AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #1 Del Skrevet 14. desember 2023 Hei. Når jeg var 15 år var jeg alene hjemme. Jeg våknet på natten av at noen lusket utenfor soveromsvinduet. Mannen tok seg inn i huset via et vindu og jeg sprang naken ut. Ringte politiet og fikk beskjed om at de ikke kunne komme før om en times tid. Dette har rett og slett skremt vettet av meg. Jeg vet ikke hva som var værst, mannen som brøt seg inn eller det faktum at politet var helt nytteløs å kontakte. Man vet jo aldri hva denne mannen kunne funnet på dersom jeg ikke våkna og han møtte meg inne i huset. Kidnappet meg? Gått til angrep? Når politiet da hadde ankommet ville jo skaden allerede vært skjedd for LENGE siden. Det var helt amatørmessig opplegg. Er det virkelig slik at når man er i krisesituasjoner er man helt overlatt til seg selv? Politiet er bare en slags falsk trygghet å ha? Anonymkode: 2b406...844 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #2 Del Skrevet 14. desember 2023 Men altså, du var kommet deg ut av huset, og var altså ikke i fare. Politiet er ekstremt presset på ressurser. Når du var kommet deg i sikkerhet, og ikke lenger var i fare, så var det altså ikke nødvendig for dem å slippe alt de hadde i hendene - som gjerne var folk som faktisk var i akutt fare - for å rykke ut. Anonymkode: 6a381...4ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #3 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men altså, du var kommet deg ut av huset, og var altså ikke i fare. Politiet er ekstremt presset på ressurser. Når du var kommet deg i sikkerhet, og ikke lenger var i fare, så var det altså ikke nødvendig for dem å slippe alt de hadde i hendene - som gjerne var folk som faktisk var i akutt fare - for å rykke ut. Anonymkode: 6a381...4ac Vi har da sett eksempler på at politiet ikke stiller opp når det gjelder. Hvor lang tid brukte de på å komme seg til utøya, for eksempel? Gjerningsmannen rekker jo å ta livet av hundrevis av personer før de kommer seg på plass. I mitt hode er jeg helt sikker på at dersom jeg fortsatt var inne i huset og til å med ga beskjed om at personen var bevæpnet, da ville det gått ENDA lenger tid før de kom. Er det noen som har motstridene informasjon her å komme med, i positiv retning? Anonymkode: 2b406...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #4 Del Skrevet 14. desember 2023 Du var ute av huset, og ikke i umiddelbar fare. Hadde du låst deg inne på rommet, og han befant seg i huset, så hadde de nok kommet rimelig kjapt. Selv opplevde jeg at det plutselig var en fremmed mann i huset vårt en kveld/natt jeg var 19 år. Jeg hadde ikke hørt han da jeg holdt på med mitt, hadde musikk på osv. Plutselig bare sto han der og så tvers gjennom meg, virket ruset. Jeg låste meg inne og ringte, og politiet var et par min unna. Han var borte da de kom, men da vi gikk gjennom huset så fikk vi se hvor lenge han hadde vært der og hvor mye han hadde gått gjennom av tingene våre. Dette er 11 år siden, og noen ganger kan jeg fortsatt kjenne på det hvis samboer er borte en helg. Tror opplevelsen din satt seg i deg også, ikke bare det at politiet ikke kom. Anonymkode: 46ce4...1a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #5 Del Skrevet 14. desember 2023 Føler med deg ❤️ Vi hadde også innbrudd for 2 år siden. Vi hadde en nyfødt baby i hus. Mannen min ringte politiet. Politiet sa at han fikk ordne det selv. De hadde ikke tid nå. Mannen min måtte jage innbruddstyven ut selv. Vi ble frastjålet en del ting. Politiet kom aldri. Vi fikk ingen hjelp. Skremmende opplevelse. Anonymkode: 07c73...e5a 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #6 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har da sett eksempler på at politiet ikke stiller opp når det gjelder. Hvor lang tid brukte de på å komme seg til utøya, for eksempel? Gjerningsmannen rekker jo å ta livet av hundrevis av personer før de kommer seg på plass. I mitt hode er jeg helt sikker på at dersom jeg fortsatt var inne i huset og til å med ga beskjed om at personen var bevæpnet, da ville det gått ENDA lenger tid før de kom. Er det noen som har motstridene informasjon her å komme med, i positiv retning? Anonymkode: 2b406...844 Og igjen: politiet har veldig skrantne ressurser. De kan ikke være overalt til enhver tid, og ja, da vil det ofte ta tid før de klarer å komme. "I ditt hode" betyr ingenting. Det er jo bare oppspinn og krisemaksimering fra din side. Du tror og antar. Jeg opplevde at politiet kom på ti minutter, med tre biler og blålys og sirener, da jeg ringe dem om en mann som angrep en dame utenfor blokken vår. Selv om han var gått fra stedet, rykket de ut umiddelbart, og hanket fyren inn. Da hadde de ressurser til det. Det var midt på formiddagen, og utenom "høysesong" for dritt. Det blir helt bak mål å klage på politiet, når de gjør så godt de kan, og rett og slett ikke har ressurser til mer. De kan ikke jobbe gratis, og har de ikke fått bevilget ressurser til mer mannskap, så er det fint lite de kan gjøre. Er alle på oppdrag, så kan de ikke bare gå midt fra en voldsepisode fordi du som er i trygghet er redd... Anonymkode: 6a381...4ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #7 Del Skrevet 14. desember 2023 Politet har dessverre begrenset med ressurser, og må ta slike vurderinger. Skjønner at dette er var skikkelig skummelt for 15-årige deg. Med du gjorde alt riktig; du kom deg ut av huset og bort fra vedkommende som brøt seg inn. Og du ringte politet. Kan forstå at du sitter igjen med «hva hvis»-tanker, og er de skikkelig plagsomme for deg i hverdagen så bør du søke hjelp til å bearbeide. Anonymkode: 8cff8...673 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #8 Del Skrevet 14. desember 2023 Er en årsak til vi har alarm med skallsikring. Alarmen står på når vi er borte og om natta Anonymkode: a485a...df3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #9 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og igjen: politiet har veldig skrantne ressurser. De kan ikke være overalt til enhver tid, og ja, da vil det ofte ta tid før de klarer å komme. "I ditt hode" betyr ingenting. Det er jo bare oppspinn og krisemaksimering fra din side. Du tror og antar. Jeg opplevde at politiet kom på ti minutter, med tre biler og blålys og sirener, da jeg ringe dem om en mann som angrep en dame utenfor blokken vår. Selv om han var gått fra stedet, rykket de ut umiddelbart, og hanket fyren inn. Da hadde de ressurser til det. Det var midt på formiddagen, og utenom "høysesong" for dritt. Det blir helt bak mål å klage på politiet, når de gjør så godt de kan, og rett og slett ikke har ressurser til mer. De kan ikke jobbe gratis, og har de ikke fått bevilget ressurser til mer mannskap, så er det fint lite de kan gjøre. Er alle på oppdrag, så kan de ikke bare gå midt fra en voldsepisode fordi du som er i trygghet er redd... Anonymkode: 6a381...4ac Vel, jeg var naken ute. I -25 grader, ALENE. Vet ikke om det kalles å være i trygghet jeg. Ingen ville hjelpe fordi de sikkert trodde jeg var en gal rømling fra sinnsykehuset. En 15-åring naken jente utendørs midt på vinteren som veiver med henda etter hjelp? De personene jeg så sprang fra stedet og bilene kjørte pent videre. Anonymkode: 2b406...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #10 Del Skrevet 14. desember 2023 Politiet er ikke laget for å redde deg i en farlig situasjon. Jeg ringte politiet da det hørtes ut som nabo drepte kona si. De tok 45min før de kom innenfor ring 3 i Oslo. Anonymkode: 2769b...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 14. desember 2023 #11 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men altså, du var kommet deg ut av huset, og var altså ikke i fare. Politiet er ekstremt presset på ressurser. Når du var kommet deg i sikkerhet, og ikke lenger var i fare, så var det altså ikke nødvendig for dem å slippe alt de hadde i hendene - som gjerne var folk som faktisk var i akutt fare - for å rykke ut. Anonymkode: 6a381...4ac Å fly ut av huset om natta pga innbrudd fullstendig naken vil jeg faktisk si er å være i fare. Om politiet har så lite ressurser at de ikke kan rykke ut for å hjelpe en klissnaken mindreårig person som har rømt huset pga en innbruddstjuv, så må vi faktisk se på ressursbruken til politiet og se hvor de forsvinner, eventuelt øke ressursene til politiet. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #12 Del Skrevet 14. desember 2023 Bålkaffe skrev (Akkurat nå): Å fly ut av huset om natta pga innbrudd fullstendig naken vil jeg faktisk si er å være i fare. Om politiet har så lite ressurser at de ikke kan rykke ut for å hjelpe en klissnaken mindreårig person som har rømt huset pga en innbruddstjuv, så må vi faktisk se på ressursbruken til politiet og se hvor de forsvinner, eventuelt øke ressursene til politiet. Ja nettopp! Det var midt på vinteren og graderstokken viste -25 grader. Føttene mine var helt ødelagt av å springe på den kalde is og snøbelagte asfalten. Anonymkode: 2b406...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #13 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg synes denne tråden er et grellt eksempel på hvordan folk nedvurderer andres erfaringer. Det er en nesten kollektiv mangel på empati og evne til å se ting fra andre perspektiv enn sitt eget. En naken 15 åring, ute i 25-, alene og redd SKAL prioriteres høyt. Når det er noe politiet ikke kan prioritere så er det veldig riktig å snakke om at det er feil med systemet. Man er ikke mye trygg i den situasjonen selv om personen som brøyt seg inn var igjen inne i øyeblikket politiet ble ringt. Det handler også om tiden frem til politiet er der, en time utendørs i minudgrader er lenge. 15 åringen hadde vel neppe røntgensyn eller var synsk heller så hvordan skulle hen vite om det var trygt å gå inn igjen mener dere? Ikke er det nødvendigvis trygyt å prøve å få hjelp heller av fremmede. Hverken å oppsøke en bolig eller enkeltindivid. Anonymkode: 28fa2...d7e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #14 Del Skrevet 14. desember 2023 Bålkaffe skrev (6 minutter siden): Å fly ut av huset om natta pga innbrudd fullstendig naken vil jeg faktisk si er å være i fare. Om politiet har så lite ressurser at de ikke kan rykke ut for å hjelpe en klissnaken mindreårig person som har rømt huset pga en innbruddstjuv, så må vi faktisk se på ressursbruken til politiet og se hvor de forsvinner, eventuelt øke ressursene til politiet. Jeg skjønner ikke hvor du har vært det siste året hvis du ikke har fått med deg at Politiet ikke blir gitt de ressursene de trenger til å løse det oppdraget samfunnet trenger? Dette er politisk styrt handling Krise i politiet – Må kutte mange stillinger, samtidig som de bemanner opp kontorer de ikke trenger – NRK Nordland Nedbemanning i politiet: - Nå må ministeren være ærlig (tv2.no) Nedbemanner i ni av tolv politidistrikt (tv2.no) - Kunne vært komisk og parodisk, men dette er alvor (tv2.no) Ung i Tromsø, Ungdomsarbeid | Tillitsvalgt: – Ressurssituasjonen i politiet i dag er helt krise (nordlys.no) Regjeringen åpner politikontorer mot politiets ønske - TV 2 Politiet, Emilie Enger Mehl | Ubegripelig prioritering av politiets tid og penger (nettavisen.no) Arbeidsliv, Økonomi og næringsliv | Stor uro i politiet om kraftig kutt: – Tilbudet til publikum blir dårligere (ao.no) Krim, Økonomi | Kutt og besparelser i politiet: – Svært alvorlig for Bergen (ba.no) Politi, Økonomi | Nærmer seg helt krise i politiet – må kutte enda flere stillinger neste år: – Vi er ved ei grense (ta.no) Politiet prioriterer bort sommervikarer på grunn av dårlig økonomi – Dagsavisen Politi, Økonomi | Stramt politibudsjett gir færre politifolk: – Noe må nedprioriteres (h-avis.no) Skjebnetid for Agder-politiet - fvn.no Anonymkode: f62e4...ce2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #15 Del Skrevet 14. desember 2023 Det er faktisk også derfor man som forelder bør være forsiktig med å la så unge jenter sove hjemme alene om natta. Særlig uten at man har avtaler med naboer rundt eller liknende. Alarm er også et alternativ. Det vil nok virke avskrekkende på de fleste "profesjonelle" tyver. Og dersom noen allikevel bryter seg inn sender alarmselskapet i det minste en bil med vekter. Anonymkode: 0867f...4b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 14. desember 2023 #16 Del Skrevet 14. desember 2023 Politiet har mer en nok stillinger, de burde bare prioritere annerledes, hvor mye ressurrser politiet bruker på passe på demonstranter, fredelige eller ikke, hvor ufattelig mye ressurser som bruker på UP i forhold til vinningskriminalitet. De burde outsource mye mer av det administrative og transport av fanger fram og tilbake til kontraktører så de faktisk kan gjøre den jobben de skal. Her i huset har vi hatt ikke mindre en 7 innbrudd i garasje (1-2 per år) og bare en jevela gang har de kommet i tide til innbruddet ironisk nok hos naboen ikke hos oss og tatt de (de var ferdige med oss) Ringe til politiet er nesten nytteløst, de er for opptatte til å beskytte fredelige UKrainere eller samer foran Stortinget eller et departement til å finne tyver for oss, det er en forsikringssak 100%. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #17 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er faktisk også derfor man som forelder bør være forsiktig med å la så unge jenter sove hjemme alene om natta. Særlig uten at man har avtaler med naboer rundt eller liknende. Alarm er også et alternativ. Det vil nok virke avskrekkende på de fleste "profesjonelle" tyver. Og dersom noen allikevel bryter seg inn sender alarmselskapet i det minste en bil med vekter. Anonymkode: 0867f...4b2 Ja det burde de absolutt gjort. Pappa hadde vakt på sykehuset den natta. Mamma var på jobbreise. Han kom ca samtidig som da politet var på stedet, så det tok jo sin tid kan man si.. Anonymkode: 2b406...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #18 Del Skrevet 14. desember 2023 Politiet har både knappe ressurser OG er tidvis veldig vanskelige å få ut av varmen på stasjonen og bilene sine. Så dessverre kan man ikke bero seg på de alltid. Bor man i et litt grisgrendt strøk så kan nærmeste patrulje være langt unna. Men alt innafor ring 3 i Oslo er også grisgrendt tidvis. Pågående drapstrusler er ikke noe de alltid prioriterer eksempel. Heldigvis har vi lite av at folk bryter seg inn i Norge og utsetter beboere for vold eller kidnapping så sant du ikke tilhører feil miljøer. Men opplevelsen er skremmende for mange, og mangelen på hjelp gjør det ikke bedre. Preger det hverdagen din? Anonymkode: ddc3e...0e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 14. desember 2023 #19 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvor du har vært det siste året hvis du ikke har fått med deg at Politiet ikke blir gitt de ressursene de trenger til å løse det oppdraget samfunnet trenger? Dette er politisk styrt handling Krise i politiet – Må kutte mange stillinger, samtidig som de bemanner opp kontorer de ikke trenger – NRK Nordland Nedbemanning i politiet: - Nå må ministeren være ærlig (tv2.no) Nedbemanner i ni av tolv politidistrikt (tv2.no) - Kunne vært komisk og parodisk, men dette er alvor (tv2.no) Ung i Tromsø, Ungdomsarbeid | Tillitsvalgt: – Ressurssituasjonen i politiet i dag er helt krise (nordlys.no) Regjeringen åpner politikontorer mot politiets ønske - TV 2 Politiet, Emilie Enger Mehl | Ubegripelig prioritering av politiets tid og penger (nettavisen.no) Arbeidsliv, Økonomi og næringsliv | Stor uro i politiet om kraftig kutt: – Tilbudet til publikum blir dårligere (ao.no) Krim, Økonomi | Kutt og besparelser i politiet: – Svært alvorlig for Bergen (ba.no) Politi, Økonomi | Nærmer seg helt krise i politiet – må kutte enda flere stillinger neste år: – Vi er ved ei grense (ta.no) Politiet prioriterer bort sommervikarer på grunn av dårlig økonomi – Dagsavisen Politi, Økonomi | Stramt politibudsjett gir færre politifolk: – Noe må nedprioriteres (h-avis.no) Skjebnetid for Agder-politiet - fvn.no Anonymkode: f62e4...ce2 Du la merke til at jeg skrev "eventuelt øke ressursene til politiet", sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #20 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Politiet har både knappe ressurser OG er tidvis veldig vanskelige å få ut av varmen på stasjonen og bilene sine. Så dessverre kan man ikke bero seg på de alltid. Bor man i et litt grisgrendt strøk så kan nærmeste patrulje være langt unna. Men alt innafor ring 3 i Oslo er også grisgrendt tidvis. Pågående drapstrusler er ikke noe de alltid prioriterer eksempel. Heldigvis har vi lite av at folk bryter seg inn i Norge og utsetter beboere for vold eller kidnapping så sant du ikke tilhører feil miljøer. Men opplevelsen er skremmende for mange, og mangelen på hjelp gjør det ikke bedre. Preger det hverdagen din? Anonymkode: ddc3e...0e6 Ja det gjør det. Er mye redd hjemme. Spesielt når jeg er alene, til og med på dagtid. Hører etter lyder, tør ikke dusje eller støvsuge siden da kan det «overdøve» lydene til en inntrenger. Ja jeg vet det er helt tullete oppførsel, men klarer ikke la være. Altså, jeg kunne selvsagt gått i terapi. Men jeg har liten tro på at å prate hjel problemene skal hjelpe på noe som helst. Anonymkode: 2b406...844 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå