Gjest Vikarsykepleier Skrevet 14. desember 2023 #1 Skrevet 14. desember 2023 Jeg har en drittbil som sliter hvis jeg har med tre matposer eller en i sidesetet, så jeg kjører ofte til siden for å slippe frem biler bak. Rent generelt liker jeg best å ligge bakerst i en kø enn først. Men jeg har følt meg litt alene, ofte irriterer det meg at folk som kjører enda saktere enn meg blir liggende foran. Bortsett fra at jeg syns jeg har sett en ny trend, kanskje det siste året eller noe sånn, at det er blitt vanligere for oss i drittbiler eller andre grunner, å kjøre inn i busslommer og slippe forbi folk bak. Er det andre som har sett dette også? Bare i dag, på veldig dårlig føre, var det minst tre biler i løpet av et par mil som valgte å blinke seg inn til siden for så å blinke seg ut igjen når køen var kjørt forbi.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Skrevet 14. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden): Rent generelt liker jeg best å ligge bakerst i en kø enn først. Men jeg har følt meg litt alene, ofte irriterer det meg at folk som kjører enda saktere enn meg blir liggende foran. Her snakker du mot deg selv. Anonymkode: d20bd...70e 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Skrevet 14. desember 2023 Åh... en ting jeg hater i trafikken er de som blinker, tuter og ligger max 2 meter bak bilen forran. 1001 1002 1003 det skal da ikke være så vanskelig. Åja jeg er den som kjører også helst bakerst så jeg blinker meg fort til side. Kjører ikke i 80 + når det er dårlig sikt, isete veibanen eller snøstorm. Anonymkode: f848c...871 7 3
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 14. desember 2023 #4 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her snakker du mot deg selv. Anonymkode: d20bd...70e Ok, det jeg mente å si er at la oss si jeg kjører i 80 i 90-sone så kjører jeg til siden hvis det kommer en kø bak meg og så legger jeg meg bakerst. Kanskje jeg klarer å holde farten, kanskje ikke, men siden jeg ligger bakerst er jeg i hvert fall ikke til hinder noen for noen bak. Men så havner jeg bak noen som kjører i 80 i 90-sone. Hele køen fram til den som ligger i 80 blir jo holdt tilbake av den første. I og for seg greit for meg, men jeg tenker: Hadde det vært meg ville jeg kjørt til side. Og som sagt, i det siste har jeg opplevd det flere ganger, at nettopp den første kjører til siden. Ble det klarere?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Skrevet 14. desember 2023 Om det er en greie at folk endelig begynner å svinge til siden for å slippe de som kjører fortere forbi, er det søren meg på tide. Har bil med litt motor selv og har sånn sett ingen problemer med å holde farten som skal holdes, men enkelte ganger kan føret være sånn at jeg ikke er like komfortabel med å holde feks 80 på smale, svingete veier. Jeg kan ikke fordra å lage kø og har derfor alltid vært flink å følge med i speilene og slippe forbi der jeg kan de få gangene jeg ikke holder fartsgrensen selv. Det samme har jeg dessverre ikke inntrykk av at jeg har kunnet si om andre. Anonymkode: 9e68b...67a 7 1
Gjest Jakterpåidioter Skrevet 14. desember 2023 #6 Skrevet 14. desember 2023 Jeg kjører ut til side og slipper forbi andre biler hvis jeg ikke er komfortabel med å kjøre så fort som fartsgrensen. Det har jeg gjort helt siden jeg tok lappen for 35 år siden. Etter trafikkreglene skal man ikke være til unødig hinder for andre i trafikken. Det er kjempebra hvis det er en ny trend å slippe forbi andre biler. Selv har jeg ikke merket at det er blitt mer vanlig.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Skrevet 14. desember 2023 Vikarsykepleier skrev (2 minutter siden): Ok, det jeg mente å si er at la oss si jeg kjører i 80 i 90-sone så kjører jeg til siden hvis det kommer en kø bak meg og så legger jeg meg bakerst. Kanskje jeg klarer å holde farten, kanskje ikke, men siden jeg ligger bakerst er jeg i hvert fall ikke til hinder noen for noen bak. Men så havner jeg bak noen som kjører i 80 i 90-sone. Hele køen fram til den som ligger i 80 blir jo holdt tilbake av den første. I og for seg greit for meg, men jeg tenker: Hadde det vært meg ville jeg kjørt til side. Og som sagt, i det siste har jeg opplevd det flere ganger, at nettopp den første kjører til siden. Ble det klarere? Jepp Faren min sa alltid at det var bil nr 2 som lagde kø, ikke bil nr 1, så problemet ligger ikke på den som kjører først i køen. Har ikke helt forstått hva han mente, men samtidig forstår jeg det også, for det er jo ikke noen kø om det bare er en bil. Anonymkode: d20bd...70e 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Her snakker du mot deg selv. Anonymkode: d20bd...70e Hokd fsrtsgrensen eller ta buss! Alle biler klarer å holde fartsgrensen! Må du kjøre rolig så slipp forbi for å slippe ulykker.. mange har desverre veldig dårlig tid og tenker kun på seg selv. Anonymkode: c8d7c...eb0
