Gå til innhold

Søsken som ikke har kontakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Utrolig hvordan svigerinner kan styre en familie, og mannen godta. 

Anonymkode: 674f8...79c

Ja det er helt utrolig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du gjør ikke noe. Du blander deg ikke. Du tar ingens side og lar det hele ligge. Samtidig tar du å innser at noe har du gjort feil i deres barndom, når det nå har ført til en slik isfront. 

Anonymkode: c3a6a...a3c

Vil ikke si at mine foreldre har gjort feil i vår barndom. Feilen her er nok at min søsken har en partner som styrer han, pluss han er ganske sær og spesiell selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at alle kan gjøre feil, og det gjør vi også. Vi alle kan såre uten å mene, stå i en presset situasjon der en reagerer feil. Osv. Det voksne her er da å rydde opp og beklage. Å ha selvinnsikt nok til å se egne feil. Men når folk ikke godtar en unnskyldning og setter opp en isfront er det trist. Spesielt når personen har gjort feil og sagt stygge ting selv. 
Man vil slite i relasjoner om det aldri er rom for å tråkke i salaten, eller ikke være 100% det den andre ønsker hele tiden. 
man må tåle hverandre på godt og vondt, og en må endre seg og ta til seg kritikk om noen oppfatter en negativt. 
hvis par skal gå fra hverandre hver gang en av partene kanskje er urimelig så hadde det vært mange single her i verden. 

Ikke vet jeg hvordan din situasjon er, men har man en dårlig relasjon fra før av er det ikke så mye som skal til før begeret renner over. 

Anonymkode: c3a6a...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontakt med alle i min familie, men jeg er redd for at jentene mine ikke skal ha særlig kontakt når de blir voksne. De er ganske forskjellige, og har 5 års aldersforskjell som er en del akkurat nå når den ene er 12 og den andre 17. Heldigvis krangler de ikke så mye, men eldste er ganske likegyldig og tidvis kjip mot lillesøster (mye spydige kommentarer, virker som hele tenåringsopprøret tas ut der, hun er ellers grei å ha i hus).

Jeg har søskenbarn der forholdet var slik i barndommen mellom søsken, men som voksne har de kjempegodt forhold, så jeg håper litt på det samme her. Jeg har selv en halvsøster som er mye yngre, hun er likevel en av mine nærmeste, mye  fordi jeg var veldig bevist på å bygge opp et forhold når vi kom dit at aldersforskjellen ikke var like merkbar (vi vokste ikke opp sammen). Hun er mitt eneste søsken så jeg ville gjerne at vi fikk en relasjon.

Folk er forskjellige. Har man f.eks. sterke vennskap er det kanskje enklere å kutte ut familie som ikke er sunne relasjoner, man bygger sin egen familie. Jeg har ikke slike vennskap derfor er det ekstra viktig for meg å vedlikeholde forholdet til familien min. 

Anonymkode: a7536...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 0.10):

Herregud, du er likt mitt søsken. Så barnslig. Vil ikke ha kontakt og jeg aner ikke hvorfor. Så lenge ikke dette søskenet ditt har gjort noe alvorlig galt mot deg (overgrep, skadet noen du er glad i osv) så er det noe som heter å prate ut om problemene som vi voksne burde skjønne og gjøre. Verden er blitt så forbanna gæærn at jeg blir gal av hele dritten. Voksne folk som oppfører seg som tullinger og blir krenka for både det ene og det andre og krangler som småbarn om hvem som skal ha den gule spaden i sandkassa. 

Anonymkode: 34975...29b

Jeg har et søsken som blir krenka over alt men selv slenger hun dritt og sarkasme hele tiden. Så for å ha kontakt med henne må jeg godta at hun sier alt slags stygge bemerkninger til meg men kan ikke si noe tilbake.  Jeg har opprettet tråder om henne før. Blir kuttet opp i opptil seks måneder om gangen og så er det på'n igjen til neste gang hun blir fornærmet for noe. 

Anonymkode: 6fdbd...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekter at dem ikke vil ha noe med hverandre å gjøre. 

Jeg er der at jeg selv ikke vil ha noe med mitt søsken å gjøre, å mitt søskel vil ikke ha så mye med meg og gjøre heller. 

Vi lager ingen "scener" om vi er i samme selskap men vi passer ikke sammen, har vokst fra hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke uvanlig at voksne søsken har liten eller ingen kontakt...i voksnelivet kommer det mer frem hvor dårlig man passer sammen. Kan jo ikke ha kontakt med folk bare pga de er i familie.

Anonymkode: 85bf2...cea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til min mann nekter å ha noe kontakt med oss. Hun tok med seg sin demente far (som var under utredning) til en advokat og fikk skrevet alle hans eiendeler hans over på seg og sin mann. Når vi reagerte på dette ble hun fornærmet og nekter å snakke med oss selv om mannen min har skrevet til henne flere ganger at de må kunne være voksne nok til å være i samme selskap++, men hun oppfører seg som en 3 åring og nekter. Vi har fått beskjed av flere, inkl far sin familie at min mann hadde vunnet ved å gå til advokat med dette, men vi vil ikke gjøre ting ennå værre. Det har likevel gjort at vi vegrer oss for kontakt med svigermor og for å besøke svigerfar når vi ikke vet om hun kommer inn døren/er der og gjør ett leven ut av ting. Vi har mindre barn enn henne og det er ikke så lett å forklare dem at tante nekter kontakt og aldri kommer hit lenger/vi blir ikke invitert der. Hadde svigermor i tillegg satt opp «feller» som du beskriver TS hadde vi brutt kontakten helt.

