Gå til innhold

Lav AMH-verdi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd i 10 månder uten positiv test. Har tatt blodprøver hos fastlege som viste en AMH-verdi på 6,1, som er veldig lavt for min alder. Jeg er 28 år.

Noen som har erfaringer med samme problem? Hvor lang tid brukte dere på å bli gravid? Måtte dere ha hjelp? Hvor raskt falt verdien?

Sitter med mange tanker og spørsmål, leser på andre tråder at dette kan gjøre prosessen vanskeligere, men at det ikke er umulig å bli gravid naturlig. Vi står i kø for utredning, men vurderer om vi bare skal ta en utredning privat på nyåret. Kjenner på at vi plutselig har dårlig tid.  

Anonymkode: 085f2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på 2 da vi ville ha tredje ungen som 31-åring. Tok ca ti måneder (med én spontanabort), ble unnfanget naturlig.

Anonymkode: 5365c...a5f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde AMH på 2 som 28 åring. Noen år senere hadde den steget litt. Har to graviditeter, en med IVF som satt på første forsøk og en naturlig nå. Fikk vite av en reproduksjonslege at det var mye skremsel rundt AMH, som var unødvendig. Det er ikke en eksakt verdi. Det er kanskje lavt for alderen, men du er ikke infertil :) 

Anonymkode: 8746c...cd1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lav amh som var raskt synkende. Fikk et barn ved 9 i amh, men klarte ikke bli gravid naturlig etter dette. Ved amh på 6 så høstet vi egg i flere runder på en privatklinikk. Dette fikk jeg barn av til slutt. Vi prøvde også egghøsting og naturlig da amh gikk under 6, men ingen barn.

Ta dette rådet fra en totalt fremmed på nettet. Gå privat i dag og begynn med egguthenting før kvaliteten går ytterligere ned! Tiden er ikke på din side!

Anonymkode: 526ff...985

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Amh på 2 når jeg var 29. Ble gravid på første forsøk. 

Sjekket amh igjen når jeg var 32. Da lå den på 1,6. Ble gravid igjen første eggløsning etter det. 

Jeg ble fortalt at jeg var så og si infertil med de lave verdiene og måtte forberede meg på å måtte bruke eggdonor. Men det gikk jo veldig fort begge gangene så nå vet jeg ikke hva jeg skal tro lengre 🤷‍♀️ 

Krysser fingrene for at det klaffer for dere snart ❤️

Anonymkode: df6ec...9a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har prøvd i 10 månder uten positiv test. Har tatt blodprøver hos fastlege som viste en AMH-verdi på 6,1, som er veldig lavt for min alder. Jeg er 28 år.

Noen som har erfaringer med samme problem? Hvor lang tid brukte dere på å bli gravid? Måtte dere ha hjelp? Hvor raskt falt verdien?

Sitter med mange tanker og spørsmål, leser på andre tråder at dette kan gjøre prosessen vanskeligere, men at det ikke er umulig å bli gravid naturlig. Vi står i kø for utredning, men vurderer om vi bare skal ta en utredning privat på nyåret. Kjenner på at vi plutselig har dårlig tid.  

Amh på 1.1. Frisk baby 12 mnd etter måling

Anonymkode: 50ed6...406

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med AMH er kontroversielt. Flere nyere studier viser at AMH verdi har omtrent null å si for fertiliteten din. Den sier ingenting om din evne til å bli gravid. Så lenge den ikke er superlav og syklusen din er sunn og normal. 

Jeg ble også sykt nervøs da jeg fikk vite at jeg hadde en AMH på 3,5 men etter å ha satt meg inn i det så er jeg ikke så bekymra lengre. Kvaliteten på eggene har mer å si enn kvantiteten og der har du et fortrinn i og med at du bare er 28 og i din beste alder. :) Din AMH er også 6, og det er langt fra ille!

Hvis jeg var dere så ville jeg heller testet kvaliteten på spermen til mannen din. Det kan hende at kvaliteten på svømmerne hans ikke er tip-top. Gjør det privat. Koster ikke så mye og man får mer ro i sjelen.

Men husk også at det å prøve i opptil et år er like innenfor normalen som å bli gravid på første forsøk. Noen bruker bare litt lengre tid enn andre. Det er som å kaste yatzy. Sjangsen er lik for hver gang men noen må kaste terningene litt lengre. Flaks/uflaks.

Ikke stress så mye med at du har dårlig tid. Det er sjeldent slik at amh verdien synker drastisk på et år. For de fleste holder den seg relativt stabil. For noen går den litt ned, så går den litt opp, så kanskje ned igjen. Det blir jo ikke bedre med årene men igjen: du er bare 28 år. :)

Er det andre ting du sliter med? Endometriose, muskelknuter, infeksjoner, tette eggledere eller ustabil syklus har nok mer å si enn AMHen, har jeg inntrykk av ihvertfall.

Anonymkode: da7a8...f1a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde AMH på 9 da jeg var 28. Fikk 2 barn etter det. Hadde AMH på 6 med nr 3. Og AMH på 4 med fjerde :) Alle ble unnfanget innen 3 mnd. 

AMH har ingenting å si så lenge du er ung og frisk. Legen min sa at jeg var et godt eksempel på at AMH ikke betyr stort. Det er kvaliteten på eggene dine og alderen som har mest å si. 

Anonymkode: 3b728...5a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som sier dete fikk baby med Amh på 1,5. Det er to Amh skalaer.Pmol/L og ng/ml. De ulike klinikkene bruker ulik skala, så om du ikke bruker benevnelsen så kan en Amh på 1,5 og 9 ikke sammenlignes.

F.eks er en amh på 1.5 ng/ mL for en 35 åring helt normalt, men amh 1,5 Pmol/L betyr du er infertil.

4CE36483-F0D0-403E-9EF7-DFD55DADA93C.thumb.jpeg.885d10f25bd4d91b7f77ecb3fcb65b44.jpeg

På fertilitetsklinikken jeg hører til sier de at tommelfingerregelen er at du vil ha vanskeligheter med å bli gravid naturlig hvis ng/ml er under 1 og pmol/L er under 3. Mange klinikker vil faktisk anbefale å se på donoregg hvis du ligger lavere.

Så igjen, ta det fra noen som har lest utallige forskningsartikkler om Amh og har vært gjennom mange egguttak: Er virkelig din amh pmol/l på 6, så har du dårlig tid! Gå privat og gjør det nå. Ikke hør på de andre som sier de har unnfanger på lavere verdier, de har sansynligvis brukt labber som bruker ng/ml skalaen. Ikke la positive historier uten all fakta ta fra deg verdifull tid.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For dere som sier dete fikk baby med Amh på 1,5. Det er to Amh skalaer.Pmol/L og ng/ml. De ulike klinikkene bruker ulik skala, så om du ikke bruker benevnelsen så kan en Amh på 1,5 og 9 ikke sammenlignes.

F.eks er en amh på 1.5 ng/ mL for en 35 åring helt normalt, men amh 1,5 Pmol/L betyr du er infertil.

4CE36483-F0D0-403E-9EF7-DFD55DADA93C.thumb.jpeg.885d10f25bd4d91b7f77ecb3fcb65b44.jpeg

På fertilitetsklinikken jeg hører til sier de at tommelfingerregelen er at du vil ha vanskeligheter med å bli gravid naturlig hvis ng/ml er under 1 og pmol/L er under 3. Mange klinikker vil faktisk anbefale å se på donoregg hvis du ligger lavere.

Så igjen, ta det fra noen som har lest utallige forskningsartikkler om Amh og har vært gjennom mange egguttak: Er virkelig din amh pmol/l på 6, så har du dårlig tid! Gå privat og gjør det nå. Ikke hør på de andre som sier de har unnfanger på lavere verdier, de har sansynligvis brukt labber som bruker ng/ml skalaen. Ikke la positive historier uten all fakta ta fra deg verdifull tid.

Kan du linke til de forskningsartiklene som viser til at man kan få vansker med å bli naturlig gravid med lav amh? Jeg har nemlig nettopp lest det motsatte flere steder, så dette hadde vært interessant å lese. :)

Min lege på fertilitetsklinikken jeg besøkte fortalte at jeg med en amh på 3,5pmol IKKE ville ha problemer med å bli naturlig gravid, jeg hadde bare litt dårligere tid enn andre på min alder. Jeg skal i gang med å fryse ned egg til barn nr 2, for å sikre meg, da jeg kommer til å bli i slutten av 30årene på den tid.

Å anbefale donoregg til en 28 åring med lav amh er vel litt... voldsomt? Hvor har du lest det? Det er vel hovedsaklig i en IVF sammenheng at det er aktuelt, der paret kanskje også sliter med andre ting i tillegg - som f.eks høy alder (og dermed lavere eggkvalitet), manglende menstruasjon og/eller lav sædkvalitet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du linke til de forskningsartiklene som viser til at man kan få vansker med å bli naturlig gravid med lav amh? Jeg har nemlig nettopp lest det motsatte flere steder, så dette hadde vært interessant å lese. :)

Min lege på fertilitetsklinikken jeg besøkte fortalte at jeg med en amh på 3,5pmol IKKE ville ha problemer med å bli naturlig gravid, jeg hadde bare litt dårligere tid enn andre på min alder. Jeg skal i gang med å fryse ned egg til barn nr 2, for å sikre meg, da jeg kommer til å bli i slutten av 30årene på den tid.

Å anbefale donoregg til en 28 åring med lav amh er vel litt... voldsomt? Hvor har du lest det? Det er vel hovedsaklig i en IVF sammenheng at det er aktuelt, der paret kanskje også sliter med andre ting i tillegg - som f.eks høy alder (og dermed lavere eggkvalitet), manglende menstruasjon og/eller lav sædkvalitet. 

Jeg sa aldri at de alltid anbefaler donoregg. Mange forsøker å gjøre IVF først. Klart alder har en påvirking her, men jeg har vært pasient i flere år hos den største fertilitetsklinikken i Norge og med Amh på 6 så kunne de ikke garantere at vi kunne få barn fordi amh begynnte å bli i grenseland for hva de så suksess med. Da var alderen min 34 år. Ingenting annet var galt med oss (mangler eggledere etter exu, så derfor ivf). Vi fikk barn med amh på 6, men når vi prøvde igjen 2 år etterpå med amh på 3 pmol så gikk det ikke selv etter mange egguttak og da var klinikken veldig negative til at de trodde det ville gå pga amh verdien.

Dette er min erfaring, så får bare Ts trekke hva hun vil ut av det, men jeg har iallefall lært at det værste du kan gjøre er å kaste bort tid. Du risikerer å kaste bort barnedrømmen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Har full kontroll på hva min AMH var; ingen positiv historie uten all fakta ;) Jeg tror jeg stoler på spesialistene og fakta fra dem: AMH er ikke en eksakt vitenskap. 

Anonymkode: 8746c...cd1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Tusen takk for alle svar, det setter jeg stor pris på ❤️ Er nyttig å høre om alle erfaringer, både dere det har gått fint med og dere som har hatt problemer. Med tanke på all usikkerheten, og at det er vanskelig for oss vite om vi blir en av de heldige eller ikke, så tror jeg i såfall vi tar en privat utredning så snart som mulig. Da kan vi få litt mer info basert på flere prøvesvar enn kun AMH, så kan vi også komme tidligere inn i køen for IVF-behandling i det offentlige (hvis vi må ha hjelp). Mulig de på fertilitetsklinikken kan gi oss noen råd, basert erfaringer de har. Men håper vi slipper IVF, og at det ordner seg naturlig før den tid. Håper og tror det skal løse seg på et vis, i såfall med ett barn. Men begynner allerede nå å bli bekymret for et eventuelt søsken, men det er kanskje litt tidlig å begynne å bekymre seg for det, før vi i det hele tatt vet om vi kan få barn. 

Før vi fikk informasjonen om mine AMH-verdier ønsket vi også å hoppe over enkelte prøveperioder, siden jeg holder på med utdanning og jobb samtidig. Men vi har nå slått det fra oss, barn er mye viktigere for meg enn utdanning. Så da må vi benytte alle prøveperioden vi kan få, nå som vi vet at vi har litt dårligere tid enn alderen min tilsier. 

Jeg er veldig glad i å planlegge og liker å ha kontroll, har til nå hatt veldig detaljerte fremtidsplaner. Men skjønner at det er noe jeg må gi slipp på nå, og at vi må leve med en del uvisshet i månedene fremover… Krever litt omstilling og tålmodighet dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...