Gjest mirjia Skrevet 18. desember 2023 #201 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (Akkurat nå): Det gjør du nok. Jeg er overbevist at du foretrekker barn fra Palestina enn barn fra Israel. Om "ett liv er ett liv" helt uenig. Bare ta, la oss si Hitler og Ghandi... er ett liv, ett liv ? Hva gjør jeg nok? Nei. Jeg "foretrekker" ingen barn over andre. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg mener de har samme rett til beskyttelse, være seg israelske, palestinske, rogihyaer eller svensker. Men mener altså ikke du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #202 Del Skrevet 18. desember 2023 Just now, mirjia said: Hva gjør jeg nok? Nei. Jeg "foretrekker" ingen barn over andre. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg mener de har samme rett til beskyttelse, være seg israelske, palestinske, rogihyaer eller svensker. Men mener altså ikke du? jo, men jeg er ikke overfokusert om barn i denne krigen. Jeg tenker mennesker generelt og hvem startet krigen.... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 18. desember 2023 #203 Del Skrevet 18. desember 2023 Kalmusrot skrev (1 minutt siden): Man må være lojal til sine egne. Det er hva som teller tyngst. Hverken palestinere, israelere, sudanesere, brasilianere eller andre er "mine egne" i den forstand at vi tilhører samme nasjon. Men de er mine egne i den forstand at vi tilhører samme menneskehet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #204 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (1 minutt siden): Hva gjør jeg nok? Nei. Jeg "foretrekker" ingen barn over andre. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg mener de har samme rett til beskyttelse, være seg israelske, palestinske, rogihyaer eller svensker. Men mener altså ikke du? Voksne mennesker har også verdi, ikke bare barn. Men dette er en total krig med få sperrer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 18. desember 2023 #205 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (Akkurat nå): jo, men jeg er ikke overfokusert om barn i denne krigen. Jeg tenker mennesker generelt og hvem startet krigen.... Si sivile da, og ikke barn. Har alle sivile samme rett til liv? (og ikke kom med den der "de har stemt frem hamas", for da må en faktisk skille mellom de som har stemt frem hamas, og de som ikke har gjort det. ellers driver en kollektiv avstraffelse og inkluderer sivile i den avstraffelsen. Og det er middelaldersk. Noe jeg skjønner er et honnørord blant enkelte her, men det får stå for deres regning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #206 Del Skrevet 18. desember 2023 1 minutt siden, mirjia said: Hverken palestinere, israelere, sudanesere, brasilianere eller andre er "mine egne" i den forstand at vi tilhører samme nasjon. Men de er mine egne i den forstand at vi tilhører samme menneskehet. igjen... naiv. Sorry. Idealist... 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. desember 2023 #207 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (3 minutter siden): Hva gjør jeg nok? Nei. Jeg "foretrekker" ingen barn over andre. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg mener de har samme rett til beskyttelse, være seg israelske, palestinske, rogihyaer eller svensker. Men mener altså ikke du? Hvordan mener du at Israel skal beskytte sine barn mot Hamas? 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 18. desember 2023 #208 Del Skrevet 18. desember 2023 Kalmusrot skrev (Akkurat nå): Voksne mennesker har også verdi, ikke bare barn. Men dette er en total krig med få sperrer. Flott. Da er den åpne døren slått inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #209 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (1 minutt siden): Hverken palestinere, israelere, sudanesere, brasilianere eller andre er "mine egne" i den forstand at vi tilhører samme nasjon. Men de er mine egne i den forstand at vi tilhører samme menneskehet. Israelere er alliert med USA, som er Norges hovedalliert. De tilhører samme vestlige sivilisasjon. Veldig mange israelere har samme forhold til jødedom som vi har til kristendom, det er en del av vår kulturarv, uten at vi tror på Gud og/eller bokstavelige tolkninger av Toraen/Bibelen. Folk i Tel Aviv lever ikke så annerledes enn oss her i Norge, bortsett fra at de har et middelhavsklima. Folk fra Sudan og Palestina ser ikke på oss som en av dem. De er konservative muslimer, vi er en del av det vantro Vesten for dem. 7 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #210 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) 4 minutter siden, mirjia said: Si sivile da, og ikke barn. Har alle sivile samme rett til liv? (og ikke kom med den der "de har stemt frem hamas", for da må en faktisk skille mellom de som har stemt frem hamas, og de som ikke har gjort det. ellers driver en kollektiv avstraffelse og inkluderer sivile i den avstraffelsen. Og det er middelaldersk. Noe jeg skjønner er et honnørord blant enkelte her, men det får stå for deres regning) Se ! og det kommer fra Reuters. Jeg er veldig lei for de stakkars som ikke støtter angrepet. resten.... Almost three in four Palestinians believe the Oct. 7 attack by Hamas on Israel was correct, and the ensuing Gaza war has lifted support for the Islamist group both there and in the West Bank, a survey from a respected Palestinian polling institute found. https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-palestinians-back-oct-7-attack-israel-support-hamas-rises-2023-12-14/ Endret 18. desember 2023 av NatNat 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. desember 2023 #211 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (18 minutter siden): Og hvilken rolle mener du kulturelle variasjoner skal spille? Anser du mennesker av fransk, skandinavisk, palestinsk og israelsk opprinnelse som like mye verdt? Er ett liv ett liv, eller mener du en skal differensiere? Et ett palestinsk barn like mye verdt som et israelsk? Skal man gjøre like stor innsats for å beskytte barn, uavhengig av deres opprinnelse? Ikke meg du siterer, men ja, alle mennesker er like mye verdt. Helt klart. Barn har rett på en spesiell beskyttelse fra oss voksne, også i krig. Det er bare synd at ikke alle palestinere er enige i det. Ekstremt eksempel kanskje, men det viser jo en tendens til en tankesett som er … ganske forskjellig fra det jeg er vant med i hvertfall. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #212 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (4 minutter siden): Si sivile da, og ikke barn. Har alle sivile samme rett til liv? (og ikke kom med den der "de har stemt frem hamas", for da må en faktisk skille mellom de som har stemt frem hamas, og de som ikke har gjort det. ellers driver en kollektiv avstraffelse og inkluderer sivile i den avstraffelsen. Og det er middelaldersk. Noe jeg skjønner er et honnørord blant enkelte her, men det får stå for deres regning) Hvis en tysk skolelærerinne i 1943 hadde stemt på NSDAP i valget avholdt 11 år før, skulle de allierte sendt en egen målsøkende missil inn i soverommet hennes for å ta ut henne, og bare henne? Analogt med hvordan USA tar ut noen terrorist-ledere i Midtøsten? Hva om barna til skolelærerinnen hadde gått inn på rommet hennes for å søke trøst for bombingen utenfor, akkurat da missilet gikk av? Hva med naboen, rørlegger Franz som egentlig synes dette Hitler-greiene hadde gått for langt? Hvordan skulle han skånes? Det virker som mange folk i Vesten har helt absurde idéer om hva krig er. Krig er barbari og avskaffelsen av menneskelig moral. Det rammer ofte helt blindt og er en kollektiv katastrofe. Krig er mellom folk, ikke individer. I mitt eksempel ville både skolelærerinnen, rørleggeren, deres barn og familier blitt bombet i stykker, helt uavhengig av egne valg og sympatier. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. desember 2023 #213 Del Skrevet 18. desember 2023 jordy skrev (6 timer siden): Alle bombet alle i Syria og barn døde som fluer, samtidig satt pro-Palestina-gjengen hjemme og heklet eller noe. Ingen protesterte, selv om Norge også var innblandet i opplæring av "frihetskjempere" som joinet Al Nusra (syrisk gren av Al Qaida) med det samme de var ferdig opplærte. Jeg reagerte på at Ine Marie Eriksen Søreide brukte norske skattepenger og Telemark Bataljon på å lære opp utenlandske krigere som tilhørte en frittstående gjeng. De skulle liksom krige mot IS. Men du sier at de sluttet seg til krigerorganisasjonen Al Nusra. Jeg visste ikke akkurat det, men det passer inn i forhold til hva jeg trodde. Slik misbruk av Norges forsvar og forsvarsbudsjett som attpåtil muligens støtter terror er svært alvorlig og burde vært etterforsket av Norge. Jeg tror motivasjonen var å vise USA at vi støtter dem, og at forsvaret slo av bryteren for kritisk vurdering fordi de blindt ville glede USA. Forsvaret må også ta ansvar. Det er ikke bare Ine Marie som bør etterforskes. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 18. desember 2023 #214 Del Skrevet 18. desember 2023 Det må nye aktører til for å skape permanent ro i den regionen. Nå har Russland fått Saudi-Arabia og Iran til å snakke isammen. Jeg tipper det blir et nytt alternativ for å drive denbe prosessen videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. desember 2023 #215 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) jordy skrev (7 timer siden): Det er noe med å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere, tenk om hele verden hadde oppført seg på samme måte... Palestinerne blir født som søte barn med samme hjerneoppsett som deg og meg og jødene. Noe går galt på veien. De vokser opp i et hatefullt miljø som ikke er normalt funksjonelt med tanke på yrke og utdanning. Ting tyder på at stor arbeidsledighet rekrutterer folk inn til kriminalitet og leiesoldatbransjen . De får muligheter som ikke er bra, og griper disse mulighetene. Det hadde vært mye bedre å få bedre muligheter. Palestina har alvorlige strukturelle feil, og strukturen må repareres. De som er terrorister i Hamas var uskyldige barn for 20 år siden, de skulle ha blitt utviklet i en helt annen retning, men den politkken som har blitt ført de siste 50 årene har ikke ført til noen som helst bedring. Ergo må det endring til. Endret 18. desember 2023 av I Grosny 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #216 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (40 minutter siden): Flott. Da er den åpne døren slått inn. Retoriske bobler må sprekkes innimellom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #217 Del Skrevet 18. desember 2023 AdonisFFM skrev (24 minutter siden): Det må nye aktører til for å skape permanent ro i den regionen. Nå har Russland fått Saudi-Arabia og Iran til å snakke isammen. Jeg tipper det blir et nytt alternativ for å drive denbe prosessen videre. Hadde Saudi-Arabia tatt over kontrollen med de palestinske områdene, hadde konflikten vært over. De er strenge. De er stabile. Og de er ihvertfall ikke jøder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #218 Del Skrevet 18. desember 2023 23 minutter siden, I Grosny said: Palestinerne blir født som søte barn med samme hjerneoppsett som deg og meg og jødene. Noe går galt på veien. De vokser opp i et hatefullt miljø som ikke er normalt funksjonelt med tanke på yrke og utdanning. Ting tyder på at stor arbeidsledighet rekrutterer folk inn til kriminalitet og leiesoldatbransjen . De får muligheter som ikke er bra, og griper disse mulighetene. Det hadde vært mye bedre å få bedre muligheter. Palestina har alvorlige strukturelle feil, og strukturen må repareres. De som er terrorister i Hamas var uskyldige barn for 20 år siden, de skulle ha blitt utviklet i en helt annen retning, men den politkken som har blitt ført de siste 50 årene har ikke ført til noen som helst bedring. Ergo må det endring til. Ærlig talt, Grosny... Hva med Breivik ? Hva med alle de terrorister i Vesten, født i Vesten ? Hva med Arfan Bhatti, født og reist i Oslo ? hvordan forklarer du disse ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. desember 2023 #219 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) NatNat skrev (16 minutter siden): Ærlig talt, Grosny... Hva med Breivik ? Hva med alle de terrorister i Vesten, født i Vesten ? Hva med Arfan Bhatti, født og reist i Oslo ? hvordan forklarer du disse ? Bhatti utviklet seg i den kriminelle banden B-gjengen. Breivik har vært i et miljø han ikke har klart å håndtere, og faenskapen har eskalert. Breivik kan ha blitt hatefullt kritisert av AUFere, og bygget et monsterhat. Husk at Breivik var FRPer, og det er ikke vakkert alt som har skjedd mellom FRP-ungdommer og AUFere. Man kan tenke seg at Breivik har et litt annerledes hjerneoppsett som gjør at han reagerer mer voldsomt på hat enn vanlige mennesker gjør. Jeg vet litt om hvor stygt politisk ungdom har snakket om sine rivaler, er selv blant de skyldige, og det er jeg flau over. Angående vestlige terrorister. Jeg tror altså at terrorist-tetthet pr 100 000 innbyggere i vesten er lavere enn i konfliktsoner. Ellers minner jeg om at verdens farligste terrorister er velrenommerte høytstående politikere. Putin er en av dem, og Breivik blir puslete i forhold. Endret 18. desember 2023 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 18. desember 2023 #220 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) NatNat skrev (2 timer siden): Se ! og det kommer fra Reuters. Jeg er veldig lei for de stakkars som ikke støtter angrepet. resten.... Almost three in four Palestinians believe the Oct. 7 attack by Hamas on Israel was correct, and the ensuing Gaza war has lifted support for the Islamist group both there and in the West Bank, a survey from a respected Palestinian polling institute found. https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-palestinians-back-oct-7-attack-israel-support-hamas-rises-2023-12-14/ En ekspert på Israel og Palestina krigen, uttalte seg for ca 1 mnd siden at hvis folket i Gaza skulle stemt nå, hadde de stemt på Hamas. Endret 18. desember 2023 av JaVel 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå