Gå til innhold

Hva er greia med smokk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt. Jeg skjønner ikke at fagfolk i større grad fraråder bruk av smokk. Ingen av mine barn har brukt det, og det har gått helt fint. Jeg har i større grad måttet roe barnet ved bruk av nærhet,  oppmerksomhet og amming, men det er for slitsomt for mange kanskje?

Anonymkode: 69f16...013

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på babyer. Vi bar og bar og ammet og koste og samsov, men barnet hylgråt om det ikke var på puppen 24 timer i døgnet. Helt til smokk ble innført. Når brystvortene blør så må man forsøke noe...

Anonymkode: 5e9a9...047

• Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt.

Ok. Det kan du få mene så mye du vil. Heldigvis er ikke andre veldig opptatt av meningen din om akkurat det. 

Endret av Ebbeliten
  • Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
Ebbeliten skrev (2 minutter siden):

Ok. Det kan du få mene så mye du vil. Heldigvis er ikke andre veldig opptatt av meningen din om akkurat det. 

Ble du provosert av meningen min?

ts

• Liker 2
Skrevet

Men jøss. Hvorfor er dette et problem for deg? Min første brukte smokk, yngste ville ikke ha det. Begge har fått masse nærhet og amming, men det var god avlastning for såre brystvorter at min eldste tok smokk, ellers hadde jeg kanskje gitt opp hele ammingen. 

Anonymkode: bf773...ca0

• Liker 17
Skrevet

Ok. Du får fortelle de på nyfødtintensiven på ett av landets største sykehus at de ikke skulle ha innført smokk på det premature barnet mitt…. 

Anonymkode: ceede...2af

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble du provosert av meningen min?

ts

Nei. Jeg skjønner bare ikke helt poenget med å lage en tråd om det. Det er jo et fullstendig meningsløst tema. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Babyer har et naturlig behov for å sutte. Det gir dem trøst, og hjelper dem å roe seg. Så det er ikke for foreldrenes fordel at smokk brukes. 

Skrevet

Jeg har 2 barn, det ene barnet hang i puppen hele tiden. Skulle jeg ut av huset, så hang babyen i puppen omtrent hele tiden. Førte jo og til at babyen gulpet stor mengder hele tiden. Den babyen hadde et ekstremt suge behov. Så etter 2 måneder, så startet vi med smukk. Neste baby, var helt annerledes, og trengte ikke smokk.

Anonymkode: f99c9...586

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Du får fortelle de på nyfødtintensiven på ett av landets største sykehus at de ikke skulle ha innført smokk på det premature barnet mitt…. 

Anonymkode: ceede...2af

Godt poeng. 

Vi vr også en del uker på nyfødt intensiv med et barn som ikke kunne legges til brystet. De ansatte puttet i smokken med én gang for å opprettholde sugevillighet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg er glad for at smokk eksisterer. Barnet mitt bruker det bare under søvn og ellers spesielle situasjoner som sykdom. Ingenting i veien med den lette løsningen synes jeg. Bare slutt før det begynner å gå utover tennene og kjevene.

Anonymkode: afecd...42b

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jøss. Hvorfor er dette et problem for deg? Min første brukte smokk, yngste ville ikke ha det. Begge har fått masse nærhet og amming, men det var god avlastning for såre brystvorter at min eldste tok smokk, ellers hadde jeg kanskje gitt opp hele ammingen. 

Jeg er opptatt av hva som er best for barnet, at vi voksne klarer å sette barnets beste først, og ikke vårt eget beste. Jeg vet at innlegget virker bastant og provoserende, men det er meningen for å få i gang en diskusjon. Fint om man kan være saklig. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Så fordi dine barn ikke ville ha smokk og det fungerte fint, så er det fasiten? Mitt barn var aldri interessert i smokk, men jeg klarer jo å forstå at babyer er forskjellige. Det er ikke akkurat rakettforskning.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis du leser om barns utvikling og den nyfødtes instinkt, så vil du fort lære at den nyfødte søker etter brystet og utrolig nok -vet hva han skal gjøre. De har et sugebehov fra de har kommet ut fra mors mage, og noen mer enn andre. Min første brukte ikke smokk, og jeg trodde at det var jeg som hadde greid å ikke innføre denne uvanen, så der satt jeg på min høye hest, frem til nr to kom. Han ville ha noe hele tiden. Da ble smokk løsningen siden jeg ikke kan sitte med puppen ute hele tiden. Det var min sønns behov og for at han skulle roe seg ned og sove. Prøv å forklare til en på tre mnd, åtte mnd, ett år og halvannet år at de ikke får.. 😂 

Anonymkode: 582ad...06c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du skal ta opplæring på nyfødt intensiv hvor premature barn får innført smokk på daglig basis.

Anonymkode: c0eed...8a3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at løsninger som gir foreldre mer overskudd til å ta vare på barna, er gode løsninger. Det er ikke alltid praktisk at barnet krever en brystvorte i munnen for å sove (hva gjør du når barnet skal sove i barnehagen da)? Smokk er praktisk og har hjulpet oss mye til å roe barna og hjelpe dem til å sovne. For oss har det vært krevende med små barn og alle ting som gjør det lettere har vært velkomment. 

Jeg ser ikke helt poenget med å være «flinkest» og «best» forelder med å gjøre ting vanskeligere for seg selv. Men det gir kanskje noen tilfredsstillelse å kunne føle seg bedre enn andre og moralisere litt over andres valg? Her i huset har det vært både smokk og kjøpegrøt. Om vi får en til vil det bli det samme. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt. Jeg skjønner ikke at fagfolk i større grad fraråder bruk av smokk. Ingen av mine barn har brukt det, og det har gått helt fint. Jeg har i større grad måttet roe barnet ved bruk av nærhet,  oppmerksomhet og amming, men det er for slitsomt for mange kanskje?

Den dagen du står med en baby som gråter 18 av 24 timer i ett døgn, ingenting hjelper utenom smokken. Ja da hadde nok du også valgt smokk. Smokk har vært redningen hos oss med begge barna som hadde kolikk og melkeallergi. Jeg ammet ikke grunnet dårlig vekt oppgang hos barna og fikk beskjed om å gå over til mme. Jeg gikk med de i bæresjal hele dagen, samsov med de på natten. Fikk avlastning av mannen når arbeidsdagen hans var over. Smokk er ikke en enkel løsning, men noe mange velger i nøden. Jeg hadde ikke klart meg uten i spedbarnstiden. Mine sluttet med smokk julen de ble 2 år.

Anonymkode: 15951...c9c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er opptatt av hva som er best for barnet, at vi voksne klarer å sette barnets beste først, og ikke vårt eget beste. Jeg vet at innlegget virker bastant og provoserende, men det er meningen for å få i gang en diskusjon. Fint om man kan være saklig. 

ts

Men at babyen får smokk betyr ikke at det ikke får dekket sine behov. Det er bare din synsing. 

• Liker 13
Skrevet

Mine barn brukte heller ikke smokk, og jeg savnet det aldri. Men babyer er ulike, med ulikt sugebehov, det varierer hvor godt de sover, hvor lett de sovner, om de har noen plager.

Det jeg tenkte på noen ganger, var at smokk kan redusere risikoen for krybbedød. Det syns jeg er et godt argument for. Premature barn og sugevillighet er et annet, som beskrevet over. At barnet roer seg med smokken er ikke dumt det heller. Og jeg jobber i en småbarnsavdeling, og ser at mange av ettåringene finner roen med smokken, og det letter innsovningen når de først skal begynne å sove hos oss. 

Anonymkode: 2c6fa...1a2

• Liker 5
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

At din mening er feil er jo ingen diskusjon verdt å ha? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...