Gå til innhold

Hva skjedde da du endelig klarte å slanke deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjedde den gangen du faktisk klarte å slanke deg? Hva var spesielt den gangen? Fortell...

Anonymkode: b400f...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var veldig fortvilet over vekten min og hvordan jeg så ut, og tok det som et prosjekt, en jobb som måtte gjøres. Har gått ned fra 80 til 54 kg og holdt vekten i 5 år. 

Anonymkode: 3e6a4...f28

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nok er nok" tenkte jeg når jeg kom til leiligheten min etter at jeg hadde strevd med å gå opp 4 etasjer. Jeg var sliten og strevde med å puste. 

Anonymkode: ee4a8...6f5

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut trening og de aller fleste planter, tro det eller ei. Nesten motsatt av hva de fleste vil si at man skal gjøre.

Planter gjorde meg syk og derfor klarte jeg ikke å gå ned i vekt. Med et kosthold som var bare animalsk (kjøtt, fisk, egg, innmat, meieriprodukter osv) så var det lett som en plett. Ingen telling av noe som helst. Jeg spiste meg sunnere, og da gikk også vekta ned automatisk. Da jeg nærmet meg målet så fikk jeg også plutselig ekstremt lyst til å trene, og da begynte jeg å trene igjen. Tidligere hadde jeg tvunget meg selv til å trene, selv om jeg ikke hadde overskudd eller lyst til å gjøre det. Det stjelte energi kroppen trengte til å lege seg selv.

Anonymkode: 8604b...183

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å føle på følelsen av "hva er det du du holde på med?" da bunaden ble for stram for andre gang. Fikk sydd den ut i midten av 20-årene uten skamfølelse rundt det. Kroppen endrer seg naturlig fra når man er 14 år (hadde knapt kommet i puberteten da). Men én gang til var ikke forsvarlig. Dette er det dyreste plagget mitt, og jeg følte intuitivt at jeg ikke respekterte hverken plagget eller meg selv ved å akseptere mer vektoppgang. 

Det andre var at jeg ville begynne å jogge. Begynte sammen med en tynn venninne, og ingen av oss hadde løpt siden skoledagene. Vi hadde det samme grunnlaget, og var i like dårlig form. Men jeg ble utslitt av bare 2 min jogging, og hun hadde ikke problemer med å jogge 10 ganger så lenge som meg. Handlet kun om vekt her. 

Jeg MÅTTE ta tak. Så motivasjonen med disse to situasjonene ble utslagsgivende for meg. 

Hvordan blir en annen sak, men det er ikke det du spør om her. 

Anonymkode: 41576...bcb

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså at trening utgjør gram og kosthold utgjør kilo. 

Anonymkode: ca30d...c66

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 20.23):

Hva skjedde den gangen du faktisk klarte å slanke deg? Hva var spesielt den gangen? Fortell...

Anonymkode: b400f...160

Jeg manglet 400 gram på tresifret vekt - gikk rett til legen for å få henvisning til overvektsklinikken for å få hjelp. Fikk hjelp der en liten stund og ble henvist videre til Evjeklinikken Har gått nå gått ned 20 kg og har 10 igjen.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte å slanke meg i alle år med gradvis forverring av angst og depresjon. Fikk behandling for det og da løsnet alt.

Anonymkode: 2fc25...b4f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.12.2023 den 2.10):

Begynte på vanndrivende. 

Anonymkode: ebaef...296

Samme her! Vet du hvorfor du har væskeansamlinger?

Anonymkode: 5a7cd...638

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 20.23):

Hva skjedde den gangen du faktisk klarte å slanke deg? Hva var spesielt den gangen? Fortell...

Anonymkode: b400f...160

Kvittet meg med kjæresten som alltid skulle sitte foran tv og spise snacks. Så å bli singel gjorde at jeg slap fri og begynte å date og fly på byen. Gikk ned 20 kilo.

Anonymkode: aecb6...fa7

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ned voldsomt i vekt uten å vite det da jeg begynte i et fysisk yrke (aldri mindre enn 10 000 steg per dag, i tillegg til at det var fysisk tunge arbeidsoppgaver). Tjente lite som lærling og kjøpte derfor ikke særlig mye snacks. I tillegg snuste jeg og tok heller en snus enn å spise meg stappa. På toppen av det hele var jeg i et dårlig forhold og det gjorde matlysten generelt dårlig.

Anonymkode: e4ef6...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 23.12.2023 den 20.23):

Hva skjedde den gangen du faktisk klarte å slanke deg? Hva var spesielt den gangen? Fortell...

Anonymkode: b400f...160

Ingenting bevisst. 

Jeg begynte med meditasjon. Og, helt uten at jeg gjorde noe for det, gikk jeg ned 9 kilo på 6 mnd... Det var som om kroppen endelig ga slipp på både stress, selvforakt og kiloer ❤️ 

Anonymkode: 47f55...98c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte innse at motivasjon ikke kommer, og ikke er noe jeg kan stole på at skal hjelpe meg fremover. 

Snudde tankegangen, og begynte å se på dette som en jobb som skulle gjøres. Jeg trenger ikke ha lyst til å spise sunt og trene, jeg må bare gjøre det. Det gir meg ikke dopamin, jeg må bare gjøre det. 

Litt som å vaske do eller pusse tenner. Jeg liker ikke det heller, men jeg må jo gjøre det. Det er en oppgave. 

Og så har jeg innsett at når jeg trener jevnlig, så er det lettere å ha kontroll på kostholdet. Så selv om "trening er gram og kosthold er kilo", er det essensielt for meg å starte med treningen. 

Anonymkode: c96f2...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig er å holde seg mett på færre kalorier, og være bevisst på hva man putter i seg. Ha balanserte måltider med mye protein og fiber, som holder deg mett lenge. Unngå også flytende kalorier. Drikke mye vann og daglig bevegelse. Sukker gjør også at man vil spise mer, så mitt råd er å holde seg unna det så godt det lar seg gjøre:)

Anonymkode: c3fb0...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da magen for første gang i livet møtte lårene permanent, altså ikke bare når jeg sitter, men  også når jeg står. Burde selvsagt tatt tak i en god del før, men følelsen av at at lårene og magen alltid møtes er særdeles ubehagelig og kronisk påminnelse som alltid er der som en følelse på hvor langt det har gått. Det var ikke noen vei utenom livstilendring, for å si det sånn 

Anonymkode: de053...21f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...