Gå til innhold

Gå ned i stilling færre feriedager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig lederen din bare har misforstått noe? Ut fra det som skrives her tolker jeg det som at du vil få 20 hele feriedager, og når feriepengene blir utbetalt blir du trukket 20 fulle dager, men siden du har kortere dager tilsvarer det 25 med den lengden du har?

Anonymkode: dc360...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 19.41):

Jeg har alltid jobbet 100% og det er 25 feriedager. At 80% blir 20 feriedager høres jo logisk ut sånn sett. Uavhengig av hvordan man jobber de 80% …

Anonymkode: c3bb3...d33

Dette stemmer ikke

Anonymkode: 3bedd...23b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet 40% stilling, fordelt på 3 dager i uka. Hadde 25 feriedager å bruke hvert år, det samme som de med 100% stilling.

Jeg tok 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, og det utgjorde 15 dager. Så selv om jeg egentlig skulle være på jobb kun 9 av de 15 dagene, så teller de jo som feriedager likevel.

Om kun mine faste arbeidsdager skulle telle som feriedager, så ville jo jeg kunne «plukket» dager og fordelt min ferie ut over mange, mange uker. Det hadde jo blitt veldig feil!

Anonymkode: e2489...2d1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ferien er ikke betalt. Du får utbetalt feriepenger som er 12,5 % av lønna året før.

Anonymkode: 04573...89f

Ferien er betalt jo, den er lønnet. Hva mener du feriepenger er? Hvis du vil ha mer ferie, må du ta den ubetalt. 

Anonymkode: eead8...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Ferien er betalt jo, den er lønnet. Hva mener du feriepenger er? Hvis du vil ha mer ferie, må du ta den ubetalt. 

Nei, Det du får utbetalt i ferien  er feriepenger og ikke lønn. Det er 12,5 % av lønna di fra i fjor som er oppspart og blir betalt ut i år når du har ferie.  Hadde du ikke inntekt i fjor så fikk du ikke utbetalt noe i ferien i år.

Jobber du i år, men ikke neste år, vil du få utbetalt feriepenger neste år selv om du ikke har noen jobb å ta ferie i fra.  

Jobba du 20 % i fjor får du feriepenger av det i år selv om du i år har 100% stilling. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, Det du får utbetalt i ferien  er feriepenger og ikke lønn. Det er 12,5 % av lønna di fra i fjor som er oppspart og blir betalt ut i år når du har ferie.  Hadde du ikke inntekt i fjor så fikk du ikke utbetalt noe i ferien i år.

Jobber du i år, men ikke neste år, vil du få utbetalt feriepenger neste år selv om du ikke har noen jobb å ta ferie i fra.  

Jobba du 20 % i fjor får du feriepenger av det i år selv om du i år har 100% stilling. 

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om du ikke tror meg så kildehenviser jeg etter god skikk :) https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Så må du gjerne argumentere for din påstand tilbake, med kilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 21.35):

Nei, det er du som ikke skjønte hva jeg mente. Jeg sier jo overhodet ikke at man i en 20% stilling kan ha ferie i 25 uker. Jeg sier at arbeidsgiveren ikke kan gjøre tilsvarende andre veien; å forkorte eller komprimere ferieperioden ved å telle arbeidsdager istedet for hele uker.
Hvis en person pleier å jobbe fire dager i uka og ha fri en dag, så vil ferien forløpe seg på samme måte; ferie i fire dager og fri den siste dagen. Ferien/friperioden blir verken kortere eller lengre basert på stillingsprosent. Det er feriepengene som påvirkes av stillingsprosenten.
Altså at arbeidsgiver ikke kan si at TS har krav på kortere ferieuker fordi vedkommende har redusert stilling. En ferieuke er en ferieuke, på samme måte som at en arbeidsuke er en arbeidsuke. I en 80%-stilling får man jo like lang ferie (antall uker med fridager) som ansatte i 100%, men man får dårligere betalt i ferien fordi man kun får feriepenger som dekker 4 dager pr uke.

Anonymkode: c510d...ecf

Eh, ja. Du har rett angående utbetalingen. Men som sagt, du har ferie alle fem dager - også den dagen du har fri. Om man ikke hadde regnet fridagen som ferie hadde man jo endt med å få 20 feriedager på fem uker, ikke 25 dager slik du har krav på ifølge loven.

Man trekkes fem dager for en uke. Jobber du turnus og har ferie en arbeidsuke du jobber seks dager, trekkes du fem dager - slik du trekkes fem dager også om du jobber turnus og jobber en fire dagers uke den uka du har fri. 

Men ferie utbetalingen er selvsagt i henhold til stillingsprosent.

Det viktigste her er vi jo uansett enige om, man har rett på 25 dager ferie uavhengig av stillingsprosent.

Endret av SynneD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt fortalt:

Du har rett til 5 HELE uker ferie uansett 20%-80% eller 100%, f.eks 1 uke = 5 dager "betalt" om du har 100% stilling og 1 uke ferie = 1dag "betalt" på 20% stilling. 

Lønnen blir regnet ut på gjennomsnitt så om du tar ferie de ukene du har 30t og jobber de ukene du har 37,5 så skal det gjennomsnittberegnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/20/2023 at 2:46 PM, AnonymBruker said:

Og om du ikke tror meg så kildehenviser jeg etter god skikk :) https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Så må du gjerne argumentere for din påstand tilbake, med kilder.

Vi snakker om helt samme ting bare at du flisespikkeri på ordbruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi snakker om helt samme ting bare at du flisespikkeri på ordbruken. 

Nei, her tar du nok feil. Viktig å skille på lønn og feriepenger.

Anonymkode: 3eea5...766

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos mine, der man blant annet jobbet i ulike stillingsprosenter og i turnus med ulik lengde på vakter, gir det mening å regne ut antall timer ferie. Dette for at folk ikke skal spekulere i å ta ferie kun i uker der de jobber mest mulig og har lengst mulig vakter. 

Alle har krav på 25 feriedager, det vil si fem hele uker ferie. Problemet begynner å oppstå når folk ikke tar hele uker ferie, da må ferien regnes ut. 

Når det er sagt, TS har selvfølgelig 25 feriedager. Spesielt hvis hun jobber et visst antall timer fem dager i uka. Da skiller ikke 80% seg fra 100% i det hele tatt når det gjelder ferie. 

Anonymkode: 43af4...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...