AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #41 Skrevet 19. desember 2023 Be mannen komme på banen! Seriøst!! Jeg er syk men tar meg sammen (ja mange sykdommer,operasjoner og ting som gjør meg ufør) . Alle klarer litt... Du kan ikke stå alene med alt!! Søk hjelp hos barnevernet! Anonymkode: 54f68...349 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #42 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Han kan få hjemmehjelp som dekker hans del av husarbeidet. Normalt ca. 50% av husarbeidet. Men undersøk først hvilke priser kommunen har på hjemmehjelp, det kan være innmari dyrt. Ofte er det billigere å betale direkte til et rengjøringsfirma, og da kan jo de også ta hele husarbeidet. Anonymkode: ddc59...4d9 Det er lettere om du er mann å få dette. Har den syke en kone, forventes det at hun klarer det, men om den syke er en kvinne, invilges dette raskt. Når min mann ble alvorlig syk, og jeg er kronisk syk fra før. Ba jeg om dette. Fikk ikke igjennom søknad på meg. Men når søknaden sto at det var pga han og at kona var kronisk syk, så fikk vi det. Men det ble en diskusjon på det først. De mente at siden jeg var kvinne, kunne jeg gjøre det selv. Anonymkode: a4ff6...801 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #43 Skrevet 19. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Be mannen komme på banen! Seriøst!! Jeg er syk men tar meg sammen (ja mange sykdommer,operasjoner og ting som gjør meg ufør) . Alle klarer litt... Du kan ikke stå alene med alt!! Søk hjelp hos barnevernet! Anonymkode: 54f68...349 Alle klarer ikke litt, eller nok, nei. Ts var klar over hvor syk mannen var når de fikk barn. Hun skriver han bidrar med det han kan. Å være kronisk syk og be andre kronisk syke «ta seg sammen» - kanskje du ikke er syk nok? Anonymkode: 3f4b3...751 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #44 Skrevet 19. desember 2023 Senk standarden. Det må ikke være rent og ryddig hele tiden. Det er helt greit at det flyter til tider. Anonymkode: 5e6fa...3e1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #45 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Be mannen komme på banen! Seriøst!! Jeg er syk men tar meg sammen (ja mange sykdommer,operasjoner og ting som gjør meg ufør) . Alle klarer litt... Du kan ikke stå alene med alt!! Søk hjelp hos barnevernet! Anonymkode: 54f68...349 Som kronisk syk, synes jeg det er rart at du tror alle andre som er syke «bare kan ta seg sammen»… Alle kan ikke det. Har man type sykdom som utmattelsessyndrom kan man ikke «bare ta seg sammen»…. (Nå vet ikke jeg situasjonen til TS sin mann) Klart det er lettere å ta seg sammen etter en operasjon hvor man bare kan svelge smertestillende tabletter… Har man ME eller liknende, er man gjerne helt ferdig og sengeliggende i 2 dager etter kun å ha vært på do. Anonymkode: 887f7...9f9 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #46 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Som kronisk syk, synes jeg det er rart at du tror alle andre som er syke «bare kan ta seg sammen»… Alle kan ikke det. Har man type sykdom som utmattelsessyndrom kan man ikke «bare ta seg sammen»…. (Nå vet ikke jeg situasjonen til TS sin mann) Klart det er lettere å ta seg sammen etter en operasjon hvor man bare kan svelge smertestillende tabletter… Har man ME eller liknende, er man gjerne helt ferdig og sengeliggende i 2 dager etter kun å ha vært på do. Anonymkode: 887f7...9f9 En del menn er "mye mer syk" enn oss kvinner. En kompis av meg koser seg med fotball(spiller fotball, ser fotball, gamer til langt på natt og sover halve dagen). Lar damen ta seg av barn,hus og hjem. Har ett dårlig kvinnesyn. Og bryr seg kun om seg selv. Alltid synd på han. Men han klarer å feste, spille fotball og masse annet når han vil, uansett form! Men å smøre en skive til barna det er tungt det.. No skal jeg ikke dra alle over samme kam, men seriøst, NOE klarer alle... Om det så bare er litt! Har full forståelse for sengeliggende syke som trenger intravenøst og bæres og bades. Men ellers så kan de fleste gjøre bare en liten ting i løpet av en dag! Burde ALDRI fått barn om ikke! Anonymkode: 54f68...349 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #47 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Som kronisk syk, synes jeg det er rart at du tror alle andre som er syke «bare kan ta seg sammen»… Alle kan ikke det. Har man type sykdom som utmattelsessyndrom kan man ikke «bare ta seg sammen»…. (Nå vet ikke jeg situasjonen til TS sin mann) Klart det er lettere å ta seg sammen etter en operasjon hvor man bare kan svelge smertestillende tabletter… Har man ME eller liknende, er man gjerne helt ferdig og sengeliggende i 2 dager etter kun å ha vært på do. Anonymkode: 887f7...9f9 Har MS, PTSD, trigeminusnevralgi, benskjør,prolaps i rygg med isjasstråling og smerter, ødelagt bekken, nakkesmerter, IBS, Kroniske sykdommer, sover få timer hver natt, smerter, mange operasjoner av div ting, ME.. Klarer jeg noe, så klarer andre litt! Nei ikke alle, men hvordan klarte han å lage barn da? Krever å bevege seg litt i sengen feks? Prøver ikke å være spydig men jeg vet litt om psykisk og fysisk sykdom! Anonymkode: 54f68...349 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #48 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Drømmen om to små…. jeg trodde jeg ville fikse det bedre. Jeg trodde jeg ville klare det. Vi har to barn. 3.5 åring og 6 mnd. Far er kronisk syk og hjelper til med det lille han kan men det er minimalt. (Utbroderer ikke mer om han). Jeg var fullstendig klar over at jeg ble så og si «alenemor» men jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg det her. Jeg er så sliten, beyond sliten. Jeg sover i snitt 3-5 timer i døgnet. Har ingen i familien som kan avlaste. Henting og levering i bhg. Husarbeid. Matlaging. Legging. Jeg gjør absolutt alt og nå klarer jeg ikke mer men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er jo ikke noe å gjøre. Hva er deres beste tips for å ja… klare hverdagen? Jeg har ikke hatt en eneste kveld for meg selv der jeg kunne gjort ting JEG har lyst til siden minste ble født. Når de legger seg på kvelden må jeg sette på stoppeklokke på en time og rydde unna alt jeg klarer før jeg bare må legge meg sånn at jeg får noen få sammenhengende timer søvn. Føler meg ikke egentlig ikke deprimert , men noe er galt i kroppen for jeg blir ikke uthvilt okke som. Jeg går konstant i beredskap for både syk mann og barna. Hjernen kjennes ut som grøt og jeg har blitt kjempedistré. Føler meg egentlig bare helt utslitt og jeg gjør ting på dagtid som jeg vet jeg blir enda mer sliten av men allikevel gjør jeg det. (Som feks i dag… 6 timer på kjøpesenter for julegavehandel…) Jeg bare vet ikke hvor jeg skal begynne for å fikse opp i ting. Noen råd? Anonymkode: 19db9...d32 Husarbeid og matlaging. Matlaging. Det er upopulært men innfør et glassmiddag en dag i uke der begge barns får et glass og du og noe lignende. Og det er greit med fiskepinner fra frysedisken og slikt i en periode. Rydding. Fiks en god tørketrommel. Og rydd mindre.. det får flyte litt med leker hos deg i 2-3 år til det roer seg ned... Anonymkode: 5b57b...d90
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #49 Skrevet 19. desember 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har MS, PTSD, trigeminusnevralgi, benskjør,prolaps i rygg med isjasstråling og smerter, ødelagt bekken, nakkesmerter, IBS, Kroniske sykdommer, sover få timer hver natt, smerter, mange operasjoner av div ting, ME.. Klarer jeg noe, så klarer andre litt! Nei ikke alle, men hvordan klarte han å lage barn da? Krever å bevege seg litt i sengen feks? Prøver ikke å være spydig men jeg vet litt om psykisk og fysisk sykdom! Anonymkode: 54f68...349 Du fremstår som spydig, og nedlatende, for du vet kun noe om DIN psykiske og fysiske sykdom. Anonymkode: 3f4b3...751
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #50 Skrevet 19. desember 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: En del menn er "mye mer syk" enn oss kvinner. En kompis av meg koser seg med fotball(spiller fotball, ser fotball, gamer til langt på natt og sover halve dagen). Lar damen ta seg av barn,hus og hjem. Har ett dårlig kvinnesyn. Og bryr seg kun om seg selv. Alltid synd på han. Men han klarer å feste, spille fotball og masse annet når han vil, uansett form! Men å smøre en skive til barna det er tungt det.. No skal jeg ikke dra alle over samme kam, men seriøst, NOE klarer alle... Om det så bare er litt! Har full forståelse for sengeliggende syke som trenger intravenøst og bæres og bades. Men ellers så kan de fleste gjøre bare en liten ting i løpet av en dag! Burde ALDRI fått barn om ikke! Anonymkode: 54f68...349 Bruk heller den energien din på å bidra det du kan hjemme, enn å irritere deg og dømme andre. Anonymkode: 3f4b3...751
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #51 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har bare én alene og synes det er overveldende, men det å ikke ha middag hver dag har hjulpet her. Serverer i stedet brødskiver og masse oppskjært frukt og grønt, litt babybel-ost, osv. Har robotstøvsuger som støvsuger leiligheten mens barnet bader, og går aldri tomhendt - altså rydder jeg alltid når jeg beveger meg rundt i leiligheten. Har heller mange klær så jeg bare trenger å vaske klær en gang i uka. Jeg gjør også alt husarbeid mens ungen er våken, og rydder før han legger seg. Har større kasser for leker, så det bare er å slenge alt oppi om det er rot. Og barnet må hjelpe til. Anonymkode: 956d4...c51
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #52 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du fremstår som spydig, og nedlatende, for du vet kun noe om DIN psykiske og fysiske sykdom. Anonymkode: 3f4b3...751 Nei, har FULL forståelse for andres sykdom! Som jeg skrev lengre oppe! MEN å smøre en skive eller andre småting å avlaste en stakkars utslitt mor med nårndu er far til barna må være greit? Anonymkode: 54f68...349 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #53 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruk heller den energien din på å bidra det du kan hjemme, enn å irritere deg og dømme andre. Anonymkode: 3f4b3...751 Dømmer ikke andre. Men så dumt at folk velger å få flere barn (mannen ønsket barn selv med sykdom før barn). Burde da stilt opp. Min venninne er utslitt! Det er ikke greit! Han lovet å være der. Anonymkode: 54f68...349
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #54 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dømmer ikke andre. Men så dumt at folk velger å få flere barn (mannen ønsket barn selv med sykdom før barn). Burde da stilt opp. Min venninne er utslitt! Det er ikke greit! Han lovet å være der. Anonymkode: 54f68...349 Har du krefter til å spille fotball 4 ganger i uken flere timer og feste annenhver helg burde du kanskje brukt litt av kapasiteten til å være med barna han så sårt ønsket? Anonymkode: 54f68...349
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #55 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Be mannen komme på banen! Seriøst!! Jeg er syk men tar meg sammen (ja mange sykdommer,operasjoner og ting som gjør meg ufør) . Alle klarer litt... Du kan ikke stå alene med alt!! Søk hjelp hos barnevernet! Anonymkode: 54f68...349 Herregud. Nei, alle klarer ikke litt. Du aner ikke hva mannen sliter med. Ts, jeg er selv veldig syk. Vi har ikke barn (fordi jeg er for syk), men her er mine råd: Mathandel: sjekk om meny leverer. Her leverer de, men ikke oda. Bruk tilbud, så trenger ikke prisen bli grusom. Du kan også kjøpe tunge ting via dem, og kjøpe grønt og brød fra lokalbutikken. Jeg er den som organiserer maten. Bestiller, og lager handlelisten til de gangene mannen min skal ut. Jeg lager ukesliste for middag, og vi planlegger å lage mat 2-3 fager, resten har vi enten fjordland eller mat fra frysen. De dagene mannen min lager mat dobler vi porsjonene og fryser dem. Da har du spart deg for middagslaging halve uka. Du trenger ikke noe fancy, bare næringsrikt. Sørger for å ha basics i huset så vi alltid kan lage noe uten å gå opp butikken. Igjen, kjøpes på tilbud. Alt av gaver og nødvendigheter kjøpes på nett. Bedre å sitte 30 min med laptopen og hente på posten enn å traske rundt med barn på kjøpesenter. Så ville jeg tatt kontakt med kommunen og søkt bpa. Det kan bli et lite helvete å ordne skal jeg være ærlig (hvis kommunen er vanskeliig som mange er), men når det fungerer er det fantastisk. De er hans armer og bein, og skal gjøre alt han ville ha gjort. Husarbeid, matlaging, hente barn. Så dette må du sjekke. Men vær klar over at du kanskje må ta ansvaret for ordningen om mannen din er for sliten kognitivt. Ellers må du godta at ting flyter. Bruk tid på å gi vekk ting dere ikke bruker, for å få et ryddigere hus. Det har vi gjort og er helt essensielt. Kunne skrevet mye mer, men disse tingene kan gjøre en stor forskjell. Anonymkode: a13ea...d43
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #56 Skrevet 19. desember 2023 Vaskehjelp og robotstøvsuger vil lette livet. Dersom mannen din ikke kan bidra fysisk, burde han greie feks å bestille klær og utstyr til barna på nett. Nettbestilling eller klikk og hent. Det samme kan gjøres med dagligvarer. Han bør også ha kontroll på regninger, abonnement osv. Og hva som skal tas med til skole/barnehage dagen etter ++ Jeg tipper han mest sannsynlig vil kunne gjøre 90% av det tredje skiftet så du slipper dette i tillegg. Anonymkode: b2714...6f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå