Gå til innhold

Uføreforsikring - dyrt og unødvendig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6000 i mnd ville de ha for meg, da hadde vi nettopp kranglet om nedbetalingstid og månedlig sum på boliglån. Jeg spurte dama i banken hvor hun mente jeg skulle ta de pengene fra…!! 

Anonymkode: bf7ec...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unødvendig? Skal love deg at det ikke er unøvendig. Jeg og min kone har hatt dette siden vi starte å studere. Dette var bevisst mtp. at vi ikke hadde noen kjente sykdommer/plager da, som gjør at man slipper mye styr med unntak og i verste fall ikke får det. Disse forsikringene er også ganske rimelige når man er ung, og starte regentlig ikke å bli skikkelig dyr før man passerer 40, og da stiger de ganske betydelig ja.

For 3 år siden fikk kona mi en skade etter et fall som gjorde at hun ikke lengre kunne stå i jobben. Hva skjer etter 1 år i sykemelding? Jo, man må over på AAP for å stake ut kursen videre. AAP gir kun 66% av lønna, og man mister dermed 1/3 av  inntekten over natta. Det er et betydelig tap av inntekt.

Og her kommer uføreforsikringa inn. Denne dekker også tapet når man står i AAP, ettersom man er midlertidig ufør. Forsikringssummen avhenger hva man har forsikret seg for (Vi har 22G). Dette betyr at denne dekker mellomlegget, og faktisk noe over det man taper i AAP. Dermed kan man være i AAP uten å bekymre seg for redusert inntekt.

Og blir man varig ufør så er denne forsikringen av helt enorm betydning.

Mange lever i den vilfarelsen av at det offentlige tar vare på oss når vi blir uføre. Det er fryktelig naivt. Bare å se seg rundt på de satsene som de uføre får utbetalt nå i denne dyrtiden. Vil ikke akkurat si at de lever fett.

Anonymkode: 873cf...701

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ca samme situasjon som deg, litt eldre, og har valgt å selvassurere, det vil si spare deb summen (eller litt mer) som forsikringen koster og sette i fond. Da har jeg pengene uansett, tenker jeg, når de trengs, og summen etter noen ganske få år er god. Uføreforsikring blir dyrere og dyrere i årene som kommer, og sannsynligvis vil du ikke trenge den.

Anonymkode: 28ce2...4ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Livets viktigste forsikring er uføreforsikring. Den dekker ikke sykdom du har vært til lege for før + følgetilstander fra dette. 

Kritisk sykdom er noe annet. Den hadde så mange begrensninger at det blir mer lotto om du får bruk for den. 

 

Anonymkode: 756d7...607

Får man kreft, er den sikkert dekket 

Anonymkode: 2c3de...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får man kreft, er den sikkert dekket 

Anonymkode: 2c3de...72e

Merkelig nok er det ikke alle uføreforsikringer som dekker alle typer kreft. Noen kreftformer er unntak (husker ikke hvilke). 

Anonymkode: 7cb89...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Merkelig nok er det ikke alle uføreforsikringer som dekker alle typer kreft. Noen kreftformer er unntak (husker ikke hvilke). 

Anonymkode: 7cb89...aae

Hvordan forklarer de det? 

Anonymkode: 2c3de...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvordan forklarer de det? 

Anonymkode: 2c3de...72e

De gjør ikke det, de bare står som unntak i vilkårene 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 7cb89...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg rakk å få den forsikringen. 

Har du mye lån bør du ha den ja. Har du råd til å bli boende med 66% av inntekten din? Hvordan må du endre livet da? Husk at i tillegg er du for syk til å kunne jobbe o dette tilfellet, så alt er mye tyngre. I perioden du eventuelt er på aap kan du ikke få nytt lån, for det regnes ikke som fast inntekt. Så enten må du selge kjapt (mens du er sykemeldt), eller så må du vente i snitt 7 år til du får uføretrygd, og da får du mye lavere lån. Det er bare én ting å tenke på, og mye annet om du blir syk.

Jeg ville hatt det mye bedre med den utbetalingen. Gjør det. Du vet aldri hva som skjer imorgen. Hadde gledelig betalt 1100 i mnd som frisk for å få mer utbetalt som syk. Det er snakk om mange mange år, og å være fattig i tillegg til syk er utrolig kjipt.

Anonymkode: c49c8...037

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skulle ønske jeg rakk å få den forsikringen. 

Har du mye lån bør du ha den ja. Har du råd til å bli boende med 66% av inntekten din? Hvordan må du endre livet da? Husk at i tillegg er du for syk til å kunne jobbe o dette tilfellet, så alt er mye tyngre. I perioden du eventuelt er på aap kan du ikke få nytt lån, for det regnes ikke som fast inntekt. Så enten må du selge kjapt (mens du er sykemeldt), eller så må du vente i snitt 7 år til du får uføretrygd, og da får du mye lavere lån. Det er bare én ting å tenke på, og mye annet om du blir syk.

Jeg ville hatt det mye bedre med den utbetalingen. Gjør det. Du vet aldri hva som skjer imorgen. Hadde gledelig betalt 1100 i mnd som frisk for å få mer utbetalt som syk. Det er snakk om mange mange år, og å være fattig i tillegg til syk er utrolig kjipt.

Anonymkode: c49c8...037

Enig i dette OM man er sikker på at man faktisk får utbetalingen, og det vet man aldri 

Anonymkode: 2c3de...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kjøper slik forsikring bidrar til å ødelegge Folketrygden. Når flere som kjøper slik forsikring får politikerne gode muligheter til å si at det ikke er nødvendig med Folketrygd lenger. Da står sliterne, de kronisk syke, de funksjonshemmede og andre som ikke får kjøpt privat forsikring igjen og får heller ikke uføretrygd fra Staten. Amerikanske tilstander. Det er dit vi er på vei nå. 

Anonymkode: 73756...f73

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som kjøper slik forsikring bidrar til å ødelegge Folketrygden. Når flere som kjøper slik forsikring får politikerne gode muligheter til å si at det ikke er nødvendig med Folketrygd lenger. Da står sliterne, de kronisk syke, de funksjonshemmede og andre som ikke får kjøpt privat forsikring igjen og får heller ikke uføretrygd fra Staten. Amerikanske tilstander. Det er dit vi er på vei nå. 

Anonymkode: 73756...f73

Nja...De som kjøper slik forsikring er HELDIGE, at de får den innvilget 

Anonymkode: 2c3de...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har fått tilbud om en uføreforsikring ifm. bankbytte. Jeg er 40 år og tjener ca 1 million i året. Mye huslån og studielån. Jeg har et par avkortninger på gamle skader, men er ellers frisk.

Jeg har fått tilbud om forsikring hvor jeg får en engangs utbetaling ved kritisk sykdom og 15.000 i mnd ved uførhet. Dette skal de ha 1100 kr for i måneden. Synes det var fryktelig dyrt? Det er mer enn alle andre forsikringer jeg har tilsammen (bolig, bil, trafikkavgift, hund, innbo). Jeg har aldri hatt denne type forsikring før pga mye psykiske problemer i tenårene som gjorde at jeg ble avvist frem til jeg nådde 10-års grensa. 

Anonymkode: 87349...1bd

Grunnen til at det er dyrt er at det koster forsikringsselskapet mye å betale ut. Vanlig å bli helt eller delvis ufør i allfall en periode i løpet av livet 

Anonymkode: 4a374...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som kjøper slik forsikring bidrar til å ødelegge Folketrygden. Når flere som kjøper slik forsikring får politikerne gode muligheter til å si at det ikke er nødvendig med Folketrygd lenger. Da står sliterne, de kronisk syke, de funksjonshemmede og andre som ikke får kjøpt privat forsikring igjen og får heller ikke uføretrygd fra Staten. Amerikanske tilstander. Det er dit vi er på vei nå. 

Anonymkode: 73756...f73

Du mener altså at Staten argumenterer for å gi dårlig tilbud fordi folk forsikrer seg privat? Hvor?

 

Anonymkode: 4a374...017

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uføreforsikring er dyrt og unødvendig - helt til du for bruk for det ;) 

Og iløpet av et langt liv får veldig mange av oss bruk for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere som kjøper slik forsikring bidrar til å ødelegge Folketrygden. Når flere som kjøper slik forsikring får politikerne gode muligheter til å si at det ikke er nødvendig med Folketrygd lenger. Da står sliterne, de kronisk syke, de funksjonshemmede og andre som ikke får kjøpt privat forsikring igjen og får heller ikke uføretrygd fra Staten. Amerikanske tilstander. Det er dit vi er på vei nå. 

Anonymkode: 73756...f73

Vi er på vei dit uansett når folk som er uføre på feil grunnlag o.l. tapper statskassen så vil det ikke bli mye igjen.

Anonymkode: 0d06a...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke planer om å bli ufør så det trenger jeg ikke

Anonymkode: 3def6...220

Morsom du

Anonymkode: 2c3de...72e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som hadde uføreforsikring, men fikk ingenting da man trengte den? 

Anonymkode: 2c3de...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som hadde uføreforsikring, men fikk ingenting da man trengte den? 

Anonymkode: 2c3de...72e

Ikke helt svar på det du spør om, men da jeg var 21 år fant jeg endelig ut at jeg skulle søke om uføreforsikring. Dessverre var det alt for sent for min del, jeg fikk diagnose på kronisk tarmsykdom som 20-åring og jeg skulle så inderlig ønske at jeg hadde vett til å skaffe meg det jeg fylte 18 år og var frisk, jeg hadde et mulighetsrom på 2 år. Foreldrene mine hadde aldri forsikret meg. Jeg fikk uføreforsikring, men vilkår med at dersom de kunne knytte uføre til sykdommen min (som er autoimmun sykdom). så ville jeg ikke få utbetalt. Dette gadd jeg rett og slett ikke å betale noe for, for det var så utrolig mange sykdommer de vil kunne se i sammenheng, så jeg takket pent nei.

Nå har jeg passert 30 år og har fått mer og mer plager med helsa. Jeg var ganske frisk i starten da jeg fikk sykdommen, men sliter mer og mer nå med følgetilstander fra ledd bla. Legen har nå begynt å hinte til å bli delvis ufør. Da kjenner jeg at jeg er lei meg for at jeg ikke rakk å forsikre meg før jeg var frisk, men samtidig glad for at jeg valgte å ikke beholde forsikringen jeg fikk da jeg garantert ikke hadde fått utbetalt noe.

Så, de som er friske bør absolutt benytte seg av den muligheten de har å få en uføreforsikring som de faktisk er mulighet for å få utbetalt, før det er for sent. Man vet aldri hva livet gir en, i mitt tilfelle er det nok genetisk betinget da vi har avdekket senere at både moren min og broren min har autoimmune sykdommer.

Og ikke minst, for guds skyld forsikre barna deres! Hadde mine foreldrene gjort det hadde jeg potensielt kunne fått utbetalt en engangssum da jeg fikk diagnosen siden jeg var såpass ung, da den står på listen over sykdommer som kan gi engangsutbetaling.

Anonymkode: 6a396...ee6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som kjøper slik forsikring bidrar til å ødelegge Folketrygden. Når flere som kjøper slik forsikring får politikerne gode muligheter til å si at det ikke er nødvendig med Folketrygd lenger. Da står sliterne, de kronisk syke, de funksjonshemmede og andre som ikke får kjøpt privat forsikring igjen og får heller ikke uføretrygd fra Staten. Amerikanske tilstander. Det er dit vi er på vei nå. 

Anonymkode: 73756...f73

Bare tull

Uførepensjon kommer på toppen av Folketrygden som en ekstra ytelse for å dekke forskjellen mellom Folketrygden, 66% opp til 6G, og full lønn. Skulle man forsikret seg 100% av lønna ville dette blitt veldig dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...