Gå til innhold

Jeg drukner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Drømmen om to små…. jeg trodde jeg ville fikse det bedre. Jeg trodde jeg ville klare det. 

Vi har to barn. 3.5 åring og 6 mnd. Far er kronisk syk og hjelper til med det lille han kan men det er minimalt. (Utbroderer ikke mer om han). Jeg var fullstendig klar over at jeg ble så og si «alenemor» men jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg det her.

Jeg er så sliten, beyond sliten. Jeg sover i snitt 3-5 timer i døgnet. Har ingen i familien som kan avlaste. Henting og levering i bhg. Husarbeid. Matlaging. Legging. Jeg gjør absolutt alt og nå klarer jeg ikke mer men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er jo ikke noe å gjøre. 

Hva er deres beste tips for å ja… klare hverdagen? 
Jeg har ikke hatt en eneste kveld for meg selv der jeg kunne gjort ting JEG har lyst til siden minste ble født. Når de legger seg på kvelden må jeg sette på stoppeklokke på en time og rydde unna alt jeg klarer før jeg bare må legge meg sånn at jeg får noen få sammenhengende timer søvn. 

Føler meg ikke egentlig ikke deprimert , men noe er galt i kroppen for jeg blir ikke uthvilt okke som. Jeg går konstant i beredskap for både syk mann og barna. Hjernen kjennes ut som grøt og jeg har blitt kjempedistré. Føler meg egentlig bare helt utslitt og jeg gjør ting på dagtid som jeg vet jeg blir enda mer sliten av men allikevel gjør jeg det. (Som feks i dag… 6 timer på kjøpesenter for julegavehandel…) 

Jeg bare vet ikke hvor jeg skal begynne for å fikse opp i ting. Noen råd? 

Anonymkode: 19db9...d32

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal for barnevakt! Hør om noen ungdommer i nabolaget kan være trillepike. Har du foreldre som kan komme på besøk en helg?

Anonymkode: e91df...edc

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Betal for barnevakt! Hør om noen ungdommer i nabolaget kan være trillepike. Har du foreldre som kan komme på besøk en helg?

Anonymkode: e91df...edc

Baby hater vogn så det «tørr» jeg ikke  🫠

Jeg har ingen foreldre og svigers er alkoholikere så det er uaktuelt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby hater vogn så det «tørr» jeg ikke  🫠

Jeg har ingen foreldre og svigers er alkoholikere så det er uaktuelt 

Hva med noen (ungdommer?) som kan komme og leke med ungene på ettermiddagen? Så har du litt avlastning og kan få gjort litt husarbeid imens. Så når kvelden kommer kan du slappe av litt istedet?

Anonymkode: 143ad...446

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har to barn. 3.5 åring og 6 mnd. Far er kronisk syk og hjelper til med det lille han kan men det er minimalt. (Utbroderer ikke mer om han). Jeg var fullstendig klar over at jeg ble så og si «alenemor» men jeg hadde ikke i min villeste fantasi sett for meg det her.

hvordan hadde du forestilt deg at det skulle bli da?

Med mindre han har blitt kronisk syk og ute av stand til å løfte en finger etter at barna kom til verden

Anonymkode: 096cf...fac

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjøp tjenester som Oda og vaskehjelp. Planlegg og kjøp ting på nett så du slipper kjøpesenter

Anonymkode: c13f3...607

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hvordan hadde du forestilt deg at det skulle bli da?

Med mindre han har blitt kronisk syk og ute av stand til å løfte en finger etter at barna kom til verden

Anonymkode: 096cf...fac

Det er ikke alltid realiteten stemmer overens med hvordan man så for seg at det skulle bli. Slike svar hjelper i alle fall ikke ts!

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Akkurat nå klarer du kanskje ikke å se dette for deg, med det er helt sant; Det blir bedre! 

Nr 1 - Betal for vaskehjelp. 

Nr 2 - finn noen ungdommer som kan passe innimellom så du får avlastning. 

Nr 3 - snakk med legen om baby sover for lite sammenhengende, det finnes hjelpemidler man kan prøve.

Nr 4 - vær stolt at det du faktisk får til i en slik situasjon. Og husk at denne fasen også får over.

Anonymkode: db47f...46b

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp tjenester som Oda og vaskehjelp. Planlegg og kjøp ting på nett så du slipper kjøpesenter

Anonymkode: c13f3...607

Gode forslag! Og kanskje er dette noe far i huset er i stand til å organisere og ta ansvar for selv om han er mye dårlig?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Søk om avlastning gjennom barnevernet. 

Du har krav på hjelp. Dine barn er så små og trenger en mer uthvilt mamma,og når mannen din er syk og du ikke har nettverk så står du jo helt alene. 🙏

Anonymkode: fa2b3...240

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Man kan bli stresset av stress....

Her er det jeg som er syk. Men har en mann som tror han er flinkere enn han er. Barnas rot er visst mitt rot. 

Og før han måtte ta alt. Så hadde jev ikke mye å gå på. På et tidspunkt så ble også han alvorlig syk. Og lå i 6mnd på sykehus. Formen var virkelig ikke på topp.

Så løsningen var rutiner og barna måtte være med. 

Tømme oppvasken om morgenen,  slik at alt ble lagt rett i maskinen. De var med å dekket på og tok av bordet. Jeg hadde også fjernet 75% av lekene deres. Så kun det de brukte og ikke bare rotet vsr igjen. Resten satte jeg i sekker i boden i tilfelle de savnet noe. Og lot det stå ett år, og kvittet meg med det. 

Gulvet vaskes en gang i uken. Ellers soper jeg litt her og der. Evnt drar over et område om det blir litt ille. Klær legger jeg også sammen en gang i uken. Fungerer bedre for meg pga det å løpe fra rom til rom daglig tar mer på enn jeg skulle tro. 

Mat i stekeovn. Der man max trenger å forsteke evnt kjøtt. Raskepanne som vi kaller det, hive oppi hva du vil, kjøtt, kylling,  fisk osv grønnsaker , poteter  og ha på litt krydder eller potetmos på toppen. Kan også ha i saus eller saus rester.  Da gjør maten seg ferdig selv på ca 30 minutter. Wok panne med hoisin saus og ris er fort og lett å lage.  Så raske men sunne måltider  til hverdags og evnt noe med lengre tid på helg. 

Er det helt energi krise er drt lov med en ferdigpizza av og til også.

Få oversikt på hva som ikke fungerer for deg. Og finn løsninger på hvordan du kan endre det.

Feks å stå å bette pledd tar tid. Iallefall her som det brukes pledd av alle. Og ingen legger det på plass. Kjøpte en gigantisk stor kurv,  så nå slenger jeg de bare oppi der. 

Har kurv på det meste egentlig.  

Det er også lov å sette seg ned å se på en film eller noe med barna. Det setter de pris på.  Og barn teenger ofte litt ro de også, om de har travle dager. Mine er voksne nå. Og må si de er gode på både ansvar og jobb, men også virkelig slappe av å ta det med ro når de har litt fritid også. Så det har de god balanse på. 

Du må se etter løsninger og muligheter. Jeg gikk fra å stryke sengetøy, til å ikke gjøre det lengre. Og henter du deg inn på noen slike oppgaver her og der,  så vips ble ikke hverdagen like stressende.

Ettee middag, så tenker jeg mannen din kan se etter barna litt, også lan du sove en time eller to

Anonymkode: a4ff6...801

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hold ut. Om noen måneder sover de bedre og du vil føle deg som et nytt menneske. Tenk at dette er unntakstilstand. Det blir bedre når yngste begynner i barnehage. Da får du i alle fall litt tid utenfor hjemme med andre impulser. Er ikke far i stand til å gjøre noe hjemme? Lage mat eller vaske klær? 

• Liker 2
Skrevet

Gjør et fullstendig minimum av det som er nødvendig i huset. Si nei til ALT av forespørsler utenfra. (Hjelpe folk, bake kake til venninne sitt bryllup, dugnad, foreldremøter).

La huset være litt ‘på hodet’ i noen mnd mens du får ditt eget hode over vannet igjen. Vask bad og kjøkken regelmessig, men tillat deg å la leker og tøy ligge steder du normalt sett ville fjernet de. Lag middag i store porsjoner og frys ned, spar deg for å stå timesvis på kjøkkenet. Kjøp grandis uten dårlig samvittighet. 

Og det aller viktigste: Husk at dette et midlertidig. Det går over når minste sover bedre. Når største får et år til på baken så skjønner hen langt mer og hele husholdingen får et roligere tempo. Ikke gi opp, for dette blir bedre. 
Jeg lover❤️

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjør huset mindre. Brukes egentlig barnerommene eller rotes de bare på? Steng dørene - bruk bare til soving. Ta noen leker ut på stua og ha et system for kjapp rydding på kvelden (dytt togbanen under sofaen eller ha en kurv som bare alt kippes oppi). Har dere to bad? Bruk bare ett. Da har du litt mindre å rydde/vaske. Ta en halvtime-time hver kveld etter at barna er lagt til å rydde huset klart for neste dag. Resten av dagen gjør du ikke husarbeid. Da skal du bare være med babyen din og hvile når den sover.

Lag dobbelt opp med middag - neste dag bare varmer du maten. Dere tåler å spise det samme to dager på rad en stund.

Litt seint for julegaver nå, men alt som skal handles hjem (f.eks klær og utstyr til barna) bestiller du på nett og får levert hjem. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Har kommunen noe hjelp til tilbyr? Søk avlastning gjennom barnevernet. Finn noen som kan være barnevakt. Vaskehjelp. Få middag levert hjem på døra.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo ikke noe å gjøre. 

Selvsagt er det mye å gjøre for å løse situasjonen. Når du føler at du drukner, tyder det på at du ikke har rutiner og struktur i hverdagen. Jeg bruker maks en halv time på rydding og husarbeid hver dag.

- Lær 3,5-åringen å rydde lekene etter seg selv. Ungen får ikke ta i bruk nye leker, før de andre er ryddet unna

- Husarbeid skal tas med en gang. Det tar maks 5 min og skylle av og sette på en oppvaskmaskin

- Lag større middagsmengder som du kan fryse ned og ta opp 

- Bruk Oda eller andre hjemleveringstjenester

-Støvsuging eller vasking kan gjøres en gang i uka, f.eks på fredag eller søndag

Anonymkode: c8c14...b09

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Far er kronisk syk og hjelper til med det lille han kan men det er minimalt.

Han kan få hjemmehjelp som dekker hans del av husarbeidet. Normalt ca. 50% av husarbeidet. Men undersøk først hvilke priser kommunen har på hjemmehjelp, det kan være innmari dyrt. Ofte er det billigere å betale direkte til et rengjøringsfirma, og da kan jo de også ta hele husarbeidet.

Anonymkode: ddc59...4d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Internett er din venn. Bestill alle gaver fremover. Og kutt ut gaver til voksne! 

Anonymkode: ac167...f35

Skrevet

Om mannen din har nedsatt funksjonsevne så kan han få dekket den delen av husarbeidet han normalt skulle tatt via hjemmehjelptjenesten. Dere må søke.

Ellers om dere kan; kjøp tjenester. Kjøp barnevakt, kjøp matlevering, kjøp mer vaskehjelp. Drit i julegaver. Send en masse-sms der du informerer om at pga. du må prioritere familien din så kommer du ikke til å gi julegaver i år. Enkelt og greit. Heeelt innafor.

Har du ikke en nær venninne du kan ringe? Hadde bestevenninna mi ringt og vært så desperat hadde jeg kommet på flekken!

Anonymkode: 4592b...d78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde samme problem en periode, bare at minste var en veldig urolig baby som gråt mye. Jeg var på felgen. 
Vi endte opp med å leie inn en tenåringsjente som kom innom annenhver dag for å leke med barna hjemme. Da kunne jeg få gjordt unna ting, samtidig som jeg rakk å slappe av litt på kvelden fordi jeg slapp å gjøre husarbeidet på kvelden. Det er nesten undervurdert hvor mye hjelp det er at noen bare er på stua og leker med barna. Noen som kan bære litt rundt på og tulle med minstemann. Barna elsket når vi fikk besøk.

Kanskje prøve å se om det er noe for dere?

Anonymkode: cf553...8b8

• Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...