Gjertrud von Knäbe Skrevet 14. desember 2023 #1 Del Skrevet 14. desember 2023 https://www.gd.no/selger-smykkene-sine-for-a-komme-seg-gjennom-hverdagen/s/5-18-1910823 – Mange sier det rett ut, at de må ha penger til å betale regningene. Det er tøft å høre, sier gullsmedmester Fredrik Frisenberg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er vel ikke det verste man kan selge? -tenker de er heldige de som har noe verdifullt å selge. Anonymkode: 3564f...83e 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Del Skrevet 14. desember 2023 Det går fint. Ikke et menneske på denne jord trenger smykker. Anonymkode: 203a4...0aa 13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 Gjertrud von Knäbe skrev (37 minutter siden): https://www.gd.no/selger-smykkene-sine-for-a-komme-seg-gjennom-hverdagen/s/5-18-1910823 – Mange sier det rett ut, at de må ha penger til å betale regningene. Det er tøft å høre, sier gullsmedmester Fredrik Frisenberg. Ok? Hva ville du diskutere? Anonymkode: 48c86...149 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14. desember 2023 #5 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er vel ikke noe spesielt med det? Gull får man god pris for. Jeg synes ikke synd på folk som ikke har råd til julegaver og samtidig har gull for flere tusen i en skuff. Det er jo som å ha en sparekonto full av penger. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg solgte alt gullet mitt for noen år siden da jeg hadde lite penger. Gikk på AAP og i starten av året var det tynt med penger pga store regninger. Fikk godt med penger for det jeg hadde, mer enn hva som ble betalt så var heldig der. Noen ganger kan man være veldig flink med pengene men det strekker allikavel ikke til. Hos oss har vi ikke kjøpt julegaver på 18 år mest pga vi har det vi trenger. Anonymkode: b94ee...d96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg har aldri hatt noe gull. Kommer fra en fattig familie. Anonymkode: 112e2...672 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Del Skrevet 14. desember 2023 Gjertrud von Knäbe skrev (54 minutter siden): https://www.gd.no/selger-smykkene-sine-for-a-komme-seg-gjennom-hverdagen/s/5-18-1910823 – Mange sier det rett ut, at de må ha penger til å betale regningene. Det er tøft å høre, sier gullsmedmester Fredrik Frisenberg. Gullsmedmesteren burde heller spørre hvorfor folk har så store utgifter; det er forståelig at økonomien blir dårlig når man har punget ut 50.000 for sommerens ferietur med forbruksgjeld, eller må slå rekord i å kjøpe dyre julegaver. Før i tiden hadde ikke folk behov for å selge familiesmykkene, men de brukte oppsparte penger når de skulle kjøpe noe. Altfor mange har lært seg å leve på kreditt; det er hovedproblemet, og da nytter det ikke å klage på dårlig råd etterpå. Anonymkode: ad811...cc5 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjertrud von Knäbe Skrevet 14. desember 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 14. desember 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ok? Hva ville du diskutere? Anonymkode: 48c86...149 De tøffe tidene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Del Skrevet 14. desember 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Gullsmedmesteren burde heller spørre hvorfor folk har så store utgifter; det er forståelig at økonomien blir dårlig når man har punget ut 50.000 for sommerens ferietur med forbruksgjeld, eller må slå rekord i å kjøpe dyre julegaver. Før i tiden hadde ikke folk behov for å selge familiesmykkene, men de brukte oppsparte penger når de skulle kjøpe noe. Altfor mange har lært seg å leve på kreditt; det er hovedproblemet, og da nytter det ikke å klage på dårlig råd etterpå. Anonymkode: ad811...cc5 Hvis du tror dette er felles for alle som sliter, så du har en snevert syn. Anonymkode: 34835...9bb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #11 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du tror dette er felles for alle som sliter, så du har en snevert syn. Anonymkode: 34835...9bb Dette er ikke svaret på hvorfor en syk person som går på AAP sliter, men dette er dessverre svaret på hvorfor mange andre sliter; særlig yngre har lært seg å trekke kredittkortet og leve på lånte penger. En økonomi bygget på lån er ikke bærekraftig på lengre sikt. Anonymkode: ad811...cc5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Del Skrevet 14. desember 2023 Smykker av verdi er jo sparing og man må jo nødvendigvis bruke av oppsparte midler når man begynner å kjenne på dårlig råd. Det er jo det sammen som om man må bruke litt av bufferkontoen, altså helt naturlig i trange tider. Anonymkode: fee24...4dc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg har gullsmykker som backup til dårligere tider. Jeg har selvsagt buffer og annen sparing også men er opplært til at gull er lurt å ha fordi pengene ikke alltid har samme verdi. Gull har historisk holdt seg ganske relevant. Anonymkode: c6b00...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har gullsmykker som backup til dårligere tider. Jeg har selvsagt buffer og annen sparing også men er opplært til at gull er lurt å ha fordi pengene ikke alltid har samme verdi. Gull har historisk holdt seg ganske relevant. Anonymkode: c6b00...50b Dette er nok ikke den beste planen da man (i alle fall her i Norge) betaler mer for håndverket enn for gullet. Ergo så betaler du mer enn selve gullet er verdt dersom du kjøper gullsmykker. Dersom du skal spare i gull så er det ikke smykker du bør kjøpe… Anonymkode: c3ea6...369 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er nok ikke den beste planen da man (i alle fall her i Norge) betaler mer for håndverket enn for gullet. Ergo så betaler du mer enn selve gullet er verdt dersom du kjøper gullsmykker. Dersom du skal spare i gull så er det ikke smykker du bør kjøpe… Anonymkode: c3ea6...369 Det kommer helt an på hva man kjøper. Jeg feks har handla en god del brukt, loppis, finn og lignende. Der er gjerne prisen lavere enn verdien på gullet rett og slett fordi folk ikke tar seg bryderiet med å kjenne til hva de selger eller fordi de selger ting med lav affeksjonsverdi som forlovelsesringer etter brudd og lignende. Av og til kommer en over dødsbo der en ser skatter og vinner litt på at det også er ting av mindre verdi som gjør hele lotten verdt det til sammen. Kjøper du smykker i butikk er det noe helt annet selvsagt. Man går ikke på gullfunn og kjøper ringen «Sonja» i troa på å tjene på den. En annen ting jeg har gjort er å handle og bytte sølvtøy, smykker i sølv og smykker i sølv og emalje. Mye av dette går opp og ned i verdi etter trender så ting jeg kjøpte når det var ute på 90-tallet er i dag verdt mye mer fordi smykkekunstneren har blitt mer populær med åra eller fordi folk vil ha ting de husker fra de var yngre. Mye David Andersen, Opro osv har gitt prosentvis høy avkastning. Anonymkode: c6b00...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #16 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kommer helt an på hva man kjøper. Jeg feks har handla en god del brukt, loppis, finn og lignende. Der er gjerne prisen lavere enn verdien på gullet rett og slett fordi folk ikke tar seg bryderiet med å kjenne til hva de selger eller fordi de selger ting med lav affeksjonsverdi som forlovelsesringer etter brudd og lignende. Av og til kommer en over dødsbo der en ser skatter og vinner litt på at det også er ting av mindre verdi som gjør hele lotten verdt det til sammen. Kjøper du smykker i butikk er det noe helt annet selvsagt. Man går ikke på gullfunn og kjøper ringen «Sonja» i troa på å tjene på den. En annen ting jeg har gjort er å handle og bytte sølvtøy, smykker i sølv og smykker i sølv og emalje. Mye av dette går opp og ned i verdi etter trender så ting jeg kjøpte når det var ute på 90-tallet er i dag verdt mye mer fordi smykkekunstneren har blitt mer populær med åra eller fordi folk vil ha ting de husker fra de var yngre. Mye David Andersen, Opro osv har gitt prosentvis høy avkastning. Anonymkode: c6b00...50b Vel, dersom du finner gullsmykker til lavere pris enn gullverdien så stiller jo saken seg annerledes, men dette tror jeg ikke er så lett å få til (og noe får meg til å mistenke at du bruker såpass mye tid på å finne disse bruktkuppene at du antageligvis kunne hatt bedre avkastning av å bruke tiden din på noe annet ) Anonymkode: c3ea6...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er ikke svaret på hvorfor en syk person som går på AAP sliter, men dette er dessverre svaret på hvorfor mange andre sliter; særlig yngre har lært seg å trekke kredittkortet og leve på lånte penger. En økonomi bygget på lån er ikke bærekraftig på lengre sikt. Anonymkode: ad811...cc5 Og det er jo ikke rart når mange butikker og treningssentre tilbyr delbetaling som om det er et godt tilbud. Burde vært ulovlig med slik praksis. Anonymkode: bc5e8...81b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vel, dersom du finner gullsmykker til lavere pris enn gullverdien så stiller jo saken seg annerledes, men dette tror jeg ikke er så lett å få til (og noe får meg til å mistenke at du bruker såpass mye tid på å finne disse bruktkuppene at du antageligvis kunne hatt bedre avkastning av å bruke tiden din på noe annet ) Anonymkode: c3ea6...369 Hvem sa at målet var avkastningen alene? Totalt har jeg hatt bedre avkastning på det ene fondet mitt enn hobbien de siste 30 åra, men hobbien har også hatt verdi som ikke kan måles i penger. Jeg har gått ganske kraftig i pluss på grunn av litt flaks her og der så pr i dag har jeg tjent rundt 30% av det jeg har investert og sitter i tilegg på en buffer av gull og noe sølv. Ikke at det tar så mye tid eller energi heller, det handler om å ha en interesse som tilfeldigvis viser seg å ha verdi, i noen tilfeller ganske høy verdi. I dag masseproduseres mye og mange er raske til å selge ting som gjør at man kan kjøpe ganske mye til mye lavere pris enn verdien på materialene alene. Anonymkode: c6b00...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #19 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg solgte gullsmykker i 2012 for å ha råd til å leve mens jeg søkte jobber. Ikke veldig nytt at folk må ty til det. Anonymkode: c6d46...861 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Del Skrevet 15. desember 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Gullsmedmesteren burde heller spørre hvorfor folk har så store utgifter; det er forståelig at økonomien blir dårlig når man har punget ut 50.000 for sommerens ferietur med forbruksgjeld, eller må slå rekord i å kjøpe dyre julegaver. Før i tiden hadde ikke folk behov for å selge familiesmykkene, men de brukte oppsparte penger når de skulle kjøpe noe. Altfor mange har lært seg å leve på kreditt; det er hovedproblemet, og da nytter det ikke å klage på dårlig råd etterpå. Anonymkode: ad811...cc5 Svekkede sjelsevner, kalles det. Anonymkode: 9f971...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå