Gå til innhold

Hva gjør man med begravelse ved dødsfall rett før jul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 7.43):

Kommer helt an på.... 

Noen steder er det ventetider, andre er det få dødsfall og man kan begrave dagen etter om man ønsker. Vet om begravelser som har vært på nyttårsaften.... Så er nok veldig opp til dere, begravelsesbyrået og lokalene... Ingen lov om at man må begraves med en gang, dere kan fint vente til nyåret om dere ønsker det... 

Anonymkode: 1e493...98c

Det er i utgangspunktet en lov som sier at begavelse skal skje innen 10 dager. Så nei, man kan ikke fint bare vente så lenge man vil. 

Anonymkode: 4d307...a56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De regner at en begravelse skal være 10 virkedager fra dødsfall inntreffer, me dersom man trenger utsettelse kan man søke om det dersom det foreligger gyldig grunn. 

Anonymkode: 325b3...6ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Jeg er ikke TS, men jeg har lurt på det samme. En venn døde på søndag og jeg lurer på om de får begravelse før jul, i romjula eller i januar. 

Anonymkode: 1f09d...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor døde julaften. Begravelse 30.12. Stappfull kirke selvom begravelsen var 1,5 time unna der hun hadde levd 90% av sitt voksne liv. Deilig å bli ferdig med det før nyttårsaften så startet man det nye året uten å ha det hengende over seg. 

Anonymkode: 04225...91c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 7.32):

Sikkert helt idiotisk å tenke på akkurat det nå, men jeg er nå skrudd sammen til å lure på de praktiske tingene og får mer ro av å vite...

Det ser dårlig ut for bestemor, legene har sagt vi bør forberede oss på at det er dager igjen. Ved andre dødsfall i familie sa de begravelse i løpet av 7-10 dager. Gjelder det samme så begravelse vil måtte være i romjulen? Eller er det også naturlig med begravelse på nyåret?

Anonymkode: 52fff...d28

De blir lagt på kjøla med en lapp på stortåa, så blir de plukket frem igjen over nyttår.

Anonymkode: 73c1e...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/17/2023 at 11:07 AM, AnonymBruker said:

Mamma døde i fjor rundt juletider. Vi kunne få begravelse rett før julaften. Valgte heller å kremere henne pga belastning for øvrig familie. 

Anonymkode: 9b6ed...194

Så da hadde dere ikke bisettelse? Eller hve mener du?

Anonymkode: d7c0d...a62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/17/2023 at 7:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg ville også tenkt litt på oppmøte. Tror dere de som ønsker har mulighet å komme i romjulen? Nær familie prioriterer nok, men tenker på venner, tidligere kolleger, bekjentskap osv. 

I tillegg bør dere tenke over belastningen. Mye planlegging som kreves rundt juletider selv om kanskje ikke julen blir like viktig i år.

Anonymkode: 86981...658

Jeg tenker helt omvendt av deg. Mye lettere å prioritere det i julen enn første uke i januar. Også mindre belastning å kunne avslutte året med begravelse enn å starte ett nytt år med det. 

Anonymkode: d7c0d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 virkedager er reglene for gravferd (bisettelse eller begravelse). Mistet min nærmeste 30 desember og hun ble gravlagt 5 januar.  Det er seremonier i romjul også da i år så er onsdag, torsdag og fredag vanlige dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går 7-10 dager fra dødsfall til begravelse. Det er begravelser i romjulen. 

Ved dødsfall julaften så blir det nok ikke før nyttår. Ved dødsfall 1 uke før jul så blir det i romjulen. 

Anonymkode: 21b23...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en person som døde for en ukes tid siden, begravelsen blir på nyåret. 
Kan tenkes at det er fordi det er jul, og familien bor langt unna. 

Anonymkode: d1f62...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...