Gå til innhold

Treffer rentehevingene for smalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rentehevingene påvirker jo i stor grad bare bedrifter med lån og de i befolkningen med store boliglån i forhold til inntekt. 
Den mer ressurssterke delen av befolkningen som har nedbetale boliger og færre månedlige utgifter vil jo ikke da redusere sitt forbruk i like stor grad. 

Spørsmålet er da om man egentlig burde heller innført en ekstra avgift på "unødvendige luksusvarer" og brukt de inntektene til å redusere avgifter på nødvendige varer (mat, strøm, ved, drivstoff ++). 

Anonymkode: 783de...f1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke hjulpet på den dårlige kronekursen, så jo er en av de største grunnene til den høye inflasjonen. 

Anonymkode: 6bd88...396

• Liker 5
Skrevet

Ja, rentehevingene treffer kun de med høye lån (som antageligvis ikke var de som hadde det høyeste forbruket til å begynne med)

Alle de godt voksne med nedbetalte boliglån, og andre som sitter godt i det, påvirkes ikke nevneverdig. Men småbarnsfamiliene? Oh yes. 

Anonymkode: 81c65...345

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi som småbarnsfamilie har ca 20k økte utgifter i måneden sammenlignet med for et og et halvt år siden. 

Mine gjeldsfrie foreldre har vært på seks utenlandsturer i år.

Det er vi som er i oppstartsfasen som har kjøpt bolig siste fem år og har høyt lån, er tidlig i karrieren med lavere lønn og med småbarn som betaler nå.

Anonymkode: 8ddaf...a5e

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det hadde ikke hjulpet på den dårlige kronekursen, så jo er en av de største grunnene til den høye inflasjonen. 

Enig i at inflasjonen i hovedsak er importert samt skyldes høyere energipriser globalt.  
Ser likevel ikke ut som renteøkningene har veldig stor effekt på kronekursen, og massiv økning på styringsrenten er ikke akkurat uten risiko heller. 

Synes det er dumt at en andel av befolkningen påvirkes kraftig av økningene, mens en annen andel kan leve som før. Tenker at storforbruk kunne vært litt mer omfordelende og at alle bærte litt av byrden. 

• Liker 3
Skrevet

Vi har andre virkemidler vi burde brukt/bruke, enten alene eller sammen med renteheving. 

Renteheving alene går for fort for de i etableringsfasen/trygde med høy belåningsgrad. Samtidig som det går for sakte eller ikke treffer andre grupper i det heletatt. Renteheving har også en svært negative konsekvens i boligmarkedet og utbygging. Det har til nå blitt bevist at rentehevingens utfall er "helt bingo". 

En uheldig konsekvens kan bli at de rike ble rikere og de fattige/nyetablerte ble fattigre. 

Jeg hadde aller helst sett at vi satt i og brukte endel av tiltakene vi har tilgjengelig for å få en bedre kronekurs. 

Anonymkode: b5a64...35f

• Liker 3
Skrevet

I følge globalistene skal middelklasse og ned skal få kjenne på det. Målet er å bli mer avhengig av staten, dem som styrer. Da er det mye enklere å kontrollere oss borgere. Folk har ikke peiling på hva som skjer i samfunnet, og med god grunn når alt man leser er vg og dagbladet.

Anonymkode: 1e4c4...c64

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

I følge globalistene skal middelklasse og ned skal få kjenne på det. Målet er å bli mer avhengig av staten, dem som styrer. Da er det mye enklere å kontrollere oss borgere. Folk har ikke peiling på hva som skjer i samfunnet, og med god grunn når alt man leser er vg og dagbladet.

Jada. Og Biden er en romøgle som spiser barn? 🙄

• Liker 9
Skrevet

Synes AP/SV/H gjør det riktige jeg. Alt tilbake til ca 1500-tallet. Fortest mulig.

Anonymkode: 8554c...928

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Rentehevingene påvirker jo i stor grad bare bedrifter med lån og de i befolkningen med store boliglån i forhold til inntekt. 
Den mer ressurssterke delen av befolkningen som har nedbetale boliger og færre månedlige utgifter vil jo ikke da redusere sitt forbruk i like stor grad. 

Spørsmålet er da om man egentlig burde heller innført en ekstra avgift på "unødvendige luksusvarer" og brukt de inntektene til å redusere avgifter på nødvendige varer (mat, strøm, ved, drivstoff ++). 

Jeg er en ev de som ikke treffes av rentehevinger, fordi jeg ikke har lån. Så jeg er altså en av de som må straffes ifølge deg... Da kommer spørsmålet: Hva mener du er "unødvendige luksusvarer"? Jeg røyker ikke, snuser ikke, vin kjøper jeg på Taxfree. Godteri og brus kjøper jeg ikke. Klær kjøper jeg brukt.

Jeg spiser endel ute. Vil du kanskje ha skatt på restauranter og takeaway? Veldig mange kokker og servitører som da mister jobben fordi arbeidsgiver går konk.

Jeg har hytte, som mange betegner som "unødvendig luksus" Innføre hytteskatt? Hvordan skal du beregne denne? Verditakst? Min hytte er verd 300.000 kr, så det hadde utgjort fint lite. Ekstra skatt på hyttestrøm og -vann? Har ingen av delene.

Jeg liker å dra i alpinbakken og i svømmehallen, kanskje du vil øke prisene der? Synd, fordi det er først og fremst barn og unge som mister aktivitetstilbudet sitt.

