Gå til innhold

Arr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde hjernerystelse forleden, men er nå helt frisk igjen. I den anledning fikk jeg noen sår i ansiktet som har blitt til litt stygge arr.

Jeg trodde ikke jeg var så overfladisk at jeg gråter over sårene, men det er trist å se huden forfalle på den måten. Jeg har ujevn hud med ujevne toner, arr og nå mistet deler av et øyebryn, og jeg er i en alder hvor utseende er viktig. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg reagerer på mye kosmetikk, og er for lat til den jeg tåler. Hva kan jeg gjøre, og hvilke argumenter kan jeg bruke for å rettferdiggjøre arrene uten at det føles som jeg tar feil? Det virker å være løgn at utseende ikke betyr noe. 

Anonymkode: 8cfe8...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kjøpe silikonkrem eller silikonplaster på apoteket. De kalles for arrkrem og arrplaster. Hjelper arr å hele. Utover det ta kollagen pulver for kollagen er viktig for arr og hud. 

Når arrene er helt om ca 2 måneder kan du bruke biooil og om de er veldig synlige så er microneedling effektivt mot arr og ujevn hud. Arr forbedres ila de to første årene så ikke bli nedstemt selvom det ikke blir perfekt med en gang. Men du kan google microneedling scar before after å se hvordan behandlingen fremskynder prosessen:) 

Forresten vil jeg råde deg til å ta det med ro for selvom du føler deg bedre av hjernerystelsen nå så kan sånt påvirke en til og fra i lang tid. 

Anonymkode: 74c1f...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt biooil - les om hva den inneholder.

Akupunktur (hos en klassisk akupunktør som kan arrbehandling) kan fungere, ta det i så fall så fort som sårene er tørre.

Ellers, jeg var utsatt for en ulykke som helt ung voksen, og fikk minst 10 cm dype sår/arr i ansiktet. I lang tid hadde jeg også store sår, rurer og tilsynelatende arr i omtrent halve ansiktet. Disse siste arrene er egentlig de største, men de vises nå bare hvis jeg er i veldig kaldt vær eller store temperaturforandringer, men da tror folk bare at det er temperaturen som gir meg fargevariasjoner i ansiktet, så de forstår ikke at det egentlig er store arr. Det er de vel 10 cm arrene som er synlige.

Jeg bestemte meg for at arrene er der, hvis jeg ikke aksepterer dem så vil jeg ende med å gå gjennom livet og ha det vondt med meg selv, isolere meg, føle meg hemmet i møte med andre osv. Så jeg bestemte meg for at jeg skulle være veldig glad for at jeg overlevde, at jeg ikke var lam fra halsen og ned, og at jeg skal være meg uansett arr. Jeg bestemte meg for at arrene tross alt utgjør en så bitteliten del av kroppen min, at det er meningsløst å legge fokus på dem eller la dem definere meg eller mitt liv.

Da jeg innså dette sluttet jeg faktisk helt å bry meg om arrene og hvordan de måtte bli. Jeg fikk en god del kommentarer fra folk. De mente ikke å være stygge, men kommentarene var ofte mildt sagt uvettige. Heldigvis kom de fleste av kommentarene etter at jeg hadde fått den innsikten med at arrene var en så liten del av meg at jeg ikke orket å gi dem oppmerksomhet.

Med en tilstand som gjør at arr blir bredere enn hos de fleste andre så er mine arr fremdeles synlige. En del av ene arret har heller aldri blitt helt lyst, men er noe lilla fremdeles. Jeg har aldri forsøkt å sminke arrene bort, selv ikke de årene det største arret var ganske heftig lilla (ikke vanlig at de er mørke så lenge, men det har med min tilstand å gjøre, visstnok).

Det morsomme er at når jeg selv ikke bryr meg om arrene så er det som om folk blir blinde for dem også. Det begynner å bli mange ganger nå hvor jeg har blitt kjent med nye personer, og så går det uker og måneder før de plutselig ser arrene og lurer på "HVA har skjedd med deg, HVORFOR har du ikke fortalt at du har blitt skadet???" Når jeg forteller at de har vært der hele tiden så har flere vanskelig for å tro det. Jeg synes det er komisk hver gang det skjer. For det viser hvor lite folk egentlig ser og legger merke til hos andre, langt mindre enn hva vi selv føler på.

Kort oppsummert - DU kan velge å eie din egen historie, Ts, og DU kan velge å akseptere og velge at disse arrene ikke skal påvirke livet ditt negativt! ❤️ Jo mindre du bryr deg om dem, jo mindre vil andre legge merke til dem.

Første 1-2 årene kan det nok være du får en del kommentarer fordi folk lurer på hvordan du fikk skadene, men det tenker jeg bare er normalt at folk lurer på. Så ikke la det gå inn på deg.

Anonymkode: d45f0...e73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microneedling kan ha god effekt mot arr og ujevn hud, men kollagenpulver hjelper ikke.

Kunne lagt med mange linker med forskjellige artikler hvor fagpersoner avviser virkningen av kollagenpulver, men jeg nøyer meg med denne:

«Det selges en masse forskjellig kollagenpulver rundt omkring. Felles for dem alle er at det er lite vitenskapelig hold i påstandene de lover, sier spesialist i indremedisin og fagdirektør i Statens legemiddelverk Steinar Madsen.»

Sitat: https://www.dagbladet.no/nyheter/skjonnhetspulver-slaktes/72022792#:~:text=Men kollagentilskudd virker ikke slik,skal gjøre underverker for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du ikke har en hjerne som fortsatt er rystet, da? 

Du får jo ikke "arr" i løpet av noen få dager. Pust med magen å vent noen måneder, du. 

Arr er stor sett bare sjarmerende og bidrar til litt ekstra  karaktÆr, uansett (imo) :opplyser: 

Hvordan mistet du "deler" av øyebrynet, forresten? ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker 42 skrev (2 minutter siden):

Er du sikker på at du ikke har en hjerne som fortsatt er rystet, da? 

Du får jo ikke "arr" i løpet av noen få dager. Pust med magen å vent noen måneder, du. 

Arr er stor sett bare sjarmerende og bidrar til litt ekstra  karaktÆr, uansett (imo) :opplyser: 

Hvordan mistet du "deler" av øyebrynet, forresten? ? ?

Nei. Arrene er fra sår. Det er tre uker siden rystelsen. 

Jeg mistet det hudflaket som vokste over såret og såret var på øyebrynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (5 minutter siden):

Microneedling kan ha god effekt mot arr og ujevn hud, men kollagenpulver hjelper ikke.

Kunne lagt med mange linker med forskjellige artikler hvor fagpersoner avviser virkningen av kollagenpulver, men jeg nøyer meg med denne:

«Det selges en masse forskjellig kollagenpulver rundt omkring. Felles for dem alle er at det er lite vitenskapelig hold i påstandene de lover, sier spesialist i indremedisin og fagdirektør i Statens legemiddelverk Steinar Madsen.»

Sitat: https://www.dagbladet.no/nyheter/skjonnhetspulver-slaktes/72022792#:~:text=Men kollagentilskudd virker ikke slik,skal gjøre underverker for huden.

Høres vondt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Arrene er fra sår. Det er tre uker siden rystelsen. 

Jeg mistet det hudflaket som vokste over såret og såret var på øyebrynet.

Det er ganske sent... Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hva som foregår her. Antageligvis over min fatteevne 😅

Hva enn saken er - så er noen arr på øyebrynene bare kult og sjarmerende, uansett... 

Endret av AnonymBruker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...