Gå til innhold

Dere som er pro-palestina

mocca1

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (3 timer siden):

Du forsvarer det Israel gjør nå, med å sammenligne krigen på 40 tallet? Skal vi ikke lære av alle feilene og jævelskapen som ble gjort under andre verdenskrig? Selv om tusner av barn ble drept under andre verdenskrig, så er det ikke OK nå. Det var ikke OK da heller. 

Slik krigføring er hevngjerrig, barnslig, uintelligent og psykopatisk. 

På 40 tallet ble barn banket opp av voksne om de ikke oppførte seg. Det er jo selvfølgelig helt greit å gjøre dette i 2023 også. Må jo regne med litt svinn. 

Hvis en konflikt mellom to folk blir ille nok, ender det opp som på 40-tallet igjen.

Mennesker mister etterhvert empatien med en motstander som ikke viser noen empati med dem.

Når allierte i løpet av én natt la Dresden i ruiner, med omtrent hundre tusen døde, var ikke det fordi det var soldater og militære installasjoner der.

Det var fordi hver eneste arbeider som gikk på jobb i industrien hver dag, var en bidragsyter til fortsatt tysk motstand. Ingen fabrikk, ingen bolig, ingen arbeidere - da kan det heller ikke lages noen livsnødvendige varer, noen våpen eller våpenkomponenter. Det kommer ingenting ut av en ruin.

Så kynisk var det.

Skal man forsøke å unngå dette, må man forsøke å unngå å eskalere så mye i utgangspunktet. Tyske myndigheter gjorde nettopp IKKE det - de presset snarere på at krigen skulle bli mest mulig nådeløs. Akkurat som Hamas.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mocca1 skrev (21 timer siden):

Det er mennesker som er pro-palestina som utøver handlingene nevnt i posten min.

Ikke dra alle over en kam. De fleste som er pro-palestina er samtidig pro-jøder, men kritiske til Israel sin måte å håndtere problemene på.

Det finnes imidlertid et stygt mindretall som kanskje sier de er pro-palstina, men som oppfører seg forferdelig.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (21 timer siden):

Dette hadde de sluppet om de ikke var en undertrykkende stat som drepte titusenvis av sivile. Tenke seg til 🤯

Det hadde de ikke. Hvorfor ble de forfulgt og drept under krigen da, når de ikke hadde noe eget land? Hva var grunnen da? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sider viser seg fra den mest onskapsfulle siden etter hva jeg har sett. Israelere som trakkaserer og hetser. Palestinere som bruker dyr til å vise sin forakt mot Israel. Kler hunder i israelsk flagg å sparker å kaster på de. FORFERDELIG!

Hva Hamas gjør kan jeg vel ikke engang forestille meg.

Enkelte mennesker er ren terror.

Fordømmer handlinger,ikke hele folkeslag. Om jeg måtte velge i dag med pistol mot hodet,så hadde det blitt Palestina. Synes Israel gjør "alt" galt i sin måte å håndtere Hamas på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, avsporing, latterliggjøring, hatefulle ytringer, krenkende ytringer, forherligelse av og oppfordring til brudd på norsk lov, tulleinnlegg, persondebatt, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khamas liker å legge ut bilder av grusomhetene som israel skal ha begått. Men det er manko på bilder av graver. Hvorfor det, mon tro.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
Topsi skrev (På 17.12.2023 den 18.20):

Ingen andre folkeslag uten kritikk? Har du sett åssen Tyrkia har gått frem, og fortsatt er i Nato?

Og så vidt jeg cet drepte og voldtok ikke norske motstandsfolk tyske sivile,  eller sprengte seg i lufta i tyske kafeer, makan til sammenligning!

De drepte i alle fall flere norske sivile, under ulike sabotasjeaksjoner. Ikke med vilje, så klart, men sånn er det å være i krig. Sivile ofres, nå i Palestina, under andre verdenskrig i Norge (selvfølgelig i veldig mye mindre omfang, men like tragisk for den enkelte).

Personen du siterte, har et godt poeng. Seierherrene skriver historien og bestemmer hvem som er helter og hvem som er skurker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (På 17.12.2023 den 23.08):

Terrorister finnes på begge sider, men de fleste av de demonstrerer for at krigen må opphøre og for et fritt Palestina er ikke-voldelige demomstranter. Du må også ha klart for deg at anti-semittisme og anti-sionisme ikke er det samme.

Palestina er jo fritt. Israel har trukket seg ut for knappe 20 år siden. Er der at naboland skal åpne grenser man ønsker? Eller «from the r. to the s.»; at Israel skal opphøre? De som er FOR det siste er jo Hamas sine velgere. De er en stor del av folket i Palestina. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (2 minutter siden):

Palestina er jo fritt. Israel har trukket seg ut for knappe 20 år siden. Er der at naboland skal åpne grenser man ønsker? Eller «from the r. to the s.»; at Israel skal opphøre? De som er FOR det siste er jo Hamas sine velgere. De er en stor del av folket i Palestina. 

Eh! Det er å ta i da? Gaza har hatt selvstyre. På Vestbredden har vel bosetterne tatt seg til rette ned Bibbis velsignelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (8 minutter siden):

Eh! Det er å ta i da? Gaza har hatt selvstyre. På Vestbredden har vel bosetterne tatt seg til rette ned Bibbis velsignelse. 

Det bor vel rundt fem ganger så mange palestinere der som det bor israelere. Og det var under Jordan før, ikke en selvstendig palestinsk stat. Men nå er det vel Palestinske selvstyremyndigheter som styrer der. 

Det virker som at de vil fjerne israelere/jøder, og at kun det er et fritt Palestina. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (9 minutter siden):

Det bor vel rundt fem ganger så mange palestinere der som det bor israelere. Og det var under Jordan før, ikke en selvstendig palestinsk stat. Men nå er det vel Palestinske selvstyremyndigheter som styrer der. 

Det virker som at de vil fjerne israelere/jøder, og at kun det er et fritt Palestina. 

Vel. Vi kan være uenige om Vestbredden? Pt. Styrer Abbas der, han er den jeg har mest tro på oppi dette for å få til en fredelig løsning. Da skjønner jeg ikke Israels strategi der. Men Bibbi er i mot en tostatsløsning? 
Argumentet med antall folk, kjøper jeg ikke. Det er jo grunnen til at en stat aldri vil funke. Jødene vil være i mindretall, de vil tape valget og etter et muslimsk styre blir valgt, vil det aldri bli holdt valg igjen. 

Endret av A new man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (4 minutter siden):

Vel. Vi kan være uenige om Vestbredden? Pt. Styrer Abbas der, han er den jeg har mest tro på oppi dette for å få til en fredelig løsning. Da skjønner jeg ikke Israels strategi der. Men Bibbi er i mot en tostatsløsning? 
Argumentet med antall folk, kjøper jeg ikke. Det er jo grunnen til at en stat aldri vil funke. Jødene vil være i mindretall, de vil tape valget og etter et muslimsk styre blir valgt, vil det aldri bli holdt valg igjen. 

Vi kan være uenige der, det er greit. Men jeg tenker som så; hvorfor er palestinerne misfornøyde når de uansett er i flertall, og således får eventuelle valg i sin favør? Må områder være rensket for jøder for at de skal se seg fornøyde? Det er der jeg stusser. I Israel lever de side om side, hvorfor ikke i Palestina? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (6 minutter siden):

Vi kan være uenige der, det er greit. Men jeg tenker som så; hvorfor er palestinerne misfornøyde når de uansett er i flertall, og således får eventuelle valg i sin favør? Må områder være rensket for jøder for at de skal se seg fornøyde? Det er der jeg stusser. I Israel lever de side om side, hvorfor ikke i Palestina? 

Jeg vet ikke, Saladin var en bedre hersker enn tempelridderne sånn sett. Han var kurder. De har heller ikke noe eget land øst i Tyrkia og nord i Irak der de bor og er i flertall. Skulle Tyrkia tatt over igjen? Stoler ikke akkurat mye på Erdogan.

Jeg tror det må en tostatsløsning til, da må Hamas og Bibbis regjering fjernes. De har null vilje til noe annet enn det som nå skjer,.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

robot skrev (På 17.12.2023 den 16.55):

Hvorfor i alle dager skulle det å være pro-Palestina (hva du nå legger i det i dagens kontekst) være synonymt med å stå inne for vold og hærverk?

Pga. "saken" og de verdiene de støtter (enten direkte eller indirekte) ved å vise sympati med palestinerne kanskje? Rasisme, hat, vold, voldtekter, islamsk kolonialisme/imperialisme....ufyselig.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 17.12.2023 den 18.17):

Selvfølgelig står jeg ikke inne for det, men jeg nekter å godta at dagens jøder skal få handle slik ingen andre folkeslag kan uten å møte kritikk, bare fordi jødene selv har en tragisk historie. Det frikjenner dem ikke, unnskylder dem ikke, og det er bare tragisk at et folkeslag som har opplevd så mye vondt gjør det samme mot et annet folkeslag. 

Det er omvendt. Jødene får uforholdsmessig kritikk i dag for ting andre ville gjort enda verre. Israel er faktisk ledende i verden på å unngå sivile dødsfall. Men med Hamas på den andre siden så er det selvsagt utfordrende.

Målet til jødehaterne er at jødene ikke skal forsvare seg, for det øyeblikket de forsvarer seg så starter hylekoret - FREE PALESTINE, FROM THE RIVER TO THE SEA, osv.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (17 minutter siden):

Det er omvendt. Jødene får uforholdsmessig kritikk i dag for ting andre ville gjort enda verre. Israel er faktisk ledende i verden på å unngå sivile dødsfall. Men med Hamas på den andre siden så er det selvsagt utfordrende.

Målet til jødehaterne er at jødene ikke skal forsvare seg, for det øyeblikket de forsvarer seg så starter hylekoret - FREE PALESTINE, FROM THE RIVER TO THE SEA, osv.

Du jeg har lest og hørt litt for mye om dette til å bite på det du skriver. Jeg vokste forøvrig opp med bestemor som var Israel- venn i hver celle, og jeg elsket og beundret min bestemor med hver celle, så jeg kjøpte hvert ord. Skuffelsen over hvor lurt jeg (og hun) hadde blitt sitter fremdeles i kroppen. Jeg skulle inderlig ønske at du hadde rett, for da hadde jeg ikke trengt å føle på skam over hvor lurt jeg ble, og hvor lenge det tok meg å virkelig forstå bedre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jordy skrev (På 18.12.2023 den 5.45):

Terrorister MÅ bli tatt ut og det er på høy tid at Israel gjør det, de har levd tålmodige med angrep fra disse i årevis der 7. okt. toppet det hele og var en krigserklæring.

Hamas ønsker ikke fred, men å utslette Israel selv om de selv og deres eget folk går til grunne. Det er den samme holdningen som de tyske nazistene hadde. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (På 22.12.2023 den 23.05):

Du jeg har lest og hørt litt for mye om dette til å bite på det du skriver. Jeg vokste forøvrig opp med bestemor som var Israel- venn i hver celle, og jeg elsket og beundret min bestemor med hver celle, så jeg kjøpte hvert ord. Skuffelsen over hvor lurt jeg (og hun) hadde blitt sitter fremdeles i kroppen. Jeg skulle inderlig ønske at du hadde rett, for da hadde jeg ikke trengt å føle på skam over hvor lurt jeg ble, og hvor lenge det tok meg å virkelig forstå bedre. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du og din bestemor pluss en hel del folk holder jøder til en høyere standard enn andre. Vi snakker om et krigerfolk her, som har blitt det av gode grunner (hint: blitt forsøkt utrydda i hundrevis av år). De er ikke mer Guds utvalgte enn andre folk. 
Er du overrasket over reaksjonen på 7.10-angrepet? Tror du at ham@s er overrasket?

Det er akkurat som om jøder, de får ikke lov til å være annet enn stakkarslige ofre de, helst i stripete pyjamas. Idet de tar igjen blir de demonisert.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du og din bestemor pluss en hel del folk holder jøder til en høyere standard enn andre. Vi snakker om et krigerfolk her, som har blitt det av gode grunner (hint: blitt forsøkt utrydda i hundrevis av år). De er ikke mer Guds utvalgte enn andre folk. 
Er du overrasket over reaksjonen på 7.10-angrepet? Tror du at ham@s er overrasket?

Det er akkurat som om jøder, de får ikke lov til å være annet enn stakkarslige ofre de, helst i stripete pyjamas. Idet de tar igjen blir de demonisert.

Sikker på at du har fått med deg hva jeg står opp for? Ditt innlegg tyder nemlig på at du tror jeg støtter hvordan ekstremistiske israelere holder på, og unnskylder deres handlinger ut fra å bære arvesynden som gjør at folk er redde for å kritisere jøder høyt, men det er et Save Gaza armbånd jeg bærer på armen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Sikker på at du har fått med deg hva jeg står opp for? Ditt innlegg tyder nemlig på at du tror jeg støtter hvordan ekstremistiske israelere holder på, og unnskylder deres handlinger ut fra å bære arvesynden som gjør at folk er redde for å kritisere jøder høyt, men det er et Save Gaza armbånd jeg bærer på armen. 

Ikke i det hele tatt. Jeg forsto godt innlegget ditt. Spørsmålet ditt er om du forsto mitt?

Jeg støtter heller ikke Bibi, ei heller ekstremistiske Zionismer. Skjønner imidlertid at Israel måtte slå knallhardt tilbake etter 7.10.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...