Liljerød Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Jeg vurderer å søke på en statlig stilling hvor det står at lønnsnivået er fra 600 - 850 000 kroner i året, og "særskilt kvalifiserte søkere kan vurderes høyere". Hva skal til for å vurderes høyere? Og hvordan vurderer de hvor i dette intervallet en jobbsøker skal plasseres? Dersom man oppfyller alle kvalifikasjonskrav satt i stillingen og har 10 år + relevant erfaring, kan man da vurderes høyere eller er det vanskelig? Problemet mitt er at jeg i dag jobber i det private næringsliv, og har en høyere lønn enn dette. Jeg kan vurdere å gå litt ned i inntekt fordi jeg synes stillingen virker interessant og jeg har en krevende stilling i dag på mange måter. Men jeg kan selvsagt ikke gå ned flere hundre tusen.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Du kan prøve, men da skal man ofte ha kvalifikasjoner godt over kravene og/eller lang og meget relevant erfaring. 10+ år er ikke veldig lenge, men hvem vet hva de er villige til å gi. Du kan søke og finne ut, det koster det bare litt tid og krefter. Men det høres ut som om du er i en høytlønnet bransje, og staten skal ikke være lønnsledende. Man skal ganske høyt opp før man tjener mer enn 850k i staten. Å tro at du kan gå betydelig opp over 900-950k, når spennet som er utlyst er 600-850k, det er kanskje ikke veldig realistisk. Og får å få 950k tenker jeg du må være en helt eksepsjonell søker. Så da spørs det hvor lavt du kan gå. Anonymkode: 7bf0f...b72 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan prøve, men da skal man ofte ha kvalifikasjoner godt over kravene og/eller lang og meget relevant erfaring. 10+ år er ikke veldig lenge, men hvem vet hva de er villige til å gi. Du kan søke og finne ut, det koster det bare litt tid og krefter. Men det høres ut som om du er i en høytlønnet bransje, og staten skal ikke være lønnsledende. Man skal ganske høyt opp før man tjener mer enn 850k i staten. Å tro at du kan gå betydelig opp over 900-950k, når spennet som er utlyst er 600-850k, det er kanskje ikke veldig realistisk. Og får å få 950k tenker jeg du må være en helt eksepsjonell søker. Så da spørs det hvor lavt du kan gå. Anonymkode: 7bf0f...b72 *for å få 🙈 Anonymkode: 7bf0f...b72
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Trolig kan du få litt over 850 000 om de vurderer deg som veldig kvalifisert, men det er ganske strenge kriterier for dette. Det må m.a. drøftes med tillitsvalgte dersom en skal gå så høyt over de andre ansatte. Det må eks. være sånn at de ikke får tak i kompetansen på annen måte. Anonymkode: a3036...c4e 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 Men hvorfor skulle de ansette en "særskilt kvalifisert" når de kan finne en med vanlige, ok kvalifikasjoner og betale mye mindre? Anonymkode: 7158c...96f 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor skulle de ansette en "særskilt kvalifisert" når de kan finne en med vanlige, ok kvalifikasjoner og betale mye mindre? Anonymkode: 7158c...96f Kvalifikasjonsprinsippet. I staten må den best kvalifiserte ansettes. Kan ikke velge bort en person fordi vedkommende er for kvalifisert, fordi de vil ha en rimeligere en. § 3.Kvalifikasjonsprinsippet (1) Den best kvalifiserte søkeren skal ansettes eller utnevnes i ledig stilling eller embete, med mindre det er gjort unntak i lov eller forskrift. (2) Ved vurderingen av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene som er fastsatt i utlysningen. Anonymkode: ba1d6...993
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Trolig kan du få litt over 850 000 om de vurderer deg som veldig kvalifisert, men det er ganske strenge kriterier for dette. Det må m.a. drøftes med tillitsvalgte dersom en skal gå så høyt over de andre ansatte. Det må eks. være sånn at de ikke får tak i kompetansen på annen måte. Anonymkode: a3036...c4e Enig med denne. Anonymkode: ba1d6...993
Tobias001 Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 (endret) 2 hours ago, Liljerød said: Jeg vurderer å søke på en statlig stilling hvor det står at lønnsnivået er fra 600 - 850 000 kroner i året, og "særskilt kvalifiserte søkere kan vurderes høyere". Hva skal til for å vurderes høyere? Og hvordan vurderer de hvor i dette intervallet en jobbsøker skal plasseres? Dersom man oppfyller alle kvalifikasjonskrav satt i stillingen og har 10 år + relevant erfaring, kan man da vurderes høyere eller er det vanskelig? Problemet mitt er at jeg i dag jobber i det private næringsliv, og har en høyere lønn enn dette. Jeg kan vurdere å gå litt ned i inntekt fordi jeg synes stillingen virker interessant og jeg har en krevende stilling i dag på mange måter. Men jeg kan selvsagt ikke gå ned flere hundre tusen. Du må ha doktorgrad for å vurderes høyere. Med bare 10 års erfaring vil jeg tippe du ligger på underkant av 700.000 Endret 20. desember 2023 av Tobias001
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kvalifikasjonsprinsippet. I staten må den best kvalifiserte ansettes. Kan ikke velge bort en person fordi vedkommende er for kvalifisert, fordi de vil ha en rimeligere en. § 3.Kvalifikasjonsprinsippet (1) Den best kvalifiserte søkeren skal ansettes eller utnevnes i ledig stilling eller embete, med mindre det er gjort unntak i lov eller forskrift. (2) Ved vurderingen av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene som er fastsatt i utlysningen. Anonymkode: ba1d6...993 Dette prinsippet er jo bare tull når vi vet at de kan velge hvem de vil og forklare det med "personlig egnethet" Anonymkode: 7158c...96f
Liljerød Skrevet 20. desember 2023 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2023 44 minutter siden, Tobias001 said: Du må ha doktorgrad for å vurderes høyere. Med bare 10 års erfaring vil jeg tippe du ligger på underkant av 700.000 Oi, såpass lavt ja. Da er det uaktuelt. I det private næringsliv forventer jeg nå en lønn mellom 900-950 000.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor skulle de ansette en "særskilt kvalifisert" når de kan finne en med vanlige, ok kvalifikasjoner og betale mye mindre? Anonymkode: 7158c...96f Det kan man lure på, men mange sjefer i staten er absolutt troende til å ansette folk med flere hundre tusen mer i lønn til å gjøre samme jobb som de på gølvet, snakker av erfaring. Men krever nok at man kjenner de rette folkene. Anonymkode: 3314b...da3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 Tobias001 skrev (49 minutter siden): Du må ha doktorgrad for å vurderes høyere. Med bare 10 års erfaring vil jeg tippe du ligger på underkant av 700.000 Tull. Doktorgrad i hva da? Vi vet jo ikke hva slags jobb det er. Det er da mange yrker der det ikke er vanlig med doktorgrad… Anonymkode: a0368...76e
Ugline Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 Tobias001 skrev (57 minutter siden): Du må ha doktorgrad for å vurderes høyere. Med bare 10 års erfaring vil jeg tippe du ligger på underkant av 700.000 Det her er i hvertfall bare tull! Det varierer nok veldig med type jobb/kompetanse som behøves. Jeg har kortere fartstid og høyere lønn enn det. Samtidig er det som sies over her om kvalifikasjonsprinsippet også litt feil. Ja, man skal velge den mest kvalifiserte, men ikke for enhver pris. Det er ikke sånn at man betaler 1 mill for en med doktorgrad i en jobb der man egentlig bare trengte en junior til 550 liksom. Kvalifikasjonsprinsippet gjelder, men det gjør også prinsipper om effektiv bruk av samfunnets ressurser... 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Ugline skrev (28 minutter siden): Det her er i hvertfall bare tull! Det varierer nok veldig med type jobb/kompetanse som behøves. Jeg har kortere fartstid og høyere lønn enn det. Samtidig er det som sies over her om kvalifikasjonsprinsippet også litt feil. Ja, man skal velge den mest kvalifiserte, men ikke for enhver pris. Det er ikke sånn at man betaler 1 mill for en med doktorgrad i en jobb der man egentlig bare trengte en junior til 550 liksom. Kvalifikasjonsprinsippet gjelder, men det gjør også prinsipper om effektiv bruk av samfunnets ressurser... Kvalifikasjonsprinsippet gjelder fortsatt, men de kan ikke gå betydelig utover lønnen som er beskrevet i annonsen. Så hvis du har doktorgrad og søker på en juniorstilling med lønn på 550 000, og vurderes som best kvalifisert, så får du fortsatt tilbud om 550 000. Det er som sitert over ikke kun utdanning som påvirker om man er best kvalifisert eller ei. Anonymkode: ba1d6...993
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kvalifikasjonsprinsippet. I staten må den best kvalifiserte ansettes. Kan ikke velge bort en person fordi vedkommende er for kvalifisert, fordi de vil ha en rimeligere en. § 3.Kvalifikasjonsprinsippet (1) Den best kvalifiserte søkeren skal ansettes eller utnevnes i ledig stilling eller embete, med mindre det er gjort unntak i lov eller forskrift. (2) Ved vurderingen av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene som er fastsatt i utlysningen. Anonymkode: ba1d6...993 Ja, de må velge den mest kvalifiserte, men de må ikke tilby denne personen høyere lønn. I praksis blir det den mest kvalifiserte av søkerne som godtar lønnsvilkårene. Anonymkode: b7935...3fe
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Liljerød skrev (4 timer siden): Oi, såpass lavt ja. Da er det uaktuelt. I det private næringsliv forventer jeg nå en lønn mellom 900-950 000. Men staten skal ikke være lønnsledende. Dermed må du forvente å tjene betydelig mindre i staten enn i det private næringslivet. Vanskelig å si uten å vite din bakgrunn (utdanning og erfaring) og stillingen, men om alt du har å skilte med er at du har utdanningen de er ute etter (ikke mer) og 10-ish år med erfaring, vil du neppe være i toppen av lønnsspennet de oppgir heller. Så jeg er enig i rundt 700k, som en annen var inne på. Hos min arbeidsgiver (universitet) ville du vært godt under 700k, selv med master - med unntak av noen spesifikke utdanninger, som for eksempel medisin eller jus. Men klart, du kan være eksepsjonelt dyktig og/eller de kan være skikkelig desperate. Du bør bare ikke ha veldig høye forhåpninger. Min erfaring er at staten sjelden er særlig interessert i å matche det private næringslivet, for det skal de som hovedregel ikke. Det er andre ting enn høyest lønn som lokker folk til statlige stillinger. Anonymkode: 7bf0f...b72
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kvalifikasjonsprinsippet. I staten må den best kvalifiserte ansettes. Kan ikke velge bort en person fordi vedkommende er for kvalifisert, fordi de vil ha en rimeligere en. § 3.Kvalifikasjonsprinsippet (1) Den best kvalifiserte søkeren skal ansettes eller utnevnes i ledig stilling eller embete, med mindre det er gjort unntak i lov eller forskrift. (2) Ved vurderingen av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, sammenholdt med kvalifikasjonskravene som er fastsatt i utlysningen. Anonymkode: ba1d6...993 Det løser seg selv hvis de tilbyr stillingen din den best kvalifiserte, med så lav lønn at hen aldri vil ta jobben. Anonymkode: 7bf0f...b72
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 Vil man tjene godt så jobber man ikke i staten. Jeg har nettopp bikket 600.000 med master i rettsvitenskap og 7 års erfaring. Anonymkode: b79f5...92d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 10 års ansinitet og du tror du «vurderes høyere» i staten 😂 Jeg har jobbet 7 år i staten og tjener under 600.000. Kanskje den gjerrigste arbeidsgiveren du kan ha er staten. Glem det. Anonymkode: beb92...666 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vil man tjene godt så jobber man ikke i staten. Jeg har nettopp bikket 600.000 med master i rettsvitenskap og 7 års erfaring. Anonymkode: b79f5...92d AnonymBruker skrev (8 timer siden): 10 års ansinitet og du tror du «vurderes høyere» i staten 😂 Jeg har jobbet 7 år i staten og tjener under 600.000. Kanskje den gjerrigste arbeidsgiveren du kan ha er staten. Glem det. Anonymkode: beb92...666 For å være litt motvekten her. Jeg har verken master eller doktorgrad, ca 5 år erfaring fra felte jeg jobber i. Tjener over 750 000 + overtid. Staten består av ekstremt mange fagfelt og arbeidsplasser, hva man ender opp med å tjene kommer ofte ann på hvilket fagfelt det er snakk om. Anonymkode: b5917...e4e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå