Gå til innhold

Date en vegetarianer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Du er faktisk ikke alene om det. Mennesker som ikke har samme kultur for og tradisjon for å spise mye ost og drikke melk som vi nordmenn har, vil merke det lukter "melk" av folk som oss nordmenn. Japanere for eksempel, sier at skandinavere ofte lukter melk. Og de mener det ikke positivt 😆 for det er visst en litt ubehagelig lukt.

Ja dette er veldig sant. Jeg har vært veganer i snart 10 år og merker ofte at mennesker som drikker mye melk og spiser ost lukter litt rart. Litt «gammel/sur» melk. Ikke en grusom lukt, men heller ikke delikat. Litt som hodebunn kan lukte, ikke like vondt som svette men ikke noe jeg synes lukter godt heller. 

Anonymkode: 1e0ef...b64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig null problem

Anonymkode: 202bf...14e

Skrevet

Ville ikke nødvendigvis si at det var et problem. 

Jeg spiser nesten bare plantebasert. Kjæresten lager seg litt kjøtt i tillegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for denne herlige demonstrasjonen av psykisk manipulering som man ser alt for mye av i parforhold, særlig fra narcisister og psykopater. De kommer med små passiv-aggressive drypp hele tiden, som isolert sett kan fremstå harmløse, og når du bemerker det begynner de å gaslighte deg og mene at det er deg det er noe galt med som reagerer på det. "tåler du ikke en fleip" og all annen drit de kommer med for å snu det rundt til å være det det er noe galt med når det faktisk de de som er ufine. 

Man kaller ikke slaktede dyr for "kadaver". Om noen mener det er teknisk sett riktig, så er det allikevel et negativt uttrykk som primært brukes om lik som ligger og slenger/ råtner. 

Man trenger ikke kalle maten for noe annet enn det er. Det er kjøttmat eller vegetarmat. Eller man kan kalle retten ved sitt riktige navn. All annen form name-calling av andres mat er drittslenging og ikke noe annet. 

Anonymkode: 712cc...313

Slakta dyr er teknisk sett kadavre, og det har ingenting med psykopati å gjøre, men har å gjøre med språklig bevissthet. Vi skal ikke skjule og kamuflere det vi gjør ved å pynte på det med ord. Det er tåkelegging.

Anonymkode: 6db53...81c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei

jeg har akkurat møtt drømmemannen på Tinder, og i dag kom det frem at han er vegetarianer. jeg er helt enig i at vi burde spise mindre kjøtt ol., men jeg er glad i en biff til middag også. Jeg har ikke noe problem med at han er vegetarianer, men er bare litt nysgjerrig på om dere i lignende situasjoner opplever noen utfordringer i forholdet ved at en spiser kjøtt og en er vegetarianer. Blir det en issue når dere skal ut å spise eller lage romantisk middag hjemme? 

Anonymkode: b9801...064

Forbered deg på å bli veggis da.. Det er i hvert fall min erfaring med par der den ene er vegetarianer at den andre parten må jenke seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ok. Jeg synes bare det var en bitteliten ting å henge seg opp i. Jeg er også kvinne, og hadde aldri prøvd å presse vegetarmaten min på noen, men jeg hadde ikke orka å ha en kjæreste der vi ikke kunne diskutere hverandres livsvalg.

Og da diskuterer man nøytralt, uten navnekalling.

Anonymkode: 4f379...57b

Skrevet

Og da diskuterer man nøytralt, uten navnekalling.

Et slakta dyr = et kadaver. Bare dere som vil spise dem som er avhengig av å omskrive det valget.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slakta dyr er teknisk sett kadavre, og det har ingenting med psykopati å gjøre, men har å gjøre med språklig bevissthet. Vi skal ikke skjule og kamuflere det vi gjør ved å pynte på det med ord. Det er tåkelegging.

https://snl.no/kadaver

Nå vet jeg ikke om du spiser rett fra det døde dyret (liket), men de fleste av oss gjør ikke det. Det er ikke å pynte noe når man sier man spiser KJØTT. KJØTT er dekkende for det man spiser. Selvfølgelig forstår alle at vi ikke spiser levende dyr. Vi spiser dyr som har blitt slaktet og tilberedt. Det er ikke tåkelegging å si at man spiser kjøtt, fisk, egg og så videre. 

Skrevet

Et slakta dyr = et kadaver. Bare dere som vil spise dem som er avhengig av å omskrive det valget.

Typisk veganerargumentasjon. Jeg spiser ikke lik rett etter at det har blitt slaktet. Jeg spiser KJØTT som har blitt skåret fra dyret og tilberedt. Det kan hende at alle du kjenner, gnager direkte på rå lik, men det gjør altså ikke jeg. Jeg vet svært godt hvor maten kommer fra, siden foreldrene mine er bønder. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det poenget har jeg allerede adressert. Du viser ikke språklig bevissthet når du ikke klarer å omtale ting ved sine riktige navn og begreper. Enten det eller så beviser du at du er emosjonelt toxic som med vilje velger negativt ladde ord om ting som du personlig er negativ til men som andre liker. 

Du kan kjegle så mye du gidder. Du forsterker bare det jeg sa innledningsvis. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det poenget har jeg allerede adressert. Du viser ikke språklig bevissthet når du ikke klarer å omtale ting ved sine riktige navn og begreper. Enten det eller så beviser du at du er emosjonelt toxic som med vilje velger negativt ladde ord om ting som du personlig er negativ til men som andre liker. 

Du kan kjegle så mye du gidder. Du forsterker bare det jeg sa innledningsvis. 

Apropos språklig bevissthet: Det heter "kjekle". "Kjegle" er noe helt annet.

• Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg spiser kjøtt, i tillegg til en haug av grønnsaker, men anser meg som kjøttspisende. Det er ikke ordet kadaver jeg ville reagert på i seg selv, det er jo helt sant at jeg driver og parterer et lik når jeg deler opp kyllingen i filet og lår liksom. Hverken ekkelt eller problematisk å kalle det kadaver sånn sett. Men i og med at det ikke er et ord man generelt beskriver kjøttprodukter med så vil det at noen kaller maten kadavermat rett og slett oppfattes som en en veldig negativ og passiv aggressiv ting å si. Jeg spiser ikke sukker og minimalt med ultraprossesert mat, men ville jo aldri kalt de produktene for drittmat eller matliknende produkter til noen som baserte kostholdet sitt på det. Selvom jeg mener det er objektivt helt korrekte betegnelser er det allikevel ekstremt dømmende utsagn. Og det er den bakenliggende holdningen, og mangelen på respekt, man reagerer på. 

Anonymkode: e6722...e50

• Liker 1
Skrevet

Min vegetarianersønn er gift med ei som ikke liker grønnsaker (!). De er lykkelige på tiende året. Kun mannen som lager mat🙂

Det kan fort gå godt.

Anonymkode: 30325...428

Skrevet
Million skrev (På 19.12.2023 den 14.36):

Du er faktisk ikke alene om det. Mennesker som ikke har samme kultur for og tradisjon for å spise mye ost og drikke melk som vi nordmenn har, vil merke det lukter "melk" av folk som oss nordmenn. Japanere for eksempel, sier at skandinavere ofte lukter melk. Og de mener det ikke positivt 😆 for det er visst en litt ubehagelig lukt.

Ja!!.. Det lukter ostefett.. Eller noe sånt! 😅

Det er veldig merkelig, for jeg var vegetarianer i flere år, klarte ikke å gå over til å bli veganer pågrunn av ost å melk. 

Men, nå er det, de produktene jeg fikser minst. 

Det er litt fasinerende synes jeg😅

Anonymkode: a70ad...76c

Skrevet

Jeg er vegetarianer (i distriktet) og jeg hater det. Møter aldri folk her som er vegetarianere og den ene gangen jeg gjorde det var de gift.

Dro til og med på mdg-møte for å prøve å møte noen. Jeg driter i miljøet og partipolitikk, jeg trenger bare en kjæreste som ikke fortærer kjøttet til levende vesener med et smil på fjeset som om det er helt normalt. 

Jeg ble vegetarianer som barn, før jeg kan huske, og om jeg kunne velge hadde jeg valgt å spise kjøtt, det hadde vært så mye enklere. Hater når folk finner ut av det. De ser på deg annerledes. Hater å ha samtalen. Igjen. Og igjen. å spise middag med andre mennesker har blitt en påkjenning. Det er noe hellig med måltidet, det å bryte brød sammen, det skaper en slags tillit, og jeg har aldri vært i stand til å delta fullverdig. Det er også noe der med høflighet, det å spise hva noen har forberedt. Folk blir sure og lei seg og sinte. Jeg har fått ting kastet på meg på tvers av middagsbord som følger.

I det minste er det alltid lett å velge hva jeg skal bestille på resteurant, vanligvis ikke så mange alternativer. 

men jeg klarer ikke spise kjøtt, det smaker ikke en gang som mat for meg. Smaker gummi. 

Dere som i det hele tatt får til å spise kjøtt og fisk bør se på dere som velsignede. 

Anonymkode: b3ed9...7a0

Skrevet

Styr unna folk med slike holdninger er mitt råd. Religiøse, konspirasjonsteoretikere, vegetarianere og andre folk med snåle greier er det best å holde seg unna. Hva er det de tror at de er? Så mye smartere enn alle mennesker gjennom tidene? Nei, takk til slike folk. 

Anonymkode: eee6a...c28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 14.52):

Apropos språklig bevissthet: Det heter "kjekle". "Kjegle" er noe helt annet.

🤣🤣 Alltid morsomt når "norsklæreren" blir satt på plass 🤣🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Styr unna folk med slike holdninger er mitt råd. Religiøse, konspirasjonsteoretikere, vegetarianere og andre folk med snåle greier er det best å holde seg unna. Hva er det de tror at de er? Så mye smartere enn alle mennesker gjennom tidene? Nei, takk til slike folk. 

Jeg er også veldig redd for ideer som ikke er i samspill med mitt verdensbilde. 

Anonymkode: b3ed9...7a0

Skrevet

Nei og atter nei til slikt tull.

Anonymkode: d9661...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.12.2023 den 14.29):

Jeg kaller ikke veganerens mat gressfôr, og da vil jeg heller ikke at veganeren kaller min mat kadavermat. I et forhold skal man ha respekt for hverandre og hverandre synspunkter. Jeg er heller ikke gutt, jeg er dame. Ingen lager problemer heller. Men når en veganer bruker nedsettende navn på normal norsk kosthold, så er det et tegn på at man ikke er kompatibel med vedkommende.

For det første, veganere spiser ikke gress. Skal jeg innta gress, ønsker jeg fortrinnsvis å røyke det. 

Og for det andre, alt kjøtt er kadaver. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, så er kjøtt døde dyr. 

Hilsen en som spiser døde dyr. 

Anonymkode: 1ce3e...bb8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...