Gå til innhold

Helene Moo - Dagny genser strikke hjelp

Elin V

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal strikke en Dagny genser fra Helene Moo Skappel, å trenger hjelp til å forstå strikkeoppskriften.

Håper det er noen som kan ta kontakt, slik at noen kan få forklart hvordan jeg skal starte.

I oppskriften skal man legge opp 250 masker, når jeg da starter på mønsteret samstemmer det ikke. Jeg får ikke lagt ut bilde av mønsteret her. Hvis det er noen som vil hjelpe meg er jeg veldig takknemlig:-)

Endret av Elin V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mønsteret går ikke opp. Velkjent problemstilling fra Skappel, som er elendige på å skrive oppskrifter.

Anonymkode: 03f28...025

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mønsteret ikke går opp ville jeg gått ut fra midten foran og bak og så får det bare ikke treffe på sidene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Diamant20 foreslår. Synes også det går an å kontakte Skappel og spørre dem. Det kan jo hende at det er en feil i oppskriften.

Anonymkode: e1b12...c16

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at folk fortsatt kjøper Skappel. Feil på feil i elendige oppskrifter, ofte for få nøster i strikkepakkene, mønster som er ren kopi av gamle mønstre osv. 

Anonymkode: 832b8...96e

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ah, same. Får det ikke til å stemme ....Tenke at jeg bare følger oppskriften og antar at...den plassen som ikke stemmer ender opp under den ene armen..? Har noen kontaktet kundeserviss? Jeg gjlr det jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter med akkurat samme problem som trådstarter. Har 3 masker igjen på runden å strikke, men 11 ifølge mønsteret. Jippi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (På 19.12.2023 den 17.52):

Hvis mønsteret ikke går opp ville jeg gått ut fra midten foran og bak og så får det bare ikke treffe på sidene. 

Dette er løsningen deres, mønsteret MÅ midtstilles for å få et pent resultat. 

står det ingenting om midtstilling i oppskriften? 

Anonymkode: 83fdc...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maske 24 er midt på bolen, men man starter forskjellig sted i mønsteret pga. størrelsen. Jeg strikker L og starter på maske 3 og rad 34, og f.eks M maske 10 og rad 37. Selve mønsteret har 48 masker som gjentas. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon skrev (10 minutter siden):

Maske 24 er midt på bolen, men man starter forskjellig sted i mønsteret pga. størrelsen. Jeg strikker L og starter på maske 3 og rad 34, og f.eks M maske 10 og rad 37. Selve mønsteret har 48 masker som gjentas. 

Men midstillingen her løser problemet. Men du har kanskje bare tatt hensyn til midtstillingen på den ene siden? 

Du må finne foran og bak, og midtstille på begge sider. Når du kommer til skiftet så må du begynne på nytt. Altså du strikker et forstykke og et bakstykke, men på samme pinne  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen. Får se hva jeg får til! Har strikket mye før, men denne oppskriften var merkelig og dårlig forklart..! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon skrev (Akkurat nå):

Takk for forklaringen. Får se hva jeg får til! Har strikket mye før, men denne oppskriften var merkelig og dårlig forklart..! 

Jeg kjenner ikke Skappel, så mulig de oppskriftene er dårlige og lite forklarende. GODE strikkeoppskrifter tar hensyn til sånt… 

Sjekk om midtstilling på for- og bakstykke hver for seg løser problemet. Da strikker du slik at du mangler noen masker på høyre side av bakstykke, venstre side av bakstykket, høyre side av forstykke og venstre side av forstykke. 

Jeg ELSKER maskemarkører, og bruker de masse som hjelp. Det er enklere å se helheten i stbeidet når man ser hvor forstykke og bakstykke starter/slutter. 

Håper det løser problemet! Gi beskjed hvis du støter på mer trøbbel så kan jeg se om jeg kan hjelpe deg :) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon skrev (10 timer siden):

Strikker også L. Jeg bare tenker å følge oppskirften, slik at det blir "stygt" under den ene armen da. Det e sikkert ikke bedre løsning enn middstilling? Men jeg gidder ikke å starte på nytt. Strikka 7 rad allerede med mønsteret og gidder ikke å starte på nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinnsity skrev (Akkurat nå):

Strikker også L. Jeg bare tenker å følge oppskirften, slik at det blir "stygt" under den ene armen da. Det e sikkert ikke bedre løsning enn middstilling? Men jeg gidder ikke å starte på nytt. Strikka 7 rad allerede med mønsteret og gidder ikke å starte på nytt :D

Med dette vil mønsteret ditt være sentrert bak på genseren, og forskjøvet på forsiden… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med dette vil mønsteret ditt være sentrert bak på genseren, og forskjøvet på forsiden… 

Anonymkode: 83fdc...fc0ugh.

ah.......kan ikke man bare få pengene tilbake. De må jo være helt idioter på skapoel som ikke dobbelsjekker at mønsteret går rundt..? Tror de at ingen merker der? Få nu lage egen oppskrift. det va siste gang jeg kjøper noe hos dem

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (3 minutter siden):

ah.......kan ikke man bare få pengene tilbake. De må jo være helt idioter på skapoel som ikke dobbelsjekker at mønsteret går rundt..? Tror de at ingen merker der? Få nu lage egen oppskrift. det va siste gang jeg kjøper noe hos dem

Det er ikke nødvendigvis en FEIL i oppskriften pga dette, men det er slett arbeid av skaperne at det ikke kommenteres, eventuelt at ferdighetsnivå(nybegynner, erfaren, svært erfaren) skal gi en pekepinn på hvordan oppskriften fungerer. 

Grunnen til at dette skjer er pga ulike størrelser. En M vil ha x antall masker, og L et annet. Men mønsteret lages ikke til hver enkelt oppskrift, da ville jo ikke genseren vært lik. Derfor må maskeantallet justeres, og da får man heller et utsnitt av mønsteret. "Overgangen" mellom de to blir under hver arm, så det syns ikke så godt. Hvis man ikke lager denne overgangen(men bare strikker rundt og tundt) vil jo ikke genseren gå opp. 

Derfor må man midstille. Hvis ikke går ikke mønsteret opp. Det er ikke nødvendigvis feil, men oppskriften BØR! Vise til dette problemet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis en FEIL i oppskriften pga dette, men det er slett arbeid av skaperne at det ikke kommenteres, eventuelt at ferdighetsnivå(nybegynner, erfaren, svært erfaren) skal gi en pekepinn på hvordan oppskriften fungerer. 

Grunnen til at dette skjer er pga ulike størrelser. En M vil ha x antall masker, og L et annet. Men mønsteret lages ikke til hver enkelt oppskrift, da ville jo ikke genseren vært lik. Derfor må maskeantallet justeres, og da får man heller et utsnitt av mønsteret. "Overgangen" mellom de to blir under hver arm, så det syns ikke så godt. Hvis man ikke lager denne overgangen(men bare strikker rundt og tundt) vil jo ikke genseren gå opp. 

Derfor må man midstille. Hvis ikke går ikke mønsteret opp. Det er ikke nødvendigvis feil, men oppskriften BØR! Vise til dette problemet. 

Åja, ok, takk for forklaring. Er ganske nybegynner med mønsterstrikk så tenkte det e bare å gjøre som det står i oppskirfta siden det var forklart at på størrelsen L starter man et annet sted i mønsteret enn M og S. Da må jeg...telle litt selv, håper jeg skjønte riktig hvordan man gjør dette med midstilling...Når du skriver "da strikker du så det mangler masker", med mangler mener du at det mangler mønster? Strikke de bare med bunnfarge lism?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsity skrev (13 minutter siden):

Åja, ok, takk for forklaring. Er ganske nybegynner med mønsterstrikk så tenkte det e bare å gjøre som det står i oppskirfta siden det var forklart at på størrelsen L starter man et annet sted i mønsteret enn M og S. Da må jeg...telle litt selv, håper jeg skjønte riktig hvordan man gjør dette med midstilling...Når du skriver "da strikker du så det mangler masker", med mangler mener du at det mangler mønster? Strikke de bare med bunnfarge lism?

Nei, jeg mener at på hver side av for- og bakstykke fullføres ikke mønsteret "fullt ut". I størrelsen din skal du ha x antall masker, og det går ikke opp i mønsterrapporten. Du skal altså "fylle ut" alle maskene dine i dine antall masker. Kanskje er det på hver side to masker i mønsterrapporten som ikke blir med, kanskje er det fem. Men det er ikke så farlig - for det synes jo ikke så lenge mønsteret er midtstilt. 

To eksempler: 

Hvis mønsterrapporten er på 48 masker, og du bare har 46 masker i størrelsen din, så lar du være å strikke nr 1 på høyre side, og 48 på venstre. 

Hvis mønsterrapporten er på 12 masker som repeteres, og størrelsen din er på 140 masker totalt, så går ikke mønsterret opp. Da må du på forstykke starte på pkt 2, strikke mønsteret til du kommer til maske 70, som da er tilsvarende mønsterrapport pkt 11. På din maske 71 starter du på nytt på mønsterrapport pkt 2, og strikker til din maske 140, som er mønster pkt 11. 

Da har du "fylt ut" hele mønsteret i ditt arbeid- og sentrert det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg mener at på hver side av for- og bakstykke fullføres ikke mønsteret "fullt ut". I størrelsen din skal du ha x antall masker, og det går ikke opp i mønsterrapporten. Du skal altså "fylle ut" alle maskene dine i dine antall masker. Kanskje er det på hver side to masker i mønsterrapporten som ikke blir med, kanskje er det fem. Men det er ikke så farlig - for det synes jo ikke så lenge mønsteret er midtstilt. 

To eksempler: 

Hvis mønsterrapporten er på 48 masker, og du bare har 46 masker i størrelsen din, så lar du være å strikke nr 1 på høyre side, og 48 på venstre. 

Hvis mønsterrapporten er på 12 masker som repeteres, og størrelsen din er på 140 masker totalt, så går ikke mønsterret opp. Da må du på forstykke starte på pkt 2, strikke mønsteret til du kommer til maske 70, som da er tilsvarende mønsterrapport pkt 11. På din maske 71 starter du på nytt på mønsterrapport pkt 2, og strikker til din maske 140, som er mønster pkt 11. 

Da har du "fylt ut" hele mønsteret i ditt arbeid- og sentrert det. 

JA! SKJØNNER. ok. Jah, det var da dumt åbare tenke at man skal bare strikke rundt hele mønsteret, skal vel ikke være så let hehehe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SunAndMoon skrev (11 timer siden):

Men hvis man starter på nr 3 for størrelsen L, så blir ikke mønsteret midstilt eller? (for nr 24 skal være i midt). Så etter jeg telte så burde man starte på nr 7 for at mønsteret skal være midstilt? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...