AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Del Skrevet 20. desember 2023 Hatt mitt andre IVF forsøk og er nå gravid. Har delt prosessen med venner og familie, og nå spammes jeg ned med meldinger daglig med spørsmål om jeg har testa. Føler alle forventer å få vite, og det vil jeg ikke. Har hatt seks aborter, så har lite lyst til å dele graviditet før jeg vet det er 100%, da ingen av disse har vist særlig støtte under abortene. Hvordan forholde meg til dette? Anonymkode: 57d7d...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Del Skrevet 20. desember 2023 Det er litt seint no, men eg tenker at dersom du ikkje vil at folk skal spørre, så kan det vere lurt å ikkje dele. Det åpner på en måte opp samtalen og eg hadde iallefall tenkt at du synes detvar greit med spørsmål. Eller eventuelt sei rett ut at du ikkje ønskjer å snakke om det meir. Dersom ei venninne/søster av meg hadde delt at ho gjennomgjekk IVF og alt, så hadde eg tenkt at det var unaturlig å *ikkje* spørre. Anonymkode: 8c9fd...1b6 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Del Skrevet 20. desember 2023 Når du deler prosessen så er det helt urimelig å tro at folk ikke spør etter resultatet. Jeg har hatt mange ivf- forsøk og flere aborter, og vi var åpne gjennom hele prosessen. Om jeg ikke hadde vært komfortabel med å dele en positiv test, så hadde jeg ikke informert underveis. Vi fikk et barn til slutt. Anonymkode: 47fcc...e44 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Del Skrevet 20. desember 2023 Problemet med Ivf er at man kanskje må fortelle om prosessen uten at man egentlig vil. For mange av oss innebar det plutselige reiser til storby. Og med nr 2 måtte vi ha barnevakt.. Så vi fikk spørsmål om resultat, og det var ikke gøy. Verken når det gikk bra, eller når det gikk dårlig. Men det er ikke så mye å gjøre med dette. Kan jo si at dere også vil vente til 3 mnd med å fortelle. Men det er jo egentlig et "Ja" Anonymkode: aed82...1a3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Del Skrevet 20. desember 2023 Da må du enkelt og greit bare svare at du forteller når du er klar. Jeg forteller kun 3 mennesker datoer for innsett etc.. Og med klar beskjed om at de ikke trenger å spørre - jeg forteller når jeg føler for det.. Selv om man er åpen og deler prosessen- trenger ikke andre vite dag for innsett etc.. Man ville jo naturlig ikke fortalt at onsdag kl 14 hadde vi sex og håper å bli gravid 😉 Anonymkode: 55094...3d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hatt mitt andre IVF forsøk og er nå gravid. Har delt prosessen med venner og familie, og nå spammes jeg ned med meldinger daglig med spørsmål om jeg har testa. Føler alle forventer å få vite, og det vil jeg ikke. Har hatt seks aborter, så har lite lyst til å dele graviditet før jeg vet det er 100%, da ingen av disse har vist særlig støtte under abortene. Hvordan forholde meg til dette? Anonymkode: 57d7d...994 Vi fortalte ingen at jeg hadde blitt gravid før jeg hadde vært på ultralyd i ule 12. Fikk vi direkte spørsmål om jeg var gravid , løy vi. Vi ville ha denne første tiden for oss selv og det var selvfølgelig ingen garanti for at det faktisk var liv. Alle forstod det i etterkant Anonymkode: aaa13...fcd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Del Skrevet 20. desember 2023 Til dere som nevner at jet ikke burde delt, så har ikke det heller vært et valg. Vi har prøvd i 5 år, vært ivf’ere i 2 år og bor 3 timer unna klinikken. Vi er de eneste i vennekretsen og familien som ikke har fått barn, så spørsmålene har vært mange og etter å ha løyet i 3 år klarte vi ikke det lenger. Anonymkode: 57d7d...994 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til dere som nevner at jet ikke burde delt, så har ikke det heller vært et valg. Vi har prøvd i 5 år, vært ivf’ere i 2 år og bor 3 timer unna klinikken. Vi er de eneste i vennekretsen og familien som ikke har fått barn, så spørsmålene har vært mange og etter å ha løyet i 3 år klarte vi ikke det lenger. Anonymkode: 57d7d...994 Dere kunne jo sagt at dere var i prosess uten å gå i detaljer med når og hvor. Anonymkode: 47fcc...e44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere kunne jo sagt at dere var i prosess uten å gå i detaljer med når og hvor. Anonymkode: 47fcc...e44 Er ikke så lett å holde det skjult, så vi valgte dessverre å fortelle istedenfor å holde det hemmelig hvorfor jeg var sykmeldt/innlagt på sykehus/måtte sette sprøyter til visse tidspunkt. Anonymkode: 57d7d...994 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Del Skrevet 20. desember 2023 Si akkurat det til dem som spør Jeg tror og håper de fleste vil respektere det. Men det er ikke sikkert de forstår det av seg selv, siden dere har delt så langt. Folk er så ulike her. Jeg har et vennepar som fortalte i ettertid at barnet deres ble til med IVF, fordi vi sa til dem at vi holdt på med det, og de sa at de ellers ikke hadde fortalt noe til noen utenom mødrene sine, og ønsket ikke at vi skulle si det videre. Mens mannen og jeg både fortalte at vi holdt på med IVF, at vi var redde for å ikke lykkes, at forsøket endte med negativ test eller abort og at det endelig gikk før vi visste om det kom til å ende med barn, om noen spurte. For meg føltes det som en befrielse å bare være åpen om det. Men man er altså veldig ulike her, så fortell dem som spør hvordan det er for dere. Og masse lykke til ❤️ Anonymkode: e9fea...7a2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke så lett å holde det skjult, så vi valgte dessverre å fortelle istedenfor å holde det hemmelig hvorfor jeg var sykmeldt/innlagt på sykehus/måtte sette sprøyter til visse tidspunkt. Anonymkode: 57d7d...994 Sykemeldt? Bra bruk av skattepenger. Anonymkode: 44b7a...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykemeldt? Bra bruk av skattepenger. Anonymkode: 44b7a...80e Ble innlagt på sykehus med vridning av eggstokk grunnet overstimulering. Så ja, jeg klarte dessverre ikke å gå på jobb de to ukene jeg var dårlig etter operasjon. Anonymkode: 57d7d...994 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykemeldt? Bra bruk av skattepenger. Anonymkode: 44b7a...80e Koster mange titalls tusen, kanskje flere hundre tusen, å behandle par med IVF offentlig. Det kan koste 20 tusen bare for medisinene per forsøk. Så den dagen med sykmelding trenger du ikke tenke på. 😘 Jeg har selv tatt IVF offentlig, alle tre uttakene man får og syv innsett pluss fem avbrutte forsøk og har kostet deg tohundretusen. Om ikke mer. 😘 Nå er jeg sykmeldt mens vi går privat, så selv om vi betaler for selve IVF-en fra egen lomme betaler du for at jeg går hjemme for øyeblikket. Selv om det er en kjip grunn til at jeg er sykmeldt så er det deilig å ha litt ekstra tid nå i førjulstiden. 😘 Anonymkode: 454ce...87d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene90 Skrevet 20. desember 2023 #14 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg tenker at det er helt greit om dere sier det til de som spør jeg. At dette er en langtekkelig og sårbar prosess. At dere setter pris på all støtte og omtanke, men at dere gjerne vil fortelle når det føles rett for dere når og hvis det er noe å fortelle. Dette er jo eventuelt en passende ting både om det lykkes eller ikke 🌹 De mener det jo bare godt, og blir engasjerte. Men forstår følelsen. Jeg sier selv til de få som vet tidslinjen på vår ivf prosess akkurat dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sykemeldt? Bra bruk av skattepenger. Anonymkode: 44b7a...80e Fu** you... du har tydligvis aldri vært gjennom ivf eller annen traume i livet .... Anonymkode: aaa13...fcd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sykemeldt? Bra bruk av skattepenger. Anonymkode: 44b7a...80e Kjente faktisk at den kommentaren irriterte meg veldig. Jeg blir nysgjerrig på hvordan du kan sitte å bedømme om min sykmelding er bra bruk av skattepenger eller ikke, uten å i det hele tatt vite bakgrunnen for sykmeldingen. Heldigvis så har jeg jobbet og betalt skatt i mange år, så de to ukene jeg var sykmeldt etter en operasjon hvor jeg først holdt på å stryke med på operasjonsbordet, og deretter fikk sepsis, har jeg null dårlig samvittighet for. Har heller dårlig samvittighet ovenfor meg selv, for at jeg presset meg tilbake på jobb mens jeg fortsatt hadde sterke smerter og nedbrutt psyke. Anonymkode: 57d7d...994 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå