Gå til innhold

Jeg drukner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor i alle dager 6 timer på kjøpesenter? Det er jo tortur! Du må prioritere! Gaver? Kun noe enkelt til barna. Søvn prioriteres FØR alt annet! Ikke rydd på kvelden, legg deg!

Anonymkode: 56318...cc7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan trodde du det skulle bli, da? Det er tungt å ha 2 små barn. Og klart det er tyngre når man har en partner som ikke kan bidra.

Begynn å handle matvarer på Oda. Invester i vaskehjelp og barnepass. 

Hva synes mannen din om denne situasjonen, da? Han må jo ha det helt forferdelig med seg selv, så lite som han kan bidra. 

Anonymkode: 40339...7a7

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekk om det er en Homestart-gruppe der dere bor. (Homestartnorge.no). Å få hjelp av en frivillig til å se etter barna og gjøre andre hverdagsaktiviteter kan hjelpe deg gjennom denne krevende perioden. 

Anonymkode: 33a78...2b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor bor du? Kanskje noen kan hjelpe deg ❤️

Skrevet

Tusen takk for alle svar! 
Vi har dessverre ikke Oda her eller råd til noe vaskehjelp eller hjelp generelt som kan kjøpes, men tar til meg de andre tipsene! 💗

ts

Anonymkode: 19db9...d32

Skrevet

Jeg ville virkelig forsøkt å se om det er mulig å få unna huslige plikter mens barna er våkne, så du faktisk kan ha en time for deg selv etter at de har lagt seg. Nå vet jeg hvordan det er med babyer som ikke sover i vogn og som generelt er urolige. Min løsning ble å bruke bæresjal/bæresele. Fra 6 mnd kan man også ha dem på ryggen (bare sjekk om en evt sele kam brukes på den måten). På den måten kunne jeg støvsuge og rydde en del mens babyen var på ryggen min, og jeg hadde begge armer fri. Hvis du ikke er kjent med dette, vil jeg si at sele på ryggen ikke krever så veldig mye øving før det sitter. Og mange barn som er skeptiske til innovervendt sele på magen, trives mye bedre på ryggen.

Og som de andre sier, prøv å ordne mest mulig digitalt, både gaver og mat, om mulig. Jeg tenkte også på om du kan klare å ta deg en blund på dagtid sammen med babyen? Jeg gjorde det når jeg trengte det, og syns det hjalp mye. Ammet da babyen i søvn i vår seng, og sov gjerne en times tid sammen med babyen. Ammingen hjalp hvertfall meg veldig mtp å klare å sovne midt på dagen (vet ikke om du ammer, da).

Man kan bli så utkjørt av søvnmangel og slitenhet at man ikke helt klarer å se løsninger. Så jeg håper noen av rådene i denne tråden er til nytte, selv om kanskje ikke alt passer for dere. Føler hvertfall veldig med deg - høres utrolig slitsomt ut! (Antakelig er dere på det mest slitsomme tidspunktet nå og kanskje litt framover før det blir bedre.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Frivilligsentralen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har dessverre ikke Oda her

Undersøk om den lokale kjøpmannen kjører ut varer. De kjører ofte ut varer for eldre og syke, og hvis du har litt flaks så skal de til en som bor like nær deg så kan dere dele på utkjøringsutgiften. 

Anonymkode: ddc59...4d9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det blir bedre!!! Det er mye styr når de blir eldre også, men da får du sovet mer. Jegbhar ikke lest hva alle har skrevet, så beklager hvis det er gjentakende, men her er tips fra en 4-barns mor:

1 - gjør mindre husarbeid. La ting flyte.  

2 - lag mindre mat. Brød, gulrot og fiskekaker er en super middag. 

3 - om mulig, skaff deg en reservebestemor eller -far, en person som er glad i barn som kan lese bok e l mens du rydder. 

Anonymkode: 2e926...918

Skrevet

Hva er mulighetene for BPA noen timer i uka med tanke å din mann. Det ville hjulpet dine omsorgsoppgaver

Anonymkode: 0d97d...091

• Nyttig 1
Skrevet

Hvordan organiserer du hverdagen? Det høres kanskje teit ut, men har du prøvd å se hvor du «taper tid» på rydding, fiksing og ordning i hverdagen? Hva du kan gjøre annerledes? Det er lett å gå i samme sporene og bare gjøre det man gjør. Et eksempel her er at jeg kjøpte noen store puffer som har oppbevaring og som er fine møbler, hvor vi stapper alle leker inn for kvelden. Ingen rot. Ingen styr. Ingen leker som skaper rot i hodet mitt. Det hjalp meg med å måtte rydde leker. 15-20 minutter spart.

Anonymkode: 3f4b3...751

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at mannen må på banen. Kan han hjelpe med noe? Smøre matpakker? Bade barna? Rydde kjøkkenet? Jeg er alene med barn mens mannen er på jobb i to uker. Da er det null alenetid, så jeg skjønner godt hvordan du har det. Man sparer mye tid hvis den ene kan rydde kjøkkenet mens den andre bader eller legger barna, f.eks. Er man alene må man ta fatt på rydding og vasking etter at barna er lagt. Dere må sette dere ned og finne ut hva mannen kan bidra med for å avlaste deg. Klesvask, husvask, handling, hva som helst. 

Anonymkode: 10cb0...d9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at mannen må på banen. Kan han hjelpe med noe? Smøre matpakker? Bade barna? Rydde kjøkkenet? Jeg er alene med barn mens mannen er på jobb i to uker. Da er det null alenetid, så jeg skjønner godt hvordan du har det. Man sparer mye tid hvis den ene kan rydde kjøkkenet mens den andre bader eller legger barna, f.eks. Er man alene må man ta fatt på rydding og vasking etter at barna er lagt. Dere må sette dere ned og finne ut hva mannen kan bidra med for å avlaste deg. Klesvask, husvask, handling, hva som helst. 

Du leste første del av innlegget eller?

Anonymkode: bf23c...603

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du leste første del av innlegget eller?

Anonymkode: bf23c...603

Kan han ikke smøre en matpakke en gang? (Jeg bare spør). Hvis TS går på veggen har barna ingen som kan ta vare på de. Hva skjer da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jo ikke det aktuelt her. 

Anonymkode: 3f4b3...751

• Nyttig 1
Skrevet

De har nok sikkert ikke råd til vaskehjelp og barnevakt hvis far er ufør og liten inntakt og hun i permisjon.. 

Anonymkode: b1deb...ae7

Skrevet

Homestart - sjekk det!

Anonymkode: b6eb7...cd5

• Nyttig 1
Skrevet

Du skriver at du ikke har råd til de løsningene som er foreslått. Antar at det er fordi din mann har redusert inntekt som følge av sykdom? 

Da kan det være at barnevernet eller kommunen kan bidra. Du kan feks få dekket hele barnehageregningen og stønad til barnepass eller avlastningshjem. Det er i alles interesse at du holder hodet over vann i denne perioden, og dermed fornuftig at skattepenger brukes for at du skal fungere for din mann og deres barn. Ta kontakt med barnevernet/kommunen og hør om de kan bidra med noe.

Du har kanskje netflix, spotify og lignende? Avslutt abonnement og bruk pengene til feks vaskehjelp.

Anonymkode: db47f...46b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for alle svar! 
Vi har dessverre ikke Oda her eller råd til noe vaskehjelp eller hjelp generelt som kan kjøpes, men tar til meg de andre tipsene! 💗

ts

Anonymkode: 19db9...d32

Som en annen bruker foreslår, kan du sjekke med dagligvarebutikken der du bor om de er villig til å levere hjem til deg en periode, alternativt at du kan sende dem handleliste slik at de gjør ferdig handelen for deg og du bare betaler og henter? Bor selv på et mindre tettsted uten tjenester som Oda o.l., men begge dagligvareforretningene her på stedet tilbyr utkjøring og/eller handletjeneste enten gratis eller svært rimelig, bl.a. for syke og eldre.Har du evt. en venninne eller andre du stoler på som kan hjelpe deg med dette i noen uker framover? 

Anonymkode: 7b8d0...197

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

- Søk om avlastning via BV eller kommunen. Har selv fått innvilget 1 helg i måneden, og det hjelper mye. 
- Sjekk hva mannen din har rett på av hjelp (f.eks. hjemmehjelp, BPA, e.l.?)
- Lag enkle og raske middager. Ingen dør om de får fjordland, frossenpizza, toro eller lignende. Vi har for eksempel spist mye omelett, fiskekake sandwich, karbonadesmørbrød, tomatsuppe og lignende. Trenger ikke være mer enn at du kjøper frossen fiskegrateng og ferdigskjært råkostsalat og sous vide poteter. 
-  Bestill det som kan bestilles i stedet for å bruke tid på å gå rundt i butikker. Vaskemidler, tørrvarer og lignende anbefaler jeg å bestille hos havaristen.no. Kan bestille derfra uavhengig av hvor du bor, pluss at det er rimeligere.  

Anonymkode: de95e...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...