Gå til innhold

Kan man kjenne fertilperiode under samleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager intimt spørsmål... Men er det noen merker forskjell under sex, at man har/er rundt tiden for eggløsning? Jeg har ikke tempet eller tatt el-test, bruker kun en app som tar utgangspunkt i at eggløsning er 14.dager før neste ikm. Men jeg får det ikke helt til å stemme. Noen ganger under sex så føles det ut som det ikke er så dypt (beklager igjen for tmi). Livmorhalsen eller noe går vel lenger ned ved eggløsning... kan man rett og slett merke dette?

Mulig dette er teit spørsmål, men dersom dette stemmer så har jeg nok kortere lutealfase enn 14 dager nemlig 

Anonymkode: 35616...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjenne på livmorhalsen er en måte å finne ut om du er fertil på. Den blir bløtere også trekker den seg lengre opp (ikke ned). Så teknisk sett burde det bli mer rom inni der. Om man kan kjenne dette ved sex vet jeg ikke fordi jeg merker ingenting selv, men man kan kjenne det ved å føre en finger inn og trykke på livmorhalsen. Det kan være litt vanskelig så det beste er å gjøre det over tid så man vet hva man skal kjenne etter. Den skal være myk, åpen og ha trukket seg høyt opp.

Jeg tror du har rett i å ikke følge appen. Eggløsning varierer fra kvinne til kvinne.

Er du i tvil så kjøp eggløsningstester. Da finner du der fort ut. :)

Selv føler jeg at jeg kan lukte at jeg er fertil. Utfloden fra livmorhalsen får en annen, mer søtlig lukt i ca 2-3 dager også blir jeg generelt mer følsom i kjeden og pittelitt mer kåt på mannen enn vanlig.

Anonymkode: e67ba...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri merket noe forskjell ved sex.. Så er vel like individuelt som det meste annet.. 

Anonymkode: 0d544...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på plassering av cervix så kan man kjenne at den blir høyere fra tiden før eggløsning frem til menstruasjon, men det er særdeles lite pålitelig for å fastsette tidspunkt for eggløsning. Hvis du setter seg på huk kan du kjenne hvordan cervix er plassert og hvis du gjør det gjennom hele syklusen kan du lære deg å kjenne hva som er høy og lav og middels plassering. Hos meg er cervix høy allerede en uke før EL til og med dagen for menstruasjon.

Anonymkode: 3d213...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tester for EL og merker akkurat det samme. Ville nok ikkje kobla sammen uten å ha testane, mest for eg har ganske uregelmessig syklus. Det kjennest ofte ut som han når heilt inn til livmorhalsen (og det er driiitvondt!). 

Anonymkode: 76ed7...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan så definitivt det. Når jeg har eggløsning er jeg liksom stram og hard i bunnen, og det gjør da dritvondt å bli bunnet. Bunnen er rett og slett ikke myk og fleksibel da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...