Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

Julebrunost skrev (54 minutter siden):

Du omtaler Hamas som en terrororganisasjon, uten å ta innover deg at det i seg selv gjør dette til en annerledes krig. Israel har intet annet valg enn å ta Hamas. Hamas bruker sivilbefolkningen som skjold. Israel kan ikke legge ned våpnene, da er de over og ut. 

Israel behøver ikke drepe 18000 palestinere hvorav en stor andel barn. At en part gjør noen galt betyr ikke at det er greit at andre gjør det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LadeJarl skrev (2 timer siden):

😂😂🙈...Morsom du!..

At Hamas ikke har drept hver eneste Israeler på den mest grusomme måten de kunne....skyldes kun at Israel er teknologisk og militært overlegent!! 

Hadde de muslimske terrorhordene vært militært overlegen...😬🙈..hjelpe meg..😬

Morsom du. Du starter som om du protesterer mot Grosny for så å skrive omtrent det samme, bare med litt andre ord.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (3 minutter siden):

Israel behøver ikke drepe 18000 palestinere hvorav en stor andel barn. At en part gjør noen galt betyr ikke at det er greit at andre gjør det.

Har du et reelt alternativ, om de skal få tatt Hamas, som gjemmer seg blant sivile? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (4 minutter siden):

Morsom du. Du starter som om du protesterer mot Grosny for så å skrive omtrent det samme, bare med litt andre ord.

Ja morsom vri..ikke sant?😉

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (11 minutter siden):

Derfor må verden legge press på Hamas. Og jo før Israel tar Hamas, dess bedre. 

Jeg mistenker at Israel skaper Hamasterorrister. Når de dreper pappa og lillesøster og skyter beinet av storebror så kan lillebror utvikle et hat som bygger terror. Og Hamasterrroristene sine drap bygger hat den andre veien, og slik holder man konflikten gående.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (2 timer siden):

Det er så mange skadede unger. De kommer til å trenge hjelp og proteser gjennom hele livet. Dét problemet handler ikke om religion eller verdenshistoriske kontekster, men om livene og fremtiden til uskyldige ofre i krigen. https://www.spleis.no/project/352200

Ja de muslimske terroristene har mye å svare for.

Verden hadde vært et mye bedre sted uten voldsreligionen deres, håper hamasgutta finner sine 70 tilmålte jomfruer fortere enn svint jeg..

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Jeg mistenker at Israel skaper Hamasterorrister. Når de dreper pappa og lillesøster og skyter beinet av storebror så kan lillebror utvikle et hat som bygger terror. Og Hamasterrroristene sine drap bygger hat den andre veien, og slik holder man konflikten gående.

Det er dessverre helt sant. Det betyr ikke at ikke Hamas har ansvaret for sine horrible handlinger, men at alle som faktisk ønsker fred på sikt må tenke langt klokere enn bomber og kanoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke økonomien på Gaza, kan ingenting om den, men tror at det er et eller annet usunt der med tanke på produksjon, næringsliv  etc.Hvordan er det egentlig? Er det vanlig å ha fullverdige karrierer der og gode arbeids- og yrkesforhold?  Jeg tenker at dersom økonomien og yrkeslivet er dysfunksjonelt så må det være en farlig destabiliserende faktor, og at dette må fikses.

Redigert: Jeg fant dette: https://www.theguardian.com/world/2023/oct/25/un-report-80-per-cent-of-gaza-inhabitants-relied-on-international-aid-before-war

Arbeidsledighet på 45% er  usunt. Noen sier at ledighet er roten til alt ondt, og det kan være noe i det.

Endret av I Grosny
fant noe på nettet
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke økonomien på Gaza, kan ingenting om den, men tror at det er et eller annet usunt der med tanke på produksjon, næringsliv  etc.Hvordan er det egentlig? Er det vanlig å ha fullverdige karrierer der og gode arbeids- og yrkesforhold?  Jeg tenker at dersom økonomien og yrkeslivet er dysfunksjonelt så må det være en farlig destabiliserende faktor, og at dette må fikses.

Gaza er et isolert og lite område og kan ikke selv produsere det de trenger. Gaza er blant annet ett av de områdene i verden med lavest tilgang på rent vann. Det bor 2 millioner mennesker innenfor et område på størrelse med Mjøsa, ett av verdens tettest befolkede områder. De har utrolig nok greit å være selvberget når det gjelder frukt og grønnsaker.

