Gå til innhold

Hvis roboter blir mer vanlig i fremtiden. Kunne du tenkt deg å sosialisere med en robot? Bruke den som psykolog? Personlig trener? FF?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, missbluebird said:

Roboter vil kunne erstatte veldig mange oppgaver som gjøres i dag.
Alt som er repetativt og følger en form for regelsett kan i teorien erstattes. Krever bare at logikken skrives.
Kvaliteten og hastigheten vil dermed bli bedre enn det som utføres i dag av mennesker over tid.

Den vil ikke kunne erstatte relasjoner, følelser og kreativt impulsive tanker og andre elementer som ikke følger et fastslått regelsett. Imitere dem eller late som, vil den kunne klare og mange vil dermed bli overbevist og tilfredstilt på den måten.

Alt skal brukes med måte, men siden det er økonomiske motiver bak så blir det fort et veldig dystert scenario. Kan fort bli til at du ender opp i en sofa med en full VR drakt, vekt på 200 kg og ikke gjør noe 16 timer om dagen. 

Det er allerede i dag enormt mange inkludert meg selv som bruker svært mye tid foran skjermen. Om man bruker tid i en VR-drakt eller om man skriver på Kvinneguiden er ikke så forskjellig.

Anonymkode: aad9b...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, LadeJarl said:

100..? 🙈

Prøv med 15..

Uinteressant poeng, men for moro skyld, vis meg en robot som er på Westworld nivå innen 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (1 time siden):

Uinteressant poeng, men for moro skyld, vis meg en robot som er på Westworld nivå innen 15 år. 

😂😂🙈...Så hvis jeg drar frem en to- tre robotprodusenter så tror du du kan se hvem som når Westworld- nivå om 15 år...?🙈

Ja det er jo sannsynlig...not! 😂

Teknologisprang handler ofte om sammenfall i utviklingen innen forskjellige grener...Som da Steve Jobs tok over med smarttelefonen i 2008...Det fantes allerede smarttelfoner og hadde gjort det siden 1992 faktisk....men i 2008 var alle teknologiene som trengtes for å lage en smartphone der og disruptsjonen skjedde..Nå er det klart for roboter...og også menneskelignende roboter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, LadeJarl said:

😂😂🙈...Så hvis jeg drar frem en to- tre robotprodusenter så tror du du kan se hvem som når Westworld- nivå om 15 år...?🙈

Hvorfor sier du at det er ikke sannsynlig?

Du sa jo nettopp:

2 hours ago, LadeJarl said:

100..? 🙈

Prøv med 15..

...der du påstår at det er sannsynlig om 15 år 🤷‍♂️

Innlegget du siterte meg på handler om Westworld nivå av roboter som jeg beskriver i starten: 

3 hours ago, umAxa said:

Den visuelle uncanny valley er en ting, og la oss si at det blir like realistisk som westworld der de får robotene sine til å simulere puls og varme under den syntetiske huden. 

---

Teknologisprang handler ofte om sammenfall i utviklingen innen forskjellige grener...Som da Steve Jobs tok over med smarttelefonen i 2008...Det fantes allerede smarttelfoner og hadde gjort det siden 1992 faktisk....men i 2008 var alle teknologiene som trengtes for å lage en smartphone der og disruptsjonen skjedde..Nå er det klart for roboter...og også menneskelignende roboter 

Ja det skjer teknologi sprang her og der, og det du beskriver er software og effektivisering av micro chipper og transistorer.

Selv om dette er viktige steg for å en dag skape en menneskerobot, så har du en svær kapittel som handler om mekaniske bevegelser der målet er at en robot ikke skal bevege seg som en robot, men som ett menneske. Vi har utviklet en høy terskel for krav til menneskelig bevegelse for at det kan oppfattes som noe menneskelig. Som eksempel kan selv folk sine reaksjoner når de ser dårlig skapte 3D mennesker som ikke ser realistisk ut i filmer der VFX er brukt. Dette er bare datagrafikk, men samme krav legges også på real-life roboter, om ikke enda mer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mannlige sex roboter er creepy forbi en god del ting, for ja har søkt dem opp. Bruker roboter til en grad seksuelt allerede da, men vil ikke at den etterligner noen, for min del. Har fantasi nok på det området, og en stor plast person dekker ikke behovet mitt for kontakt. 

Når det er sakt, noen har mindre kontakt med følelsene sine for andre, og bryr seg ikke så mye om å bli kjennt med noen eller hva en person er. Å de disse tilfellene forstår jeg at en robot kan være nok for dem. Å støtter at de kan leve livet med en robot, så lenge de respekterer at ikke alle andre vil. Det er ganske respektløst mot livet selv å sympatisere og ha mer under rundt en maskin dukke. Liksom hallo? Du ser på det største ubderet, å velger noe styrt på strøm. 

Anonymkode: 1c6f9...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper roboter tar over mange av de oppgavene ansatte i helsevesenet har i dag. For det første er det sannsynligvis den eneste måten å få nok hender på. For det andre vil det være vesentlig mindre ukomfortabelt med roboter vs mennesker ved visse typer stell og undersøkelser. Mange kvier seg for å gå til leger i dag med en del ting, og venter til det er for sent. 

Anonymkode: 218d8...2f9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

umAxa skrev (1 time siden):

Hvorfor sier du at det er ikke sannsynlig?

Du sa jo nettopp:

...der du påstår at det er sannsynlig om 15 år 🤷‍♂️

Innlegget du siterte meg på handler om Westworld nivå av roboter som jeg beskriver i starten: 

---

Ja det skjer teknologi sprang her og der, og det du beskriver er software og effektivisering av micro chipper og transistorer.

Selv om dette er viktige steg for å en dag skape en menneskerobot, så har du en svær kapittel som handler om mekaniske bevegelser der målet er at en robot ikke skal bevege seg som en robot, men som ett menneske. Vi har utviklet en høy terskel for krav til menneskelig bevegelse for at det kan oppfattes som noe menneskelig. Som eksempel kan selv folk sine reaksjoner når de ser dårlig skapte 3D mennesker som ikke ser realistisk ut i filmer der VFX er brukt. Dette er bare datagrafikk, men samme krav legges også på real-life roboter, om ikke enda mer.

Du ba meg vise deg en robot som er på Westworld nivå om 15 år....les svaret mitt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LadeJarl said:

Du ba meg vise deg en robot som er på Westworld nivå om 15 år....les svaret mitt på nytt.

Jeg leste feil, men etter å ha lest svaret ditt på nytt, ble det bare enda dummere enn før.

2 hours ago, LadeJarl said:

Du vil ikke henvise meg til eksempler som bygger din sak fordi....   du tenker at at jeg ikke kan gjøre opp mine egne synspunkter? 🤷‍♂️

Argumentet ditt er like dumt som om jeg skulle si; Hei, julenissen er ekte, og han sitter rett bak meg akkurat nå, men jeg trenger ikke å vise deg bilder fordi du vil ikke forstå det 🤦‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (3 minutter siden):

Jeg leste feil, men etter å ha lest svaret ditt på nytt, ble det bare enda dummere enn før.

Du vil ikke henvise meg til eksempler som bygger din sak fordi....   du tenker at at jeg ikke kan gjøre opp mine egne synspunkter? 🤷‍♂️

Argumentet ditt er like dumt som om jeg skulle si; Hei, julenissen er ekte, og han sitter rett bak meg akkurat nå, men jeg trenger ikke å vise deg bilder fordi du vil ikke forstå det 🤦‍♂️

Du ville ikke sett en potensiell westworld- robot modell 2035 om du så satt på den!..😂.Ikke spesiellt for deg da...historien viser vel bare at det gjelder de aller aller fleste av oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 15.38):

Ja, til å begynne med vil det gå greit, men så utvikler vi dem mer og mer. Til et punkt hvor de feks kan kjenne smerte/uttrykke smerte - for å kunne ha BDSM sex feks. Er det greit? 

Mange undertrykte sexfantasier kan gjennomføres med roboter - voldtekt, overgrep, vold, tortur. Når blir robotene så avansert at vi begynner å gi dem rettigheter f.eks.

Det som for få år siden var film og fantasi er snart realitet.

Det steget tilbake som du skriver om - det er ikke sikkert man kan ta det.

Anonymkode: e3f91...52d

Om det er greit å slå en robot?  Ja hvorfor ikke,  kan du ikke slå støvsugeren din hvis du vil?   Den har jo ikke akkurat følelser.  Må være fint hvis de kan tilfredsstille menn med syke fantasier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (11 timer siden):

Nei. Ikke faen om jeg går med på å la roboter erstatte mennesker.

Det kan ikke du bestemme med mindre du bare kommer til å snakke med religiøse mennesker om 20 år.

Anonymkode: 36c7d...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (11 timer siden):

Altså om du tar med seg en datamaskin til en par middag, og forventer at vennene dine skal behandle den som et menneske så får du nok noen reaksjoner ja. Men om du liger med (eller onanerer?) med en duke så tviler jeg på at mange leger seg opp i det. 

Så er det jo rart å gå ut I fra at det skal være googel girlfrend som duker opp. Det er vel mye mer utbredt at kvinner bruker "hjelpemidler" som går på batterier.... Så kansje feministene blir de første til å kjøpe en googel kjæreste 😛 

Når data maskinen ser ut som og oppfører seg som en vanlig person vil det bli normalt, behøver ikke å være femte hjul lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis AI er så avansert at det er som å snakke med ett menneske, så tror jeg det. Og tror en del som sier nei ville sett anderledes på det om roboten ser ut som ett menneske, og oppfører seg som ett menneske, om man ikke merker forskjell, så vil nok mange gjøre det, men AI i dag er langt unna det 

Anonymkode: 7e158...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (4 timer siden):

Om det er greit å slå en robot?  Ja hvorfor ikke,  kan du ikke slå støvsugeren din hvis du vil?   Den har jo ikke akkurat følelser.  Må være fint hvis de kan tilfredsstille menn med syke fantasier. 

Per i dag ja, men at AI ikke kan bli bevisst, og ha følelser i fremtiden, det vet vi ikke ennå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis AI er så avansert at det er som å snakke med ett menneske, så tror jeg det. Og tror en del som sier nei ville sett anderledes på det om roboten ser ut som ett menneske, og oppfører seg som ett menneske, om man ikke merker forskjell, så vil nok mange gjøre det, men AI i dag er langt unna det 

Ikke så langt unna som vi tror, prototype westworld modell er nok bare 20 år unna. Her A.I chat prototype er 10 år unna, så folk vil gi kjærestene sine en kropp. Og fortsette å kjøpe bedre modeller av kropp som er mer og mer realistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roboter kunne blitt gode psykologer. De kan kjenne igjen følelser selv om de ikke føler dem selv. Alle svarene ville blitt pedagogisk riktige. Ingen trenger å være redd for at robotterapeuten skal dømme, føle eller syntes ting er dumt. 

Roboter hadde blitt gode PT. Hvor mange bruker vel ikke mye energi på å tenke over hva pt syntes om antrekk, vekt ++? Med en motiverende robotpt har vi større mulighet til å fokusere på treningen og yte max.  

Roboter kunne blitt gode leger. 

Roboter kunne blitt gode samtalepartnere for eldre, ensomme, syke og enhver som hadde behov. 

Hjernen vår vet det er en Robot men vår emosjonelle intelligens vet ikke det. Derfor kan vi ha relasjoner og følelser for/med Roboter. Vi bearbeider og forholder oss til informasjon vi får og får tanker og følelser på bakgrunn av det. Ikke på bakgrunn av HVEM vi får den av. Vi må bare starte med å være litt positivt innstilt til tanken. Fordel; roboten sårer ikke og har ikke baktanker og skjult agenda. Ulempe: roboter har ikke følelser. På det emosjonelle plan  kan den gi alt du måtte ønske bortsett fra å ha ekte følelser selv. Men...  hvis du går til psykolog så får du ikke ektefølelser der heller. Du blir VIST/SPEILET riktig reaksjon, empati, omtanke og støtte. Et ekte menneske men ikke personlige følelser. Så hvorfor ikke en Robot? Og som venn; en venn som gjør alt riktig som du har full tillit til , alltid er der og aldri dømmer men er Robot. Kontra risikovennskap med menneske som sårer og har baktanker.  

Mennesket har en avansert hjerne men primitive følelser. En snakkende padde hadde kunnet gi forelskelse. Så simple er vi konstruert. 

Vi har forskjellige relasjoner. Roboterkan være et bra supplement til dekan har. Eller være alle for de som ikke har noen. 

Anonymkode: b2069...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når data maskinen ser ut som og oppfører seg som en vanlig person vil det bli normalt, behøver ikke å være femte hjul lenger.

Ja jeg tror man vill få reaksjoner om man introduserer en datamaskin som en kjæreste og forlanger at den skal behandles som et meneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...