Gå til innhold

Hvor mye gir besteforeldre for ca?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Amossa skrev (2 minutter siden):

Nettopp.  Som besteforeldre har mannen min og jeg god økonomi.  Barna våre er i etableringsfasen.  Den ene er aleneforelder.  Vi synes ikke dyre gaver er viktig.  Men vi bidrar mer når barna trenger noe og foreldrene ikke har råd til det.  Det koster nær 5.000 kr for ski, staver og skisko av vanlig type.  Har man to barn, så er det voldsomt mye for en aleneforelder.  
Siden vi kan, så betaler vi halvparten.  
Det betyr ikke at dette er et prisnivå vi kommer til å ligge på.  Men ja, vi har gitt mer enn vi normalt ville gjort når barna har hatt behov for PC o.l.  

Hva med igjennbruk ?

Barna vokser fort, og kanskje er det bare 1-2 år så er både ski, sko, og staver forlite 

Anonymkode: 341e5...f76

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 15.30):

Mine foreldre 1000 kr.

Hans foreldre 500 kr.

Anonymkode: 63cc0...a99

Samme her

Skrevet

Helt sykt hvor mye penger vi bruker på julefeiring 

Anonymkode: 5d2dd...c55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med igjennbruk ?

Barna vokser fort, og kanskje er det bare 1-2 år så er både ski, sko, og staver forlite 

Prøvde det.  Sjekket selvfølgelig på finn.no.  Jeg kjøper mye til barnebarna der.  Nærmeste ski var i Bodø, og de måtte hentes.  De var dessuten uten sko.  Vi bor i Lofoten.  

Skrevet

Mine foreldre: ca 500,-

Mannens foreldre: 1500-2000,

Anonymkode: fea27...3ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 22.45):

Utveksler gaver med min muslimske venninne. Jeg får til jul, hun får til Id. Hvorfor kan ikke besteforeldrene gi en gave? 

Anonymkode: 45aa5...5f6

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 23.44):

Hva har det å si? Mine foreldre er muslimer, svigers også. De kjøper da julegaver til både barn og barnebarn, samt til søsken og foreldre.

Anonymkode: 64847...c13

Makan til navlebeskuende svar. Disse besteforeldrene gir ikke gaver til jul da de ikke feirer jul og det må da for pakker være opp til dem.

Anonymkode: 91b59...da8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Makan til navlebeskuende svar. Disse besteforeldrene gir ikke gaver til jul da de ikke feirer jul og det må da for pakker være opp til dem.

Har aldri tenkt på at det er navlebeskuende å gi en gave.

Id er en høytid da gaver gis. Jul likedan.

Jeg trenger ikke å feire Id for å gi en muslimsk venn en gave til Id. Samtidig ville det selvsagt ha vært helt greit om min venninne følte det ble feil å gi meg en gave til jul. 

Det å gi en gave til jul har ikke opplevdes som julefeiring for henne. Hun står stødig i sin tro. 

Mulig disse besteforeldrene ikke liker at barnebarna feirer jul, at de ønsker at de skal oppdras som muslimer, og at dette er en del av det å ta avstand til den delen av oppdragelsen. Men det vet jeg ikke noe om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må legge til at jeg ikke forstår hvorfor besteforeldre med god økonomi skal gi dyre gaver til barnebarn der foreldrene måtte har god økonomi. Det vil si: barn som uansett har absolutt alt de trenger og mere til, de kan da få mindre gaver til jul.

Mens besteforeldre som har barnebarn som ikke har absolutt alt de trenger, de kan gi en større gave til jul, dvs noe barna ellers ikke ville ha kunnet få. 

Nei, hvorfor besteforeldre skal gi dyre gaver som et prinsipp bare fordi de måtte ha god økonomi, det synes jeg er uforståelig.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Så om man har god økonomi så forventes det at man skal gi dyre gaver? 

Kan ikke besteforeldre med god økonomi gi f.eks en bok? 

Jeg tror det handler om at hvis besteforeldrene har god økonomi så har de mulighet til å gi dyrere gaver og det er det rn del som ønsker. 
For våre handler det om rettferdighet. Besteforeldre på begge sider bruker en del på jule- og bursdagsgaver fordi det er fin anledning til å kunne gi noe foreldrene ikke har økonomi til, og de har råd, og de vil gi gaver av samme verdi til alle barnebarn selv om vi har økonomi til å kunne gi barna alt de peker på og trenger. 
Selv er jeg ikke så opptatt av verdien av gaver. Barna mine er små, og om farmor og farfar ga malesaker til 200kr i gave og satt med barna og brukte dette i romjula hadde dette vært like flott som gaven til 2000kr barna kommer til å få, eller om mormor og morfar ga en bok til 150kr som de leste med barna(igjen og igjen) i stedet for gaven til 1000kr. Og det har vi sagt! Men det ønsker de ikke. De vil at julegaven skal være noe større og at de selv heller kan ta med ei bok eller malesaker når de kommer på besøk på andre tidspunkt. Fordi det gjør de. De er alle involverte besteforeldre som vier seg 100% til barnebarna når vi er sammen. 

På den andre sida synes jeg det er vondt å se hvor mye svoger og svigerinne med dårlig råd bruker på gaver til barna våre (vi har prøvd å si fra mange ganger!) og jeg blir glad når jeg ser at min søster(også med dårlig råd) har funnet fine og gjennomtenkte, men rimelige, gaver. 

Anonymkode: af1fc...07e

• Liker 1
Skrevet

Mine barn får gaver for ca 1000 kr hver fra hvert besteforeldrepar. Begge sett besteforeldre har grei økonomi og 4 barnebarn hver. 

Anonymkode: fa8e9...87b

Skrevet
On 12/15/2023 at 9:30 PM, AnonymBruker said:

Mine foreldre: gave for ca 500 og 1000 kr på sparekonto.

Svigers: ca 1000 kr.

Bikkja til svigers: ca 1000 kr.

Snill bisk.

• Liker 1
Skrevet

Hans foreldre: 600 kr til hvert av barnebarna

Mine foreldre: 300-400 kr ca.

Anonymkode: 0683b...9fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 0.04):

Joda. Poenget er at det ikke er fordi de er muslimer. Det er fordi de velger å ikke gi gaver. Det kan like godt være kristne eller ateister som velger slik.

Skrevet

Fra mine:

Eldste får 3000, mellomste 2000 og yngste 1000. (Fordeling jeg er 100% enig i da ønskene forandrer seg etter både alder og kjønn)

De andre besteforeldrene:

Farmor: 1000

Farfar: Ingenting

Anonymkode: dea1a...193

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 22.41):

Hvorfor er det sånn at om en har god råd, så skal en gi veldig dyre gaver? Jeg mener ikke å kritisere, men bare kom til å tenke på at det er litt rart at det er sånn. Hvis man har god råd, kan man ikke da gi en bok f eks? 

Nå overtolker du vel litt? Det er ingen som har sagt man "skal", jeg tolker det mer cithen at de kan gi så mye fordi de har god råd. Ikke at det er et krav. 

Jeg har vokst opp i et hjem med godt over sntitet god økonomi, men hvor gavene likevel var langt mer nøkterne enn hva enkelte har i denne tråden. Foreldrene mine sitter veldig godt i det, men kan helt fint gi julegaver til 4-500 kr. Det er det jeg er vokst opp med, og det er helt ok. 

Mens i mannens familie er det vanlig med gaver til flere tusen kroner.. 

Anonymkode: 834e0...28d

Skrevet

Bestemor/bestefar 10000 pr barn (eneste barnebarn de har)

Farmor/farfar: 500kr pr barn (de har 5 barnebarn)

Vi :1000-2000

Jeg synes vi foreldre og svigers gir lite…  Hadde nok brukt mer penger om ikke ungene fikk mye av besteforeldre.  De får ingen tullegaver.  Sønnen liker ikke å lage ønskeliste, han stoler på at jeg kommer på alt han kan trenge fra besteforeldre.  

De får gjerne ting de trenger rett før jul også, måtte kjøpe nye fotballsko til 2500kr forrige uke og ny treningsjakke 1000kr osv.  

Anonymkode: 09fd3...5bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 23.48):

Hva med igjennbruk ?

Vanskelig å kjøpe gjenbruk og så passer det ikke.  Synes gjenbruk er kjempebra, bare ikke som julegave.  Kjedelig nok med nye klær som ikke passer. 

Anonymkode: 09fd3...5bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå overtolker du vel litt? Det er ingen som har sagt man "skal", jeg tolker det mer cithen at de kan gi så mye fordi de har god råd. Ikke at det er et krav. 

Jeg har vokst opp i et hjem med godt over sntitet god økonomi, men hvor gavene likevel var langt mer nøkterne enn hva enkelte har i denne tråden. Foreldrene mine sitter veldig godt i det, men kan helt fint gi julegaver til 4-500 kr. Det er det jeg er vokst opp med, og det er helt ok. 

Mens i mannens familie er det vanlig med gaver til flere tusen kroner.. 

Anonymkode: 834e0...28d

Tolker ingenting.

Jeg tror (jeg vet selvsagt ikke), at foreldre som vet at besteforeldre har god råd, forventer at barna skal få dyre gaver.

Og jeg tror besteforeldre som har god råd, synes at de bør gi barnebarna dyre gaver. 

Men hvorfor skal man gi dyre gaver til barn som uansett har alt de trenger? Hva er hensikten med at det må være dyrt?

For all del, folk må gi så mye de vil, det har jo ikke jeg noe med. Det virker bare verdiløst. 

Skrevet

Mellom 500-1000 per barnebarn fra begge sett med besteforeldre. Kommer an på hva ungene ønsker seg. 

Anonymkode: afc4e...897

Skrevet

Mine - ca 1000,- per barn

Svigers - ca 750,- per barn

Jeg kjenner til summene fordi de pleier å be meg om å ordne med gavene og så vippser de meg penger. 

Anonymkode: ea6df...1b1

Skrevet

Jeg er bestemor. Jeg har lagt meg på 500 kr. pr barn samt samme sum til hver av de voksne. Synes det er dyrt nok. Er alene med en grei nok lønn. Litt under gjennomsnittet. 

Anonymkode: 315b5...210

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...