Hva foreslår du? Hundeskatt? Katteskatt? Treningssenter-skatt? Julepynt-skatt?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å se på Infowars og andre far-right kanaler fra USA. Vi er ikke USA. Det er heller ingen som vil at middeklassen skal bekjempes. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er globalist og en viktig grunn til det er fordi jeg tror at internasjonal handel vil løfte mange mennesker fra fattigdom og opp til middelklassen.

Anonymkode: 54f13...430

Skrevet
Knirke skrev (10 minutter siden):

Jeg er en ev de som ikke treffes av rentehevinger, fordi jeg ikke har lån. Så jeg er altså en av de som må straffes ifølge deg... Da kommer spørsmålet: Hva mener du er "unødvendige luksusvarer"?

Arveavgift er en mulighet. Eiendomsskatt. Strømavgift (evt sette et tak på strømstøtten).

Jeg vet ikke hvordan vi skal ha en kapitalistisk økonomi, globalisering og samtidig en relativt flat fordelingsprofil. Det er en vanskelig nøtt så lenge det finnes hauger av øst-europeere som gjerne vil vaske husene våre og plukke jordbærene våre billigere enn Nordmenn.

Flere av mine ståsteder er i konflikt med hverandre her og jeg vet ikke løsningen.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Arveavgift er en mulighet. Eiendomsskatt. Strømavgift (evt sette et tak på strømstøtten).

Jeg vet ikke hvordan vi skal ha en kapitalistisk økonomi, globalisering og samtidig en relativt flat fordelingsprofil. Det er en vanskelig nøtt så lenge det finnes hauger av øst-europeere som gjerne vil vaske husene våre og plukke jordbærene våre billigere enn Nordmenn.

Flere av mine ståsteder er i konflikt med hverandre her og jeg vet ikke løsningen.

Arveavgift vil jo kun ramme de som har noe å arve, og det vil være en engangssum. Ikke noe som får ned forbruket.

Eiendomsskatt er en mulighet, men den vil fortsatt ikke treffe alle. Den treffer ikke sånne som meg.

Strømavgift tror jeg ikke du får politikere med på, ikke om de vil beholde så mye som én stemme. Alle er avhengige av strøm, og det vil også ramme hardest de som har minst. Vedprisene kommer til å gå i taket, som jo er positivt for oss som produserer ved, men negativt for alle andre.

Skrevet
Knirke skrev (4 minutter siden):

Strømavgift tror jeg ikke du får politikere med på, ikke om de vil beholde så mye som én stemme. Alle er avhengige av strøm, og det vil også ramme hardest de som har minst.

Dagens strømstøtte går i stor grad til folk med stor villa og varmekabler i innkjørselen. Hvis man satte et tak på x antall kWt pr mnd så ville man begrense den faktoren noe.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dagens strømstøtte går i stor grad til folk med stor villa og varmekabler i innkjørselen. Hvis man satte et tak på x antall kWt pr mnd så ville man begrense den faktoren noe.

Dette er riktig.

Skrevet
Knirke skrev (38 minutter siden):

Jeg er en ev de som ikke treffes av rentehevinger, fordi jeg ikke har lån. Så jeg er altså en av de som må straffes ifølge deg... Da kommer spørsmålet: Hva mener du er "unødvendige luksusvarer"? Jeg røyker ikke, snuser ikke, vin kjøper jeg på Taxfree. Godteri og brus kjøper jeg ikke. Klær kjøper jeg brukt.

Jeg spiser endel ute. Vil du kanskje ha skatt på restauranter og takeaway? Veldig mange kokker og servitører som da mister jobben fordi arbeidsgiver går konk.

Jeg har hytte, som mange betegner som "unødvendig luksus" Innføre hytteskatt? Hvordan skal du beregne denne? Verditakst? Min hytte er verd 300.000 kr, så det hadde utgjort fint lite. Ekstra skatt på hyttestrøm og -vann? Har ingen av delene.

Jeg liker å dra i alpinbakken og i svømmehallen, kanskje du vil øke prisene der? Synd, fordi det er først og fremst barn og unge som mister aktivitetstilbudet sitt.

Ikke meg du siterer, men de som styrer med det har sikker andre alternativer også som rammer mer rettferdig :)

Anonymkode: 50760...d72

Skrevet

Det er helt riktig at rentehevingene treffer veldig ulikt. Jeg bor i Oslo og mange her har gigantiske lån fordi de har kjøpt bolig i et marked som har vært villt høyt lenge. Synes synd på alle dem som nylig kom seg inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 9f1ad...4bb

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Knirke said:

"Straffes" blir vel feil. Poenget er at de som bidrar til overforbruk og inflasjon også burde ta en del av regninga. Det virker ikke å gjelde deg fra dine eksempler og da skal du ikke heller "tas".  

Er jo der problemet ligger. Hva er nødvendige varer og hva er unødvendige varer? Umiddelbart så tenker jeg alle varer utenom mat, husholdning og energi er unødvendige varer.

En løsning kunne vært å øke momsen på alle varer, og inntektene fra økningen ble jevnt fordelt på befolkningen i form av en enkel utbetaling månedlig/årlig, gjerne på forskudd så prisøkningen ikke gjør så vondt.
Så de som har snittforbruk betaler ikke noe ekstra og går i null. De som har mindre forbruk sparer, og de som handler mye betaler ekstra.

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Enig i at inflasjonen i hovedsak er importert samt skyldes høyere energipriser globalt.  

Enig. Regjeringen bør instruere Norges Bank til å kjøpe kroner.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ser likevel ikke ut som renteøkningene har veldig stor effekt på kronekursen, 

Kronekursen har steget kraftig i dag. 

image.thumb.png.decf7b98334c070352bedd2b69bb78dd.png

Anonymkode: 37494...a3c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...