Før responsen fra Israel etter 7. oktober kom det 800 lastebiler om dagen med nødvendige varer, medisiner osv. Det gjør det selvsagt enormt krevende og gir en presset befolkning.

Endret av mirjia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Julebrunost skrev (39 minutter siden):

Denne artikkelen er jo et sammensurium. Den sier ikke noe om HVA man har av info fra de ulike kildene. Går du inn på en sv dem ser du at IDF kommenterer tall, men understreker at de ikke bekrefter dem. NRK er pro-pal så det holder. 

Ingen vet eksakte tall på antall drepte. Så nei, de kan ikke bekrefte noe. De tallene vi får er det absolutt minimumet. 

Normalt så blir antall drepte i Gaza i krig eller angrep fra Israel undersøkt av blant annet USA og Israel etterpå. Så ikke rart at de ikke kan bekrefte det enda. Tallene har alltid stemt ganske bra med de Palestinske tallene. Kanskje folk slutte å påstå at tallene er så himla feil eller bruke det støtt og stadig som et argument. Det er faktisk ingenting som tyder på tallene er feil, annet enn at de er langt høyere. 

Jeg la ved flere kilder enn nrk. Her har du en video der IDF sier det selv i et intervju på cnn   https://edition.cnn.com/2023/12/05/middleeast/israel-hamas-military-civilian-ratio-killed-intl-hnk/index.html 

Er det god nok kilde? 

Endret av Sirisiri10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller den andre siden som drømmer om at islam skal ta over verden og gjøre den til et kalifat ...

Hamas har som målsetting å utrydde hver eneste Israeler for å ta over der å bygge moskeer og få landet snarest mulig tilbake til middelalderen..

Mens Israels eneste ønske er å få leve i fred med sine muslimske naboer...

Israel har er ønske om å leve i fred med sine naboer?! Prøver du å være morsom eller?!

Endret av Kågebruker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel heller den andre siden som drømmer om at islam skal ta over verden og gjøre den til et kalifat ...

Hamas har som målsetting å utrydde hver eneste Israeler for å ta over der å bygge moskeer og få landet snarest mulig tilbake til middelalderen..

Mens Israels eneste ønske er å få leve i fred med sine muslimske naboer...

Det er ikke å leve i fred med sine naboer å drepe deres barn og fordrive de fra deres eiendommer som de har hatt i generasjoner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (7 minutter siden):

Ingen vet eksakte tall på antall drepte. Så nei, de kan ikke bekrefte noe. De tallene vi får er det absolutt minimumet. 

Normalt så blir antall drepte i Gaza i krig eller angrep fra Israel undersøkt av blant annet USA og Israel etterpå. Så ikke rart at de ikke kan bekrefte det enda. Tallene har alltid stemt ganske bra med de Palestinske tallene. Kanskje folk slutte å påstå at tallene er så himla feil eller bruke det støtt og stadig som et argument. Det er faktisk ingenting som tyder på tallene er feil, annet enn at de er langt høyere. 

Jeg la ved flere kilder enn nrk. Her har du en video der IDF sier det selv i et intervju på cnn   https://edition.cnn.com/2023/12/05/middleeast/israel-hamas-military-civilian-ratio-killed-intl-hnk/index.html 

Er det god nok kilde? 

Denne har jeg sett, og han bekrefter ingenting. Han snakker om at dersom tallene stemmer så er ikke dette høye tall tatt i betraktning hvor vanskelige forhold IDF opererer under, ergo at IDF skåner sivile så godt de kan. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/RG7am2/ekspert-om-hamas-doedstall-fra-gaza-det-har-stor-strategisk-verdi

Her står det om tallene som kommer ut i Hamas’ propagandakrig. 

Grunnen til at tallene kommer opp her til stadighet er at pro-pal argumenterer med at antall døde barn er grunn til at Israel skal legge ned våpnene. For min del er ett barn drept ett for mye. Men så lenge Hamas er Hamas vil dette bli en krig med økende sivile tap. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LadeJarl skrev (30 minutter siden):

Ja de muslimske terroristene har mye å svare for.

Verden hadde vært et mye bedre sted uten voldsreligionen deres, håper hamasgutta finner sine 70 tilmålte jomfruer fortere enn svint jeg..

Tror ikke religionen er problemet, det handler mer om livssituasjon og nabofolkforholdet. I Norge så er jo muslimene veldig greie folk, men så er jo livsforholdene helt annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaza kunne vært et nydelig moderne paradis for palestinerne, med sin lange strandlinje og behagelige klima. Problemet er at islamister regjerer, som har så mye hat i sine hjerter mot jøder, at de er villig til å bruke sin egen sivilbefolkning som menneskelige skjold i sin krigføring, når de går til angrep på israelske festivaldeltagere, og intetanende familier i sine hjem når det var helligdag for jøder, 7 oktober. Hamas ville ha krig og lidelse, og det fikk de. Det visste vi jo kom til å skje. Bistandspenger blir brukt til våpen og luksus for topplederne.

Likene fra israelere var ikke en gang blitt kalde den 7 oktober, før pro palestinere verden rundt regelrett feiret. Eller demonstrerte mot Israel. Katta er ute av sekken, antisemittismen lever i beste velgående, og flere som hevder å være så gode og medmenneskelige, har vist seg å være hatefulle hyklere. 

Det er veldig trist det som skjer nå, men Israel har (igjen) lært at å senke skuldrene er livsfarlig. Vi i Europa bør kanskje reflektere litt over hvilke tiltak og handlinger vi selv blir nødt å gjennomføre, når terror og hat rammer oss selv en dag. Nå må vi f.eks se oss over skulderen når vi er på julearrangement enkelte steder i Europa, for det er den nye virkeligheten i 2023.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Tror ikke religionen er problemet, det handler mer om livssituasjon og nabofolkforholdet. I Norge så er jo muslimene veldig greie folk, men så er jo livsforholdene helt annerledes.

Forskjell på en muslim og en islamist. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (4 minutter siden):

De aller fleste som støttet Hitler var også veldig greie folk, bare så det er sagt.

Dette med livsforhold er også noe jeg ikke helt skjønner logikken i. Romafolket blir diskriminert daglig i store deler av Europa, og lever gjerne under de mest kummerlige forhold. Det er likevel ikke de vi assosierer med terrorangrep? Hvorfor er det sånn?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (14 minutter siden):

De aller fleste som støttet Hitler var også veldig greie folk, bare så det er sagt.

Dette med livsforhold er også noe jeg ikke helt skjønner logikken i. Romafolket blir diskriminert daglig i store deler av Europa, og lever gjerne under de mest kummerlige forhold. Det er likevel ikke de vi assosierer med terrorangrep? Hvorfor er det sånn?

Norske muslimer støtter ikke Hitler.

Angående livsforhold, så tror jeg at dårlig næringsliv og høy arbeidsledighet på Gaza er destabiliserende. Et elendig hatefullt forhold til et krigersk naboland som man utveksler vold og raketter med er dårlig/agressivt livsforhold.

De tyskerne som støttet Hitler hadde motiver som i stor grad gikk på økonomi.  Man kan si at Hitler kjøpte seg velgere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Norske muslimer støtter ikke Hitler.

Angående livsforhold, så tror jeg at dårlig næringsliv og høy arbeidsledighet på Gaza er destabiliserende. Et elendig hatefullt forhold til et krigersk naboland som man utveksler vold og raketter med er dårlig/agressivt livsforhold.

De tyskerne som støttet Hitler hadde motiver som i stor grad gikk på økonomi.  Man kan si at Hitler kjøpte seg velgere.

Dette vil ikke bedre seg under Hamas, da de tjener på at Palestinerne er flyktninger og får bistand fra Vesten, bistand som går rett til krigsmateriale. Vet du hvor mye bare Norge har gitt dem? Næringsliv kunne de hatt, om det var ønskelig. Før Israel trakk seg ut var Gaza frodig. Nå er det karrig og de er avhengig av alt utenfra. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 timer siden):

Ser ut som om intensjonene offisielt er forskjellige, men resultatene samsvarer ikke med intensjonene. Israel dreper mye mer enn Hamas, ikke fordi de er ondere, men fordi de har  større militær slagkraft. Hamas utsletter ikke Israel, men Israel har kommet mye lenger i  å utslette palestinerne.

Intensjon betyr svært mye. Hadde Hamas fått det til hadde de drept alle israelere. 

La meg spørre, mener du koalisjonen mot is forsøkte å utslette araberne da de bombet raqqa og mosul? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...