Gå til innhold

Er du opptatt av anmeldelser og IMDB rating når du velger filmer du skal se?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om en film du har vært nyskjerrig på kommer ut og den får veldig lunkne eller dårlige kritikker. Påvirker det om du gidder å se filmen?

Anonymkode: f813c...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om en film du har vært nyskjerrig på kommer ut og den får veldig lunkne eller dårlige kritikker. Påvirker det om du gidder å se filmen?

Nei, laster den ned uansett.

Anonymkode: 2aa18...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Egentlig ikke. 

Jeg har faktisk opplevd at filmer eller TV-serier som har fått veldig gode karakterer, ikke var særlig gode i mine øyne. 

Samtidig som jeg har likt godt en del filmer og TV-serier som ikke har vært særlig "populære" på forskjellige rating-tjenester.   

Anonymkode: 4d924...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Definitivt. Imdb-rating er en god indikator. Jeg ser ingenting under 6, og alt over 7 anser jeg som verdt å bruke tid på. 

Men klart, serier og filmer er smak og behag, og det finnes flust av serier og filmer med høy rating som jeg ikke liker, og sikkert en del gode serier og filmer med lav rating som jeg har gått glipp av. 

Likevel anser jeg imdb-ratingen som tålig retningsgivende for min del. For det har vært svært mye vræl av serier og filmer som også har dårlig rating på imdb.

Når noe bikker 8 så er det en "must-see". Det er sjeldent elendige serier og filmer til den ratingen, selv om den ikke falt i smak for min del. 

Edit: Okei, leste hele spørsmålet ditt nå. Hvis det er slik at det er en serie eller film jeg er svært nysgjerrig på, eller har "gått og ventet på" og ser fram til å se, så ser jeg den uavhengig av rating. Men det tror jeg egentlig aldri har skjedd.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og skulle det bety noe så kommer det bak:

-  Regissør

- Skuespiller

- Cinematograf

- Manusforfatter

- Komponist

- Tema

- Tidsperiode

etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (3 timer siden):

Nei, men user reviews på rotten tomatoes bruker å gi en bedre pekepinn 

Jeg leste akkurat en sak der rotten tomatos og imbd lar være å poste mye av det negative og at man kan betale seg inn for positive tilbakemeldinger. Så man får ikke noe hjelp derfra egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg orker som regel ikke se filmer og serier med under 6 i rating.

Anonymkode: 65812...459

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sjekker ikke noen anmeldelser eller noe. Det er så mye kjøpt-og-betalt der ute at jeg stoler ikke på noen.

Anonymkode: cd3c2...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekker IMDB for alle filmer og serier. Jeg har bruker der og 700+ filmer på watchlisten. Ser ikke film med score under 6.8. Unntaket er om metascore er høy men ikke userscore, da pleier det å være en interessant film som treffer meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på serier. Må være over 7.5 på IMDB viss jeg skal gi den en sjangse. Men ikke alt me høy score har vært like bra men smaken er som baken. 

Anonymkode: 000ea...573

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, bryr meg ikke. Liker å gjøre opp min egen mening, er jo bare en av sauefokken ellers 😉

Anonymkode: 2aa18...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 22.43):

Ja, det har jeg alltid vært. Sjekker alltid rating før jeg ser en film. Ikke alltid jeg er enig i ratingen, verken den ene eller andre veien. Jeg har sett 8`ere jeg syns var dårlige, og 5`ere som var gode filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stoler ikke på anmeldelsene fra IMDB siden de er eid av Amazon, noe som kommer tydelig fem når man ser på anmeldelser av det som er produsert av Amazon selv. Samme med andre sider der det kommer tydelig frem at anmeldelsene ikke er ekte og at de er positive p.ga. politiske grunner.

Hollywood og disse kommersielle aktørene som liksom skal bestemme hva som er bra og ikke har tatt helt av, nytt i 2024 er at filmer som ikke fyller visse politiske kriterier ikke kan bli nominert til beste film uansett hvor bra de er.

"Hovedpersonen eller mindre karakteren i den er ikke fra følgende etniske grupper: Asiater, svarte, Midtøstenere, Alaska eller amerikanske urfolk eller latinamerikanere.

Rollelisten består bare av menn - andelen menn i prosjektet bør ikke overstige 70% De resterende 30% skal være representert av kvinner, representanter for LHBT-samfunnet og funksjonshemmede.

En nominasjon for beste film kan bare oppnås hvis hovedtemaet er kjønn, rase eller problemer relatert til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

I ferd med å lage et prosjekt bør etniske eller seksuelle minoriteter, samt personer som representerer etniske grupper, være involvert i alle ledd i produksjonen."

Det handler ikke lenger om å lage gode filmer med kunstnerisk frihet, nå er det politisk agenda som bestemmer.

Anonymkode: 02a64...5d3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kan vel ha skjedd at jeg har tenkt å se en film og så droppet den pga lunkne reviews.

Men er det noe jeg har gledet meg til så ser jeg den jo.

Bruker IMDB mest til å sjekke at filmer jeg ikke har hørt om ikke suger totalt før jeg ser dem. Når man scroller gjennom Netflix og bare skal finne noe. Først ser om trailer/plott ser interessant ut, og så sjekker jeg anmeldelsen.

Når det er sagt så kan jeg like en midt-på-treet film jeg altså, men den kan ikke bli helt hjernedød eller for kjedelig.

Anonymkode: 2e5a9...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker egentlig IMDB til å sjekke ut rollelista før jeg starter på noe, er det skuespillere jeg liker som er med så gir jeg det en sjangs ellers er det avhengig av scoren. Alt under 6 i score nøler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Det er flere filmer som scorer veeeldig lavt alle steder, som jeg bare ELSKER, så disse ratingene betyr null og niks for min del 

Anonymkode: 94cdf...e0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...