feks bussbillett, spond(aktiviteter barna), nettbank/vanlig, osv.. -hva av andre ting(feks underholdning) savner du? -hva savner du ikke? Hvordan ble livet bedre uten smarttelefon? Jeg spør fordi jeg lurer på å kvitte meg med smarttelefonen i 2024, 😊 Anonymkode: 21336...28c Hvorfor ønsker du å kvitte deg med den? Hvis du sletter alle apper til some og ting du ikke ønsker å bruke tid på, har du jo omtrent en gammel telefon, men med fordelene til en smarttelefon. Du kan fortsatt bruke den til å betale buss og høre på musikk feks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #14 Del Skrevet 27. desember 2023 anonym111111 skrev (3 minutter siden): Hvorfor ønsker du å kvitte deg med den? Hvis du sletter alle apper til some og ting du ikke ønsker å bruke tid på, har du jo omtrent en gammel telefon, men med fordelene til en smarttelefon. Du kan fortsatt bruke den til å betale buss og høre på musikk feks. Ja, jeg tenker at en gammel telefon vil tvinge meg bort fra some. Men problemet er vel kanskje at jeg er "avhengig"... og at jeg nok heller bør detoxe meg sjøl. , samtidig som jeg beholder er smarttelefon med de helt nødvendige appene for bank, parkering , barnas aktiviteter.. etc Anonymkode: 21336...28c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 27. desember 2023 #15 Del Skrevet 27. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 21.00): Og gått over til gammeldags enkel mobil: - hvordan løser du oppgaver der du før "måtte" ha en app, feks bussbillett, spond(aktiviteter barna), nettbank/vanlig, osv.. -hva av andre ting(feks underholdning) savner du? -hva savner du ikke? Hvordan ble livet bedre uten smarttelefon? Jeg spør fordi jeg lurer på å kvitte meg med smarttelefonen i 2024, 😊 Anonymkode: 21336...28c PCen på kontoret åker ut og da eller? Inn med telefax eller brevdue?..😂 Hvorfor vil du ikke ha smarttelefon? Ser du svarte samtid mens jeg postet. Endret 27. desember 2023 av LadeJarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #16 Del Skrevet 27. desember 2023 LadeJarl skrev (3 minutter siden): PCen på kontoret åker ut og da eller? Inn med telefax eller brevdue?..😂 Hvorfor vil du ikke ha smarttelefon? Ser du svarte samtid mens jeg postet. Det å se zombie etter zombie på fortauet stirrende på smarttelefonen sin, også når man krysser veien, burde være nok til å frata en all lyst på denne teknologien. Man blir neppe smartere av å glane på en liten skjerm dagen lang for å se hvor mange likes man har fått på det siste bildet på Instagram. Selv er jeg en av dem som klarer meg utmerket med en "dum" telefon, og aldri kommer til å kjøpe dette tullet som har ført til en merkbar nedgang i IQ-en i befolkningen. Anonymkode: 1436b...fb6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 27. desember 2023 #17 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det å se zombie etter zombie på fortauet stirrende på smarttelefonen sin, også når man krysser veien, burde være nok til å frata en all lyst på denne teknologien. Man blir neppe smartere av å glane på en liten skjerm dagen lang for å se hvor mange likes man har fått på det siste bildet på Instagram. Selv er jeg en av dem som klarer meg utmerket med en "dum" telefon, og aldri kommer til å kjøpe dette tullet som har ført til en merkbar nedgang i IQ-en i befolkningen. Anonymkode: 1436b...fb6 😂....Den IQ biten er det forsket på og at dumme folk får flere barn enn smarte er ikke smarttelefonens skyld.. En annen ting er at internett og smarttelefon gjør verden mindre og forståelsen for hverandre større..( ja jeg kjenner til minusene og..😂..du trenger ikke ramse opp) La meg si det sånn da.. Menneskeheten står ikke på kanten av stupet..vi henger langt utenfor i løse lufta! Kanskje er vi fucked uansett .....men uten internett og smarttelefoner som lar informasjon flyte verden rundt på minutter kan du iallefall fjerne "Kanskje"! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #18 Del Skrevet 27. desember 2023 De som har enkle telefoner og bruker ikke sosiale medier har jeg STOR respekt for Anonymkode: 74a7f...97a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 27. desember 2023 #19 Del Skrevet 27. desember 2023 Avhengig av å ha tilgang på mail i jobb også når jeg ikke sitter foran en pc. Ringer relativt mye internasjonalt (også privat). Europa er greit nok, men når man ringer andre kontinenter, blir det fort dyrt. Løsninger som WhatsApp o.l har dermed spart meg for enorme summer. Kjører en del bil i Europa, med forskjellige løsninger på betaling for parkering. Ikke minst informasjon på språk man ikke alltid forstår. Å enkelt kunne betale med EasyPark er gull verdt. Flyreiser er også veldig mye greiere når alt av innsjekk, evnt. oppgradering/ombooking osv. kan gjøres fra «lomma». Ellers hører jeg mye på podcast. Veldig mye av god kvalitet der ute, og supert på tog, fly, bilkø, julegavehandel eller mens man støvsuger. Man kan kanskje klare seg på de fleste offentlige transportmidler som buss, trikk og t-bane mef et bankkort eller cash, men du verden så mye enklere det er med en app. Så blir det jo litt ekstra greier man diller med på telefonen, men det er et valg, som alt annet. Man kan velge å ikke drikke alkohol, man kan velge å ikke spise kjøtt, og man kan velge å ikke ha profiler på some, laste ned teite spill osv. Vi hadde det helt fint med «dumme» telefoner før, men da var også samfunnet tilrettelagt dette. Smarttelefonen gjør livet veldig mye lettere, og i mange tilfeller billigere, og det er fullt mulig å også bruke den smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 27. desember 2023 #20 Del Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De som har enkle telefoner og bruker ikke sosiale medier har jeg STOR respekt for Anonymkode: 74a7f...97a Hvorfor linker du de to sammen? Har hatt smartphone siden de kom..Har fb konto jeg ikke har vært på på minst 2 år..drita kjedelig. Ikke snap...ikke insta..ikke tiktok..Gidder ikke bruke tid på sosiale media..men smartphonen min får du aldri..beste oppfinnelsen på 100 000 år jo! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå