Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Apis said:

Konflikten må flyttes fra det militære over på det politiske. Det er ingen militær løsning på konflikten, den må løses rundt et forhandlingsbord. 

Den ene parten (Gaza) vil ikke ha en politisk løsning. De trengte en hvile militært sett, for å reorganisere, og slapp ut litt gissler, så brøt de våpenhvilen. 

Hamas og de andre friksjonene er temmelig klare på hva de ønsker å oppnå. De vil ha Israel vekk. Merk at jeg skrev Gaza, og ikke Hamas, for det er den gjeldende tanken i Vestbredden også. Det var flertalls situasjonen i 1948, og det er flertallets mening i 2023. 

De vil ha Israrl vekk, de vil drepe jøder, forvise dem fra landet, de, særlig ikke Hamas, vil ikke ha diplomati og forhandlinger.

De sier det høyt, de skrivet det i manifest, de er helt klar og tydelig på hva de ønsker å oppnå.

P.A. har samme målsetning, fordi om de av og til sier at de kan godta en tostatsløsning. De har hatt sjansen, og hver gang bryter de det. 

Det er så intetsigende å si sånt, når Hamas bare vil fortsette å krige med slt de har. I dag har de skutt med raketter, og en soldat som var innom en dagligvarebutikk i Vestbredden ble knivstukket. 

Det blir sikkert ny gissel/våpenhvile snart, Qatar er visst i Norge og møtet Mossad. De trenger vel en ny pause nå? Forhandle litt om gissler. 

Dette blir ikke over så lenge Hamas og de andre har militær kapasitet. Hezbollah har rikelig, og ting må gjøres der, etter Gaza er under kontroll.

Det er ikke hevn det dreier seg om, det dreier seg om å kunne leve uten angrep. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Den ene parten (Gaza) vil ikke ha en politisk løsning. De trengte en hvile militært sett, for å reorganisere, og slapp ut litt gissler, så brøt de våpenhvilen. 

Hamas og de andre friksjonene er temmelig klare på hva de ønsker å oppnå. De vil ha Israel vekk. Merk at jeg skrev Gaza, og ikke Hamas, for det er den gjeldende tanken i Vestbredden også. Det var flertalls situasjonen i 1948, og det er flertallets mening i 2023. 

De vil ha Israrl vekk, de vil drepe jøder, forvise dem fra landet, de, særlig ikke Hamas, vil ikke ha diplomati og forhandlinger.

De sier det høyt, de skrivet det i manifest, de er helt klar og tydelig på hva de ønsker å oppnå.

P.A. har samme målsetning, fordi om de av og til sier at de kan godta en tostatsløsning. De har hatt sjansen, og hver gang bryter de det. 

Det er så intetsigende å si sånt, når Hamas bare vil fortsette å krige med slt de har. I dag har de skutt med raketter, og en soldat som var innom en dagligvarebutikk i Vestbredden ble knivstukket. 

Det blir sikkert ny gissel/våpenhvile snart, Qatar er visst i Norge og møtet Mossad. De trenger vel en ny pause nå? Forhandle litt om gissler. 

Dette blir ikke over så lenge Hamas og de andre har militær kapasitet. Hezbollah har rikelig, og ting må gjøres der, etter Gaza er under kontroll.

Det er ikke hevn det dreier seg om, det dreier seg om å kunne leve uten angrep. 

Det er to parter her, som begge har sine svin på skogen, den eneste løsningen jeg ser for å få slutt på all drepingen, er at verdenssamfunnet ved FN går inn og tar over styringen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (3 timer siden):

De fleste muslimer i dag ønsker ikke å drepe alle jøder like lite som kristne vil steine homoseksuelle. Ateistiske kulturer har også hatt sin utvikling. Du kan ikke dømme dagens mennesker ut fra hva folk tenkte for mange hundre år siden.

Nå siktet jeg til islamisme. Islamister ønsker å ta livet av jøder, jo. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Det er to parter her, som begge har sine svin på skogen, den eneste løsningen jeg ser for å få slutt på all drepingen, er at verdenssamfunnet ved FN går inn og tar over styringen. 

FN er inne, og det er bare rot. En stor andel av landene er anti-Israel, og mange er anti-demokrati. Det som bør gjøres er å legge press på Hamas om å sette fri gisler og legge ned våpnene. Så kan hjelpesendinger komme frem, og folk få det de trenger. Hamas er nøkkelen her. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gabriel said:

De fleste muslimer i dag ønsker ikke å drepe alle jøder like lite som kristne vil steine homoseksuelle. Ateistiske kulturer har også hatt sin utvikling. Du kan ikke dømme dagens mennesker ut fra hva folk tenkte for mange hundre år siden.

Jeg tenker ikke at de fleste muslimer ønsker å drepe Jøder men det er nok mer enn du tror som ikke liker dem. Uten å vite helt hvorfor.  Problemet er at muslimsk samfunn utvikler seg ikke særlig. Jeg henvender deg til Pews research senter og undersøkelse om muslimer fra 2013, Neutralt og meget anbefalt.. du kommer nok til å bli overrasket
https://www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Endret av NatNat
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (7 timer siden):

Ja, jeg vet mange, spesielt i Norge, ser på barn nesten som et forskjellig art men jeg kan ikke la være å tenke at de galninger som angrep 7 oktober var engang barn de også.... Barn er ikke et art men et stadium

Barn kan gjøre fryktelige ting… hvis de blir groomet til det. Som det virker som mange blir i Gaza.

Vi er så uskyldige og naive vi i vesten. Barn… ja Ok. Ondskapen kan også ha barnets ansikt. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bacteria said:

Barn kan gjøre fryktelige ting… hvis de blir groomet til det. Som det virker som mange blir i Gaza.

Vi er så uskyldige og naive vi i vesten. Barn… ja Ok. Ondskapen kan også ha barnets ansikt. 

Bare å lese "Lord of the flies" 😌

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (19 timer siden):

Jeg forstår ikke økonomien på Gaza, kan ingenting om den, men tror at det er et eller annet usunt der med tanke på produksjon, næringsliv  etc.Hvordan er det egentlig? Er det vanlig å ha fullverdige karrierer der og gode arbeids- og yrkesforhold?  Jeg tenker at dersom økonomien og yrkeslivet er dysfunksjonelt så må det være en farlig destabiliserende faktor, og at dette må fikses.

Redigert: Jeg fant dette: https://www.theguardian.com/world/2023/oct/25/un-report-80-per-cent-of-gaza-inhabitants-relied-on-international-aid-before-war

Arbeidsledighet på 45% er  usunt. Noen sier at ledighet er roten til alt ondt, og det kan være noe i det.

De har snyltet på hele verden inkl. Israel i alle år, ingen i verdenshistorien har mottatt mer penger enn Gaza. Tre ganger mer enn det man brukte på å gjenoppbygge hele Europa etter 2. verdenskrig.

Mange har hatt fullt opp med å bygge tuneller, våpen av vannrør osv. Andre har infiltrert FN, Røde Kors o.lign. og så har du de som har drevet med undervisning der de har lært småbarn å drepe jøde - arbeidsledige var de ikke, men roten til alt ondt har de likevel vært.

mirjia skrev (19 timer siden):

Gaza er et isolert og lite område og kan ikke selv produsere det de trenger. Gaza er blant annet ett av de områdene i verden med lavest tilgang på rent vann. Det bor 2 millioner mennesker innenfor et område på størrelse med Mjøsa, ett av verdens tettest befolkede områder. De har utrolig nok greit å være selvberget når det gjelder frukt og grønnsaker.

Før responsen fra Israel etter 7. oktober kom det 800 lastebiler om dagen med nødvendige varer, medisiner osv. Det gjør det selvsagt enormt krevende og gir en presset befolkning.

Rart at Israel greide å produsere diverse der frem til 2005 og de overlot jo alt til palestinerne da de forlot, som igjen rev ned alt for å bruke til våpen eller andre "nyttige" greier... 

Terroristene de selv valgte har gjort og gjør situasjonen krevende, ingenting annet. De har hatt all verdens muligheter til å lage seg et flott samfunn, men neida - vi overlater alt til terrorister som vil utslette Israel og bruke alle midler på det.

Det er noe med å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere, tenk om hele verden hadde oppført seg på samme måte... 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (18 timer siden):

Jeg kjenner ikke nøyaktig til disse bombingene, men dersom USA, Danmark etc har bombet noe som helst i Syria uten forespørsel fra Syriske myndigheter så er det dobbelt uakseptabelt. Bombing er svært alvorlig og dreper barn like mye som de dreper krigere. 

Når Israel og andre slipper bomber så er neppe intensjonene å drepe sivile, men bruk av den typen våpen er uansett drap på sivile , uansett om de vil eller ikke. Å si at man vil skåne sivile, samtidig som man bruker masseødeleggelsesvåpen er prat som ikke holder vann med mindre man har god nok etteretning på at absolutt ingen sivile er i nærheten av bombingene.

At Israel og Syria er så desperate at de tyr til bombing for å forsvare seg mot reelle angripere er forferdelig, men også forståelig, men når f.eks. Danmark, Norge, Russland og USA slipper  bomber som dreper utenfor eget land så regner jeg det som grov kriminalitet som bør etterforskes av disse landenes politi. IS i Syria er Syria sitt problem, og det er Syria som har ansvaret for å bekjempe dem. Skal de ha utenlandsk hjelp så må de spørre  om det. Utlandet skal ikke ta seg til rette med bombefly som dreper relativt blindt. USA mener muligens at de i kraft av sin overlegne slagkraft har rett til å drepe hvem de vil, hvor de vil. Denne etikken som er fundamentert i jungelens lov er stygg, og Russland gjør akkurat det samme i Ukraina.

Alle bombet alle i Syria og barn døde som fluer, samtidig satt pro-Palestina-gjengen hjemme og heklet eller noe.

Ingen protesterte, selv om Norge også var innblandet i opplæring av "frihetskjempere" som joinet Al Nusra (syrisk gren av Al Qaida) med det samme de var ferdig opplærte.

INGEN var å se i gatene, ingen sprayet ned butikker, ingen ropte og skrek - det var så stille... Gaza pr i dag er en fis i forhold til det som skjedde i Syria.

Sirisiri10 skrev (18 timer siden):

Det er også en elendig strategi å rapportere feil, og tidligere har tallene til Palestina, USA og Israel stemt. Det sitter også flere ledd å går igjennom skadde og døde, blant annet på Vestbredden. Det Hamas styrte helsemyndighetene fungerer på en annen måte enn resten Hamas styrer. Her er også Vestbredden inkludert. 

IDF har bekreftet at de har utført ca 22.000 angrep på Gaza mellom 7.okt og frem til våpenhvile. Og vi vet alle hvor lite Gaza er og hvor befolket, hvor nesten halvparten er barn. 

Mat, medisiner, vann, strøm, helsehjelp etc er det stor mangel på. Få operative sykehus. 

Jeg tenker man ikke trenger å være hjerne kirurg for å forstå omfanget her. Hadde tallene vært riv ruskende gale, slik flere her inne påstår, tro meg - Israel hadde ropt det høyt ut. 

Denne krigen løser overhode ingenting - heller det motsatte. Det er helt meningsløst alle barn og andre sivile som er drept og skadet i Gaza. Like meningsløst som de Hamas drepte. 

Du innbiller deg enda at "helsemyndighetene" er still going strong?

..."de fungerer på en annen måte"... NEI - de fungerer ikke i det hele tatt for hvem er lederen, hvor holder de til, hvilke metoder bruker de for å estimere antall drepte? Her er det mange ubesvarte spørsmål, samtidig som "helsemyndighetene" ligger og gjemmer seg nede i en tunell uten kontakt med virkeligheten.

Mangel kommer også av at styresmaktene, inkl. de berømte helsemyndighetene, stjeler all nødhjelp samtidig som de skyter på sivile i det de kjører i vei med alt. Et eks.:

Israel har ikke akseptert tallene og tro meg, det har de sagt mange ganger. 

Denne krigen løser terrortruslene Israel ikke aksepterer å leve under mer, bort med de og jeg støtter de 100%.

Endret av jordy
La til video
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (15 timer siden):

At folk blir terrorister skyldes vel like mye Israels behandling av befolkningen. Terrorbombingen som Israel utfører nå skaper vel flere nye terrorister enn det Hamas klarer på samme tid.

Nei. Hadde Israel ikke gjort noe, da ville du sett oppblomstring av terrorister.

Det språket de skjønner er hardt mot hardt, nettopp slik Israel gjør nå. Forhandlinger og ditt og datt, det er et språk som ikke de er opplærte i og om de ser at 7. okt. går upåaktet hen vil det si = bare å dure i vei med mer terror og flere terroraksjoner. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (4 timer siden):

De har snyltet på hele verden inkl. Israel i alle år, ingen i verdenshistorien har mottatt mer penger enn Gaza. Tre ganger mer enn det man brukte på å gjenoppbygge hele Europa etter 2. verdenskrig.

Mange har hatt fullt opp med å bygge tuneller, våpen av vannrør osv. Andre har infiltrert FN, Røde Kors o.lign. og så har du de som har drevet med undervisning der de har lært småbarn å drepe jøde - arbeidsledige var de ikke, men roten til alt ondt har de likevel vært.

Rart at Israel greide å produsere diverse der frem til 2005 og de overlot jo alt til palestinerne da de forlot, som igjen rev ned alt for å bruke til våpen eller andre "nyttige" greier... 

Terroristene de selv valgte har gjort og gjør situasjonen krevende, ingenting annet. De har hatt all verdens muligheter til å lage seg et flott samfunn, men neida - vi overlater alt til terrorister som vil utslette Israel og bruke alle midler på det.

Det er noe med å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere, tenk om hele verden hadde oppført seg på samme måte... 

Du er ganske ekstrem i dine holdninger. 

Støtter du drap på sivile på Gaza fordi de er muslimer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (4 timer siden):

Alle bombet alle i Syria og barn døde som fluer, samtidig satt pro-Palestina-gjengen hjemme og heklet eller noe.

Ingen protesterte, selv om Norge også var innblandet i opplæring av "frihetskjempere" som joinet Al Nusra (syrisk gren av Al Qaida) med det samme de var ferdig opplærte.

INGEN var å se i gatene, ingen sprayet ned butikker, ingen ropte og skrek - det var så stille... Gaza pr i dag er en fis i forhold til det som skjedde i Syria.

Du innbiller deg enda at "helsemyndighetene" er still going strong?

..."de fungerer på en annen måte"... NEI - de fungerer ikke i det hele tatt for hvem er lederen, hvor holder de til, hvilke metoder bruker de for å estimere antall drepte? Her er det mange ubesvarte spørsmål, samtidig som "helsemyndighetene" ligger og gjemmer seg nede i en tunell uten kontakt med virkeligheten.

Mangel kommer også av at styresmaktene, inkl. de berømte helsemyndighetene, stjeler all nødhjelp samtidig som de skyter på sivile i det de kjører i vei med alt. Et eks.:

Israel har ikke akseptert tallene og tro meg, det har de sagt mange ganger. 

Denne krigen løser terrortruslene Israel ikke aksepterer å leve under mer, bort med de og jeg støtter de 100%.

Men vil dette si at sivile i Gaza ikle får mat og vann? Alt går til Hamas?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (20 minutter siden):

Holdninger? Hun kommer med fakta. Hvor kommer muslimer inn i bildet? Det bor 2 millioner muslimer i Israel. Nå griper du etter halmstrå her. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtt pro-vestlige styrker. Vesten må stå samlet.

Ikke la noen overbevise deg om at det stopper i Ukraina eller Israel. Angrepene kan komme overalt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (41 minutter siden):

Du greier ikke å la være med de rasisme-beskyldningene dine, for alt du vet kan jeg være muslim selv - uten å støtte terroristene.

Topsi skrev (36 minutter siden):

Men vil dette si at sivile i Gaza ikle får mat og vann? Alt går til Hamas?

Mye blir tatt av Hamas, dessverre. X flommer over av filmer der de kjører i vei med nødhjelp, det verste er når de skyter på sivile for å sikre seg selv. FN, Røde Kors og alle andre som liksom skal passe på dette er (som vi vet) udugelige, og mange av de er terrorister i forkledning. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julebrunost skrev (30 minutter siden):

Holdninger? Hun kommer med fakta. Hvor kommer muslimer inn i bildet? Det bor 2 millioner muslimer i Israel. Nå griper du etter halmstrå her. 

Det er noe i språkbruken her som er ubehagelig å lese:

" å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere"

"De har snyltet på hele verden"

Det er unyansert, men det vitner også om et syn på palestinerne som noe annet enn "oss andre". 

Er ett liv ett liv? Det er grunnleggende for meg. Min kritikk av det som skjer nå handler om menneskerettigeter. Israelske , palestinske, sudanesiske eller rohingyaer. Alle liv er like mye verdt og alle barn er like mye verdt. Det må være utgangspunktet om verden skal gå i riktig retning. Det betyr ikke at det er lett,  men det må være utgangspunktet for verdenssamfunnet, og for menneskeheten.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (6 minutter siden):

Du greier ikke å la være med de rasisme-beskyldningene dine, for alt du vet kan jeg være muslim selv - uten å støtte terroristene.

Mye blir tatt av Hamas, dessverre. X flommer over av filmer der de kjører i vei med nødhjelp, det verste er når de skyter på sivile for å sikre seg selv. FN, Røde Kors og alle andre som liksom skal passe på dette er (som vi vet) udugelige, og mange av de er terrorister i forkledning. 

Ingenting av dette nevnes av nrk og vg...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (2 minutter siden):

Det er noe i språkbruken her som er ubehagelig å lese:

" å ta ansvar for seg selv som mangler og som alltid har manglet hos palestinere"

"De har snyltet på hele verden"

Det er unyansert, men det vitner også om et syn på palestinerne som noe annet enn "oss andre". 

Er ett liv ett liv? Det er grunnleggende for meg. Min kritikk av det som skjer nå handler om menneskerettigeter. Israelske , palestinske, sudanesiske eller rohingyaer. Alle liv er like mye verdt og alle barn er like mye verdt. Det må være utgangspunktet om verden skal gå i riktig retning. Det betyr ikke at det er lett,  men det må være utgangspunktet for verdenssamfunnet, og for menneskeheten.

Årsaken til at vi i Norge har det så bra, er dels at vi har tatt mange gode valg opp gjennom historien, og dels at vi har vært heldige (funn av olje, nært samarbeid med store industrinasjoner som UK og USA etc). Det er ikke fordi vi er «mer verdt» enn andre.

Palestinerne har tatt masse dårlige valg, og dessuten vært uheldige i historiske omstendigheter utenfor deres kontroll.

Det er fullt mulig for et folk å ødelegge alt for seg selv. Historien viser det, gang på gang.

Å forvente at «verden» hele tiden skal trå til og «redde» folk som ikke makter å ta ansvar, er helt urealistisk og den type idealistisk tenkning som bare fremmer avhengighet og falske håp. I Palestinas tilfelle er det terrorisme som har vært deres falske håp i tiår etter tiår.

Nå er tiden kommet for straff. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (1 minutt siden):

Årsaken til at vi i Norge har det så bra, er dels at vi har tatt mange gode valg opp gjennom historien, og dels at vi har vært heldige (funn av olje, nært samarbeid med store industrinasjoner som UK og USA etc). Det er ikke fordi vi er «mer verdt» enn andre.

Palestinerne har tatt masse dårlige valg, og dessuten vært uheldige i historiske omstendigheter utenfor deres kontroll.

Det er fullt mulig for et folk å ødelegge alt for seg selv. Historien viser det, gang på gang.

Å forvente at «verden» hele tiden skal trå til og «redde» folk som ikke makter å ta ansvar, er helt urealistisk og den type idealistisk tenkning som bare fremmer avhengighet og falske håp. I Palestinas tilfelle er det terrorisme som har vært deres falske håp i tiår etter tiår.

Nå er tiden kommet for straff. 

En avvisning av humanitærretten, menneskerettigheteskonvensjonen, barnekonvensjonen og allminnelige rettsstatsprinsipper, der altså. "De gode valgene opp igjennom historien" har handlet blant annet om å etablere og befeste nettopp dette. Men det er klart, det er lov å ønske seg tilbake til før opplysningstiden. Good riddance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...