Gå til innhold

Til dere uvaksinerte.

AnonymBruker

Til dere uvaksinerte  

177 stemmer

1. 1. Hvor mange ganger har dere hatt corona?

• 1
      64
    • Ingen
      46
    • 2
      37
    • 3
      19
    • 4
      11

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stenger 16. des. 2025, 16:12

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (1 time siden):

Alle bivirkningsrapporteringssystemer sier det motsatte.

Tenker jeg forholder meg til det og ikke til folk som opptrer som om de var salgsrepresentanter for legemiddelindustrien.

En må sette seg inn hvordan bivirkningsrapportsystemet fungerer.  

En innmeldt bivirkning er i mange tilfeller en samvariasjon. Det vil si det opptrer samtidig med vaksinen, men har en annen årsak. Noen virker å tro at at alt skyldes  vaksinen. Det er få alvorlige bivirkninger.

Legemiddelmyndigheter fra hele verden sier i en felles uttalelse at de godkjente covid-19-vaksinene er effektive og trygge. Samtidig tror de desinformasjon i sosiale medier kan ha ført til unødvendig mange dødsfall. 

Den største andelen av bivirkninger er milde og midlertidige. Imidlertid har systemer for sikkerhetsovervåkning funnet noen sjeldne, men alvorlige bivirkninger, som skjer hos færre enn 1 av 10 000 personer. Det pekes på at medisinske myndigheter globalt har fått på plass tiltak for å redusere risikoen for å ta skade av disse bivirkningene

https://www.healthtalk.no/corona-coronavaksine-coronavirus/globale-myndigheter-covid-19-vaksinene-er-trygge-a-bruke/176134

Anonymkode: d7e51...64a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uvaksinerte er veldig glad i å underdrive symptomene de fikk for å frem et ideologisk poeng. Vet om flere uvaksinerte som ble alvorlige syke under Delta. Og en uvaksinert venninne som ble syk med feber i en uke og langvarig hoste. Det var rundt et år siden, og når hun prater om det nå så sier hun "det var som en mild forkjølelse" 😄 Hun ble åpenbart ganske syk, men later som om det var mye mildere. 

Anonymkode: 0fa4c...884

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

En innmeldt bivirkning er i mange tilfeller en samvariasjon. Det vil si det opptrer samtidig med vaksinen, men har en annen årsak. Noen virker å tro at at alt skyldes  vaksinen. Det er få alvorlige bivirkninger.

Legemiddelmyndigheter fra hele verden sier i en felles uttalelse at de godkjente covid-19-vaksinene er effektive og trygge. Samtidig tror de desinformasjon i sosiale medier kan ha ført til unødvendig mange dødsfall. 

Den største andelen av bivirkninger er milde og midlertidige. Imidlertid har systemer for sikkerhetsovervåkning funnet noen sjeldne, men alvorlige bivirkninger, som skjer hos færre enn 1 av 10 000 personer. Det pekes på at medisinske myndigheter globalt har fått på plass tiltak for å redusere risikoen for å ta skade av disse bivirkningene

https://www.healthtalk.no/corona-coronavaksine-coronavirus/globale-myndigheter-covid-19-vaksinene-er-trygge-a-bruke/176134

Vel, da har du nok ikke tatt Astra Zeneca!

Se hvordan deres bivirkninger og deres kritikk har vært. Om jeg ikke tar feil så ble den ikke godkjent/ tatt vekk som vaksine i Norge. Jeg fikk den i UK.

Anonymkode: 28600...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (4 timer siden):

Så du stoler ikke 100% på statistikk fra FHI som viser at ytterst få unge, friske var innlagt pga koronasykdom under pandemien? I tillegg til troverdig informasjon fra FHI og sykehus, har jeg også sett unge gutter innlagt på samme tid, på samme sykehus, med hjertemuskelbetennelse forårsaket av vaksinen. Samtidig var ingen unge innlagt med hjertemuskelbetennelse forårsaket av korona, eller annen koronarelatert sykdom. Klart det er bekymringsverdig at unge, friske personer, som egentlig ikke trengte vaksinen, får livet ødelagt av den.

Du kan støtte deg på de undersøkelsene du ønsker, men jeg håper jo du ikke er helt blind for hva som skjer rundt deg. Det er ikke bare uvaksinerte som bekrefter at vaksinerte er mye syke og borte fra jobb. Selv om egne erfaringer er for få til å trekke konklusjoner, er det iallefall nok til å stille seg spørsmål om hvor effektiv vaksinen egentlig var. Og om hvor stor nytte/skade-verdi den har for de ulike gruppene. Kanskje var ikke denne vaksinen nødvendig for alle?

Det blir jo helt håpløst å tolke statistikk på den måten.  Trekke konklusjoner fra en gitt periode, for  å tenke en har forstått det. For  det første hvor mange var smittet av covid i samme periode. 90% av unge ble vaksinert i løpet av få måneder. Mens de fleste forble usmittede. Tallene på smittede eksploderte først da tiltakene ble fjernet.  Tolke statistikk,  får  en overlate til de, som kan validere dataene. 

Svært mange unge rakk å vaksinere seg før de ble utsatt for viruset. Dette har sørget for ar stort antall unge har hatt en redusert risiko for  Long covid. 

Og jeg ser rundt meg og jeg opplever langt flere sliter etter viruset, også unge. Mange har mistet skolegang og studier, sosial omgang og sliter med  ulike skader. Flere rakk aldri å vaksinere seg. Nå vet en at vaksinen knapt gir senvirkniger De fleste bivirknger er kortvarige. 

En må faktisk ta i betrakning at viruset gir langt flere skader,  enn de en ser  etter vaksinering. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Meslinger er ikke en alvorlig sykdom. Færre får det ja pga vaksine men hadde mange fått det hadde det ikke vært farlig for de aller fleste.

Alle vaksiner har risiko for bivirkning men når 'alle' tar vaksinen blir det også veldig vanskelig å bevise årsakssammenheng. Dette synes jeg er skremmende.

Anonymkode: 9db7b...572

Legevitenskapen er ikke enig med deg https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/meslinger/

Meslinger er alvorlig, vaksiner reduserer forekomsten.

Ja, vaksiner kan gi bivirkninger. Men lagt på en vekt, veier som hovedregel konsekvensene av sykdommen tyngre.

Når det gjelder vaksine mot Covid spesifikt, siden det er det tråden handler om, er det min mening at friske, voksne mennesker godt kan velge den bort. Jeg tok to doser, men mest fordi jeg var usikker på i hvilken grad jeg trengte riktig farge i passet. Viste seg at jeg ikke reiste noe sted, så hadde sikkert overlevd fint uten den vaksinen. Men jeg ville aldri funnet på å ikke gitt et barn MMR vaksinen. Med hvilken rett skal jeg frata et barn det sikkerhetsnettet?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (12 minutter siden):

Legevitenskapen er ikke enig med deg https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/meslinger/

Meslinger er alvorlig, vaksiner reduserer forekomsten.

Ja, vaksiner kan gi bivirkninger. Men lagt på en vekt, veier som hovedregel konsekvensene av sykdommen tyngre.

Når det gjelder vaksine mot Covid spesifikt, siden det er det tråden handler om, er det min mening at friske, voksne mennesker godt kan velge den bort. Jeg tok to doser, men mest fordi jeg var usikker på i hvilken grad jeg trengte riktig farge i passet. Viste seg at jeg ikke reiste noe sted, så hadde sikkert overlevd fint uten den vaksinen. Men jeg ville aldri funnet på å ikke gitt et barn MMR vaksinen. Med hvilken rett skal jeg frata et barn det sikkerhetsnettet?

5-10 dødsfall pr 20000-30000 er ikke høyt. Og hadde nok vært lavere i dag med helsehjelpen vi har tilgjengelig 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5-10 dødsfall pr 20000-30000 er ikke høyt. Og hadde nok vært lavere i dag med helsehjelpen vi har tilgjengelig 

20 - 30 med alvorlig hjernehinnebetennelse med risiko for varig hjerneskade. Hva ville du følt hvis du som forelder lot være å vaksinere ditt barn, og så opplevde at barnet ditt levde resten av sitt liv som alvorlig hjerneskadet?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Uvaksinerte er veldig glad i å underdrive symptomene de fikk for å frem et ideologisk poeng. Vet om flere uvaksinerte som ble alvorlige syke under Delta. Og en uvaksinert venninne som ble syk med feber i en uke og langvarig hoste. Det var rundt et år siden, og når hun prater om det nå så sier hun "det var som en mild forkjølelse" 😄 Hun ble åpenbart ganske syk, men later som om det var mye mildere. 

Og vaksinerte er veldig glad i å overdrive det hele med "jeg tør ikke tenke på hvor syk jeg ville blitt uten vaksinene".

Anonymkode: 82f91...166

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange vaksinerte som ble skikkelig syke og lenge borte fra jobb. Hvis vaksinen skulle funket så burde de da ikke merket så mye? Mange uvaksinerte merket lite, og noen merket mye. Mange vaksinerte har både fått bivirkninger av vaksinen og blitt syke i tillegg. Sannheten er nok at vaksinen ikke funker, og at det er litt tilfeldig hvem som får mye symptomer og ikke. Kan være gener, hormoner, immunforsvar, immunitet,vitaminmangler osv. 

Anonymkode: 0b497...da8

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, enda mer idiotforklaring....

Jeg antar at rapporteringssystemene fungerte på akkurat samme måte i 2009.

Så kan du jo sammenligne med rapportene fra svineinfluensavaksinen. Den som ble stoppet, du vet "den største vaksineskandalen i historien" (Preben Aavitsland, FHI).

Hvor mange dødsfall "desinformasjon i sosiale medier" har ført til aner jeg ikke, men det aner tydeligvis ikke de du siterer heller ("kan ha ført til..."). Men desinformasjon fra legemiddelindustrien, helsemyndigheter og media førte iallfall til flere dødsfall fra Astra Zeneca-vaksinen, og dette er jo også bekreftet. For allerede da var jo også denne "trygg og effektiv".

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 16.36):

Dere som sier dere har hatt covid men er uvaksinerte; testet dere og fikk positivt?

Anonymkode: 89244...a18

Er vel tilnærmet vaksinert, når jeg kun tok en, men hadde såppas langvarige bivirkninger at jeg droppet resten, ikke er jeg mye oppå folk heller, så har ikke dårlig samvittighet for det. Med det sagt, så har jeg verken noe imot covid vaksine, eller andre vaksiner, men når jeg fikk en stor reaksjon, så tok jeg det valget. 

Jeg bodde hos daværende kjæreste noen dager, hun og barna fikk covid, så jeg testet meg så klart også, og jeg hadde viruset, men merket ingenting, de hadde samme symptomer og like langvarig, 3 dager. Er nok mange som har opplevd det, men lite blir dokumentert, da få tester seg om de ikke føler deg syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du folk flest er dumme? Selvsagt forstår man at mulige bivirkninger ikke nødvendigvis ER bivirkninger, men det er viktig at de rapporteres inn. Det gjør de ikke alltid.

Og det er ikke få alvorlige bivirkninger, når flere av de som døde eller ble alvorlig skadet, egentlig ikke trengte vaksinen. Hadde vaksinen vært mot en sykdom med høy dødelighet også hos unge, friske, kunne man tolerert flere og alvorlige bivirkninger.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo helt håpløst å tolke statistikk på den måten.  Trekke konklusjoner fra en gitt periode, for  å tenke en har forstått det. For  det første hvor mange var smittet av covid i samme periode. 90% av unge ble vaksinert i løpet av få måneder. Mens de fleste forble usmittede. Tallene på smittede eksploderte først da tiltakene ble fjernet.  Tolke statistikk,  får  en overlate til de, som kan validere dataene. 

Svært mange unge rakk å vaksinere seg før de ble utsatt for viruset. Dette har sørget for ar stort antall unge har hatt en redusert risiko for  Long covid. 

Og jeg ser rundt meg og jeg opplever langt flere sliter etter viruset, også unge. Mange har mistet skolegang og studier, sosial omgang og sliter med  ulike skader. Flere rakk aldri å vaksinere seg. Nå vet en at vaksinen knapt gir senvirkniger De fleste bivirknger er kortvarige. 

En må faktisk ta i betrakning at viruset gir langt flere skader,  enn de en ser  etter vaksinering. 

Det er da ikke kun fra en gitt periode. Det har aldri vært mange unge som har blitt så syke av korona at de har hatt behov for innleggelse, men det har vært endel unge som har blitt så syke av vaksinen at de har ligget flere dager på sykehus, fått en betydelig svekket helse og til dels ødelagt framtid. 

Mange av de som sliter etter koronasykdom har også tatt vaksine. Unge uvaksinerte takler vanligvis koronasykdom helt fint.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (1 time siden):

20 - 30 med alvorlig hjernehinnebetennelse med risiko for varig hjerneskade. Hva ville du følt hvis du som forelder lot være å vaksinere ditt barn, og så opplevde at barnet ditt levde resten av sitt liv som alvorlig hjerneskadet?

Hadde selvfølgelig syntes at det var forferdelig. Hadde også syntes det var forferdelig om det fikk varige mèn av vaksine. Det blir en vurdering hver enkelt må ta. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (55 minutter siden):

Det er da ikke kun fra en gitt periode. Det har aldri vært mange unge som har blitt så syke av korona at de har hatt behov for innleggelse, men det har vært endel unge som har blitt så syke av vaksinen at de har ligget flere dager på sykehus, fått en betydelig svekket helse og til dels ødelagt framtid. 

Mange av de som sliter etter koronasykdom har også tatt vaksine. Unge uvaksinerte takler vanligvis koronasykdom helt fint.

Nå vet jeg ikke hvor mange unge som har ligget på sykehus. Men en del av tilfellene skyldes observasjon grunnet besvimmelser og telles, som alvorlige, uavhengig av funn eller ikke. En del har hatt ulike hjernebetennelser  og flertallet her har nok vært innlagt.

Ut i fra legemiddelverket har 75 unge under 30 vært innlagt mrd perikarditt  29 med myocarditt og 38 med myoperikarditt.

IMG_5118.thumb.png.5cb03a2d0a7e4b4c6d36f4cb471e2104.png

Finner ingen nye tall på innlagte grunnet covid. Men dette er fra et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hvor mange unge som har ligget på sykehus. Men en del av tilfellene skyldes observasjon grunnet besvimmelser og telles, som alvorlige, uavhengig av funn eller ikke. En del har hatt ulike hjernebetennelser  og flertallet her har nok vært innlagt.

Ut i fra legemiddelverket har 75 unge under 30 vært innlagt mrd perikarditt  29 med myocarditt og 38 med myoperikarditt.

Finner ingen nye tall på innlagte grunnet covid. Men dette er fra et år siden.

Kom dobbelt opp og skulle stått fått diagnosen( ikke innlagt) 

lenke til tall

https://www.legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/bivirkningsrapporter-og-oversikter/temarapporter-om-bivirkninger/bivirkningsrapporter-for-koronavaksiner/koronavaksiner-og-betennelse-i-hjertet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var noe annet ja. 

så 143 er dignotisert med hjertebetenelse, etter covid vaksine ( noen av disse innlagt)

og  1422  unge under 30år har vært innlagt (pr des 22) med covid som hovedårsak.

ingen overaskelse. 

Lurer på  norske tall,  Hvor mange er det, som ikke har kunnet gå tilbake i jobb , eller, skole pga long covid?

Til sammenligning kan man se på Canada . (innbyggetall ca x 7, i fohold til Norge) . 3,5 mill har eller har hatt long covid, 2,1 millioner har fremdeles symptomer etter 11 mnd, og  pr juni 23, er det 100 000  som ikke er tilbake på skolen  eller jobb 

https://nationalpost.com/health/covid-19-long-covid-statistics-canada

Fornektelsen er stor blant mange, og man hevder det er uproblematiske for unge å bli smittet

Anonymkode: d0810...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vaksinerte er veldig glad i å overdrive det hele med "jeg tør ikke tenke på hvor syk jeg ville blitt uten vaksinene".

Anonymkode: 82f91...166

Mange vaksinerte som ble skikkelig syke og lenge borte fra jobb. Hvis vaksinen skulle funket så burde de da ikke merket så mye? Mange uvaksinerte merket lite, og noen merket mye. Mange vaksinerte har både fått bivirkninger av vaksinen og blitt syke i tillegg. Sannheten er nok at vaksinen ikke funker, og at det er litt tilfeldig hvem som får mye symptomer og ikke. Kan være gener, hormoner, immunforsvar, immunitet,vitaminmangler osv. 

Anonymkode: 0b497...da8

Borsett fra eldre og folk i risikogrupper så er det over 2 år siden folk vaksinerte seg. Jeg har selv tatt 2 vaksinedoser, og de beskyttet meg da en farligere variant av visuset herjet. Men i dag anser jeg meg selv som uvaksinert da jeg ikke har tatt noen nye doser (hverken Covid-vaksine eller andre vaksiner siden sommer 2021) De alvorlige syke unge jeg vet om fra den tiden var uvaksinerte:

- En bekjent som lå på respirator i en måned om mistet barnet hun bar på (39 år)

- Søskenbarnet til en venninne som døde av delta-variantenten (42 år)

Mange historier fra nyhetene. Feks han der konspifyren som døde relativt ung. 

Nå er det annerledes fordi viruset er annerledes. 

De som spinner uvitenskapelige historier av vaksinen i dag er bare idioter. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 14.16):

Da er du jo vaksinert.

Anonymkode: f97c7...ccf

Jeg har heller ikke tatt vaksinen siden grunnvaksinasjonen i 2021.Er vi som kun har tatt grunnvaksinasjon fortsatt å regne som vaksinert?

Anonymkode: 694fe...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...