missbluebird Skrevet 18. desember 2023 #181 Del Skrevet 18. desember 2023 5 minutter siden, Topsi said: Ingenting av dette nevnes av nrk og vg... Nrk, VG, Dagbladet, Aftenposten etc får alle sine nyheter fra Reuters. Så vil de som regel belyse samme side (unntak forekommer) og ta en og samme side i saken basert på hva de får. Det kan man tydelig se når alle refererer til samme kilder, samme intervju personer, samme bilder osv. Norge har ikke nok strukturert alternativ media til å belyse både utelandsk og internpolitiske situasjoner fra flere sider. Derfor bør undersøke nyheter fra land i nærheten, og da kan man fort få et helt annet bilde av situasjonen. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 18. desember 2023 #182 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) mirjia skrev (16 minutter siden): Det er noe i språkbruken her som er ubehagelig å lese: " å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere" "De har snyltet på hele verden" Det er unyansert, men det vitner også om et syn på palestinerne som noe annet enn "oss andre". Er ett liv ett liv? Det er grunnleggende for meg. Min kritikk av det som skjer nå handler om menneskerettigeter. Israelske , palestinske, sudanesiske eller rohingyaer. Alle liv er like mye verdt og alle barn er like mye verdt. Det må være utgangspunktet om verden skal gå i riktig retning. Det betyr ikke at det er lett, men det må være utgangspunktet for verdenssamfunnet, og for menneskeheten. Synes du at de har tatt ansvar for seg selv mtp all bistand de har fått? De er så handlingslammet og stakkarslige at man skulle tro hele Gaza's befolkning er 2 år, og det er også slik dere fremstiller de. Det er også påtakelig at ingen av dere kritiserer terror-toppene som lever i luksus på bl.a. våre skattepenger, ingen kritikk av at enormt mye penger har gått til våpen, ingen kritikk av terroristene som har stjålet alt fra de som ikke støtter de osv. Overhode ingen kritikk av terroristene, men dere støtter de liksom ikke. Jeg tror hva jeg vil om akkurat det, det er også skikkelig ubehagelig. Det er snylting! De har hatt alle muligheter til å etablere et velfungerende samfunn, hvorfor skal vi jobbe for at staten er idioter og sender penger til de? Penger de ikke bruker til noe annet enn terror-virksomhet. Om du så den giga tunellen som ble funnet i går, tenk hva den har kostet bl.a. oss. Endret 18. desember 2023 av jordy skrivefeil 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #183 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (3 minutter siden): En avvisning av humanitærretten, menneskerettigheteskonvensjonen, barnekonvensjonen og allminnelige rettsstatsprinsipper, der altså. "De gode valgene opp igjennom historien" har handlet blant annet om å etablere og befeste nettopp dette. Men det er klart, det er lov å ønske seg tilbake til før opplysningstiden. Good riddance. Slike konvensjoner er noe Norge har kunnet følge fordi vi lever i et fredelig hjørne av verden. Når jeg snakker om gode valg, tenker jeg mer på satsing på egen økonomisk utvikling, demokrati og et lavt nivå av korrupsjon, samt at vi i utenrikspolitikken stort sett har forsøkt å unngå deltakelse i kriger. En middelaldersk motstander må møtes med middelalderske metoder. 4 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. desember 2023 #184 Del Skrevet 18. desember 2023 missbluebird skrev (5 minutter siden): Nrk, VG, Dagbladet, Aftenposten etc får alle sine nyheter fra Reuters. Så vil de som regel belyse samme side (unntak forekommer) og ta en og samme side i saken basert på hva de får. Det kan man tydelig se når alle refererer til samme kilder, samme intervju personer, samme bilder osv. Norge har ikke nok strukturert alternativ media til å belyse både utelandsk og internpolitiske situasjoner fra flere sider. Derfor bør undersøke nyheter fra land i nærheten, og da kan man fort få et helt annet bilde av situasjonen. Det har du helt rett i 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #185 Del Skrevet 18. desember 2023 1 hour ago, Atheena said: Du er ganske ekstrem i dine holdninger. Støtter du drap på sivile på Gaza fordi de er muslimer? Hun støtter ikke drap på sivile, jeg tror hun tenker som meg at det er umulig å unngå. spesielt når man vet ikke akkurat hvem er ekte sivile og hvem er Hamas i sivil.... 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #186 Del Skrevet 18. desember 2023 33 minutter siden, Kalmusrot said: En middelaldersk motstander må møtes med middelalderske metoder. Det har jeg alltid tenkt. Men det ser ut som det er for vanskelig å forstå for enkelte mennesker. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 18. desember 2023 #187 Del Skrevet 18. desember 2023 jordy skrev (51 minutter siden): Du greier ikke å la være med de rasisme-beskyldningene dine, for alt du vet kan jeg være muslim selv - uten å støtte terroristene. Mye blir tatt av Hamas, dessverre. X flommer over av filmer der de kjører i vei med nødhjelp, det verste er når de skyter på sivile for å sikre seg selv. FN, Røde Kors og alle andre som liksom skal passe på dette er (som vi vet) udugelige, og mange av de er terrorister i forkledning. Det er et spørsmål? Hvis jeg ikke har mistolket deg helt så mener du jo at Israel gjør rett i å bombe Gaza og at det ikke er så nøye at mange blir drept. Det har vært latterliggjøringer om fokuset på døde barn. Samt at du er meget rask og kommer med beskyldninger om at man støtter Hamas til samtlige brukere her som er uenig i Israel sin voldsomme krigføring på Gaza som dreper svært mange sivile. Når du kommer med beskyldninger i annet hvert innlegg så tenker jeg at du bør tåle å få et sånt type spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #188 Del Skrevet 18. desember 2023 52 minutter siden, mirjia said: Det er noe i språkbruken her som er ubehagelig å lese: " å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere" "De har snyltet på hele verden" Det er unyansert, men det vitner også om et syn på palestinerne som noe annet enn "oss andre". Men palestinerne er noe annet enn nordmenn... spesielt enn nordmenn, tro meg ! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #189 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (6 minutter siden): Det har jeg alltid tenkt. Men det ser ut som det er for vanskelig å forstå for enkelte mennesker. Slike mennesker bør lese mer historie og tenke ærlig over hvordan de selv ville reagert i de samme situasjoner. Når Genghis Khans horder er på vei dit du bor, da endrer man også synet på hva som er greit. 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 18. desember 2023 #190 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (8 minutter siden): Men palestinerne er noe annet enn nordmenn... spesielt enn nordmenn, tro meg ! Hva mener du med dette egentlig? Hva er noe helt annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #191 Del Skrevet 18. desember 2023 1 minutt siden, Kalmusrot said: Slike mennesker bør lese mer historie og tenke ærlig over hvordan de selv ville reagert i de samme situasjoner. Når Genghis Khans horder er på vei dit du bor, da endrer man også synet på hva som er greit. Jeg er mer sinna på de i Vesten som forsvarer de enn selve Hamas & co. De forråder indirekte våre verdier. Det er som en del av Vesten er blitt rett og slett gal.. 7 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #192 Del Skrevet 18. desember 2023 2 minutter siden, Atheena said: Hva mener du med dette egentlig? Hva er noe helt annet? Jeg er fransk, europeisk, og når jeg kom til Norge, jeg merket allerede forskjell mellom dere og meg. I kultur, i oppførsel, etc... Jeg fant nordmenn utrolig naive, husker jeg. Scandinavia har meget fredfulle og litt blå øyne mennesker. Har du sett Palestinere ? hvis du er etnisk norsk, syns du at de tenker som deg ? at de behandler sine barn som deg ? at de har samme verdier som deg ? Hvis du er etnisk norsk, du er mye nærmere sekulære mennesker fra Israel enn Palestinere, at du liker det eller ikke. 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordy Skrevet 18. desember 2023 #193 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (2 minutter siden): Hun støtter ikke drap på sivile, jeg tror hun tenker som meg at det er umulig å unngå. spesielt når man vet ikke akkurat hvem er ekte sivile og hvem er Hamas i sivil.... Akkurat som deg, så lever ikke jeg heller i en rosa boble der man innbiller seg at sivile ikke dør i kriger. Det vi ser her er kynisk bruk av sivile, helt typisk av terrorister og det er klart at mange flere sivile dør pga. det. Dette er ikke unikt og det finnes mange andre terrorgrupper som har operert på samme måte, felles for alle: Feige terrorister som bruker sivile som kanonføde. Atheena skrev (6 minutter siden): Det er et spørsmål? Hvis jeg ikke har mistolket deg helt så mener du jo at Israel gjør rett i å bombe Gaza og at det ikke er så nøye at mange blir drept. Det har vært latterliggjøringer om fokuset på døde barn. Samt at du er meget rask og kommer med beskyldninger om at man støtter Hamas til samtlige brukere her som er uenig i Israel sin voldsomme krigføring på Gaza som dreper svært mange sivile. Når du kommer med beskyldninger i annet hvert innlegg så tenker jeg at du bør tåle å få et sånt type spørsmål. Israel gjør det de må, ta rotta på terroristene som har terrorisert de i mange år. Hamas er ansvarlige for døde barn, de startet krigen og de gjemmer seg bak barn. De er også ansvarlige for babyen de kidnappet, men som de nekter å levere tilbake. For noen stolte frihetskjempere...(👈 det er ironi). Jeg gjenkjenner Hamas-retorikk når jeg ser den og det har vært mye av det her på forumet, uten at jeg alltid har gitt uttrykk for det. Samtidig har du dette som jeg nylig skrev: Det er også påtakelig at ingen av dere kritiserer terror-toppene som lever i luksus på bl.a. våre skattepenger, ingen kritikk av at enormt mye penger har gått til våpen, ingen kritikk av terroristene som har stjålet alt fra de som ikke støtter de osv. Overhode ingen kritikk av terroristene, men dere støtter de liksom ikke... Krigen dreper mange, men hvem startet DENNE krigen? Du skriver "Israels voldsomme krigføring", er det muligens noen andre som kan ha litt ansvar for dette eller? Tåler alle type spørsmål og rapporterer aldri. 10 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #194 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (10 minutter siden): Jeg er mer sinna på de i Vesten som forsvarer de enn selve Hamas & co. De forråder indirekte våre verdier. Det er som en del av Vesten er blitt rett og slett gal.. Store sivilisasjoner råtner gjerne opp fra innsiden lenge før de blir erobret utenfra. Dette er en gammel historie, og vi ser det utspille seg på nytt i våre dager. Jeg deler din tristhet og sinne, men jeg tror det er best å bare kutte kontakt med dem det gjelder. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #195 Del Skrevet 18. desember 2023 1 minutt siden, Kalmusrot said: Store sivilisasjoner råtner gjerne opp fra innsiden lenge før de blir erobret utenfra. Dette er en gammel historie, og vi ser det utspille seg på nytt i våre dager. Jeg deler din tristhet og sinne, men jeg tror det er best å bare kutte kontakt med dem det gjelder. Ja... Men jeg hadde foretrukket å være erobret av noe litt mer avansert enn middelalderske krefter.... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mirjia Skrevet 18. desember 2023 #196 Del Skrevet 18. desember 2023 (endret) NatNat skrev (13 minutter siden): Jeg er fransk, europeisk, og når jeg kom til Norge, jeg merket allerede forskjell mellom dere og meg. I kultur, i oppførsel, etc... Jeg fant nordmenn utrolig naive, husker jeg. Scandinavia har meget fredfulle og litt blå øyne mennesker. Har du sett Palestinere ? hvis du er etnisk norsk, syns du at de tenker som deg ? at de behandler sine barn som deg ? at de har samme verdier som deg ? Hvis du er etnisk norsk, du er mye nærmere sekulære mennesker fra Israel enn Palestinere, at du liker det eller ikke. Og hvilken rolle mener du kulturelle variasjoner skal spille? Anser du mennesker av fransk, skandinavisk, palestinsk og israelsk opprinnelse som like mye verdt? Er ett liv ett liv, eller mener du en skal differensiere? Et ett palestinsk barn like mye verdt som et israelsk? Skal man gjøre like stor innsats for å beskytte barn, uavhengig av deres opprinnelse? Endret 18. desember 2023 av mirjia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #197 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (9 minutter siden): Jeg er fransk, europeisk, og når jeg kom til Norge, jeg merket allerede forskjell mellom dere og meg. I kultur, i oppførsel, etc... Jeg fant nordmenn utrolig naive, husker jeg. Scandinavia har meget fredfulle og litt blå øyne mennesker. Har du sett Palestinere ? hvis du er etnisk norsk, syns du at de tenker som deg ? at de behandler sine barn som deg ? at de har samme verdier som deg ? Hvis du er etnisk norsk, du er mye nærmere sekulære mennesker fra Israel enn Palestinere, at du liker det eller ikke. Franskmenn er nok mer historisk beleste og bevisste om egen sivilisasjons verdifulle sider, enn det nordmenn er. Frankrike har jo vært et stort rike siden Karl den store på 800-tallet, og Europas fremste land i mange århundrer. Ja, kanskje den dag i dag. Nordmenn er opprinnelig et folk av enkle bønder og fiskere, vi tror gjerne godt om andre, og mangler ofte stolthet og kunnskap om hvor vi kommer fra. Vi lar oss lett lure av media og skole, og er ofte konforme. Forøvrig enig med deg. Sekulære jøder er kulturelt nært både franskmenn og nordmenn, og totalt annerledes fra arabere. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 18. desember 2023 #198 Del Skrevet 18. desember 2023 Just now, mirjia said: Og hvilken rolle mener du kulturelle variasjoner skal spille? Anser du mennesker av fransk, skandinavisk, palestinsk og israelsk opprinnelse som like mye verdt? Er ett liv ett liv, eller mener du en skal differensiere? Et ett palestinsk barn like mye verdt som et israelsk? Det gjør du nok. Jeg er overbevist at du foretrekker barn fra Palestina enn barn fra Israel. Om "ett liv er ett liv" helt uenig. Bare ta, la oss si Hitler og Ghandi... er ett liv, ett liv ? 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #199 Del Skrevet 18. desember 2023 NatNat skrev (2 minutter siden): Ja... Men jeg hadde foretrukket å være erobret av noe litt mer avansert enn middelalderske krefter.... Middelalderske mennesker mangler evnen til selvrefleksjon, og har en sterk tro på egen rett. Det er en styrke i møte med overtenkende europeere. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalmusrot Skrevet 18. desember 2023 #200 Del Skrevet 18. desember 2023 mirjia skrev (3 minutter siden): Og hvilken rolle mener du kulturelle variasjoner skal spille? Anser du mennesker av fransk, skandinavisk, palestinsk og israelsk opprinnelse som like mye verdt? Er ett liv ett liv, eller mener du en skal differensiere? Et ett palestinsk barn like mye verdt som et israelsk? Man må være lojal til sine egne. Det er hva som teller tyngst. 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå