Gå til innhold

Desemberbarn og skolestart

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har også et romjulsbarn som i henhold til termindato ikke skulle vært født før påfølgende år. Det mest problematiske syns jeg faktisk har vært alle kommentarene om at jeg skulle ha "knepet igjen" (🙄🙄🙄), og "stakkars som blir yngst i klassen". 

Det går fint med barnet. Klart jeg innimellom tenker på hvordan det kanskje kunne vært om jeg hadde "knepet igjen" (🙄🙄🙄), men da for det meste i konteksten hvem ville vært vennene da? Hvordan ville den andre klassen vært? Hadde foreldregruppa kanskje vært bedre? 🤪 Jeg tror egentlig barnet ut fra personligheten ville vært noenlunde den samme i klassen, selv om noe mer selvsikker pga det ekstra året. 

Anonymkode: ea449...d8c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tre gutter som er født i slutten av november.  Hvert sitt år da.

Ingen av de har hatt noen problemer på skolen. De har lært seg det de skal på "normal " tid. Klart seg fint sosialt. 

Anonymkode: 8b42d...e3e

Skrevet

De som virkelig strever på skolen har vel ofte en spesifikk grunn, som PU eller andre diagnoser. Og ditt utdanningsnivå og sosioøkonomiske status er nok langt mer avgjørende for hvordan det går med ungen enn fødselsmåned. 

Anonymkode: 88b82...b83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen må nødvendigvis være både eldst og yngst i klassen. Min gutt er født den siste dagen i året og de første skoleårene var han litt umoden det kan jeg godt si. Rundt 4/5 klasse løsnet det.

Han gikk ut av ungdomskolen med et snitt rundt 4,2, det er jo ikke verst. Egentlig ønsker jeg litt at vi hadde ventet et år med skolestart, men samtidig var trinnet under ham beryktet så jeg vet sannelig ikke.

Min gutt har alltid vært en sosial vinner så der var det aldri vanskeligheter.

Anonymkode: 7a810...7d1

De fleste gutter, uavhengig av født sent/tidlig på året, er en del umoden det første året. Det er jo heller ikke rart, med tanke på at de er 5/6år! 1.klasse skulle jo være mer barnehage enn skole, det skulle være mer lek enn undervisning. Men nå er det ren skole, og for mange barn er dette for tidlig, uavhengig av når de er født på året, gutt eller jente. 

Anonymkode: 05636...c99

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå skal det veldig mye til å få utsatt skolestart, da. Få som får det innvilget og da er det gjerne tungtveiende grunner. 

Anonymkode: a5d72...929

Det spørs helt hvor i landet du bor 

Anonymkode: ae969...cec

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De fleste gutter, uavhengig av født sent/tidlig på året, er en del umoden det første året. Det er jo heller ikke rart, med tanke på at de er 5/6år! 1.klasse skulle jo være mer barnehage enn skole, det skulle være mer lek enn undervisning. Men nå er det ren skole, og for mange barn er dette for tidlig, uavhengig av når de er født på året, gutt eller jente. 

Ja det har du rett i. Gutten min ville leke de første årene. Og han hadde en kompis som var født i januar samme år. De pleide å feire bursdagen sammen første helgen etter nyttår, min sønn ble f.eks 9 år og kameraten ble 10. Men like umodne var de😂

Anonymkode: 7a810...7d1

Skrevet

Dette ville jeg ikke bekymret meg for. Det går bra med de aller fleste barn i Norge, husk det. At man på gruppenivå ser flere barn født i desember som har problemer på skolen er ikke det samme som at dette gjelder de fleste eller en gang særlig mange. Selv har jeg en gutt født i desember. Han går i 10. nå så vi har da vært gjennom en del skoleår med ham og han har alltid ligget langt framme faglig sett og kommer til å gå ut av ungdomsskolen til sommeren med et veldig bra vitnemål. Modenhet og det sosiale har heller aldri vært noe problem. Han har aldri hatt konsentrasjonsvansker eller problemer med å finne venner og har tvert i mot en veldig flott vennegjeng hvor de fleste har fulgt hverandre siden starten av barneskolen. Jeg kjenner ellers mange andre desemberbarn og det går veldig bra for alle sammen faktisk. Synes som en AB over her at det verste med desemberbarn er synsingen og de merkelige og uvitende kommentarene fra utenforstående. Dette kommer til å gå veldig bra uansett når barnet ditt blir født, og lykke til med fødsel! :) 

Skrevet

sønnen til en venninne er født 31.desember, skoleflink og supersmart, går på lektorutdanniing innen realfag og er ferdig til sommeren. Alltid vært langt fremme, så ingen problem med han. Kommer mye an på barnet ellers også. 

Anonymkode: fdd09...b65

• Liker 1
Skrevet

Hadde termin 31 desember. Ble født i oktober. Aldri følt at hun ikke hang med i klassen. Sine utfordringer hadde hun. Men det trur jeg hun har hatt lell. Ikke glad i skole. Med en gang hun begynte på vgs så ble det en helt ny hverdag. Når hun fikk bruke sin kreativitet. Og gjorde det bra. Flott jente som har kommet langt i livet den dag i dag. 

Anonymkode: 57594...827

Skrevet

Leser at noen skriver at det er vanskelig å få utsatt skolestart. Det stemmer ikke, i hvert fall ikke i Oslo. Foreldrenes ønske har mye å si. Et prematurt barn født i desember vil garantert få utsatt skolestart. Med nyere forskning på 6-åringer (=5 år) og skolestart vil ingen sakkyndig fraråde utsatt skolestart. Tipper at det uansett ser annerledes ut om 6 år når ditt barn skal begynne på skolen, tipper mer vanlig med utsatt skolestart for de yngste barna. Hadde det vært mitt barn hadde jeg uten tvil søkt utsatt skolestart. 

Anonymkode: 67ed8...4c9

Skrevet

Et prematurt barn født i desember vil sannsynligvis få utsatt skolestart ja, men det har generelt blitt vanskeligere å få dette. Det er fordi hensikten med utsatt skolestart skal være at det å vente ett år skal gjøre at barnet havner omtrent på linje med sine medelever så de som har utfordringer eller sykdommer som gjør at de alltid vil henge etter vil ikke ha noe utbytte av utsatt skolestart. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Mange er jo og født november, altså noen dager/uker yngre, hvor skal man sette strek for hva fødselsdato avgjør diverse i forhold til oppførsel/modenhet? Om en gutt et først 27.oktober eller 15.desember, har det virkelig så stor betydning i forhold til skolemodenhet? Jeg tviler på det. Barnet vil ha mange jevnaldrende i klassen, født både oktober-november-desember, så tenker det er likt for mange. Samt det å være eldst i klassen, har også sine utfordringer, som alt annet i livet; man får gjør det beste av sin egen situasjon.

Er selv født sent november, vært sterk faglig hele skolegangen og aldri hatt noe problem knyttet til å være født sent på året.

I Danmark kan man velge utsatt etter august. Antall elever som ble diagnostisert med ADHD ble redusert. Det vil alltid være noen født sent på året som klarer seg bra, og motsatt. Men få ville valgt fremskutt skolestart for et barn født i januar, som er når TS faktisk har termin. 

Skrevet
2 minutter siden, Arkana said:

Et prematurt barn født i desember vil sannsynligvis få utsatt skolestart ja, men det har generelt blitt vanskeligere å få dette. Det er fordi hensikten med utsatt skolestart skal være at det å vente ett år skal gjøre at barnet havner omtrent på linje med sine medelever så de som har utfordringer eller sykdommer som gjør at de alltid vil henge etter vil ikke ha noe utbytte av utsatt skolestart. 

Med fare for å gjenta meg selv, det er ikke vanskelig å få utsatt skolestart. Langt flere burde vurdere det. Så mange skolestartere er umodne og får en veldig negativ start på skoleløpet. Jeg har aldri møtt noen som angrer på utsatt, men ofte foreldre angrer på at de ikke søkte utsatt. Det er helt uproblematisk å utsette skolestart for et prematurt barn født i desember. Et samlet BUP og PPT vil støtte utsatt skolestart.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leser at noen skriver at det er vanskelig å få utsatt skolestart. Det stemmer ikke, i hvert fall ikke i Oslo. Foreldrenes ønske har mye å si. Et prematurt barn født i desember vil garantert få utsatt skolestart. Med nyere forskning på 6-åringer (=5 år) og skolestart vil ingen sakkyndig fraråde utsatt skolestart. Tipper at det uansett ser annerledes ut om 6 år når ditt barn skal begynne på skolen, tipper mer vanlig med utsatt skolestart for de yngste barna. Hadde det vært mitt barn hadde jeg uten tvil søkt utsatt skolestart. 

Her vi bor er det nesten ikke mulig å få utsatt, 

Anonymkode: c828f...386

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (8 minutter siden):

Kjenner premature som ikke har fått utsatt

Anonymkode: c828f...386

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer på småtrinnet og har hatt flere november/desember-barn i klasserommet opp igjennom som har vært veldig umodne. Og noen som har vært klare for skolen 😊 

Du blir jo kjent med barnet ditt, kanskje går det helt fint. Men er barnet umodent hadde jeg uten tvil søkt om senere skolestart. Noen trenger mer tid og et år ekstra i barnehage - de blir store tidsnok uansett.

Anonymkode: 9b643...216

Skrevet

Det går fint med de aller fleste. Jeg har flere desemberbarn i klassen i år og de klarer seg veldig fint. Du får jente i tillegg og de er ofte litt lenger fremme, i alle fall de første skoleårene. Dette kommer til å gå helt fint. 

Anonymkode: ca11b...751

Skrevet

Datteren min som er født i desember går i 1. klasse nå og det går kjempebra. Ligger ikke noe bak i det hele tatt.

Anonymkode: e89b9...ef4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er lærer på småtrinnet og har hatt flere november/desember-barn i klasserommet opp igjennom som har vært veldig umodne. Og noen som har vært klare for skolen 😊 

Du blir jo kjent med barnet ditt, kanskje går det helt fint. Men er barnet umodent hadde jeg uten tvil søkt om senere skolestart. Noen trenger mer tid og et år ekstra i barnehage - de blir store tidsnok uansett.

Anonymkode: 9b643...216

Det er jo ekstremt sjeldent at det blir innvilget og det er mange ulemper med å ikke gå sammen med eget årskull. 

Anonymkode: e89b9...ef4

• Liker 1
Skrevet

For dere som heier på utsatt skolestart, så tenk over hvilke følger det vil få i fremtiden. Feks ungdomsårene. 
Skolen er pliktig å legge tilrette for alle barn, ikke bare de jentene som er født tidlig på året og som likte å perle i barnehagen. 

Anonymkode: de897...991

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...