Anonymkode: 5314b...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter som oftest med at foreldrene er dysfunksjonelle og ubrukelige i første omgang. 

Anonymkode: ff8d6...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 0.14):

Eller kanskje du er en drittunge hun ikke vil forholde seg til. Din frekke holdning her gir en indikasjon på hvorfor søstera di tar avstand 

Anonymkode: cd9e0...787

Å være en drittunge er ikke god nok grunn for å unngå all kontakt, så lenge det ikke er snakk om en alvorlig konflikt eller noe alvorlig den andre har gjort mot deg. Å være irritert på sitt søsken er ikke nok, virkelig ikke.

Det går an å være sammen i korte perioder, i det minste for å glede foreldrene. Det mener jeg helt seriøst.

Anonymkode: 2bdf9...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et søsken som blir krenka over alt men selv slenger hun dritt og sarkasme hele tiden. Så for å ha kontakt med henne må jeg godta at hun sier alt slags stygge bemerkninger til meg men kan ikke si noe tilbake.  Jeg har opprettet tråder om henne før. Blir kuttet opp i opptil seks måneder om gangen og så er det på'n igjen til neste gang hun blir fornærmet for noe. 

Hvorfor gidder du?

Anonymkode: ad4b9...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikkje moren sin oppgave å føre dialog mellom "stirrige, og steile søsken". Kjenner flere søsken som alltid ender med krangel når  de møtes, og det handler om  økonomi, og prioriteringer.  

Anonymkode: 27cf2...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smeltemann skrev (3 timer siden):

Respekter at dem ikke vil ha noe med hverandre å gjøre. 

Jeg er der at jeg selv ikke vil ha noe med mitt søsken å gjøre, å mitt søskel vil ikke ha så mye med meg og gjøre heller. 

Vi lager ingen "scener" om vi er i samme selskap men vi passer ikke sammen, har vokst fra hverandre. 

Det er greit, så lenge dere kan oppføre dere normalt sammen i besøk f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Starter som oftest med at foreldrene er dysfunksjonelle og ubrukelige i første omgang. 

Anonymkode: ff8d6...fb5

Helt feil, slik er det ikke i vår familie. Men det handler om søsken sin ektefelle som skaper problemer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 23.52):

Hva gjør man som mor om voksne barn ikke vil ha kontakt med hverandre? Tvinger de sammen? Inviterer begge uten å si fra til den andre om det? Søsken blir sittende der i klein stemning.. og ikke snakke med hverandre? 

Du respekterer at de ikke vil være sammen eller snakke sammen! Har kutter noen med veldog gode grunner selv! 

Når noen trigger deg altfor mye etter en traumatisk j.. oppvekst, med vilje og rett og slett er helt idiot så får de klare seg selv,  blir for tung last til slutt. Du prøver å prøver..og de stikker deg i ryggen, gang på gang.. Og min mor lurte oss sammen og prøvde å spille på samvittigheten min i tilegg.. Det ødela til slutt forholdet vårt og!

Anonymkode: ee7f0...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 1.57):

Ikke til forkleinelse mot deg og du har min største kondolanse, men dette er jo en veldig spesiell situasjon da som alle skjønner at selvfølgelig kutter man kontakten da. Dette dreier seg vel mer om "småting" som kunne vært løst med dialog, samarbeidsvilje, medfølelse og litt engasjement. Selvfølgelig skal ingen tåle av noen at man håner noen som har begravd sine barn, men å fryse ut noen å ikke gidde å komme eller snakke med et menneske på 5 år pga småligheter er bare "sykt". I ditt tilfelle er det "sykt" på en helt annen skala.

Anonymkode: 34975...29b

Det begynner ofte med nettopp småligheter, frekkheter og stikk. Til slutt gjør det samme søskenet noe som overgår det «vanlige» og sånn bygger det mur mellom søsken. Hjelper ikke å fikse noe da når muren er bygd. Man må gi og ta, være takknemlig for familien man har så unngår man problemer. Hun eldste hos oss var bare smålig og til slutt så ble hun bare bitter, sjalu og fikk ut det ektefølte hatet. Det ødela alt og ble farvel for min del. 

Anonymkode: c9286...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor er det så viktig å ha kontakt at man skal utstå alt mulig negativt, og gjerne utslette seg selv i relasjonen? Så hvorfor gidder du? Hva får du igjen for det?

Anonymkode: e9d0d...192

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig å ha kontakt at man skal utstå alt mulig negativt, og gjerne utslette seg selv i relasjonen? Så hvorfor gidder du? Hva får du igjen for det?

Anonymkode: e9d0d...192

Jeg tenker de fleste vil ha en god relasjon med familien. Det er et bånd i familier som er noe helt spesielt. 
kommunikasjon er jo det det ofte skorter på. 
Noen familier er ikke vant til å snakke sammen om følelser og hvordan man har det, og der sitter ofte folk på hver sin tue å føler, og prøver å lese hva andre tenker og føler. Noen familier er ikke oppvokst med å snakke sammen på den måten. 
Jeg og min søster kan snakke om alt, og vi tåler hverandre og det er skapt et til for det. 
Jeg kan f eks si at: nå har du snakket mye om dine ting, og jeg vil gjerne lytte.. men jeg har også ting jeg vil snakke om, dette uten sureminer. 
Vi vet at den andre sier fra hvis det er noe, som igjen skaper trygghet. 
Min andre søsken som er problemet her har jeg aldri kunnet snakke med om følelser eller tanker. Kun om praktiske ting. Så jeg kjenner jo ikke hen på et dypere plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 20.24):

Det er greit, så lenge dere kan oppføre dere normalt sammen i besøk f eks.

Litt manerer må man jo ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...