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Skrevet 14. desember 2023 I dag lå jeg bak en som konsekvent kjørte 60 i 80 sona nedover fjellet - i over en mil, til slutt var det lang kø bak fordi bilen foran meg (jeg lå som bil nr tre) ikke kjørte forbi og den som lå å putret i 60 skulle sørenmeg hele veien til kontoret der jeg jobber, så etterhvert det var en leiebil - og hørte i det jeg kom ut at det var engelsktalene sjåfør - potensielt kunde, så jeg kunne ikke si noe heller MEN ved lunsjbordet satt denne sjåføre til alt overmål på bordet ved siden av og sa at veiene i Norge var "soo sacary as they where icy and the snow was all the way in to the verge" og det skal sies at det var +3 grader i dag og svart asfalt så overhode ikke glatt.. Så nei, det er ikke nødvendigvis alle som kjører tilside.. Ikke alle burde fått lov å kjøre rett og slett for det finnes ikke en bil i dag som ikke klarer holde fartsgrensene vi har over størstedelen av landet. Anonymkode: 76eb5...dba 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I dag lå jeg bak en som konsekvent kjørte 60 i 80 sona nedover fjellet - i over en mil, til slutt var det lang kø bak fordi bilen foran meg (jeg lå som bil nr tre) ikke kjørte forbi og den som lå å putret i 60 skulle sørenmeg hele veien til kontoret der jeg jobber, så etterhvert det var en leiebil - og hørte i det jeg kom ut at det var engelsktalene sjåfør - potensielt kunde, så jeg kunne ikke si noe heller MEN ved lunsjbordet satt denne sjåføre til alt overmål på bordet ved siden av og sa at veiene i Norge var "soo sacary as they where icy and the snow was all the way in to the verge" og det skal sies at det var +3 grader i dag og svart asfalt så overhode ikke glatt.. Så nei, det er ikke nødvendigvis alle som kjører tilside.. Ikke alle burde fått lov å kjøre rett og slett for det finnes ikke en bil i dag som ikke klarer holde fartsgrensene vi har over størstedelen av landet. Anonymkode: 76eb5...dba Ja og dette og tullinger som kjører altfor fort, helt oppi baken på deg selv om du holder fartsgrensen.. Men ligger du 10-20 under bør du slippe forbi. Det lager mange unødvendige stygge forbikjøringer. Mange steder er det ikke plass å kjøre forbi eller egnet til det. Men folk blir rablende gal og peiser på.. Har gått nesten gale noen ganger ja.. Anonymkode: c8d7c...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I dag lå jeg bak en som konsekvent kjørte 60 i 80 sona nedover fjellet - i over en mil, til slutt var det lang kø bak fordi bilen foran meg (jeg lå som bil nr tre) ikke kjørte forbi og den som lå å putret i 60 skulle sørenmeg hele veien til kontoret der jeg jobber, så etterhvert det var en leiebil - og hørte i det jeg kom ut at det var engelsktalene sjåfør - potensielt kunde, så jeg kunne ikke si noe heller MEN ved lunsjbordet satt denne sjåføre til alt overmål på bordet ved siden av og sa at veiene i Norge var "soo sacary as they where icy and the snow was all the way in to the verge" og det skal sies at det var +3 grader i dag og svart asfalt så overhode ikke glatt.. Så nei, det er ikke nødvendigvis alle som kjører tilside.. Ikke alle burde fått lov å kjøre rett og slett for det finnes ikke en bil i dag som ikke klarer holde fartsgrensene vi har over størstedelen av landet. Anonymkode: 76eb5...dba Vedkommede er jo en turist og var vel forvirret og redd. Men veldig rart om de lager en så lang kø og ikke forstår at de skal slippe folk forbi. 🤣 Vet at noen varebiler feks er dårlig på å følge med køa bak, og så kan det være noen menensker som ikke er særlig flinke til å følge med, som ser ut til å være i en egen verden der de kjører og ikke enser at noen vil forbi. Jeg har nok hatt noen slike dager når jeg har hatt MYE å tenke på feks. Forstår også om noen ikke råkjører nå i desember. Det går gjerne særdeles tregt når det snør eller om været slår om fra kaldt til varmt. Men ellers synes jeg folk virkelig insisterer på å kjøre som noen tullinger og bryter fartsgrensen og legger seg helt oppi Raua til andre og blinker. ihvertfall på e 18. Anonymkode: c63c9...b51 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 14. desember 2023 #12 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I