AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #41 Del Skrevet 18. desember 2023 Tok manuell i 2011. Veldig glad for det, hatt svært mye bruk for det helt opptil nå, både i jobb og privat sammenheng. Seneste jeg kjørte manuell var i sommer. Anonymkode: 39ee3...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #42 Del Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mulig kravene har blitt noe forandret, men ikke giringen vel? Man girer vel på samme måte som før? og jeg kjører i Oslo fortsatt og har ikke merket at det har blitt vanskeligere å gire 🤷♀️ Anonymkode: 87992...f14 Neida men mange av de nye og sikre bilene er uansett automat nå. Og med en ting mindre å tenke på (giring) så får man fortere lappen. Koster ganske mange titalltusen med lappen allerede. Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som mulig. Skjønner at folk for 15 år + siden kjørte opp med manuell. Da hadde det vært helt blåst å kjøre opp med automat Anonymkode: e8f45...2a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #43 Del Skrevet 19. desember 2023 ajarRun skrev (17 timer siden): Men hvis du har begrenset budsjett er det ofte en god ide å kjøre opp på automat. Stor fare for at det kan gå opp i spinningen når man skal kjøpe, og eie, billig bruktbil. Som jo er det naturlige alternativet om man er så fattig at man ikke har råd til å ta lappen på manuelt. Anonymkode: ebb52...a23 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 19. desember 2023 #44 Del Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Stor fare for at det kan gå opp i spinningen når man skal kjøpe, og eie, billig bruktbil. Som jo er det naturlige alternativet om man er så fattig at man ikke har råd til å ta lappen på manuelt. Anonymkode: ebb52...a23 Eller så kjøper man seg en billig Leaf til 40-50.000,- fordi det er for dyrt å kjøpe bensin/diesel hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #45 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell vel. Var vel ikke noe valg den gangen jeg tok førerkortet. Hørte i hvert fall ikke om noe valg. Anonymkode: 2e5eb...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. desember 2023 #46 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell. For meg var det et åpenbart valg, og også noe jeg ble rådet til av familie, siden jeg da kunne kjøre begge typer biler. Skummelt å bare begrense meg til automat. Dette var mot slutten av 90-tallet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #47 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg har manuell, var ikke noe alternativ den gangen, mannen tar lappen nå på automat nå. Anonymkode: 6d19c...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #48 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell. Men har ikke girs selv på 10 år og det skulle ikke forundre meg om jeg har gira for siste gang i mitt liv. Så behovet imdag er vel minimalt Anonymkode: eb233...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 20. desember 2023 #49 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell selvsagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 20. desember 2023 #50 Del Skrevet 20. desember 2023 Da jeg tok førerkort i 1988, var de tingen som tok automat, bortsett fra en og annen funksjonshemmet som ikke kunne bruke clutch. Siden har jeg tatt diverse førerkort på det meste fra vogntog og buss til gravemaskin og hjullaster og kjørt mye rart, både gammelt og nytt, og det er fortsatt nyttig å kunne håndtere kjøretøy med manuelt gir. Fortsatt er de billigste leiebilene i utlandet som regel manuelle, og veldig mange varebiler og større biler er fortsatt manuelle. Andelen biler med manuelt gir minker fort her i landet nå, men for de som bare har råd til å kjøre eldre og billige biler, er det fortsatt en stor overvekt av biler med manuelt gir, og slik vil det nok være i en del år framover. Nå har jeg barn som har tatt, og snart skal ta førerkort. De to som har tatt førerkort, har valgt å ta med manuelt gir, og det vil vi også anbefale sistemann å gjøre når han skal i gang med opplæringa neste år. Men det er ikke lenger alle trafikkskoler som tilbyr opplæring på manuelt gir. Ikke alle skolene har bil med manuelt gir, lenger. Dette blir nok en stadig større utfordring og det kan snart bli vanskelig å finne en skole som tilbyr opplæring på manuell girkasse. Jeg tror at vi om noen få år vil få en endring i førerkortreglene om at du får opplæring på automat, og kan kjøre det i starten. Så, når du har hatt førerkort 3-4 år og fått erfaring, har du automatisk også lov til å kjøre manuelt, men du må selv finne ut av hvordan det virker uten offisiell opplæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #51 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Stor fare for at det kan gå opp i spinningen når man skal kjøpe, og eie, billig bruktbil. Som jo er det naturlige alternativet om man er så fattig at man ikke har råd til å ta lappen på manuelt. Anonymkode: ebb52...a23 Ikke alle som tar førerkort er alene eller mangler bil ☺️ Jeg tok førerkort fordi jeg vil ha muligheten til å kjøre når barnet vårt kommer, men har jo automatbil fra 2016 fra før siden mannen har hatt førerkort i mange år (og ja, det er «min» bil). Han har manuellappen så for meg var det viktigere å få lappen fortest mulig enn å kunne kjøre gamle biler ingen har lengre. Anonymkode: fe030...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #52 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell. Jeg kjørte opp i 2004. Jeg er nok gammeldags, men synes det er en veldig enkel løsning å kun ha automatlappen. Anonymkode: 529fd...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #53 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell i 1984. De som kjørte opp på automat den gangen, hadde andre utfordringer som de slet med. Sjelden var som i dag, at hode/ben/armer ikke spilte på lag for å ikke kunne kjøre med manuell. Anonymkode: 2f4d8...9b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #54 Del Skrevet 20. desember 2023 Manuell lappen er bare mye bedre enn automat. Mye gøyere å kjøre er det også (utenom i rushen). Jeg forstår jo også hvorfor de fleste tar automat også. Foreldrene deres har sikkert kjøpt en automatbil, og det blir mye mer stress for dem å lære seg å kjøre manuell hvis de ikke får øving hjemme. Anonymkode: c962c...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #55 Del Skrevet 20. desember 2023 Lest flere av disse manuell vs. automat-trådene på KG. Liker hvor stor forskjell det er på folk. Automat: Aldri hatt problemer med å bare ha automatlappen. Ser virkelig ikke problemet Manuell: MANUELL SÅ KLART OG FY FAEN SÅ JÆVLA HJERNEDØD DU ER OM DU BARE KLARER Å KJØRE AUTOMAT. DET ER BARE FOR HANDIKAPPEDE OG FUNKSJONSHEMMA IDIOTER 🤬🤬🤬🤬🤬 Anonymkode: ab7f4...515 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #56 Del Skrevet 20. desember 2023 Kan jo også nevne en avisartikkel som lå ute for noen dager siden. Der handlet det om at manuellappen nå blir dyrere å ta siden de fleste kjøreskoler bare har automatbiler eller el-biler. De bruker penger på å leie inn manuellbiler hvor kundene da må ta regningen. Dette blir visst mer og mer vanlig. Anonymkode: fe030...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 20. desember 2023 #57 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jo også nevne en avisartikkel som lå ute for noen dager siden. Der handlet det om at manuellappen nå blir dyrere å ta siden de fleste kjøreskoler bare har automatbiler eller el-biler. De bruker penger på å leie inn manuellbiler hvor kundene da må ta regningen. Dette blir visst mer og mer vanlig. Anonymkode: fe030...fef Det tar også lenger tid å ta manuell, fordi det er flere elementer i kjøringen som skal læres. Så det blir dyrere om man skal bruke kjøreskole fordi det blir flere timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #58 Del Skrevet 22. desember 2023 Startet med manuell, men etter mye om og men ble det automat. Hadde ingen å øvelseskjøre med med manuell uansett, så lærte det liksom aldri helt. Blir for dyrt å øvelseskjøre med kjøreskole. Jeg var over 30 da jeg tok lappen, så vi hadde fint råd til helt ny elbil. Men klarer meg jo uten bil også. Anonymkode: dddd3...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #59 Del Skrevet 22. desember 2023 manuell, bil og lastebil opp til 7,5 tonn, pluss tung MC og med henger på alle klassene.. Anonymkode: c0864...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #60 Del Skrevet 22. desember 2023 Da jeg begynte å ovelsekjøre med pappa i 2003, hadde han en bil med automat gir, volvo 940. Jeg har tatt lappen med automat. Jeg har aldri eid eller kjørt en bil med manuell gir siden. Jeg er nå 42 år gammel. Altså, jeg tviler sterkt på at jeg nå plutselig skal få behov for manuell gir. «Automatlappen» er i ferd med å bli den nye normalen. På landsbasis har andelen som tar førerkort med automatgir steget fra 18 prosent i 2018, til 41 prosent i 2021. Dette viser tall fra Statens vegvesen, som belyser førerprøvestatistikk i perioden 2018-2021. Anonymkode: 6a7fa...be3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå