Gå til innhold

Dere som er pro-palestina

mocca1

Anbefalte innlegg

Trubadur skrev (2 minutter siden):

Du mener altså at de som kjøper ting på Burger King og  Starbucks gjør det av uvitenhet?

Og de som gjør det med vilje fortjener tilsnakk? 

Starbucks finnes ikke engang i Israel. 😅

Hva er grunnene dine til at disse skal boikottes? 

Korrekt! I Israel har de vel kaffekjeden Aroma, ikke en eneste Starbucks. 

Og man må boikotte både mobiltelefon og annet om man liksom skal boikotte. Eller boikotter folk bare det de uansett ikke hadde ønsket å benytte seg av? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julebrunost skrev (1 time siden):

Korrekt! I Israel har de vel kaffekjeden Aroma, ikke en eneste Starbucks. 

Og man må boikotte både mobiltelefon og annet om man liksom skal boikotte. Eller boikotter folk bare det de uansett ikke hadde ønsket å benytte seg av? 

Starbucks var der tidlig på 2000-tallet mener jeg, men det er ingen igjen nå. 

Aroma og Cofix er store. 

Intel og HP lages i Israel, lykke til med å boikotte det. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 minutt siden):

Starbucks var der tidlig på 2000-tallet mener jeg, men det er ingen igjen nå. 

Aroma og Cofix er store. 

Intel og HP lages i Israel, lykke til med å boikotte det. 

Takk, det var opplysende😊 

Vi får håpe folk boikotter HP og Intel da, så ordner det seg nok der i Midtøsten. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (11 minutter siden):

Takk, det var opplysende😊 

Vi får håpe folk boikotter HP og Intel da, så ordner det seg nok der i Midtøsten. 

Ja, bare de boikotter det, tar på seg Palestina-skjerf og spammer ned Fredrik Solvang om boikott av MGP, da blir det nok fred i Midtøsten. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (1 minutt siden):

Ja, bare de boikotter det, tar på seg Palestina-skjerf og spammer ned Fredrik Solvang om boikott av MGP, da blir det nok fred i Midtøsten. 

På et blunk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (13 timer siden):

Jeg boikotter Palestina-aktivister. Det får være mitt bidrag til fred i Midtøsten.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, avsporing, brukerdebatt, brukerangrep, nedsettende ytringer, brudd på regelen om opphavsrett, hatefulle ytringer, latterliggjøring, forherligelse av brudd på norsk lov, innlegg kun bestående av lenker, innlegg postet av utestengte brukere og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (21 timer siden):

Israel har latt være å utrydde palestinere fordi de er avhengige av støtte fra omverdenen. Med offerkort så mente jeg Holocaust. Skal man bruke hendelser som skjedde før kan alle forsvare alt.  

Israel og jøder var reelle ofre 7. oktober. Å prøve å feie jødenes lidelser under teppet for å rettferdiggjøre flere lidelser er et vanlig antisemittisk triks.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Julebrunost said:

🤣 det er ikke ofte jeg ler….. men der fikk du sagt det…. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (På 14.1.2024 den 20.04):

Du mener altså at de som kjøper ting på Burger King og  Starbucks gjør det av uvitenhet?

Og de som gjør det med vilje fortjener tilsnakk? 

Starbucks finnes ikke engang i Israel. 😅

Hva er grunnene dine til at disse skal boikottes? 

De burde strengt tatt boikottes fordi de ødelegger folks helse, men ikke på grunn av krigen i Isrsel/Gaza.

Jeg kjøpte flere grapefrukter forrige uke, kun fordi det sto at de var fra Israel. (Jeg spiste dem selvsagt også altså, men grunnen til at de ble kjøpt var i trass mot teite boikotter).

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 minutter siden):

De burde strengt tatt boikottes fordi de ødelegger folks helse, men ikke på grunn av krigen i Isrsel/Gaza.

Jeg kjøpte flere grapefrukter forrige uke, kun fordi det sto at de var fra Israel. (Jeg spiste dem selvsagt også altså, men grunnen til at de ble kjøpt var i trass mot teite boikotter).

Haha, men det er en annen debatt. 

Jeg kjøper helst norsk, men importvarer kjøper jeg gjerne fra Israel. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VIL komme en permant løsning på hele konflikten i Gaze/Israel/Vest-Bredden, men ikke før endel ting faller på plass:

1.  En stabil dialog-kanal uten USA. Dette vil (så langt) neppe Israel gå med på, men det handler om å innse at framtiden ikke er noen vei utenom.

2. Garantier/intensjoner fra Egypt og Tyrkia om at de vil understøtte kanal i nr 1. med foritsigbare intensjoner.

3. Et bedret forhold imellom Israel og Kina samtidig med at sistnevnte kan fungere diplomatisk isammen med India. Saudi-Arabia må ta opp tråden med Israel igjen utifra "Abraham-accord" modellen, som var riktig kurs om ikke perfekt. 

4. "Pro-Israel" og "pro-Palestina" erstattes med PRO-fred. 

Det ligger enormt mye internasjonal prestisjekapital i potten til de som klarer å ordne dette. USA&Vesten har i det store og hele hatt utallige sjanser, men ikke lykkes.  Denne konflikten lever og ånder på bruk av harde maktmidler, men vil løses med 100% "soft power". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Like tåpelig å angripe de som jobber på starbucks som å angripe de som jobber på Meny bare fordi Meny har frukt fra Israel. Utrolig dumt å spørre om det er noe man står inne for bare fordi man ser uretten israel gjør??

Når det er sagt så boikotter jeg allerede Nestlé. Nestlé (nescafé) og Starbucks importerer de samme kaffebønnene fra de samme gårdene og her er det mye barnearbeid og urettferdige kjøpssummer til bøndene. Kun 49% av Nestlé/Starbucks sine kaffearbeidere er sporbare, altså er det mange slaver fra menneskehanel som jobber for de. Nestlé gjør mye annet fælt også som er verdt å lese seg opp på. 

Jeg har tro på at boikott fungerer, men jeg tror også det er mye mer som skal til når det er snakk om store selskaper, mange flere må med for at det skal merkes. Alle monner drar da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke egt en side, men vil bare si at i dag blir alle debatter og uenigheter i verden til slåssing osv i helt andre land. Å filme folk på Starbucks i Norge vil ikke gjøre at krigen stoppes, det skaper bare mer vold og utrygghet i verden. Så jeg synes ikke folk kan si de er imot en krig for å så oppføre seg voldelig osv mot uskyldige folk. 

Polyester skrev (18 timer siden):

Like tåpelig å angripe de som jobber på starbucks som å angripe de som jobber på Meny bare fordi Meny har frukt fra Israel. Utrolig dumt å spørre om det er noe man står inne for bare fordi man ser uretten israel gjør??

Når det er sagt så boikotter jeg allerede Nestlé. Nestlé (nescafé) og Starbucks importerer de samme kaffebønnene fra de samme gårdene og her er det mye barnearbeid og urettferdige kjøpssummer til bøndene. Kun 49% av Nestlé/Starbucks sine kaffearbeidere er sporbare, altså er det mange slaver fra menneskehanel som jobber for de. Nestlé gjør mye annet fælt også som er verdt å lese seg opp på. 

Jeg har tro på at boikott fungerer, men jeg tror også det er mye mer som skal til når det er snakk om store selskaper, mange flere må med for at det skal merkes. Alle monner drar da!

Er helt enig med boikott. Men synes ikke at det skal gå utover uskyldige kunder, boikott er ikke tvang. Helt enig i at Starbucks er veldig dårlig etisk sett, jeg drar dit aldri. Men enkeltpersonene som velger å ikke ta del i dette må ikke få lide for det. Så videoer av folk som hengte ut de på Starbucks og burgerking (eller lignende) på Oslo s pga krigen i Palestina, synes det er over grensen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

esk skrev (På 17.12.2023 den 20.39):

Dette er jo hele bunnlinjen for konflikten. Israel mener de fortjener landområdene fordi det står i ei utgammal, religiøs bok. Palestinerne mener det er deres fordi de hadde bodd der i lang tid, og ble fordrevet da Israel kom og krevde de aktuelle landområdene. Og sikkert pga. religion fra palestinernes side også, det tviler jeg absolutt ikke på.

Israel som land har eksistert før. Men de ble erobret av romerne, og senere kom arabere. Jøder ble altså fordrevet først.  ( Jødene HAR en tilhørighet der, det er ikke bare basert på en fantasi i en bok)

Det bodde fremdeles noen jødiske palestinere der når israel ble opprettet. Og de muslimske palestinerene som godtok en jødisk stat ble værende.

Det bor vel nærmere 2 millioner palestinere i Israel nå. De som ble "fordrevet" var de som gikk til krig, sammen med nabolandene. 

Så å si at"palestinerene ble fordrevet" blir feil for det gir inntrykk av at alle ble kastet ut, men de som valgte å bli boende bor der jo enda. Og flere har også flyttet over i løpet av årene.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Solsikke skrev (11 timer siden):

Israel som land har eksistert før. Men de ble erobret av romerne, og senere kom arabere. Jøder ble altså fordrevet først.  ( Jødene HAR en tilhørighet der, det er ikke bare basert på en fantasi i en bok)

Det bodde fremdeles noen jødiske palestinere der når israel ble opprettet. Og de muslimske palestinerene som godtok en jødisk stat ble værende.

Det bor vel nærmere 2 millioner palestinere i Israel nå. De som ble "fordrevet" var de som gikk til krig, sammen med nabolandene. 

Så å si at"palestinerene ble fordrevet" blir feil for det gir inntrykk av at alle ble kastet ut, men de som valgte å bli boende bor der jo enda. Og flere har også flyttet over i løpet av årene.

Det blir jo like feil å si at jødene ble fordrevet isåfall. Da ble også romere og persere det, i så fall. Det kan lønne seg å se det i perspektiv til tiden vi lever i. Storbritannia erobret, som mange før dem, dette landet og ga det til det som skulle bli staten Israel. Dette er gammel imperialisme som egentlig ikke har plass i vår tid. Også er det jo ikke sånn at de palestinerene som ble etter Storbritannia har valgt å bli drept i dag heller. Det er liksom litt mer nyansert enn som så.

image.png.6d25f8f0526facf39be70873cc201230.png

CatPerson123 skrev (18 timer siden):

Er helt enig med boikott. Men synes ikke at det skal gå utover uskyldige kunder, boikott er ikke tvang. Helt enig i at Starbucks er veldig dårlig etisk sett, jeg drar dit aldri. Men enkeltpersonene som velger å ikke ta del i dette må ikke få lide for det. Så videoer av folk som hengte ut de på Starbucks og burgerking (eller lignende) på Oslo s pga krigen i Palestina, synes det er over grensen.

Nei, det blir uriktig å henge noen ut. Hvis det er så viktig at folk bryr seg om konflikten (ja det er viktig) så er egentlig det beste man kan gjøre å fortsette å opplyse og prate om det. Uthenging er ingen verdi eller god protest eller demonstrasjon liksom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt taket på hva pro-palestina egentlig er, eller fri-palestina, eller en palestinsk stat. 
Akkurat sånn rent praktisk og faktisk hva er det man ser for seg? 

Jeg ser for meg disse rafiksluserte folkemengdene med grønnepannebånd, folk som løfter maskingevær i luften, damer med hijab, sharia, fattig befolkning, styrtrike, korrupte ledere. 
Når en ser mengden av årsverk gått med til å bygge terror tuneller, de ødelagte drivhusene, de ødelagte vannrørene, 

Har temmelig vanskelig å se for meg en stat som skal bygges uten at utenforstående tar kontroll. Hvilke individer finnes i «Palestina» i dag, til å danne en stat? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Polyester said:

Det blir jo like feil å si at jødene ble fordrevet isåfall. Da ble også romere og persere det, i så fall. Det kan lønne seg å se det i perspektiv til tiden vi lever i. Storbritannia erobret, som mange før dem, dette landet og ga det til det som skulle bli staten Israel. Dette er gammel imperialisme som egentlig ikke har plass i vår tid. Også er det jo ikke sånn at de palestinerene som ble etter Storbritannia har valgt å bli drept i dag heller. Det er liksom litt mer nyansert enn som så.

image.png.6d25f8f0526facf39be70873cc201230.png

Nei, det blir uriktig å henge noen ut. Hvis det er så viktig at folk bryr seg om konflikten (ja det er viktig) så er egentlig det beste man kan gjøre å fortsette å opplyse og prate om det. Uthenging er ingen verdi eller god protest eller demonstrasjon liksom.

Storbritannia fikk mandat over området av league of nations, med formål om å opprette israel. 
det var avtalen som storbritannia inngikk da dem fikk mandatet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...