AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #21 Skrevet 21. desember 2023 Hos oss kunne du blitt vurdert høyere om du hadde veldig lang og relevant erfaring innenfor ett eller flere av områdene vi jobber med. 10 år er ikke veldig lang erfaring, men når vi kommer opp i 15-20 år kan vi snakke. Anonymkode: 1cab2...165
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #22 Skrevet 21. desember 2023 Det er det samme skitne lønnssystemet som i kommunen. Hvis du er den kandidaten de vil ha, og har noen ekstra kvalifikasjoner så kan de plassere deg så høyt det passer. Kollegaer med samme bakgrunn som skal lære deg opp kan være 10-15 lønnstrinn lavere. Du må være tydelig på det med lønn for du vil aldri gå opp senere, der du plasseres blir du. Anonymkode: 41995...216
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #23 Skrevet 21. desember 2023 Liljerød skrev (18 timer siden): Jeg vurderer å søke på en statlig stilling hvor det står at lønnsnivået er fra 600 - 850 000 kroner i året, og "særskilt kvalifiserte søkere kan vurderes høyere". Hva skal til for å vurderes høyere? Og hvordan vurderer de hvor i dette intervallet en jobbsøker skal plasseres? Dersom man oppfyller alle kvalifikasjonskrav satt i stillingen og har 10 år + relevant erfaring, kan man da vurderes høyere eller er det vanskelig? Problemet mitt er at jeg i dag jobber i det private næringsliv, og har en høyere lønn enn dette. Jeg kan vurdere å gå litt ned i inntekt fordi jeg synes stillingen virker interessant og jeg har en krevende stilling i dag på mange måter. Men jeg kan selvsagt ikke gå ned flere hundre tusen. Høres ut som du kan be om høyere lønn, og dersom de faktisk vil ha nettopp deg så må de jo vise det med å gi deg en god lønn når du allerede har en god lønn der du er. Om jeg var deg hadde jeg satt en grense for hva du har som minstekrav for å skifte jobb. Lykke til:) Anonymkode: 586e1...0cd 1
Liljerød Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #24 Skrevet 21. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Men staten skal ikke være lønnsledende. Dermed må du forvente å tjene betydelig mindre i staten enn i det private næringslivet. Vanskelig å si uten å vite din bakgrunn (utdanning og erfaring) og stillingen, men om alt du har å skilte med er at du har utdanningen de er ute etter (ikke mer) og 10-ish år med erfaring, vil du neppe være i toppen av lønnsspennet de oppgir heller. Så jeg er enig i rundt 700k, som en annen var inne på. Hos min arbeidsgiver (universitet) ville du vært godt under 700k, selv med master - med unntak av noen spesifikke utdanninger, som for eksempel medisin eller jus. Men klart, du kan være eksepsjonelt dyktig og/eller de kan være skikkelig desperate. Du bør bare ikke ha veldig høye forhåpninger. Min erfaring er at staten sjelden er særlig interessert i å matche det private næringslivet, for det skal de som hovedregel ikke. Det er andre ting enn høyest lønn som lokker folk til statlige stillinger. Anonymkode: 7bf0f...b72 Jeg har master og 12 års erfaring. Men jeg har nok landet på å droppe og søke på stillingen. Jeg har ikke råd til å tjene noe særlig mindre enn 850 -900 000. Dette fordi jeg har utgifter som matcher den lønna som jeg har i dag. Synd, for jeg synes stillingen så spennende ut.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #25 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 10 års ansinitet og du tror du «vurderes høyere» i staten 😂 Jeg har jobbet 7 år i staten og tjener under 600.000. Kanskje den gjerrigste arbeidsgiveren du kan ha er staten. Glem det. Anonymkode: beb92...666 Staten er «gjerrig» på den måten at det vil være feil å gi altfor høye lønninger til de mange, mange tusen ansatte. Dette er jo våre alles skattepenger, og staten skal bruke dem best mulig. Anonymkode: a0368...76e
Tipaa Skrevet 21. desember 2023 #26 Skrevet 21. desember 2023 Skader vel ikke å søke og se hvordan prosessen går? Får du et tilbud så er det bare takke ja eller nei. Staten betaler generelt sett dårlig ja, men har masse andre goder, ihvertfall her jeg jobber. Flexitid, mulighet for hjemmekontor, sommertid 7t mot vintertid 7,45t. 5 uker ferie, pluss masse velferdsgoder. Samt at staten er en trygg arbeidsplass. Ingen ble permittert her f.eks under korona.
Liljerød Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #27 Skrevet 21. desember 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: 10 års ansinitet og du tror du «vurderes høyere» i staten 😂 Jeg har jobbet 7 år i staten og tjener under 600.000. Kanskje den gjerrigste arbeidsgiveren du kan ha er staten. Glem det. Anonymkode: beb92...666 Jeg har nok blitt bortskjemt i det privat næringsliv, med masse goder som kommer i tillegg til lønna. Dekket telefon, internett, bil og bonuser er en selfølge. Til gjengjeld er det et pes uten like, og man blir målt på prestasjon hele tiden. Kanskje blir det en statlig stilling på meg senere en gang.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #28 Skrevet 21. desember 2023 Jobber nå i staten på femte året. På intervjuet fikk jeg spørsmål om hvilke forventninger jeg hadde til lønn, de visste jo at jeg kom fra det private næringslivet. HR spurte meg direkte hva jeg tjente den gang og hva jeg forventet ved en eventuell ansettelse i staten. Hun fra HR var også svært tydelig på at det ikke var mulig å matche min daværende lønn. Dette visste jeg jo, og som en annen her inne skrev så søker man ikke jobb i staten for å bli rik. Da blir man i det private. Staten er en veldig god arbeidsgiver for min del, men jeg hadde jo blitt mye rikere ved å gå tilbake til det private. Angrer likevel ikke ett eneste sekund, men jeg har penger så jeg klarer meg veldig godt. Er også blitt så gammel at jeg setter pris på min trygge arbeidsplass, alle godene jeg har og mye mindre stress og ansvar. I coronatiden var det gull verdt, jeg var på jobb hver dag mens mine tidligere kollegaer i det private ikke fikk jobbe. Elsker jobben min i staten og setter pris på hver dag etter 25 år i det private. Anonymkode: 77f4e...56a
Gjest issoras Skrevet 21. desember 2023 #29 Skrevet 21. desember 2023 15 minutter siden, Liljerød said: Jeg har master og 12 års erfaring. Men jeg har nok landet på å droppe og søke på stillingen. Jeg har ikke råd til å tjene noe særlig mindre enn 850 -900 000. Dette fordi jeg har utgifter som matcher den lønna som jeg har i dag. Synd, for jeg synes stillingen så spennende ut. Det skader jo ikke å søke. Eventuelt ringe og høre hva som skal til ifht lønn. Noen ganger er de veldig villige til å gå opp i lønn, andre ganger ikke. Kanskje er du eneste kvalifiserte søker, da kan de vurdere å strekke seg langt hvis det er en viktig stilling.
Gjest issoras Skrevet 21. desember 2023 #30 Skrevet 21. desember 2023 10 minutter siden, Tipaa said: Skader vel ikke å søke og se hvordan prosessen går? Får du et tilbud så er det bare takke ja eller nei. Staten betaler generelt sett dårlig ja, men har masse andre goder, ihvertfall her jeg jobber. Flexitid, mulighet for hjemmekontor, sommertid 7t mot vintertid 7,45t. 5 uker ferie, pluss masse velferdsgoder. Samt at staten er en trygg arbeidsplass. Ingen ble permittert her f.eks under korona. Flexitid er svært vanlig i det private også, og med flexitid har du ikke behov for sommer/vintertid - du kan jo bare selv velge å jobbe vintertid. Med en satt sommer/vintertid risikerer du å gå glipp av en del timer fordi du tar ferie i sommertiden. 5 uker ferie er også helt normalt i det private.
Liljerød Skrevet 21. desember 2023 Forfatter #31 Skrevet 21. desember 2023 1 hour ago, issoras said: Flexitid er svært vanlig i det private også, og med flexitid har du ikke behov for sommer/vintertid - du kan jo bare selv velge å jobbe vintertid. Med en satt sommer/vintertid risikerer du å gå glipp av en del timer fordi du tar ferie i sommertiden. 5 uker ferie er også helt normalt i det private. Som sagt er jeg litt bortskjemt i det private næringsliv. Jeg har seks uker ferie der jeg er nå. Hmm ... vanskelig dette. Jeg har det "for godt" der jeg er nå (men trives ikke så godt pga andre faktorer).
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #32 Skrevet 21. desember 2023 Du er på et lønnsnivå seksjonsledere og avdelingsdirektører har hos oss, og kanskje noen gamle ringrever med virkelig tung fagkompetanse. Etter 10 år er du hos oss forholdsvis nyansatt og ung. Til statsetat å være er det forholdsvis grei lønn hos oss, men sammenlikner en med deler av det private (og til dels også kommune), faller en gjennom. Da jobber en på grunn av faglig spennende arbeidsoppgaver og jobbsikkerhet, samt ingen krav om salg og inntjening. Anonymkode: 200f3...b18 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #33 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For å være litt motvekten her. Jeg har verken master eller doktorgrad, ca 5 år erfaring fra felte jeg jobber i. Tjener over 750 000 + overtid. Staten består av ekstremt mange fagfelt og arbeidsplasser, hva man ender opp med å tjene kommer ofte ann på hvilket fagfelt det er snakk om. Anonymkode: b5917...e4e Det er fullt mulig - NOEN steder i staten. Ikke de aller fleste, men noen få. Det er også veldig vanlig at man i praksis ikke har mulighet til å jobbe overtid. Men når spennet som er opplyst er 600-850k, er ikke det veldig lovende. Anonymkode: 7bf0f...b72
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #34 Skrevet 21. desember 2023 Liljerød skrev (2 timer siden): Jeg har master og 12 års erfaring. Men jeg har nok landet på å droppe og søke på stillingen. Jeg har ikke råd til å tjene noe særlig mindre enn 850 -900 000. Dette fordi jeg har utgifter som matcher den lønna som jeg har i dag. Synd, for jeg synes stillingen så spennende ut. Det er ikke veldig mye erfaring, men helt vanlig, og ikke noe jeg tenker på som «spesielt godt kvalifisert», i alle fall. Jeg regner med at stillingen krever master? Her ville du aldri fått mer enn max 650-700k. Men det kommer jo an på hvordan de lønner på den aktuelle arbeidsplassen, for det varierer mye innad i Staten. Hvis jeg var deg, ville jeg søkt. Hvis du kan strekke deg ned til 850k er det jo MULIG du kan få det. Særlig hvis de har få/ingen andre søkere. Men - du må være klar over at hvis du strekker dem veldig mtp lønnsinnplassering i forhold til andre sammenlignbare ansatte, kan du risikere å ha en dårlig lønnsutvikling videre. Ingen garanti, men vær obs på at det er en mulighet. Anonymkode: 7bf0f...b72 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #35 Skrevet 21. desember 2023 Liljerød skrev (2 timer siden): Jeg har nok blitt bortskjemt i det privat næringsliv, med masse goder som kommer i tillegg til lønna. Dekket telefon, internett, bil og bonuser er en selfølge. Til gjengjeld er det et pes uten like, og man blir målt på prestasjon hele tiden. Kanskje blir det en statlig stilling på meg senere en gang. Du kan bare glemme alle de godene der, med mulig unntak av telefon (kommer an på stillingen). Og tro ikke at du ikke blir målt i staten… Det blir du!!! I alle fall blir vi det. Stadig mas om produktivitet og prestasjon. Anonymkode: 7bf0f...b72
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #36 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For å være litt motvekten her. Jeg har verken master eller doktorgrad, ca 5 år erfaring fra felte jeg jobber i. Tjener over 750 000 + overtid. Staten består av ekstremt mange fagfelt og arbeidsplasser, hva man ender opp med å tjene kommer ofte ann på hvilket fagfelt det er snakk om. Anonymkode: b5917...e4e Ja i politiet kan du bare glemme et sånt lønnsnivå. Kanskje om du greier å få deg en kontorpult i POD. Helt latterlig lønnsnivå i den etaten og det er statlig. Mange, med meg, vurderer å slutte. De som imponerer meg mest er politiadvokater. 5 år master og advokatbevilning med lønn som en rørlegger. Jeg hadde kommet meg over i det private fortere enn svint om jeg hadde den utdanningen. Anonymkode: beb92...666
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #37 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja i politiet kan du bare glemme et sånt lønnsnivå. Kanskje om du greier å få deg en kontorpult i POD. Helt latterlig lønnsnivå i den etaten og det er statlig. Mange, med meg, vurderer å slutte. De som imponerer meg mest er politiadvokater. 5 år master og advokatbevilning med lønn som en rørlegger. Jeg hadde kommet meg over i det private fortere enn svint om jeg hadde den utdanningen. Anonymkode: beb92...666 I akademia også… Mange med doktorgrad tjener mindre enn 750k, og de fleste med master tjener mindre enn 750k, selv med lang erfaring. Unntak finnes selvsagt, avhengig av grunnutdanning, om man har personalansvar etc. Anonymkode: 7bf0f...b72
Gjest issoras Skrevet 21. desember 2023 #38 Skrevet 21. desember 2023 2 hours ago, Liljerød said: Som sagt er jeg litt bortskjemt i det private næringsliv. Jeg har seks uker ferie der jeg er nå. Hmm ... vanskelig dette. Jeg har det "for godt" der jeg er nå (men trives ikke så godt pga andre faktorer). Du taper ingenting på å søke. Så kan du få mer info om stillingen. Er jo ikke sikkert den statlige stillingen frister like mye etter et eventuelt intervju?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #39 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja i politiet kan du bare glemme et sånt lønnsnivå. Kanskje om du greier å få deg en kontorpult i POD. Helt latterlig lønnsnivå i den etaten og det er statlig. Mange, med meg, vurderer å slutte. De som imponerer meg mest er politiadvokater. 5 år master og advokatbevilning med lønn som en rørlegger. Jeg hadde kommet meg over i det private fortere enn svint om jeg hadde den utdanningen. Anonymkode: beb92...666 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4741900264?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4730140919?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4728965062?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4694661892?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4727794200?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4742833163?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4743254713?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4727662717?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4725730235?language=nb&link_source_id=0 https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4737979589?language=nb&link_source_id=0 Osv... Politiet består som resten av staten, av enormt mange forskjellige fagfelt og ansatte. Politiet er mer en politibetjent 1/2/3. Selv med ansettelsesstopp, vakanse og rimelig begredelige budsjett utsikter kan man finne arbeid med lønn fra 600 til 900 000. Ut over det er jeg enig i at politibetjent 1/2 har dårlig betalt og burde hatt et godt løft. Men fordi en stilling er dårlig lønnet så vil det ikke si at hele etaten er dårlig lønnet. Mye handler jo også om lønnspolitikken som føres i det aktuelle PD. Så tidligere i sommer en konsulent stilling i Finnmark med lønn på over 700 000, samme konsulent stilling var også utlyst i Øst med tak på omlag 500 000. Hadde glatt søkt meg til Finnmark hvis penger var fokuset. Ikke bare er lønnen bedre, skatt og nedskrivninger også. Xoxo seniorkonsulent med fagansvar hos nettopp Politiet. Anonymkode: b5917...e4e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2023 #40 Skrevet 28. desember 2023 Jeg ville sagt du har gode sjanser å få 800-850 000 NOK i lønn enkelte steder 🙂 Jeg ble nettopp ansatt med 2 års erfaring, og fikk 615 000 i lønn. 🙃 Kommer også fra en bransje der jeg er ganske bortskjemt med goder Anonymkode: d68b1...f24
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå