Gå til innhold

93 sykepleiere slutter på sykehus i løpet av ett år. Når skal det gå opp for samfunnet at vi har et samfunnsproblem?

Gjest Vikarsykepleier

Anbefalte innlegg

Fru Hansen skrev (På 19.12.2023 den 19.21):

Så lenge sykehusene er organisert etter foretaksmodellen vil de som sitter i ledelsen hele tiden ha behov for å effektivisere ulike sider av driften. Da er det om å gjøre å produsere mest med minst mulig innsats. Det vil si at man ønsker å skvise mest mulig ut av de ansatte. Det er ikke budsjett til å ha f.eks. fast overbemanning for å ta høyde for fravær. Resultatet er at man i stedet er konstant underbemannet. De ansatte betaler prisen, men resultatet er også dårligere helsetjenester. Skrekkeksempelet er NHS i England, med uattraktive, ulevelige arbeidsforhold for de ansatte og lav kvalitet på helsehjelpen. 

Vi kommer til å se en enorm vekst i private helsetjenester hvor de som har råd til å betale kan få tilgang raskt og hvor helsepersonell har bedre arbeidsvilkår. 

Hvis vi ønsker å ta et ideologisk valg om gode helsetjenester for alle og ikke bare de med fetest lommebok, så må vi revurdere hvordan vi organiserer sykehusene. Å skape mer overskudd i en bedrift handler mye om hvordan man kan redusere tjenestene uten å redusere etterspørsel og å redusere kostnader inkl. kostnader til ansatte. I helsevesenet kan vi ikke tenke på samme måte fordi det innebærer dårligere tilbud og rovdrift på de ansatte. Vi må tenke annerledes. 

Som ung sykehuslege ser jeg med skrekk hvordan utviklingen går. Kommer til å kjøpe meg privat helseforsikring til neste år. Har null tro på at fremtidens offentlige helsevesen (hvis vi fortsetter som nå) kommer til å være i stand til å kunne håndtere veldig mye mer en akuttmedisinen/-kirurgien. Det elektive, til og med en del kreftkirurgi, tror jeg vil bli outsourcet mer og mer til det private. Jeg er veldig bekymret at de offentlige sykehusene blir B-lag som mister overlege-/spesialistkompetanse.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vikarsykepleier skrev (På 19.12.2023 den 19.10):

En ting er det individuelle ansvaret vi har med å protestere på den måten som er mulig, men hva kommer det seg at samfunnet ikke tar dette på alvor? Eller er svaret fra samfunnet korrekt, legg ned sykehusene fordi det ikke fins folk? 

Samfunnet har skjønt det for lenge siden. Det er politikerne som ikke har skjønt tegninga enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Elendig ledelse- ledere uten etikk og IQ. De lager kaos og utrivelig arbeidsmiljø- fjern dem så ordner det meste seg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...