dag lå jeg bak en som konsekvent kjørte 60 i 80 sona nedover fjellet - i over en mil, til slutt var det lang kø bak fordi bilen foran meg (jeg lå som bil nr tre) ikke kjørte forbi og den som lå å putret i 60 skulle sørenmeg hele veien til kontoret der jeg jobber, så etterhvert det var en leiebil - og hørte i det jeg kom ut at det var engelsktalene sjåfør - potensielt kunde, så jeg kunne ikke si noe heller MEN ved lunsjbordet satt denne sjåføre til alt overmål på bordet ved siden av og sa at veiene i Norge var "soo sacary as they where icy and the snow was all the way in to the verge" og det skal sies at det var +3 grader i dag og svart asfalt så overhode ikke glatt.. Så nei, det er ikke nødvendigvis alle som kjører tilside.. Ikke alle burde fått lov å kjøre rett og slett for det finnes ikke en bil i dag som ikke klarer holde fartsgrensene vi har over størstedelen av landet. Anonymkode: 76eb5...dba Turister stiller i egen klasse så jeg har forståelse for at det skjedde, og jeg mente heller ikke «alle». Jeg syns bare jeg har observert at flere gjør det. Du spurte ikke turisten hvorfor hen ikke kjørte til side? Hadde vært interessant å høre. Det er jo ikke akkurat morsomt å ligge først i køen.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Skrevet 14. desember 2023 Jeg slipper gledelig folk forbi, men, som du sier, det får meg også til å forvente at andre gjør det. Norske biler er én ting, men tyskere - som i hjemlandet kjører i kø overalt, uansett, og ikke kjenner til norsk kjøreatferd - driver meg ofte til vanvidd. 40 km/t i 80-sonen mens de henger ut av førervinduet og tar bilder...hva faen. De slipper som regel ingen forbi, og vil, i verste fall, akselerere idet man passerer. Anonymkode: 98c70...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg slipper gledelig folk forbi, men, som du sier, det får meg også til å forvente at andre gjør det. Norske biler er én ting, men tyskere - som i hjemlandet kjører i kø overalt, uansett, og ikke kjenner til norsk kjøreatferd - driver meg ofte til vanvidd. 40 km/t i 80-sonen mens de henger ut av førervinduet og tar bilder...hva faen. De slipper som regel ingen forbi, og vil, i verste fall, akselerere idet man passerer. Anonymkode: 98c70...4c8 Og de fleste tyskere har ikke noe forhold til fergeruter. Har oppdaget at bare jeg blir sint nok snakker jeg feilfritt tysk. Hadde ligget bak en bobil og forsøkt å komme forbi i 20 minutter, og kom akkurat for seint til ferga som jeg i utgangspunktet skulle nådd med god margin. Sjåføren fikk klar beskjed om at hvis man ikke holder fartsgrensa, så kjører man til side og slipper køen forbi. Og italienere er faktisk enda verre. Plutselig har de parkert midt i veien (gjerne rett etter en sving) og både sjåfør og passasjerer er ute av bilen for å ta bilder. Anonymkode: 75b67...5bc 2
Larsern Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 Dette "problemet", som nesten alle andre problemer i trafikken kan løses med å holde god avstand. I prinsippet så er det ikke noe i veien med å kjøre til siden og slippe forbi, men så lenge du holder fartsgrensa så er det ingen vits i det. Grunnen til kødannelse ligger nesten like mye hos bil nummer 2 i rekka for den har mulighet til å foreta forbikjøring eller i det minste gi nok plass foran til at nummer 3 (osv) kan foreta forbikjøringer. Hvis bil 2 velger å ligge helt inntil førstemann så blir det også verre for resten å kjøre forbi.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jepp Faren min sa alltid at det var bil nr 2 som lagde kø, ikke bil nr 1, så problemet ligger ikke på den som kjører først i køen. Har ikke helt forstått hva han mente, men samtidig forstår jeg det også, for det er jo ikke noen kø om det bare er en bil. Anonymkode: d20bd...70e Grunnen til at man sier at bil nr to skaper køen er fordi når bil nr to ikke kjører forbi, kommer heller ingen andre forbi. Men… det går ikke alltid an å kjøre forbi. Strekningen jeg pendlet før var 90-sone med midtrabatt. Da kommer du rett og slett ikke forbi han tufsen som velger å kjøre i 75 km/t en tørr solskinnsdag så da blir alle liggende i kø da. Fordi tufsen ikke har hørt om konseptet SPEIL. Da blir det blink og eventuelt tut til slutt… pleier tute når folk kjører vinglete og ikke følger med og… Det er mange fine lommer å stanse på. Bruk dem. Slipp forbi. Ikke vær til hinder. Anonymkode: 3ab99...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 16.58): Ja og dette og tullinger som kjører altfor fort, helt oppi baken på deg selv om du holder fartsgrensen.. Men ligger du 10-20 under bør du slippe forbi. Det lager mange unødvendige stygge forbikjøringer. Mange steder er det ikke plass å kjøre forbi eller egnet til det. Men folk blir rablende gal og peiser på.. Har gått nesten gale noen ganger ja.. Anonymkode: c8d7c...eb0 det er så rart fordi i alle andre situasjoner i samfunnet, spesielt hvis man ikke sitter i en bil, så må man drive og regulere seg selv, mens i akkurat denne, spesielle situasjonen, så har man så utrolig omfattende forståelse for ens behov for å slippe å kjøre 60 i 80-sonen. skjønner ikke helt hvorfor jeg, ass. hvorfor er det så sykt vanskelig å bare gire litt ned, være litt fleksibel og kjøre sakte ... det betyr jo at man ikke har noen muskler på det området, omtrent? det betyr at man ikke er vant til å takle den utfordringen. vi lever jo også et samfunn som priser seg over at man tar vare på de som ikke er så "raske" i tillegg ... men det forandrer seg når man sitter i en vroom vroom? Unna vei, sho sho shoooooooooo, her kommer JEEE-EEeeehhEe-eeehggggg-hHHh... personen som sitter i hovedrollen Anonymkode: 2e76d...da6 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #18 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): det er så rart fordi i alle andre situasjoner i samfunnet, spesielt hvis man ikke sitter i en bil, så må man drive og regulere seg selv, mens i akkurat denne, spesielle situasjonen, så har man så utrolig omfattende forståelse for ens behov for å slippe å kjøre 60 i 80-sonen. skjønner ikke helt hvorfor jeg, ass. hvorfor er det så sykt vanskelig å bare gire litt ned, være litt fleksibel og kjøre sakte ... det betyr jo at man ikke har noen muskler på det området, omtrent? det betyr at man ikke er vant til å takle den utfordringen. vi lever jo også et samfunn som priser seg over at man tar vare på de som ikke er så "raske" i tillegg ... men det forandrer seg når man sitter i en vroom vroom? Unna vei, sho sho shoooooooooo, her kommer JEEE-EEeeehhEe-eeehggggg-hHHh... personen som sitter i hovedrollen Anonymkode: 2e76d...da6 Jeg ser litt annerledes på det. I Norge er vi ekstra opptatt av å ikke være til bry for hverandre. Terskelen for å spørre naboen om hjelp et øyeblikk er skyhøy. Jeg har sett kollegaer rote til oppgaver som de visste vi har kompetanse til på nabokontoret. Vi kler oss ikke oppsiktsvekkende, vil gjerne ha den samme "normale" fargen på hus og bil, og får janteloven inn med morsmelken. Men å kjøre altfor sakte på veien, stoppe et utall mennesker fra å komme frem i tide hvor enn de skal, det skal være greit? Det er da et veldig avvik fra den norske folkesjelas vanlige ambisjoner. Anonymkode: 98c70...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #19 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 16.54): I dag lå jeg bak en som konsekvent kjørte 60 i 80 sona nedover fjellet - i over en mil, til slutt var det lang kø bak fordi bilen foran meg (jeg lå som bil nr tre) ikke kjørte forbi og den som lå å putret i 60 skulle sørenmeg hele veien til kontoret der jeg jobber, så etterhvert det var en leiebil - og hørte i det jeg kom ut at det var engelsktalene sjåfør - potensielt kunde, så jeg kunne ikke si noe heller MEN ved lunsjbordet satt denne sjåføre til alt overmål på bordet ved siden av og sa at veiene i Norge var "soo sacary as they where icy and the snow was all the way in to the verge" og det skal sies at det var +3 grader i dag og svart asfalt så overhode ikke glatt.. Så nei, det er ikke nødvendigvis alle som kjører tilside.. Ikke alle burde fått lov å kjøre rett og slett for det finnes ikke en bil i dag som ikke klarer holde fartsgrensene vi har over størstedelen av landet. Anonymkode: 76eb5...dba På denne milen bringe du 2 min og 30 sek lengre enn forventet. Er det virkelig verdt å hisse seg sånn opp for så lite? Det forhøyde stressnivået har sikkert tatt betydelig mer av livet ditt enn det. Lær deg og regne og slutt å irritere deg over ubetydelige småtterier Anonymkode: 28b0c...300 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #20 Skrevet 27. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): På denne milen bringe du 2 min og 30 sek lengre enn forventet. Er det virkelig verdt å hisse seg sånn opp for så lite? Det forhøyde stressnivået har sikkert tatt betydelig mer av livet ditt enn det. Lær deg og regne og slutt å irritere deg over ubetydelige småtterier Anonymkode: 28b0c...300 Denne milen blir fort til en time eller tre. Da monner hvert sekund. Anonymkode: 98c70...4c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå