Gå til innhold

Hvorfor er det ikke " lov" å ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tobias001 skrev (På 22.12.2023 den 17.10):

Jeg kunne ikke vært mere enig! Damene skal holde seg til kjøkkenet, husarbeid og barnestell, så kan mannfolka ta seg av det praktiske og økonomien.

Jeg er kvinne og frivillig barnløs, husarbeid er et nødvendig onde, og jeg foretrekker å tjene mine egne penger. Å være økonomisk avhengig av en mann er en skjebne verre en døden for min del. 

Anonymkode: 14c25...a64

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at "mentaliteten passer meg"? Du vet ikke engang hvem jeg er,
og hvordan jeg er som person. Også ganske merkelig å komme med den påstanden
rett før du innrømmer ignoranse ved å spør om mitt kjønn

Anonymkode: 61dfb...769

Nå var det vel strengt tatt du som nevnte det først til meg. Så du dømte meg først. Selvinnsikt not that much!

Ja, jeg lurer på om du er mann eller kvinne.  Ble du krenket av det så er det ditt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Nå var det vel strengt tatt du som nevnte det først til meg. Så du dømte meg først. Selvinnsikt not that much!

Ja, jeg lurer på om du er mann eller kvinne.  Ble du krenket av det så er det ditt problem. 

Feil. Jeg brukte ordet 'taleren'. Hvilket betyr at jeg pratet generelt. Ikke om deg spesifikt. Om du ikke er slik, så er alt fryd og gammen

Krenket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Feil. Jeg brukte ordet 'taleren'. Hvilket betyr at jeg pratet generelt. Ikke om deg spesifikt. Om du ikke er slik, så er alt fryd og gammen

Krenket?

Og den bruker du kun til de som ikke er enig med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Og den bruker du kun til de som ikke er enig med deg?

Som jeg skrev klart og tydelig, så finnes der folk som har den
"OK så lenge det er jeg som gjør det" mentaliteten

De eksisterer. That's it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2023 at 5:39 PM, AnonymBruker said:

Er alle menn like sterke fysisk? Det finnes kvinner som er sterkere enn menn også. 

Anonymkode: e37de...b30

Transkvinner ja.

On 12/22/2023 at 5:10 PM, Tobias001 said:

Jeg kunne ikke vært mere enig! Damene skal holde seg til kjøkkenet, husarbeid og barnestell, så kan mannfolka ta seg av det praktiske og økonomien.

Jeg holder meg til kjøkkenet, husarbeid, innkjøp og noe hagearbeid, mens gubben gjør resten. Men, det er mitt hus og jeg har mer penger enn ham. 

Anonymkode: 7e69a...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Intelligens gir ikke empirisk kunnskap. Jeg kan ha 150 i IQ men fremdeles ikke vite hva du hadde på brødskiva til frokost.

Anonymkode: 47ca6...df5

Så er det også mange former for intelligens. IQ er bare en av de. 

Anonymkode: 3163d...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som jeg skrev klart og tydelig, så finnes der folk som har den
"OK så lenge det er jeg som gjør det" mentaliteten

De eksisterer. That's it

Og du siterte meg. Da kunne du jo bare skrevet den uten å sitere noen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er tradisjonelle kjønnsroller i snart 2024 da? 

Fleste kvinner jobber. Mange er frivillig barnlause. 

Du kan like kva du vil da. Det er ingenting gale med å ha preferansar. Folk flest har det.  Det handle meir om at dine preferansar ikkje skal gjelda alle. 

Anonymkode: e063c...6a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kva er tradisjonelle kjønnsroller i snart 2024 da? 

Fleste kvinner jobber. Mange er frivillig barnlause. 

Du kan like kva du vil da. Det er ingenting gale med å ha preferansar. Folk flest har det.  Det handle meir om at dine preferansar ikkje skal gjelda alle. 

Anonymkode: e063c...6a7

Fordi vesten er å opptatt med å få kvinner i arbeid og at barna skal begynne barnehagen tidlig som mulig. derfor er felleste barn er skillsmissebarn eller at foreldren ikkje er er gift eingong. hvis du ikkje oppdrar barna dine oppdrar staten for deg.

hvor er kjernefamilien?

Anonymkode: 1b4b1...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vesten er å opptatt med å få kvinner i arbeid og at barna skal begynne barnehagen tidlig som mulig. derfor er felleste barn er skillsmissebarn eller at foreldren ikkje er er gift eingong. hvis du ikkje oppdrar barna dine oppdrar staten for deg.

hvor er kjernefamilien?

Den er der for de som ønsker å holde sammen. Mennesker skal ikke tvinges til å være sammen. Typisk tradisjonelle å ønske seg tilbake til en tid de ikke engang har levd i og tro det er rosenrødt.

Anonymkode: 8c76d...3d2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men har han rett til å si hva han mener uten å bli bedt om å holde meningene for seg selv?

Det er vel temaet for denne tråden? At enkelte «liberale og progressive» rett og slett ikke tåler å se og høre andre meninger, som jeg har vist lengre opp.

Anonymkode: 47ca6...df5

Det er ingen her som snakker om rett. Å be folk holde meningene for seg selv,  når disse meningene handler om at man vil styre hvordan andre skal leve livet, eller be slike holde kjeft, er direkte tale. Det er ingen som sier de skal i fengsel. Tåler man ikke det, er man hårsår. Hvis du absolutt skal stikke nesa di i andres liv, har du godt av å bli påminnet folkeskikk som tilsier at du ikke skal stikke nesa di i andres saker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atragon skrev (Akkurat nå):

PERSON A: fortell meg din mening om dette

PERSON B: (sier sin mening)

PERSON A: Ikke bland deg i mine saker!

Bla bla bla. Big fail.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

hvor er kjernefamilien?

Det var bedre den tiden da menn og kvinner ikke alltid hadde det bra sammen, men måtte holde ut pga hvordan samfunnet så på skilsmisse? Mange kvinner led. Langt ifra alle hadde det godt. Ikke alle menn heller. 

Og hvem har sagt at kvinne egentlig ikke skal jobbe og heller være avhengig av en mann?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.12.2023 den 17.06):

Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? 

Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? 

Anonymkode: 26d33...869

De bør ikke bry seg. De bør la deg leve slik du vil, uten å komme med innvendninger. Men årsaken til at de kommer med innvendinger kan være at de ikke tror du liker å ha det slik du har det. Likestilling betyr at kvinner selv skal kunne velge. Ikke at vi må gjøre «alt» menn tradisjonelt har gjort. Du har gjort et valg du trives med. Fint!

Endret av MyMichelle
Fiksa skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (På 28.12.2023 den 5.31):

De bør ikke bry seg. De bør la deg leve slik du vil, uten å komme med innvendninger. Men årsaken til at de kommer med innvendinger kan være at de ikke tror du liker å ha det slik du har det. Likestilling betyr at kvinner selv skal kunne velge. Ikke at vi må gjøre «alt» menn tradisjonelt har gjort. Du har gjort et valg du trives med. Fint!

Jeg tror du har rett der, at de tror alle vil være likestillt. Men slik jeg lever er 100 % selvvalgt og slik jeg vil leve for mest mulig lykke og livskvalitet. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonelle kjønnsroller er for meg kvinneundertrykking og homofobi i praksis. 

Patriarkat…grøss.

Anonymkode: 3a39d...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tradisjonelle kjønnsroller er for meg kvinneundertrykking og homofobi i praksis. 

Patriarkat…grøss.

Anonymkode: 3a39d...a3b

Hvis man velger det selv er det såklart ikke undertrykking. For meg hadde der vært undertrykking å bli tvunget inn i det jeg definerer som mannsoppgaaver:skifte olje på bilen, reparasjon av ting, skruing og annet skittent arbeid i stedet for husarbeid. 

Hvordan du kopler homofobi med dette skjønner jeg ikke da. 

Anonymkode: 1e4a0...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...