Gå til innhold

Folk som er sjenerte og lavmælte bør ikke jobbe i kundeservice/ butikk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag skulle jeg se på gravstein fordi min far har gått bort.

Jeg dro til den nærmeste steinindustributikken og ble møtt av en ung dame på kanskje rundt 20 år, som virket sjenert og snakket lavt.

Jeg har aldri før kjøpt gravstein men har lest meg litt opp på det, men forventet hjelp fra de som jobber innen faget.

Denne damen sa hele tiden at hun var ny og at hun 'ikke visste", "var usikker" eller "trodde det" når jeg stilte spørsmål om stein, skrift, symboler og hva som er inkludert i prisen, hvordan den monteres på kirkegården osv.

Detta er helt obligatoriske spørsmål å spørre om når man skal legge igjen 25 til 40 000 for en gravstein, og da bør man få riktige svar.

Jeg tenker at det er normalt å spørre kollegaen sin når man ikke vet nok om det man selger, men denne jenta bare satt der og så på meg og gjorde ikke noe, så til slutt måtte jeg be henne ta kontakt med kollegaen sin og få henne til å komme inn for at jeg skulle få svar på det jeg lurte på.

Jeg synes det var litt ubehagelig å be om å få snakke med kollegaen mtp den uvitende unge ekspeditøren som ikke var noe særlig serviceminded, men det er ikke snakk om å kjøpe en sykkel på finn til 400,- men et monument som skal stå i hundre år som minne over en person som har gått bort.

 Jeg forstår ikke hvorfor lavmælte og sjenerte personer tar seg jobb i et serviceyrke der man må være på ballen og yte service og klare å møte pårørende og etterlatte som skal  kjøpe gravstøtte?

 

 

Anonymkode: 074c4...686

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele premisset i innlegget ditt er pussig. Hadde det vært noe bedre om hun var breial og høyrøstet da hun sa at hun 'ikke visste", "var usikker" eller "trodde det" når du stilte spørsmål?

Anonymkode: 732ae...2c6

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. Hun var tydeligvis en ung jente med lite erfaring. Har ingenting med å være lavmælt og sjenert å gjøre. 

Anonymkode: a330b...89d

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen synspunkter?

Anonymkode: 074c4...686

Første uka på jobb. Plassert av NAV. Stakkars jente.

Anonymkode: 33c1a...6b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun burde ha fått tak i en kollega med en gang. Ser disse unge som jobber rundt omkring i butikker ol. aldri møter blikket ditt men helst løper unna for å slippe spørsmål om hjelp, de vil heller stå å flørte med kollegaen sin og slippe og bli avbrutt. Finnes ikke mange service innstillte mer, ikke av de unge.

Anonymkode: cb4bc...130

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er nok at utadvendte og sjarmerende folk som elsker service neppe drømmer om å jobbe med salg av gravsteiner. De vil mye heller jobbe på hotell eller vanlig butikk hvor de møter glade kunder som er lette å glede. 

Å få riktig pris på gravstein er dessverre litt komplisert, siden det finnes ørti modeller som forandrer seg fra år til år og med/uten ørti tillegg. Mange får heller begravelsesbyrået til å manøvrere dialogen enn å bale med det selv.

Anonymkode: 12298...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag skulle jeg se på gravstein fordi min far har gått bort.

Jeg dro til den nærmeste steinindustributikken og ble møtt av en ung dame på kanskje rundt 20 år, som virket sjenert og snakket lavt.

Jeg har aldri før kjøpt gravstein men har lest meg litt opp på det, men forventet hjelp fra de som jobber innen faget.

Denne damen sa hele tiden at hun var ny og at hun 'ikke visste", "var usikker" eller "trodde det" når jeg stilte spørsmål om stein, skrift, symboler og hva som er inkludert i prisen, hvordan den monteres på kirkegården osv.

Detta er helt obligatoriske spørsmål å spørre om når man skal legge igjen 25 til 40 000 for en gravstein, og da bør man få riktige svar.

Jeg tenker at det er normalt å spørre kollegaen sin når man ikke vet nok om det man selger, men denne jenta bare satt der og så på meg og gjorde ikke noe, så til slutt måtte jeg be henne ta kontakt med kollegaen sin og få henne til å komme inn for at jeg skulle få svar på det jeg lurte på.

Jeg synes det var litt ubehagelig å be om å få snakke med kollegaen mtp den uvitende unge ekspeditøren som ikke var noe særlig serviceminded, men det er ikke snakk om å kjøpe en sykkel på finn til 400,- men et monument som skal stå i hundre år som minne over en person som har gått bort.

 Jeg forstår ikke hvorfor lavmælte og sjenerte personer tar seg jobb i et serviceyrke der man må være på ballen og yte service og klare å møte pårørende og etterlatte som skal  kjøpe gravstøtte?

 

 

Anonymkode: 074c4...686

Uten å kommentere innlegget ditt for mye vil jeg du skal tenke på en ting. Alle har vi vært nye i jobben en gang, men når det er sagt: Her burde en kollega vært sammen med henne i dialogen som fant sted. På den måten ville du følt deg komfortabel og hun likeså. Man kan stille spørsmål om hun får den oppfølgingen hun trenger for å bli trygg og flink med oppgavene som forventes i denne sammenheng. Håper du kom i mål og fikk svar på dine spørsmål. Kondolerer med din far♥️

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen synspunkter?

Anonymkode: 074c4...686

Jo. Gi nyansatte litt slækk.

Anonymkode: f9096...273

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bør "angripes" her er butikkeier som sender henne ut til kunder uten opplæring. Dette er jo en annen type butikk enn Nille eller Normal.  De som ansetter ferske folk må regne med en opplæringsperiode. Er man helt fersk i arbeidslivet er det mye som skal læres. "Spør hvis det er noe du lurer på"-opplæring har jeg lite til overs for. Nei, det er ikke den unge damen som har søkt seg til feil jobb- det er de som eier virksomheten som ikke skjønner hvor viktig det er med opplæring. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her var jo ikke at hun var sjenert eller lavmælt, men at hun ikke kunne svare på spørsmålene dine.

Hun burde hatt en kollega sammen med seg som kunne hjulpet henne mens hun er ny. Spesielt i en sånn type jobb der man ikke bare skal selge produkter og gi god service, men også være en trygg støtte for mennesker i sorg. Hadde hun vært mer erfaren og hatt mer kunnskap om produktene, hadde du neppe reagert på væremåten hennes ellers. I denne bransjen skal man jo være litt lavmælt og bakpå for å vise respekt og gi kundene ro.

Anonymkode: f0a8a...380

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen synspunkter?

Anonymkode: 074c4...686

Hva får du ut av å diskutere dette? Håper du oppførte deg som folk mot denne jenta som tross alt bare er 20 år og sikkert ikke fått opplæring i alt.

Jeg kunne i alle fall ikke jobbet med kundebehandling. Vil tro man møter mye rart der ute.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Herregud.. Hun var tydeligvis en ung jente med lite erfaring. Har ingenting med å være lavmælt og sjenert å gjøre. 

Anonymkode: a330b...89d

Jeg glemte å få med i hovedinnlegget at hun var veldig stille og snakket så lavt at jeg omtrent ikke hørte hva hun sa

Ts

Anonymkode: 074c4...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (24 minutter siden):

De som bør "angripes" her er butikkeier som sender henne ut til kunder uten opplæring. Dette er jo en annen type butikk enn Nille eller Normal.  De som ansetter ferske folk må regne med en opplæringsperiode. Er man helt fersk i arbeidslivet er det mye som skal læres. "Spør hvis det er noe du lurer på"-opplæring har jeg lite til overs for. Nei, det er ikke den unge damen som har søkt seg til feil jobb- det er de som eier virksomheten som ikke skjønner hvor viktig det er med opplæring. 

Jeg glemte å få meg i hovedinnlegget at hun var veldig stille og snakket så lavt at jeg nesten ikke hørte henne

Ts

Anonymkode: 074c4...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg glemte å få meg i hovedinnlegget at hun var veldig stille og snakket så lavt at jeg nesten ikke hørte henne

Ts

Anonymkode: 074c4...686

Likevel er det den/de som driver stedet som har et ansvar for hvem de sender ut til kundene. Er man usikker, kan man fort begynne å mumle og svare svevende. Noen begynner å snakke høyt og si det samme om igjen når de er usikre.  Selvsagt skulle hun henvendt seg til en kollega når hun fikk spørsmål hun ikke kunne svare på. Like selvsagt skulle eier av butikken sørget for god opplæring. Det er i stedets egen interesse. Dessverre er det ikke uvanlig at ungdom uten både erfaring og folkeskikk blir sendt rett ut til kundene. Jeg tror ikke denne jenta manglet folkeskikk, altså. Som voksne må vi oppføre oss. Når man får mange "vet ikke" svar er det da helt ok å spørre om det er noen hun kan spørre. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen synspunkter?

Anonymkode: 074c4...686

Man må jo på et eller annet tidspunkt lære alt her i livet, ts. Så også denne nyansatte. At hun ikke får tilstrekkelig opplæring er ikke «pinlig» verken for deg eller henne - men det er et tegn på at firmaet er udugelig. Gå et annet sted. Det er nemlig ikke vanskelig å tenke seg at et sted som behandler sine ansatte dårlig gjør det samme med sine kunder, er det?

En gravsten skal forresten ikke stå i «flere hundre» år. De aller fleste graver fjernes etter 20-60 år. Da er det ikke lengre noen som betaler festeavgiften, og markøren fjernes pg stedet forberedes for neste kiste.

Anonymkode: 2ea4f...536

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man må jo på et eller annet tidspunkt lære alt her i livet, ts. Så også denne nyansatte. At hun ikke får tilstrekkelig opplæring er ikke «pinlig» verken for deg eller henne - men det er et tegn på at firmaet er udugelig. Gå et annet sted. Det er nemlig ikke vanskelig å tenke seg at et sted som behandler sine ansatte dårlig gjør det samme med sine kunder, er det?

En gravsten skal forresten ikke stå i «flere hundre» år. De aller fleste graver fjernes etter 20-60 år. Da er det ikke lengre noen som betaler festeavgiften, og markøren fjernes pg stedet forberedes for neste kiste.

Anonymkode: 2ea4f...536

Jeg har ikke skrevet at steinen skal stå i flere hundre år, det er dine ord. Jeg skrev opp i mot hundre år, og det er opp til meg og min familie hvor lenge min fars gravstøtte står, ingen andre.

Ts

Anonymkode: 074c4...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen synspunkter?

Anonymkode: 074c4...686

Forventer du å få svar der folk slenger dritt om den unge jenta? Du har aldri før vært helt ny i en jobb?

Anonymkode: 3c6f5...0ec

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hi og innleggene dine så tenker jeg at du nok ikke er i rett sinnstilstand for å dra på "shopping". Kanskje like greit og la begravelsesbyrået gjøre jobben med steinen?

Anonymkode: 0ab10...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...