Gå til innhold

Norsk laks har ført til mange dødsfall 😳😱

Samfunnsdebatt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og før de 7 i Sverige var det registrert 9 andre dødsfall rundt i Europa, men selvfølgelig, det er jo norsk mat som har høy kvalitet. :)
Pssst! Visste du forresten at mye av fisken som selges i Norge ikke kan eksporteres pga. for dårlig kvalitet, bl.a. minimumsvekten.

Endret av bvp
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher

Ja, det svineriet der spiser jeg ikke. 
Syk fisk som lever i bur (mærer) og forurenser hav og fjorder. 
De som tjener seg steinrike på svineriet er også særdeles motvillige til å betale skatt. Det ligger en forventning om at fellesskapet skal ta regninga ifm opprydninga etter den sterkt forurensede industrien dems, en gang i framtida.

Likevel er det nytt for meg at man kan dø av en munnfull røkt laks. Listeria er ikke til å spøke med!

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Mattilsynet hadde faktisk funnet et slakteri på Vestlandet som hadde hatt påvisning av listeria åtte måneder i strekk. Uten å informere de som fikk laksen etterpå, forteller kilder.Til de som skulle foredle fisken. For eksempel røykerier og pakkerier. De som lagde spiseklar mat.»

Jeg er sjokkert! Det står at hele den norske lakseindustrien har brukt advokater mot Mattilsynet for at de skal slippe å melde til neste foredlingsledd om det er laks med Listeria de leverer! 

Norsk fisk er jo endel av norsk stolthet 🙏 Hvordan vil dette gå når det blir kjent ute i den store verden? 

Og hvordan skal vi norske forbrukere tørre å spise vår norske laks? 🤢🤮

Det er ikke tull det her. 
Det er fakta avdekket om norsk laks

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ord.

Det var en lang artikkel men verd å lese.

Man visste jo at det var en skitten bransje, men at det var SÅ ille var faktisk sjokkerende.

Tror faktisk jeg har spist min siste laksebit. Ikke vil jeg støtte de uetiske selvsentrerte kjeltringene, og ikke orker jeg tanken på den stakkars fisken som i tillegg har et såpass digert bakterieproblem. Æsj. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er viktig informasjon som tydeligvis er holdt tilbake av noen. Og disse "noen" vil ant lide for det enten det er produsenter eller andre som tjener på å hold tilbake informasjon om livsfarlig "mat".

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er temmelig mye lureri med dette. 

Bare det at en tilsetter fargestoffet for å få laksen rødere er noe en må få til mer bevissthet på.

Det er mer av Norsk hykleri over hvor sunt alt er.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (11 timer siden):

Ja, det er temmelig mye lureri med dette. 

Bare det at en tilsetter fargestoffet for å få laksen rødere er noe en må få til mer bevissthet på.

Det er mer av Norsk hykleri over hvor sunt alt er.

Gjør de det? 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (12 timer siden):

Gjør de det? 😳

Det er en helt kjent ting.

Rødfargen i laksekjøttet kommer jo av ekstremt metabolsk aktive muskler. Det er ikke samnenlignbart hvordan vill-laks vokser opp og lever med laks i opodrettsforhold. 

Fargestoffet i seg selv ksn også fint godt være forbundet med helseskader, selv om det selvsagt ikke forskes på dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er penga som rår, det er i alle fall sikkert. Og Mattilsynet er sterkt underfinansiert. Det er et samfunnsproblem. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, listeroa finner vi også i over 20% av gårdene som leverer melk og melkeprodukter.  

Det er selvsagt ikke overraskende at det finnes listeria der det finnes dyr. 

At folk reagerer på dette finner jeg merkelig.  Dyr er langt fra bakteriefri og sterile. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (3 timer siden):

Vel, listeroa finner vi også i over 20% av gårdene som leverer melk og melkeprodukter.  

Det er selvsagt ikke overraskende at det finnes listeria der det finnes dyr. 

At folk reagerer på dette finner jeg merkelig.  Dyr er langt fra bakteriefri og sterile. 

Forskjellen er at melk pasteuriseres. Mens laks ikke nødvendigvis blir varmebehandlet før den blir spist av forbruker. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innenfor matindustrien er jo ikke dette uvanlig, er jo nesten hvert år et nytt problem som belyses.
Vi har jo allerede vært igjennom kylling og griser, så blir spennende å se hva neste år blir.

Slik er det når penger rår og alt kan skyves under teppet med gode godt betalte advokater.

Tenk når andre industrier blir belyst som helse, omsorg, medisiner, grønne skifte, strøm, børs, bank og finans osv.. 
Absolutt ingen som har ting på det rene.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for at jeg sluttet å spise laks for lenge siden. Støtter ikke den kyniske drittindustrien der med en krone.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
heavyheart skrev (14 timer siden):

Salget av laks har økt selv etter de mange avsløringene av tilstanden innen norsk oppdrettsnæring:

https://www.nrk.no/norge/dagligvarehandelen-etter-nrks-lakseavsloringer_-salget-har-okt-1.16683890

Vi kan ikke forvente at andre land skal vite om problemene med norsk lakseoppdrett når vi ikke vet om det selv.
Som trådstarter linker til er det de flinkeste og dyreste advokatene som eksisterer som benyttes. Med milliard overskudd er likevel noen 50-100 millioner i advokathjelp bare småpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nrk.no/dokumentar/mattilsynet-blir-presset-av-lakseadvokatene-1.16683727

Mattilsynet forteller om hvordan praksisen fra MOWI, Lerøy, SalMar og SinkabergHansen fører til at de ikke har ressurser til å føre tilsyn. 

Skammes de ikke? 
Ønsker de ikke trygg fisk til forbrukerne?

De burde blitt tiltalt for drap, for de personene som har dødd av å spise norsk laks fra de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt nytt egentlig...en uetisk bransje der dyreplageri er systematisert og industrialisert...Solgte min siste lakseaksje for 2 år siden av nettopp den grunnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...